Lavooy vraagt op 26 mei 2014:
Ik wil mijn dakluik openen maar het kraakt een beetje hij zat vast geplakt,nu draait hij heel zwaar en kraakt maar het raam opent niet ik denk het asje dat vast zit.Weet iemand dit probleem.
Bob antwoordt op 26 mei 2014:
Inspuiten met Imal. Dan de volgende dag opnieuw proberen
RobD antwoordt op 26 mei 2014:
Asje kapot gedraait? Van hier uit onmogelijk aan te geven wat de oorzaak is. Inspuiten kan misschien helpen. Draaien terwijl het luik zachtjes omhoog word geduwd als ondersteuning kan een oplossing zijn, mits het asje niet kapot is.
Tegen het plakken: goed insmeren met talkpoeder.
Oude Willem antwoordt op 26 mei 2014:
@Lavooy:
Het dakluik in dit bouwjaar (en ook 2008) hebben inwendig een tandwielmechanisme welke door de slinger worden bediend..
Deze tandwielen zijn van een soort legering welke te zacht (is/was) voor waar ze voor bedoeld waren.
Door het te ver doodraaien van de slinger bij het openen of sluiten (doordraaien met ratelende tandwielen) van het dakluik slijten de tandwielen met als gevolg dat de tanden van de tandwielen kapot gaan.
Doordat het dakluik plakt krijgen de tandwielen nog meer te verduren met als gevolg dat de tanden van de tandwielen afbreken. (Dus de rubberen rand waar het dakluik het frame sluit met talkpoeder insmeren)
In 2009 en 2010 had de fabrikant van het dakluik een speciaal setje met verbeterde tandwielen welke ze toen kosteloos aan bezitters van zo'n dakluik toestuurde inclusief een duidelijke handleiding.
Hoe dat nu gaat weet ik niet, maar gewoon even navragen.
Het is overigens heel eenvoudig ze zelf te vervangen.
Succes!
Louis antwoordt op 26 mei 2014:
Hebben we het over een Remis dakluik Lavooy, met de twee haken, en het stroeve en lawaaierige plissé gordijn ?
Dan helaas : (dure) rommel van de bovenste plank.
De mijne (en vele andere, zie het w.w.w.) ook vrijwel direct kapot.
En ook zonder het "plakken".
De zogenaamd verbeterde revisie versie (gezien de ervaring) met fluwelen handen behandeld : Ook vlot naar de knoppen!
Dus dat word een nieuw dakluik van een ander merk zonder deze malle omslachtige constructie, of dicht en vergrendeld laten, en hem slechts als "lichtkoepel" zien.
henk antwoordt op 7 april 2015:
Dit is een bekend probleem en een fabrikagefout. Ik kon geen reparatiesetje meer bij de dealers krijgen, deze wilden allemaal een nieuw dakluik leveren, en heb dus naar Hobby Duitsland gemailed. Deze hebben keurig kosteloos een nieuw draaimeganisme gestuurd wat 2 jaar meeging. Afgelopen weekend hetzelfde probleem alleen waren nu de buisjes waar de "kabeltjes" doorheen gaan van binnen verroest. Ook de "kabeltjes" zijn niet van RVS, dus met geen mogelijkheid meer los te krijgen. Nu een nieuw dakluik besteld aangezien de oude ook een lekkageprobleem had. Zodra die op een kier stond en er viel een behoorlijk regenbui dan kwam er toch wat water naar binnen. Ook die klacht heb ik bij een dealer gehoord en op internet gelezen. Al met al een miskleun van Remis.
Hans van Dijk antwoordt op 23 april 2015:
ik heb bij het dakluik de vier trekveren die helpen het luik omhoog te krijgen eruit gehaald en werkt nu prima.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.