Marco vraagt op 22 januari 2014:
Burtner Averso plus 510TK/Mitsubishi outlander 2.4 170pk
Hoe voorkom ik dat mijn voorwielen gaan slippen bij het wegrijden een helling op, het zei een droge asfalt helling, wegrijden bij een stoplicht, nat gras. mijn combinatie staat beladen recht. de kogeldruk is 75/80 kg. Ik heb in Noorwegen al wat gewicht van de kofferbak naar voren geplaatst. Het verbeterde wel iets maar ik meet wel de steilere hellingen. De Mitsubishi dealer rade mij aan om te proberen de kogeldruk flink te verlagen maar daar ben ik geen voorstander van. Heeft iemand een idee?
RobD antwoordt op 22 januari 2014:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/wegrijden.php
of
http://www.caravantrekker.nl/instructie/bergweekend.php 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2014:
Ik had verwacht dat de dealer zou zeggen een 4wd kopen. Dan had de dealer een verstandiger antwoord gegeven dan de kogeldruk verlagen. Verstandig dat u dat niet doet dus.
Het enige wat help is minder gas geven en rustiger weg rijden. Minder kracht dus op de wielen loslaten. Verder is wielspin niet erg tenzij op nat gras omdat dan vaak de tractie afneemt.
Extra gewicht op de voorwielen kan in noodsituaties nog wel iets helpen. Vraag uw vrouw ( en de buurman) voorop de motor kap te gaan zitten..... Maar zeker dan geef met een fluwelen voet gas en speel met de koppeling. Heb je het gevoel dat je dan niet weg komt laat dan de auto eerst wat schommelen bij het wegrijden.
Gijs antwoordt op 23 januari 2014:
Achterwiel aandrijving of vierwiel aandrijving is de oplossing.
Het gaat gewoon om de achterwielen dat die aangedreven worden.
Een ander merk met voorwiel aandrijving heeft hetzelfde probleem, alleen de ene wel meer dan de ander.
Voor een voorwiel aandrijver geld:
Hoe korter de oversteek achter des te minder wielspin dat je hebt.
michiel antwoordt op 23 januari 2014:
Slippen is op een droge asfalt helling niet echt een probleem lijkt me. Probeer het spel tussen gas en koppeling goed onder de knie te krijgen zodat je met een gepaste hoeveelheid wielspin weg kunt rijden. Ik kies, afhankelijk van de steilheid van de helling, voor om zeer rustig met nauwelijks gas de trein aan het rollen te krijgen of ga voor de (gecontroleerd) slippende voorwieltjes.
Op nat gras is slippen mijn inziens een groter probleem. Ik probeer dan zonder gas te geven de trein in beweging te krijgen, en meestal lukt dat zonder problemen. Maar hier geldt dat je het goed moet doseren zodat je motor niet afslaat.
Rico antwoordt op 23 januari 2014:
Zelfs bij wegrijden bij een stoplicht bij droog wegdek doorslippende wielen? Dan zet je teveel vermogen op je wielen. Ik gok teveel gas geven en dan ook te snel het koppelingspedaal op laten komen. Als ik naar het type auto kijk, dan is het een benzine-auto zonder turbo? "Onderin" zal die niet al te veel trekkracht hebben, dus misschien geef je daardoor onbewust teveel gas omdat je bang bent dat de motor af slaat. Dus zoek eens naar de gulden middenweg.
Het nat gras probleem herken ik wel een beetje. Met een diesel kom je met stationair toerental een heel eind. Maar als de trekkracht ontbreekt, dan moet je óp vermogen" eruit en dat gaat niet op nat gras, zeker niet als de caravan net met een wiel in een kuiltje staat. Zomerbanden helpen ook al niet qua tractie. Vaak hebben de langsgroeven bij zomerbanden te overhand, met nauwelijks dwarsgroeven. Ik heb zelf vierseizoenenbanden, en dat gaat net iets beter op nat gras.
Zelf gezien: op een camping in Frankrijk, het had flink geplensd, kwamen we aan. Ons plekje lag iets hoger, en we moesten door het gras. Laagtoerig, met nauwelijks verhoogd toerentaal naar boven getokkeld. Spul op z'n plekkie gezet, klaar. Een uurtje later komt er een andere hollander. Die reed met een toerental van heb ik jou daar en zeker niet vloeiend naar boven. Die had het gras met z'n slippende banden er finaal uitgetrokken. (Nederlandse) Campingbaas woest, en terecht, was compleet onnodig om op deze manier te rijden.
Rico antwoordt op 23 januari 2014:
(zie een paar tiepfouten in m'n stukje, sorry!)
Bob antwoordt op 23 januari 2014:
Als de gelegenheid er is, de combinatie eerst laten scharen. Bij optrekken komt het gewicht van de caravan geleidelijk aan de trekhaak.
Bert antwoordt op 23 januari 2014:
Een herkenbaar probleem.
Zeker zijn er voorwielaandrijvers die té makkelijk de grip verliezen maar dan spreek ik over aloude Alfa's en Volvo's.
Maar die vertoonden dit op de vlakke weg zonder caravan. Heef te maken met wielgeometrie enzo.
Uw probleem heeft meer te maken me uw kundigheid. Sorry.
Elliot antwoordt op 24 januari 2014:
Marco, ik vrees dat Bert het bij het rechte eind heeft.
Zelf rijden wij ook met een Outlander weliswaar een diesel, dus meer gewicht op de voortrein, en 4x4.
Maar ik herken uw probleem niet, zelfs niet als ik de selectie knop op voorwielaandrijving zet, heb ik dit probleem niet.
(nat gras kan natuurlijk wel een probleem vormen, zeker als het wat bergop gaat, daar zullen weinigen geen last van ondervinden, tenzij je een Land Rover hebt met kruipversnelling )
Het is idd een kwestie van je koppeling zacht te laten komen, en even zacht gebruik te maken van het rechter pedaal.
De opmerking die Rico maakt ivb met de banden is ook terecht, wat voor banden maat merk en type heb je?
Een beter keuze van band kan het euvel ook al wat verminderen.(buiten je rijtechniek bijstellen)
michiel antwoordt op 24 januari 2014:
@rico Dat (weg)rijden zonder gas in nat gras lukt mij ook met onze Toyota Auris 1.6 benzine met een caravan aan de haak. Alleen is het doseren van gas bij geven en de koppeling is bij de ene auto veel makkelijker dan de andere. Onze Auris is zo'n "drive by wire" gaspedaal en die reageert mooi subtiel op het gas, ook in zijn 1, zodat je voorzichtig de snelheid kan opvoeren. Ik merk bij de Toyota ook dat hij zelf subtiel gas bij geeft wanneer hij dreigt af te slaan.
Het is wellicht een kwestie van oefenen Marco. Probeer eens solo weg te rijden zonder gas. Ik kan me voorstellen dat jouw Mitsubishi hetzelfde reageert dan mijn Auris door zelfstandig een beetje gas bij te geven waardoor je soepel in beweging komt. De kunst op een helling is niet bang te zijn dat hij afslaat, en dus niet teveel gas te gaan geven. Bij de ene auto is dat wel veel beter aan te voelen dan de andere. In mijn eerdere Toyota Corolla vond ik het bijvoorbeeld veel lastiger dan in mijn huidige Auris.
Piet antwoordt op 27 januari 2014:
Laat de caravan een metertje of wat teruglopen en tegelijk scharen. Bij het wegrijden heb je dan de 1e 2 meter geen caravangewicht aan de haak, wat het wegrijden aanzienlijk vergemakkelijkt.
@Eric antwoordt op 27 januari 2014:
Dat wordt wel weer lastig als je in de file staat de Brenner op.
Jan antwoordt op 27 januari 2014:
Maar daar heb je dan weer geen last van nat gras. 😉
Benno antwoordt op 27 januari 2014:
Bij nat gras op de camping is het vaak mogelijk om met een (sleep)kabel de caravan op het "droge" te trekken.
Jan antwoordt op 27 januari 2014:
De meeste grasveldjes zijn wel wat groter dan 2,5 meter Benno. 😉
Wat je wel met een sleepkabel kan doen is het geschaard op gang komen. Je monteert de kabel dan haaks op de dissel aan de kogelknop en trekt de caravan ook haaks op gang. Heb je eenmaal gang dan redt je het wel tot de vaste grond.
Louis antwoordt op 27 januari 2014:
Hoogste tijd voor een door, en vanuit de auto aangestuurde "turbo caravanmover met wegrijmodus".
(Oh,oh, van deze opmerking ga ik vast weer spijt krijgen...)
John antwoordt op 27 januari 2014:
"Je monteert de kabel dan haaks op de dissel aan de kogelknop en trekt de caravan ook haaks op gang."
En er voor zorgen dat je neuswiel vrij kan draaien op voldoende hoogte. Het word regelmatig vergeten.
John antwoordt op 27 januari 2014:
PS, Bert en Menno, staat de tijd (van antw. plaatsing) nog op zomertijd??
Bob antwoordt op 28 januari 2014:
Wat te denken om een beetje duwhulp van medekampeerders te vragen?
John antwoordt op 28 januari 2014:
(Hanb)lier !!
Benno antwoordt op 28 januari 2014:
Nog even over die kabel.
Zelf heb ik een stuk kabeltouw van 10 meter bij me evenals een lus van een meter of twee. Toch al een paar keer gebruikt. Aan het Lac Chambon stond ik met de neus laag in een heg en kon ik de caravan er achterwaarts uittrekken.
Afgelopen voorjaar, 1 juni, in St.Jean Pied de Port aan de voet van de Pyreneeën was het echt noodweer. Niet normaal. Het prachtige gras lag gewoon onder water. Als er vlak naast de caravan geen stroompaal had gestaan had ik hem met gemak op het asfaltpaadje kunnen trekken. Trek je met een touw de caravan, dan zwiept ie alle kanten op.
don antwoordt op 28 januari 2014:
even opnieuw Benno😉
wat heeft een stroompaal met nat gras en de caravan eruit trekken te maken?
Matthias2 antwoordt op 28 januari 2014:
Waarschijnlijk iets met dat je ertegenaan draait als je met de hele combinatie een bocht wil maken het asfaltpadje op draait
Bob antwoordt op 28 januari 2014:
Benno even een vraagje. Je zegt dat je een kabeltouw van 10 meter mee hebt en dat je je caravan er wel eens achteruit mee hebt weg getrokken. Aan het einde van je bericht schrijf je dat als je de caravan met een touw weg trekt de caravan alle kanten op zwiept. Is dit niet met elkaar in tegenspraak?
Benno antwoordt op 28 januari 2014:
Precies Mathias2 bedankt voor het meedenken.
Bob, achteruit in dit geval met een lus. Bij mijn BIOD gaat gemakkelijk aangezien er een chassis onder zit.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.