Donald vraagt op 21 juni 2014:
Vandaag in de telegraaf (vaarkrant) het volgende gelezen; de volgende passages vielen mij op.
Angstig worden mensen van het slingeren van de combinatie op de snelweg. Om dit te voorkomen zijn er stabilisatoren op de kogel, die werken als remschoenen.
De oorzaken van slingeren? “Te hoge rijsnelheid, te lage bandenspanning, verkeerde belading, wind van vrachtauto’s, spoorvorming en het inrijden van tunnels met afdaling. Het belangrijkst is direct vaart te minderen. Gas los en pas als de combinatie recht rijdt, pas gaan remmen.
Een lastig moment is het wegrijden van een steile trailerhelling. Hut: “Spaar de koppeling. Geef pas gas als je koppeling helemaal los is.
Het volledige artikel: http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22759611/__Zeker_met_de_trailer__.html
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juni 2014:
Pffff...staat wel meer onzin in dit artikel. Ik noem:
Wat een auto mag trekken wordt bepaald door wat het aandrijfsysteem en het remsysteem aankunnen. Staat in het instructieboek van de auto.
Het enige dat geldt is het kentekenbewijs!
en:
De snelheidslimiet voor auto’s met aanhanger in Nederland is 80 km/u. Combinaties onder de 3,5 ton mogen op autowegen en autosnelwegen 90 km/u.
zolang de trekauto maar onder 3500 kg is mag je 90 km/u in Nederland.
Of de ANWB heeft het verkeerd verteld of de Telegraaf journalist heeft het onzorgvuldig opgeschreven. Beide zou goed kunnen 😉
fransvb antwoordt op 22 juni 2014:
De Telegraaf moet je nooit geloven. Het zou best eens kunnen dat de journalist nog nooit met een caravan gereden en gekampeerd heeft. In vakantietijden is er sprake van nieuws slapte en dus word er een onderwerp uit de kast getrokken. Zo de krant is weer vol!!!!!
gea antwoordt op 23 juni 2014:
er zijn altijd wel mensen te vinden die denken tot ze het wiel hebben uit gevonden.
en daar bedoel ik dus mee dat de beste stuurlui aan de kant staan.
Gijs antwoordt op 23 juni 2014:
Menno, wat de telegraaf schrijft klop toch wel.
Wat een auto mag trekken wordt bepaald door wat het aandrijfsysteem en het remsysteem aankunnen. Staat in het instructieboek van de auto.
En dat staat dus idd op het kenteken bewijs
De snelheidslimiet voor auto's met aanhanger in Nederland is 80 km/u. Combinaties onder de 3,5 ton mogen op autowegen en autosnelwegen 90 km/u.
Is dat ook niet hetzelfde dan wat jij zegt?
Zou toch eerst eens goed lezen voor je antwoord geeft.
Sorry, ik moest dit even kwijt op je overigen goed forum.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 juni 2014:
Helaas komt het maximaal trekgewicht uit het instructieboekje niet altijd overeen met het kenteken. Bij controle kan je dan opeens voor vreemde verrassingen komen te staan. Vandaar mijn opmerking toch vooral te kijken naar het kentekenbewijs. Een instructieboekje heeft geen enkele wettelijke waarde.
Wat betreft je tweede opmerking lees ik wellicht te goed. Er staat "een combinatie onder de 3500 kg". Wat is dan zo'n combinatie? Ik lees het als auto + caravan. Maar ook combinaties boven de 3500 kg (Auto + caravan) mogen 90 km/u, alleen trekauto's boven de 3500 kg niet. De Telegraaf is dus onvolledig (en daardoor misleidend).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.