Caravantrekker.nl

Het nieuws van de Caravana

Caravantrekker (Menno) vraagt op 23 januari 2014:

Het nieuws van de Caravana was niet de veel in de media verschenen Knaus Caravision (proto type) en ook niet dat de Adria Altea gekozen is tot caravan van het jaar. Dit is immers nog steeds een 'gewone witte doos op 2 wielen'...



.....maar de Casara van Lusaro!



Bijzonder is dat deze caravan op 3 wielen staat waardoor de achterste as veel verder naar achter geplaatst is. Daardoor kan achterin 300 kg bagage geladen worden en zou de caravan een betere wegligging hebben. Dat laatste gaan we zeker testen!







Het voorste 'neuswiel' is dubbel uitgevoerd en kan draaien zoals een schamelwagen en is voorzien van een mover. De bodem is net als bij BIOD van kunststof maar ook van een chassis.....(dat had Huub anders bedacht 😉)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

@Eric antwoordt op 23 januari 2014:

Wat een ding die Casara, heb je ook interieurfoto's gemaakt?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2014:

Nee, van binnen was hij heel strak en modern maar ik weet niet hoe hij echt in productie gaat.


RobD antwoordt op 24 januari 2014:

Na bijna 10 jaar (en vele ruzies onderling) is er dan eindelijk een prototype! Ziet er strak uit, ben ook benieuwd naar de rij-eigenschappen, gewicht(en) en indelingen.


Rico antwoordt op 24 januari 2014:

Ah eindelijk! Ben wel heel erg benieuwd naar het gewicht van de caravan, en hoe dat voorasje geveerd is. Zo te zien best een mooi concept. Nu de seriematige uitvoering nog.


Louis antwoordt op 24 januari 2014:

Ga ik eens een keer niét naar de Caravana omdat er meestal weinig meer nieuws is dan de kleuren van de stickers of een ander lampje,en dan krijg je dit....
(Wél extra huiswerk overigens voor de echte "anti mover puristen" want die kunnen het na al hun stelligheid natuurlijk niet maken met zo'n ding rond te gaan rijden)


Frans antwoordt op 24 januari 2014:

Mooie lijn met klein frontaal oppervlak!
Het ding zal wel een behoorlijk gewicht op de weegschaal brengen; dat zou een mover kunnen rechtvaardigen. Anderzijds is een schamelwagen met een trekauto op ieder krap plekje weg te zetten en het aankoppelen is ook al makkelijker.
Ben benieuwd naar het weggedrag. Schamelwagens hebben geen goede reputatie, maar kunnen in theorie door lichtere auto’s getrokken worden.


Jan Teepe antwoordt op 24 januari 2014:

Lijkt op " de caravan met 4 wielen" . En wat mij opgevallen is, de trekauto voor deze caravan. Betekent dit andere beleving van kogeldruk? Ander remsysteem? Of is door gebruikmaking van de composiet bodemplaat en het aangepaste chassis, het caravangewicht zodanig naar beneden bijgesteld dat deze caravan door lichtere caravantrekkers getrokken mag worden? Menno jij weet waarschijnlijk meer hiervan. Of nog steeds geheimhoudingsplicht?


don antwoordt op 24 januari 2014:

- (Wél extra huiswerk overigens voor de echte "anti mover puristen" want die kunnen het na al hun stelligheid natuurlijk niet maken met zo'n ding rond te gaan rijden)-

Er is tussen rondrijden en het ding gebruiken een groot verschil. De mover zal waarschijnlijk zijn gemonteerd vanwege het hoge eigen gewicht en niet meteen om te manouvreren. Leer jij maar eens achteruitrijden met zo'n schammel😉
Frans zegt al dat ze makkelijker op een klein stekkie te plaatsten zijn en dat is ook zo.


RobD antwoordt op 24 januari 2014:

"Betekent dit andere beleving van kogeldruk? Ander remsysteem?'

Ik zie als het goed is rem trekstangen net boven de schamel lopen!? Voor de kogeldruk zal het een enorm verschil maken omdat het gewicht van de c/van op de beide assen rust en niet meer op de haak.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 januari 2014:

Het leeggewicht zou 1160 kg zijn, met ik schat in een MTM van 1500 kg. Dan zou die zoals op de foto getrokken mogen worden door deze Ford C-max.

De bouwwijze met de extra wielen is al snel 100 kg meer dan bij een gewone caravan. Een composiet bodem levert een winst op van zo'n 40 kg schat ik t.o.v. een traditionele vloer.

@Jan Teepe
In dit project zit heel wat EU subsidie. Veel meer dan op het rondrijden van PHEV voertuigen die geen geld krijgen maar iets minder belasting moeten betalen 😉


Bert antwoordt op 24 januari 2014:

Wél extra huiswerk overigens voor de echte "anti mover puristen" want die kunnen het na al hun stelligheid natuurlijk niet maken met zo'n ding rond te gaan rijden,

Louis, je doelt er op dat het niet meevalt een schamelwagen achteruit te manoeuvreren neem ik aan?

Klopt, ook ik moet dan eerst op cursus... Haha. Wel heel leuk achteruitrijden met twee draaipunten overigens. Maar echt niet op een blauwe maandag te leren en dús biedt zo'n concept als het op de markt komt alleen maar meer mogelijkheden voor meer caravantrainingen. 😉 Waarom, er zit toch een mover onder? Ja klopt, maar als jij efkes een stukje terug moet op de openbare weg, wat doe je dan? Afkoppelen en moveren?

Vanmiddag bij een caravanrijles nog meegemaakt vanaf Partij de Gulperberg op. Tegenligger! En in de enige uitwijkplaats net iets te laat ingestuurd. Je auto is out of the way, maar je caravan kan niet gepasseerd worden. Je moet dan toch zeg 15 meter terug om opnieuw voorwaarts wel de uitwijk te maken. (Nee, de truc van een S-je voorwaarts maken door rechts de berm in te sturen lukte niet meer)

Bij dit concept zou manoeuvreren makkelijker maken als er een voorziening op zou zitten om (alleen bij achteruit) de schamel blokkeert in de rechtuitpositie. Niet de wieltjes maar de trekstang (dissel). Daarmee wordt de wielbasis + oversteek van de auto verlengd t/m het schamelstuk. Het feitelijke draaipunt is dan niet meer je kogel, maar het span voorwieltjes.

Zoals Menno reeds bewoordde: we kunnen niet wachten om dit uit te testen!


Jan Teepe antwoordt op 25 januari 2014:

Is het achteruit rijden met deze (3) wiieler wel zo moeilijk? Met een echte schamel aanhanger en een touringcar daarvoor ja inderdaad. Maar zet je een 4.5 meter trekauto ervoor, dan gaat het al een stuk makkelijker. En stel eens, dat je dat dubbele voorwiel op zou kunnen trekken? Vooruit rijden met een schamel is groot plezier. Geen inloop probleem meer. En achteruit met een mover, je zult verstelt staan waar je in kunt draaien. En helemaal met dat korte disseltje op deze caravan. Kortom, ik vind het een grote vooruitgang , dit concept.


Gijs antwoordt op 25 januari 2014:

Ik wil niet negatief klinken, maar dit zal het denk ik nooit worden.
Ten eerste bij een bocht loopt hij veel te ver binnendoor waardoor menig chauffeur in de problemen komt.
Ten tweede pak eens een chauffeur met een b e rijbewijs een laat die eens 20 meter achteruit rijden.
Wedden dat 99 van de 100 dat niet gaat redden.
En om elke keer dat je achteruit moet afkoppelen en moveren, moet er niet aan denken.
Voor mij is dit op de schaal van 1 tot 10 nog geen 3 waard.
Een mislukte poging.


RobD antwoordt op 25 januari 2014:

Tis lang geleden maar achteruit rijden met een schamel; zelfde stuurbeweging als met een auto solo.
Veel mensen hebben nog moeilijkheden met tegensturen, dit lost het op😉


Louis antwoordt op 25 januari 2014:

Ik heb jaren met schamels gereden, en ook op min of meer onverharde (bouw)terreinen.
Doe het nu ook nog een heel enkele keer waarbij echt blijkt dat je vaardigheden die voorheen automatisme waren geworden....behoorlijk kunnen roesten !
Het duurt ondanks alle ervaring echt weer even voor je de trucjes weer een beetje onder controle hebt.
Terwijl dit met een middenasser een fluitje van een cent blijft waarbij je hooguit door overmoed en dus te hoge snelheid af en toe wat in moet binden.
Toch wil ik de mover niet kwijt voor die situaties waar ik de auto gewoon echt niet kwijt kan.
Ik parkeer de caravan tegenwoordig thuis bijvoorbeeld vooruit, met de dissel een paar centimeter van de gevel af terwijl de bestrating op afschot ligt om maar een zo'n situatie aan te geven .
En heb een hekel aan al dat lompe geduw en getrek aan dat licht gebouwde ding.
Al met al zal een schameluitvoering vanwege de behoorlijk hogere moeilijkheidsgraad voor velen toch niet zijn weggelegd ben ik bang.
(En wie weet gaat die schamel met z'n beide wielen wel een soort zwenkwiel worden, waardoor de kaarten weer volledig anders komen te liggen.)


ege antwoordt op 25 januari 2014:

Scheelt weer in stallingskosten leg de dissel gewoon onder de caravan (180 graden draaien).


theo gerrits antwoordt op 25 januari 2014:

Het lijkt naar mijn idee een schamel aanhanger.
Maar volgens mij is het een vaste dissel, die alleen verticaal kan bewegen. De wielen kunnen samen met de draaikrans roteren. Als dat klopt wat ik schrijf, mogelijk kan Menno dat bevestigen, dan is de besturing gelijk aan een middenas aanhanger, zowel vooruit als achteruit!
Graag hoor ik de mening van Menno. Ik ben (nog) niet in Leeuwarden geweest. Ik heb reeds in 2004 uitgebreid met Arjen gesproken over dit project.

Theo Gerrits


Frans antwoordt op 25 januari 2014:

Ik dacht een meedraaiende dissel te zien, een schamel dus, die met een harmonica afdekking de stuurbeweging maakt met een beperkte zwenkhoek binnen een subframe. Hydraulische oplooprem of kabelbediening van de achteras?
Een dragend zelfsturend zwenkwiel lijkt me onwaarschijnlijk. Het horizontaal stellen is ook nog iets om over na te denken. Er zou een hoogte verstelling op de vooras moeten zitten.


don antwoordt op 25 januari 2014:

- Maar volgens mij is het een vaste dissel, die alleen verticaal kan bewegen. De wielen kunnen samen met de draaikrans roteren-

Nadenken theo. Dit kan helemaal niet
het zou betekenen dat bij ieder goeie hobbel de draaikans heel even vrij kan roteren en de wielen niet in de rijrichting staan.
Nog maar te zwijgen van de trilling die het geeft omdat de wielen constant de rijrichting moeten "zoeken". Tabee caravan.


Louis antwoordt op 25 januari 2014:

Zoals ik het zie en lees gaat het werkelijk om een schamelsysteem Theo.
Dus met twee draaipunten, en daardoor in het nadeel ten opzichte van de middenasser (wat het achteruit rijden betreft dan)
En eventueel een zwenkwiel ?....je weet maar nooit.
Werkt onder een vliegtuig bij hoge snelheid ook prima.
En dan zou de eenvoud van het middenas principe qua besturing met de starre dissel (maar zonder kogeldruk) behouden kunnen blijven.


don antwoordt op 25 januari 2014:

- En eventueel een zwenkwiel ?....je weet maar nooit.
Werkt onder een vliegtuig bij hoge snelheid ook prima.-

Voordat je wat meld, even op de hoogte zijn. Zwenkwiel bij een vliegtuig??????????????
Het neuswiel onder een vliegtuig is geen los zwenkwiel, maar word gewoon gestuurd en zit wel degelijk verbonden aan de stuurkolom !!!
Heb je wel eens hard gelopen met een winkelwagentje over een wat ongelijke ondergrond? Het wieltje vliegt alle kanten op.


fransvb antwoordt op 25 januari 2014:

Diegenen dei de caravana bezocht hebben, zullen toch wel uitleg gevraagd hebben over dit systeem? Misschien waren er wel folders aanwezig.
Het draadje gaat mijn inzien nog teveel van veronderstellingen uit.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2014:

In 2004 was inderdaad sprake van een zwenkwiel met een 'vaste' dissel. Maar later (2008) ben ik bij een vergadering geweest waarvan de conclusie was dat dit technisch te ingewikkeld zou worden en is men op het schamel principe overgestapt. Ik ben er nu van uit gegaan dat het nog steeds zo is maar ik heb Arjan er niet meer naar gevraagd.


Louis antwoordt op 25 januari 2014:

Gaat er totaal niet om of hij los zit of aangestuurd word, maar om het PRINCIPE Don!
Je hebt het nog niet gemerkt misschien, maar aan je gaspedaal en je telefoon zit tegenwoordig ook geen kabeltje meer, en zelfs Hiawatha is jaren geleden al met zijn rooksignalen gestopt .
(Geef voor de grote verandering eens aan hoe iets misschien wel zou kunnen...)



Hans antwoordt op 25 januari 2014:

De deskundigen vallen alweer over elkaar heen. Iedereen weet het weer beter maar niemand heeft deze caravan goed bekeken als ik het zo lees.
Er wordt zelfs een winkelwagentje bijgehaald waar je dan mee moet gaan rennen om het gedrag van deze caravan te kunnen beoordelen. " Het wieltje vliegt alle kanten op".
Nou heb ik nog nooit een winkelwagentje met 1 wieltje gezien dus ik zou graag willen weten op welk van de 4 wieltjes ik moet letten als ik deze proef de eerstvolgende keer bij onze grootgrutter ga uitvoeren.
De proef met het vliegtuig doe ik deze keer nog maar even niet.
Bert, ik lees over een tijdje jouw ervaringen wel.

Hans




H.J.W antwoordt op 26 januari 2014:

Heb de wagen gezien. Ontwerp is prima.... als middenasser. Ben zelf fervent caravanner, en juich innovatie zeer toe. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat de techniek van het sleepwiel en de naar achteren geplaatste as mij niet aanspreekt. Volg deze discussie al een tijdje, maar ik heb nog altijd niets gelezen wat er mis is met de huidige middenassers.
En als het om innovatie gaat wil ik hier nog wel wat ideeen geven. Ik zie veel mogelijkheden voor electriche aandrijving. Ten eerste aandrijving van de wielen van de aanhanger zelf, waardoor deze 'meewerkt'. Verder zou je kunnen denken aan het overbrengen van electriciteit uit de caravan (accu's / zonnecollectoren / etc.) naar het trekkende electrische voertuig. Meewerkende wielen / veren die de wagen in bochten laten 'tegenhangen' om zo het gewicht beter de bocht door te brengen. We kopen geen toercaravans om mee stil te blijven staan toch?
En voor wat betreft innovatie op het gebied van opbouw/exterieur zou ik graag weer eens een grote dubbele toegangsdeur terug zien. Kip heeft dit ooit toegpast hun grootste 'sta' modellen. Ik denk dat daar ook best ruimte voor is in kleinere toermodellen, en het verbindt binnen en buiten veel beter dan een enkele deur. Je krijgt dan meteen het gevoel van een zomerhuisje ipv een sleurhut.


Gert antwoordt op 26 januari 2014:

Op het web het patent van Lusaro voor de schamel gevonden. http://www.google.com/patents/EP2335952B1?cl=en


ruud antwoordt op 26 januari 2014:

Het patent is slechts gedeeltelijk toegestaan omdat in 1984 Pacton trailers al met een soort gelijk ontwerp kwam met meerdere tandwielen voor een schamel aanhanger.
Dus echt nieuw is het niet. En daar is 2 miljoen van de provincie Gelderland en Overijssel, en 1.3 miljoen van de EU subsidiepot in gestoken. Waarvan uiteindelijk misschien 50 werknemers extra kunnen worden aangenomen. pffffft.


Frans antwoordt op 26 januari 2014:

Heel mooie techniek, die perfecte oplossing biedt voor het in het spoor lopen in bochten en die het achteruitrijden ten opzichte van een starre schamelwagen met korte dissel vergemakkelijkt.
Luchtvering op het wielstel en je kunt hem nog waterpas stellen ook.
Het zal veel van de rijeigenschappen en van het prijskaartje afhangen of het een succes kan worden. Het chassis zal daarom op grote schaal beschikbaar moeten komen voor caravanfabrikanten. Grootste plus is dat een 120% gewichtsverhouding caravan/auto geen probleem meer hoeft te vormen en dat het dus een oplossing kan betekenen voor dat lichtgewicht ecospul dat tegenwoordig verkocht wordt als trekauto.


Jan Teepe antwoordt op 26 januari 2014:

Chapeau Frans. Kom er niet achter welk remsysteem er gebruikt gaat worden. Remmen op het draaistel ? En wat het achteruit rijden met een schamel aanhanger betreft, daar kun je een noodoplossing op toepassen als het achteruit rijden niet lukt. Achteruit laten scharen, handrem erop, afkoppelen, trekauto draaien, draaistel handmatig omhalen(*), aankoppelen er daar gaat ie weer. (*) Als er een rem op het draaistel zit, dan moet deze er eerst af voordat het draaistel omgehaald kan worden.


John antwoordt op 26 januari 2014:

"Het chassis zal daarom op grote schaal beschikbaar moeten komen voor caravanfabrikanten."

Er is een boottrailer fabrikant bij betrokken.
Kip was er in het begin bij betrokken, maar hoe dit na de faillissementen is gegaan is onbekend.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 januari 2014:

Zowel BIOD als Kip waren er bij betrokken. BIOD heeft zich eerst teruggetrokken en daarna ook Kip.
De caravan heeft on ieder geval een oplooprem dus Frans, grijp je kans 😉


Frans antwoordt op 26 januari 2014:

Ja Menno, ik dacht zelfs een hydraulische slang te zien, dus wordt een eitje 😉


RoyvB antwoordt op 26 januari 2014:

De Casara caravan weegt 1160 kilo doordat hij volledig uit Polyster bestaat.


PieteR antwoordt op 26 januari 2014:

Kijk, dán wordt het al aantrekkelijker!
Rangeren gaat beter, volgen gaat mooier, liefste wat wil je nog méér! Heeft er al een prijs door de wandelgangen gesnord?


Theo Gerrits antwoordt op 28 januari 2014:

Vandaag op de valreep nog even naar de Caravana geweest. De laatste en nieuwste ontwikkelingen bekeken.
Uitvoerig met Arjan van den Berg gesproken over de Casara.
Ik moet zeggen ik ben erg onder de indruk. Mooi strak en volledig van polyester. Doet me een beetje denken aan de opbouw van de Columbus of Delphin. De besturing is gerealiseerd middels een molenstel (molenbesturing, schamelaanhangwagen) Het principe van de middenas is om technische redenen verlaten. Dat betekent dat het achteruitrijden mogelijk wat lastiger is. De caravan is zowel op de voor- en achteras voorzien van een mechanische oplooprem inrichting. De toegestane maximum massa zal waarschijnlijk 1500 kg worden. (massa caravan + laadvermogen). Het achterdeel, de garage kan nog op vele manieren worden ingedeeld, dwars bedden, langs bedden etc.
Ik ben ervan overtuigd dat kopers, die twijfelen tussen een camper of caravan, een weg zullen vinden naar de Casara. Het is zelfs denkbaar dat camperaars weer terug gaan naar deze caravan.
Direct na de beurs wordt begonnen aan de 0 productie.
Ergens in het voorjaar krijg ik de mogelijkheid, te gaan (test)rijden met deze caravan. Ik verheug me er al op om deze caravan aan de haak te hebben


Theo Gerrits antwoordt op 28 januari 2014:

Op de ANWB/KCK stand stond de caravisio opgesteld. Een studie model waarbij mogelijk in de toekomst diverse onderdelen in toekomstige caravans worden toegepast.
Als techneut kan ik het niet laten om onder de caravan te kruipen. Wat me opviel was dat de caravan niet was voorzien van een Hand (parkeer) rem. Er zat een klepje op de dissel met daaronder een drukknop die je enige tijd moest indrukken. (stond er op)
Bij de wielen zag ik tot mijn verbazing dat de wielen waren voorzien van SCHIJFREMMEN. Op de remklauwen prijkte de naam Alko. Recht tegenover de ANWB stand was de stand van Alko. Dan maar even vragen is dit mechanisch - hydraulisch of elektrisch geremd. Maar zoals dat gaat een antwoord bleef uit. Wel kwam de mededeling dat er ontwikkelingen zijn.
Voor zover ik kon zien denk ik dat het een elektrisch bediend remsysteem is. Ook de parkeerrem wordt kennelijk elektrisch in werking gesteld.
Ga van de week nog eens contact opnemen met Alko Nederland.
Als er nieuws is meld ik me weer.

Met vriendelijke groet Theo Gerrits


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 januari 2014:

In Australie heeft Alko al jaren schijfremmen in hun programma, maar kennelijk is daar in Europa geen markt voor.
zie:http://www.alko.com.au/vehicle-technology/product-catalogue/disc-brakes/mechanical/brakes/


Diny antwoordt op 28 januari 2014:

@Theo Gerrits.
U veronderstelt dat camperaars n.a.v. de techniek van de Casara mogelijk weer gaan overstappen op de caravan, nl de Casara.
Uit uw betoog kan ik niet opmaken waarom ze dat zouden doen.
Alleen voor het opbergen van fietsen binnen in de caravan misschien?
Dat kan een motief zijn, hoewel er nogal wat campers rijden met een fietsenrek achterop, terwijl ze wel een grote garage hebben.
Ik ben benieuwd naar de reden waarom u de veronderstelling doet.


Jan Teepe antwoordt op 28 januari 2014:

Nou ik kan mij, buiten dat fietsenverhaal, er wel iets bij voorstellen. De opbouw bij een schamel onderstel heeft veel minder te lijden dan bij het huidig in gebruik zijnde caravan chassis. Net zoals een camper opbouw, in wezen vergelijkbaar qua chassis, minder te lijden heeft dan de caravan opbouw. Vooruit rijdend, en dat is toch in 99,... % het geval,rijdt een schamel veel strakker en plezieriger dan onze huidige caravans. De zgn. naklap van de aanhanger bij een hobbel in de weg, is beduidend minder bij een schamel.
Bij gebruikmaking van een bijv. een electr. remsysteem en de reeds door Theo genoemde materialen, en een prijs van < 30.000 Euro, kan Theo wel eens gelijk krijgen bij zijn beredenering.


RobD antwoordt op 29 januari 2014:

Alko heeft in Australië wel meer leuke remsystemen:
http://www.alko.com.au/vehicle-technology/product-catalogue/disc-brakes/hydraulic/brakes/
http://www.alko.com.au/vehicle-technology/sensabrake/
en wat te denken van de 360graden draaibare koppeling:
http://www.alko.com.au/vehicle-technology/new-products/

Sensabrake zou een leuke optie zijn op de Casara, maar het gewicht van de extra's alleen al.


Frans antwoordt op 29 januari 2014:

Voor lichtgewicht (<1500kg) trailers krijg je in Europa voor een duur en zwaar remsysteem dat feitelijk niet nodig is de handen niet op elkaar.
Voor de twee-assige caravan zouden hydraulisch bediende trommelremmen op beide assen een goede optie zijn. Groot voordeel van trommelremmen is dat ze zelfbekrachtigend zijn en daardoor gemakkelijker een grote vertraging opleveren zonder dure hulpapparatuur. Voordeel van hydrauliek is de grote flexibiliteit en regelbaarheid ten opzichte van mechanische bediening.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2014:

Ik had nog een plaatje van de schijfrem van de Caravisio.


Louis antwoordt op 27 oktober 2014:

In de KCK van deze maand een artikel over de Casara .
Men heeft er kennelijk dus nog alle vertrouwen in.
( En mét electrische remmen zoals Theo al vermoedde )


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 oktober 2014:

Op de afgelopen Jaarbeurs stond hij klaar (ingericht) op de stand en zag er mooi uit vond ik (ook het interieur).


Bob antwoordt op 28 oktober 2014:

Ik vraag me af hoe zet je een dergelijke horizontaal in de langsrichting.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 oktober 2014:

Dat is zeer beperkt, vergelijkbaar met een camper. Op blokken rijden dus.


antwoordt op 28 oktober 2014:

.....of geen 2 maar 4 hydr poten 😉, misschien lukt he met 3 ook wel.


Hennie antwoordt op 29 oktober 2014:

Deze caravan wordt voor de dealerwerkplaats een "uitdaging".
Persoonlijk heb ik door eigen ervaring plus die van vrienden en bekenden geen hoge dunk van het gemiddelde technische niveau van de mensen in de dealerwerkplaatsen. Daar komt bij dat kwaliteitsbeheersing zelfs in caravanfabrieken die hun product tot het hogere segment vinden behoren onvoldoende aanwezig blijkt. Het is maar goed dat de basis over het algemeen door toeleveranciers als b.v. Alko voldoende is. De opbouw verdient in het algemeen een zeer kritische blik.
Ik vraag me af of deze caravan met zijn vernieuwde techniek voor de dealers nu niet te hoog gegrepen is. Zelf zullen ze vinden dat ze die gemakkelijk aankunnen natuurlijk.


Beverwijk antwoordt op 30 oktober 2014:

Ook van Alko heb ik geen positieve technische dunk van


fransvb antwoordt op 30 oktober 2014:

Hennie,
Jij stelt dat het gemiddelde technische nivo van de medewerkers werkzaam in de caravan branche niet zo hoog is.
Ik wil het anders stellen, Het verschil ontstaat door dat dat het gemiddelde technisch nivo van de caravan gebruiker hoger is dan die uit de branche omdat zij bijvoorbeeld veel meer betrokken zijn bij hun caravan dan de branche. Velen van ons hebben tijd zat om een probleem tot op de bodem uit te zoeken en door hun technische kennis zelfs een betere oplossing te bieden.
Waarom zou deze technische kennis niet eens gebundeld kunnen worden om vandaar uit eens een caravan te ontwikkelen.


Louis antwoordt op 30 oktober 2014:

fransvb, daar raak je een gevoelige snaar.
Een aanzienlijk deel van onze generatie heeft er ook zelf aan meegewerkt dat handwerk toch als min of meer minderwaardig moest worden gezien.
Het toetsenbord had de toekomst en werd/word gezien als dé oplossing voor wat dan ook, terwijl het echt nog geen wiel aan je caravan kan zetten. .
Ontzettend handig theoretisch gereedschap maar meer ook niet.
Zo hebben we langzamerhand in vele bedrijfstakken te maken gekregen met minder gekwalificeerde mensen die ook (netto) nog eens zeer magertjes beloont werden .
Een automonteur heeft altijd al ergens onderaan gebungelt bijvoorbeeld, maar lijkt gezien het berekende uurtarief goud te verdienen, want ook de man achter het toetsenbord en de huis aan huis folders moeten betaald worden.
De oudere is sowieso "te duur" en word indien mogelijk op een of andere manier verwijderd, of ook niet zelden als niet met z'n tijd meegaande betweter gezien.
Terwijl je zou verwachten dat het overbrengen van een jarenlange ervaring ( zowel de positieve als negatieve ) gewaardeerd zou worden, en men er z'n voordeel mee zou kunnen doen.
Maar zo werkt het kennelijk niet, en blijkt dat iedere generatie zelf de neus wil stoten alvorens iets aan te nemen.
Vandaag de dag is het algemeen geaccepteerd dat je nérgens meer over vóórdenkt, maar bij de daardoor ontstane problemen de telefoon maar weer eens pakt.
En word er niet eens meer beseft dat het ding écht je praktische probleem niet op gaat lossen maar slechts tijd kost, en het uiteindelijk toch weer op de persoon met de ( rechter ? ) handjes aan gaat komen.
Het bundelen van krachten zou ideaal zijn.
Maar ego's en gebrek aan bereidheid tot samenwerking zullen waarschijnlijk roet in het eten gooien.


John antwoordt op 30 oktober 2014:

Hoeveel 'techniek' zit er aan een caravan in vergelijk met bv een (va)auto of tractor? Niets!!
Geen wonder dat we er allemaal meer 'verstand' van hebben, blijkt wel aan de topic "kogel kraakt". 😉
Niet vreemd dat importeurs eisen stellen aan de dealer. Niet alleen voor de showroom en werkplaats maar ook in opleiding en vervolgcursussen van het dealerpersoneel. Een dealer die niet meewerkt kan het dealerschap op zijn buik schrijven.

En ja, mensen maken (gelukkig) fouten en er zal er altijd wel een de dupe worden van een verkeerde diagnose of uitvoering. Helaas word dit dan 10x in het kwadraat doorverteld tijdens feestjes en op het net.


fransvb antwoordt op 30 oktober 2014:

als je in nivo's gaat denken dan zie je toch dat de betere en gediplomeerde monteurs in vak/dealer garage bedrijven werken, terwijl bij caravan bedrijven vaak maar 1 monteur de benodigde papieren heeft. Hetzelfde gebeurd ook bij bijvoorbeeld de banden boeren. Gediplomeerd personeel is doodgewoon duurder dan iemand die leuk met een sleutel kan omgaan.
Dan kom je bij de de dealers en moet de klant, die technischer onderlegd is uitleg gaan geven hoe een probleem opgelost moet worden.


hennie antwoordt op 31 oktober 2014:

Fransvb noemt de mogelijkheid zelf een caravan te ontwikkelen.
Afgezien van het feit dat zeker ik die ambitie niet heb zie ik nog niet zo snel welk deel van de caravan-opbouw nog een flinke technische ontwikkeling verdient. Het blijft bij hier en daar wat mooiers en beters aanbrengen. De revolutie zal daarin niet uitbreken. De meeste winst is naar mijn mening te behalen in het onderstel. Denk aan schijfremmen, evt. hydraulica en de al als opties beschikbare voorzieningen in de sfeer de (oploop)remmen.


koos antwoordt op 9 november 2014:

Een tweede, kwaliteit caravan bouwer in Nederland,hopelijk loopt het ,of niet?dat hebben we gezien bij Kip.
Ik verbaas me steeds weer over verhalen van instabiel gedrag en scharen etc!
Zelf hebben wij nu een Kip hyline 50tdb 2007.

Vreemd genoeg ;gelukkig maar ,zelf bij zeer sterke zijwind,wat in de alpen van de meest idiote richtingen kan komen,blijft deze als een centurion op de weg liggen,dat had ik ook ,,hetzij iets minder met de vorige n.l de kip shuttle 44,sorry ik deel de,, instabiel, slinger en schaar ervaring niet,en laten we dat maar zo houden.
De draai cirkel is groter bij de Casara ,en dat kan ook niet anders omdat je de midden as naar achteren plaatst.
Bij een middenas caravan draai je totaal om de as heen ,en kan je op een klein gedeelte draaien,,,probeer het maar eens.
Waar ik mij als beroeps chauffeur zorgen over maak is het percentage wat werkelijk achteruit kan rijden met een middenasser nu al dramatisch is ,laat staan met een schammelwagen.,dan heb ik het niet over de laatste meter op een kampeerplaats,daar gebruik ik de mover voor,al was het alleen maar om je rug te sparen.(bruto 1700 kg)
Voor de gehandicapte medemens zie ik in dit product een goede kans,van dat(mits normaal en netjes onderhouden) ze een duurzaam product in handen krijgen om er aanpassingen in aan te brengen,een zeker niet na 5 jaar in hoeven te ruilen.
Maar dat zijn wij ook niet gewend van de Nederlandse caravan bouwers en tentenbouwers o.a. Kip de Waard en straks Casara
Het beste lijkt mij,beginnen maar , weer een nieuwe dementie!bekeken worden veel aanloop en veel uitleg ,dus de eerst jaren maar richting Noorwegen,voor de rust


John antwoordt op 1 november 2015:

T.gerrits zou ergens in het afgelopen voorjaar (half jaar geleden) al rondgereden hebben met de Casara, volgens eerder bericht. Laat hij het alweer afweten of is hij nog aan het evalueren?


Quirien antwoordt op 1 november 2015:

Die John toch, koppelt hij zomaar bewust of onbewust dit draadje aan het Casara Primavera draadje. Weer eens leuk om dit door te nemen (smiley)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker