Caravantrekker.nl

Toch geen apk-plicht voor caravans

Jeroen vraagt op 11 maart 2014:

In de Europese Unie komt voorlopig geen verplichte apk voor caravans. Ook motorfietsen en aanhangwagens blijven uitgezonderd van nieuwe EU-normen voor de regelmatige technische keuring. Het Europees Parlement in Straatsburg stemde dinsdag tegen een apk voor dergelijke voertuigen.

Vorig jaar waren de meeste afgevaardigden nog voor, maar Nederland en andere EU-lidstaten lagen dwars. De voordelen voor verkeersveiligheid en milieu wegen niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven, stelde minister Melanie Schultz herhaaldelijk. Door het verzet was er een compromis nodig. De Europese Commissie mag over vijf jaar met nieuwe voorstellen komen, als de nu besloten regels niet blijken te werken.

Het CDA is blij dat Nederland geen apk-plicht hoeft in te voeren voor motoren, aanhangers en caravans. "Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze apk blijft gelukkig nagenoeg ongewijzigd'', aldus CDA-Europarlementariër Corien Wortmann in een verklaring.

Een verplichte periodieke keuring verhoogt de verkeersveiligheid voor caravans en motoren niet, stellen het CDA en andere tegenstanders. Zij verwijzen daarbij naar internationale onderzoeken. Daarnaast moeten motoren en caravans nu al voldoen aan allerlei veiligheidseisen voor banden, verlichting en remmen.

"Laten we motorrijders en caravanbezitters niet onnodig op kosten jagen”, vindt ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen. Hij vindt het voor de verkeersveiligheid veel belangrijker dat landen de infrastructuur verbeteren, zoals motorvriendelijke vangrails.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Janka antwoordt op 11 maart 2014:

Ik had het al gelezen op het www. Ik ben van mening dat dit een juiste beslissing is. Een keuring voegt weinig toe als de caravan om het jaar naar de dealer gaat voor een beurt waar alles wordt nagekeken. Het enige wat ik kan bedenken is het spekken van de rijkskas als het wel was ingevoerd.
Onze zuiderburen weten daar alles van.


Debouncer antwoordt op 11 maart 2014:

Dat scheelt miljoenen die nu niet nutteloos hoeven worden uitgegeven.


Michiel antwoordt op 11 maart 2014:

Gelukkig heeft het gezond verstand toch nog gezegevierd! 😉

MV


Fendtje antwoordt op 11 maart 2014:

Hoera maarrrrr, wedden dat er straks weer een topic zal gaan over caravanbanden van 13 jaar oud od iets dergelijks.
Wat ik dus zeggen wil er gaat niets boven veiligheid als je met vrouw en kinderen op vakantie ben en 1x per twee jaar een beurt met gelijk een APK kan daar onderdeel van zijn.
Voor mij (en vele medekampeerders) had zo'n APK geen probleem geweest.
En ja ik weet dat belading ook deel uit maakt van die veiligheid en verzin er nog maar een paar.


Debouncer antwoordt op 11 maart 2014:

Inderdaad gaat er niets boven veiligheid. En de caravan om het jaar een beurt laten geven heeft echt wel zin. Maar er zat een andere nare kant aan die verplichte APK: De kosten! Niet de kosten van het afmelden, die zouden zo hoog niet geweest zijn. Niet de kosten van het keuren tijdens de beurt. Gebeurt bij auto's ook. Maar wel alle bijkomende kosten. Je stapt zo in je auto voor een APK te laten doen. Bij een caravan helemaal anders. Die staat in de stalling en te laat APK laten doen geeft een boete. Dus moet de stallingbaas misschien wel tientallen caravans opzij zetten om de jouwe te pakken. Dat blijft natuurlijk dan niet gratis. En dan de malafide bedrijven die reparaties voorschrijven die niet nodig zijn. Die bedrijven zouden als paddenstoelen uit de grond gekomen zijn. En dat allemaal voor een stuk schijnveiligheid.


ruud antwoordt op 11 maart 2014:

' En dan de malafide bedrijven die reparaties voorschrijven die niet nodig zijn.' Net zoals bij autos dus.

Er zit een groot verschil in het gebruik van auto's en de caravan en motoren gebruikers. En dat is de hobby factor.
een auto is al snel een noodzakelijk kwaad terwijl de andere twee veel meer uit hobby punt worden gebruikt. En daar gaan we toch wat voorzichtiger en beter mee om.


Janka antwoordt op 11 maart 2014:

Maakt niet uit of zo'n APK onderdeel van een beurt is, je moet toch apart betalen. De beurt is voor de dealer, de APK inclusief afmelden is voor de schatkist.


Debouncer antwoordt op 11 maart 2014:

Andere garage zoeken. Bij mijn garage wordt de APK niet berekent bij een onderhoudsbeurt. En volgens mij is dat eerder regel dan uitzondering.


Janka antwoordt op 11 maart 2014:

Dat heet klantenbinding. VW heeft dat ook.


ruud antwoordt op 11 maart 2014:

Elke APk of dat nu gelijktijdig met een beurt is of niet, word gewoon betaald. Wie gelooft dat het gratis is moet naar een dokter. Ze hebben de onderhoudsprijzen wel op aangepast in de loop van de jaren zodat het lijkt alsof het gratis is.
Goede marketing waar dus nog mensen intrappen😉
Als de apk voor caravans er zou komen werden de onderhoudsprijzen bij deze dealers ook langzaam verhoogt zodat het gratis lijkt. Goed voorbeeld doet volgen en ook dan zouden er weer mensen met open ogen intrappen.


Joost Kolen antwoordt op 11 maart 2014:

Ben het wel eens met wat jullie aangeven over de extra kosten / moeite / malafide bedrijven. Een keuring is niet te organiseren. Toch heb ik in Spanje mensen richting Nederland zien vertrekken met hun caravan die na 17 jaar daar gestald te zijn geweest zonder enig onderhoud aan de trekhaak wordt geslingerd. Ik moet er niet aan denken.


Jan@ antwoordt op 11 maart 2014:

Op zich ben ik er niet tegen dat voertuigen die zich op de wegen bevinden gecontroleerd worden op hun veiligheid. Als het maar, verplicht!, door een onpartijdige instantie wordt gedaan. Hoewel, hoeveel kan er mis gaan met een caravan... remmen?. Meestal is een ongeluk met een caravan te wijten aan een oorzaak van buiten, snijden, sterke zijwind, onoordeelkundig gebruik van de bestuurder enz. maar zelden door een technisch mankement.
Dus prima besluit wat mij betreft.


Bert antwoordt op 11 maart 2014:

@Jeroen. Meld je nog even je bron? Dank.

Ik ben een voorstander van regelmatig onderhoud, maar een tegenstander van al dan niet verplichte keuringen. Die keuringen verhelpen niets, kosten alleen maar geld. Een slimme AUTOmobilist laat dan onderhoud doen bij zijn dealer die de APK keuring in een moeite door direct laat uitvoeren. Maar je betaalt die APK uiteindelijk toch zelf hoor...

Nu kan ik een periodieke keuring best wel rechtvaardigen voor een motorvoertuig. Het heeft er grosso modo wel toe geleid dat rijdende wrakken niet meer op de weg rondrijden. Maar voor een caravan een APK?

Zo vind ik zelfs een caravankeuring (FOCWA/BOVAG) eigenlijk onnut. Laat staan een APK voor caravans. Let wel: een keuring vind ik onnut. Ik pleit voor onderhoud. Dat je dan de rest ook keurt of naziet? Prima. Maar wel op vrijwillige basis en tegelijk met verscherpte controles rond de vakantie-uittocht e/o de Pinksterdagen enzo.

Bij zo'n controle doet de Politie, VVN en andere 'deskundigen' een weging, checkt even optrekken / stoppen om de remmen en het schuifstuk summier te controleren. Kijkt de banden visueel na en qua ouderdom. Laat de brandweer voor mijn part naar de gasslangen kijken. Althans zo zou het moeten... Om de echte wrakken van de weg te halen.

Met een van onze partners ben ik bezig 'iets' te ontwikkelen dat voorziet in een gedegen onderhoudsmethodiek, zonder onnodige kosten en zonder verplichtingen. Indien gewenst heel gericht op die zaken die voor de eigenaar van de caravan belangrijk zijn, maar zeker heel veel verder gaan dan een schouwing. Een schouwing is namelijk het standaardgebeuren van zo'n BOVAG/FOCWA die vaak te summier is. (Remmencontrole zonder de trommels af te nemen bijvoorbeeld).

Ik kom er later dit jaar ongetwijfeld op terug!


Debouncer antwoordt op 11 maart 2014:

Nederland heeft niet eens wetgeving om een APK uit te kunnen voeren. Gasfles 30 jaar oud? geen punt. Gasslangen? geen leeftijdslimiet.Banden (sorry) standaardregels. Stroom kan alleen door leverancier beproeft worden. Dus al deze punten zouden eerst tot wetgeving gemaakt moeten worden om het effectief te kunnen keuren. Goed verzekeringsmaatschappijen stellen zo hun eisen. En gelukkig levert een keuringsrapport dan wel een zekerheid waar zij mee kunnen leven. Overigens staan op het rapport wel punten die opening van remtrommels noodzakelijk maken. Aanvinken zonder controle is gewoon zwendel. Juist de bedrijven die zo werken maken een APK tot lachertje. VVN moet zich de komende 50 jaar niet meer vertonen bij caravans want zij hebben door suggestieve berichtgeving dit allemaal aangezwaaid. ANWB was altijd verklaard tegenstander en gelukkig heeft de grootste gewonnen.


Jeroen antwoordt op 11 maart 2014:

@Bert,

Sorry. Hierbij mijn bron; http://www.autoweek.nl/nieuws/27294/toch-geen-apk-plicht-voor-caravans


Janka antwoordt op 11 maart 2014:

Je hoeft niet je excuses aan te bieden. Op elke nieuwssite was dit voorpaginanieuws en dus simpel te vinden.


Bert antwoordt op 11 maart 2014:

Weet ik ook wel Janka, daar gaat het niet om. Jeroen meldde hier op dit forum een min of meer vaststaand feit en citeerde ook nog.

Dan is het goede zaak, de bron te vermelden.

Dank Jeroen.


Fendtje antwoordt op 12 maart 2014:

@Debouncer; de punten welke u noemt t.w. gasfles, gasslang, banden en electra zijn wettelijk al gedekt. Niet altijd even strikt als de adviezen van belangengroeperingen en verzekeraars maar er zijn zeker wel eisen. Gewoon even googlen en al die wetten mbt Drukhoudende apparaten (vroeger Stoomwet), Brandweerwet, Regeling Voertuigen en Warenwet even lezen. Bovendien zou deze APK eis ook weer in de wet opgenomen worden nee die vlieger gaat niet op.
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen 😉)


Debouncer antwoordt op 12 maart 2014:

@Fendtje: alle regels die je noemt zijn voor leveranciers, verkopers, vulstations etc. Voor de eindgebruiker zijn geen eisen gesteld. Vermeende regels voor drukregelaars en slangen zijn "geďmporteerd" uit Duitsland. Enige uitzondering: een stroomleverancier (NUON,Essent,Eneco, etc) mogen de installatie van de caravan keuren wanneer die op hun net is aangesloten.


Karel1 antwoordt op 12 maart 2014:

Je kan als overheid geen APK voor aanhangers (incl. caravans) invoeren als er geen wettelijke kapstok is om de eisen aan op te hangen en natuurlijk was de APK keuring beperkt gebleven tot de veiligheid op de weg en niet op de camping, immers is niet iedere aanhanger een caravan.

Daarnaast zijn de energieleverenciers na de privatisering jaren geleden al ontheven van hun bevoegdheid om electra aansluitingen te keuren die bevoegdheid ligt nu bij de netbeheerders.
En iedere op deze site weet toch dat gasflessen verplicht om de 10 jaar gekeurd moeten worden?

Bovenstaande raakt dus kant nog wal.


Debouncer antwoordt op 12 maart 2014:

Als het nu de netbeheerder is, betekent het dat de bevoegdheid in andere handen gegaan is. Geen wezenlijke verandering. Als iedereen aan zou nemen dat flessen om de 10 jaar gekeurd moeten worden gaan ze voorbij aan het feit dat er ook flessen zijn met een andere termijn. Bijvoorbeeld 20 jaar. Een verlopen keurmerk is van belang voor het keuringsstation. Verlopen betekent niet meer vullen. Opgebruiken is toegestaan.


Jan antwoordt op 12 maart 2014:

Quote:” En iedereen op deze site weet toch dat gasflessen verplicht om de 10 jaar gekeurd moeten worden?”

Nee, omdat dat niet zo is. Zoals Debouncer terecht stelt is dit pas bij het vullen een issue. En dan nog, het is niet verplicht te laten keuren, het is niet toegestaan een ongekeurde fles te vullen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker