Caravantrekker.nl

Caddy met Dethleffs of Fendt

Rico vraagt op 2 mei 2014:

Ik heb een vraagje.

De Vision die we nu hebben beginnen we wat te klein te vinden. De gezondheid van m'n vrouw gaat langzaamaan steeds verder achteruit en ze heeft nu meer bewegingsruimte nodig.

Er staan een aantal caravans op ons lijstje.

LMC Vivo/Musica 460 E
Dethleffs Camper/Nomad/Beduin 470 ER
Fendt Saphir/Bianco 465 TG

Met name de Dethleffsen en Fendts zijn nogal aan de zware kant. Aangezien we heel veel kilometers met de caravan er achter rijden, door bergen, etc, wil ik een combinatie hebben die 5 sterren qua stabiliteit scoort. De auto is een VW Caddy Maxi, en de kogeldruk zal iets van 75 tot 80 kg moeten zijn om 5 sterren te krijgen. De auto is de 2 liter TDI, dus qua trekkracht moet het met gemak kunnen.

Ik heb de gebruikersreviews gelezen, maar die gaan vooral over de trekkracht. Maar ik wil vooral een indruk hebben qua rijgedrag.

We hebben niet bar veel ervaring met grote caravans. Tot nu toe was de grootste een Kip Celebration 44 TDB achter een VW T4. Da's toch wel ff wat anders dan een Caddy.

Graag wat meningen.

Groet,

Rico

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2014:

wil ik een combinatie hebben die 5 sterren qua stabiliteit scoort.

Dan passen we de normering toch wat aan 😉

Het verschil tussen 5 en 4 sterren kan heel klein zijn. De grens moet toch ergens liggen. Door met de muis boven het stabiliteitsbord te staan zie je de achterliggende waarde maar ook daarbij moet ik eerlijk aangeven dat het een algemene benadering betreft die in individuele gevallen anders kan uitpakken. De gewichtsverdeling van de verschillende caravans is immers niet meegenomen. De exacte stabiliteit is dus moeilijk aan te geven en te veel van individuele factoren afhankelijk om een gefundeerde uitspraak te kunnen doen tussen de 3 genoemde caravans.


Rico antwoordt op 2 mei 2014:

Hi Menno,

Je bent weer snel, zoals wel vaker 😉

De caravans op ons lijstje hebben allemaal dezelfde indeling.

Het gaat me niet om de onderlinge verschillen, ik snap dat de benadering van de sterren een algemene is. Ik koos hoofdzakelijk voor 5 sterren vanwege de afdaalsnelheid. Da's bij 5 sterren rond de 90, bij 4 sterren rond de 80. Niet dat ik als een haas naar beneden suis, maar ik probeer met zoveel mogelijk marge te rijden.

Wat ik bij alle mogelijke caravans steeds heb gedaan is met constante gewichten een beetje te spelen met de kogeldruk. Puur om een idee te krijgen van de gevoeligheid. Daar blijken de LMC's wat meer vrijheid in te hebben, de Dethleffsen en de Fendts moeten 75/80 kg kogeldruk hebben. De lengteverhoudingen van de caravan zal daar ook een rol in hebben, net als gewicht uiteraard.

De vraag is: wat betekent het in de praktijk? Is het goed waarneembaar dat deze caravans zwaarder zijn achter de auto, of zal het meevallen? De Vison achter de Caddy heeft weinig te vertellen. Heb in de loop der jaren diverse kogeldrukken uitgeprobeerd, als het maar 50 kg is of meer is het al prima. Maar m'n gevoel zegt me dat bij caravans die beladen 200 kg zwaarder zijn, dat niet automatisch ook het geval zal zijn.

Groet,

Rico


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2014:

De theoretische benadering:
Het model voor de stabiliteit dat we gebruiken is ontwikkeld door Jos Darling van de Universiteit van Bath. Dissellengte, opbouwlengte en kogeldruk zijn naast de gewichten van auto en caravan de belangrijke factoren die invloed hebben op de krachten die een rol spelen bij het slingeren.

In praktijk:
Eigenlijk is het heel lastig aan te geven wat het verschil is. Hoogst waarschijnlijk zal het onder normale omstandigheden niet zo veel uitmaken maar in kritieke situaties kan een klein verschil juist weer heel veel uitmaken.
Maar vaak is 5 km/u minder hard rijden een groter verschil.

Ga je echt inleveren in stabiliteit is dat uiteraard minder comfortabel. Maar door een ATC, iDC of LEAS systeem in te bouwen heb je wel een extra vangnet dat heel waardevol kan zijn. In mijn ogen eigenlijk een 'must' als je geen 5 sterren combinatie hebt.


Tijs antwoordt op 2 mei 2014:

Wij hebben zelf een Musica 470E dus qua caravan behoorlijk vergelijkbaar met wat jij op het oog hebt. Heeft bij ons achter een Ford S-Max en nu een Galaxy gehangen. Die zijn zwaarder, maar onze Musica mag ook max. 1500kg wegen. De Musica 460E is standaard 1300 mx. dus qua verhouding is het dan niet eens zo heel veel anders. Maar voor die vergelijking kun je beter op Menno en Bert vertrouwen.

De andere caravans ken ik niet uit eigen ervaring, maar van de Musica LMC kan ik zeggen dat het een heel prettige caravan is qua gebruik, maar zeker ook qua rust achter de auto. Je weet zelf uit ervaring al wel dat belading telt, dus daar heb ik het verder niet over. We rijden er jaarlijks zo'n 5000 km mee, zowel over de Duitse Autobahn als door het Scandinavische binnenland. In alle gevallen is het een prettige, rustige caravan achter de auto.

Ik heb er bij Van der Linden in Enschede een LEAS antislingersysteem onder laten zetten. Voordeel van dat systeem is dat het ook een signaal in de auto geeft en niet "spontaan" uit kan. Gelukkig nog nooit echt nodig gehad, maar bij rotondes of erg ongelijke weg (met iets te hoge snelheid 😉) wel eens voelen ingrijpen. Duidelijke ingreep, duidelijk signaal en nog geen valse meldingen gehad. Aanrader.


Quirien Sengers antwoordt op 2 mei 2014:

Rico,

Ondanks dezelfde indelingen door jouw genoemde caravans kan het toch zijn dat de ene een meer ruimtelijk gevoel geeft of daadwerkelijk heeft.
En uit je verhaal blijkt dat dat voor je vrouw belangrijk is.

Wat vindt zij ervan en wat zijn de prognoses voor de komende jaren(houd hier rekening mee) en is er evetueel gemakkelijk een aanpassing te maken, tenslotte is de bedoeling/wil je meerdere jaren met het aan te schaffen product doen.

P.s. beding bij aankoop in de onderhandeling de accesoires die van(eventueel in de toekomst) belang zijn voor je vrouw.
Vaak ben je dan goedkoper uit dan later te laten plaatsen.

Succes en nog veel caravan plezier.


Tijs antwoordt op 2 mei 2014:

Met dit formaat caravans kan het trouwens ook wel comfortabel zijn om een goede mover onder de caravan te zetten. Met rij-ervaring kom je natuurlijk een heel eind, maar soms is mover net even makkelijker. Heb zelf de Truma SER en die bevalt onder de LMC erg goed.


Rico antwoordt op 5 mei 2014:

M'n vrouw is reumapatient, ze heeft het in een agressieve vorm. Loopbreedtes / loopruimtes zijn daardoor belangrijk omdat ze en de beweeglijkheid niet heeft, en stoten zeer pijnlijk kan zijn.

Al oriënterend komen we tot de voorlopige conclusie dat twee enkele bedden ook niet alles zijn, ze staan vaak dicht op elkaar. Dus we zitten nog even te bedenken of er geen andere inrichtingen zijn met meer loopruimte.

Eerlijk gezegd geloof ik niet ze heel erg in zelfdenkende systemen van een caravan, b.v. LEAS. Als een combinatie "van zichzelf" niet stabiel kan zijn, dan is het voor mij geen goede combinatie. We rijden dermate veel kilometers met de caravan er achter, dat ik best hoge eisen stel aan de combi. Vaak toeren we 8 weken per jaar met de caravan rond. B.v. vorig jaar, in het voorjaar rondje noord Spanje en in het najaar rondje Noordkaap, dat soort afstanden zijn eerder regel dan uitzondering.

Onder de Vision zit ook een mover. Dus we hebben al wat mover-ervaring, en het is een uitkomst vind ik.

Groet,

Rico


Quirien Sengers antwoordt op 5 mei 2014:

Rico,

ook ik stond 7,5 jaar geleden bij het aanschaffen van een nieuwe caravan voor allerlei dubio's.Ik heb dat in een eerder draadje bij waarom een grotere caravan vermeld.

Misschien moet je wel voor nog een maatje meer gaan.
Ik denk dat ook een ruime toiletruimte voor jouw vrouw belangrijk wordt.(is voor mijn ziekte n.l wel van belang)

Wij zijn trouwens wel naar 2 enkele bedden gegaan. Heb je in ieder geval niet dat je overelkaar hoeft heen te stappen.(mijn vrouw heeft een fobie van in de hoek te moeten liggen en voor kleine ruimtes)

Wij hebben in iedergeval twee enkel bedden die hoog en breed zijn, en inderdaad daardoor wordt de opening wel wat kleiner.

Zoals ik reeds eerder schreef kijk goed naar de toekomst en er zijn ook modellen die ; of op maat laten maken,met 70cm bedden zijn uitgevoerd.
Een frans bed is ook vaak niet breder dan 1,40 mtr. en heeft meestal nog een afgeschuinde kant.
Verder zijn misschien beugels zowel binnen (WC of keuken) als buiten bij de opstap van belang.

En zoals ik het reeds vermelde , beding dit bij de koop vaak ben je dan goedkoper uit.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 mei 2014:

Als een combinatie "van zichzelf" niet stabiel kan zijn, dan is het voor mij geen goede combinatie.

Natuurlijk heb je daar gelijk in, maar wanneer is een combinatie stabiel?

Een caravan is per definitie nooit echt stabiel, alleen kan die "stabiel aanvoelen" onder de meeste omstandigheden. LEAS en andere systemen zijn er dus vooral om in geval van nood in te kunnen grijpen. Dit omdat de kans op instabiliteit bij een iets "mindere combinatie" zich eerder zal voordoen onder extreme omstandigheden dan bij een "betere combinatie". Kortom stabiliteit is een relatief begrip.

Uiteraard is het in het dagelijks leven prettig als de combinatie eigenlijk altijd stabiel aanvoelt. Het mag zeker niet zo zijn dat je daar hulpmiddelen voor nodig hebt (ook geen stabilisator!). Gelukkig is dat bij een goede gewichtsverhouding en belading ook niet nodig.


Rico antwoordt op 6 mei 2014:

@QS: Wij denken nu aan het volgende concept: caravan met een vast bed (dwars bed of frans bed, maakt niet uit) en aan de andere kant van de caravan een wat grotere dinette. Dan maak ik zelf op de plek van die dinette een enkel vast bed van ca 80 cm breed, zodat daar ook nog een zitje van ca. 60 cm over blijft. Voordeel hiervan is je dan meer loopruimte hebt. Maar goed, het is nog slechts een idee.

Klopt wat je zegt, voorzieningen naderhand zijn altijd duurder. Alleen moet de positie van beugels en zo wel goed afgestemd worden. Geen beugel is soms beter dan een beugel op de verkeerde plek.....

@Menno: Qua keuze van auto / caravan hou ik altijd zo ongeveer m'n eigen richtlijnen aan. Gewicht caravan maximaal 65% van gewicht auto, een zo lang mogelijke dissel, koelkast het liefst niet achterin (in geval van eindkeuken). Dus stel dat we er op uitkomen dat de caravan duidelijk groter moet gaan worden dan nu bedacht, dan zal er eerst een wat steviger auto moeten komen, categorie Vito zeg maar.

Wat je zegt, stabiliteit is een relatief begrip en van veel factoren afhankelijk. Alleen probeer ik zo min mogelijk aan het toeval (of botte pech) over te laten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 mei 2014:

Volgens mij moet je nu toch aan een BIOD gaan denken Rico. Koop een casco en laat hem zelf inrichten met de meubels die je mooi vindt.
De standaard meubilering is tegenwoordig trouwens behoorlijk afwijkend van wat er op de site staat. Laatst is een complete Nomade afgeleverd die inclusief mover/accu etc nog geen 900 kg weegt.


Rico antwoordt op 7 mei 2014:

Hahaha, die gedachte heb ik ook al gehad. Alleen heeft de Biod zo z'n prijskaartje, en vindt m'n vrouw hem spuuglelijk..... Ik vind hem juist mooi, en er zit qua techniek een aantal mooie zaken in.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker