Bob vraagt op 30 juni 2014:
Ik ben net terug van 4 weken Frankrijk, Bretagne en Normandie. Wat mij opviel is dat er steeds meer campers komen. De Fransen hebben alleen nog maar campers. De franse caravans zijn al aardig oud en staan permanent op een camping. De engelse rijden 50/50 caravans/campers. Ik krijg de indruk dat caravans steeds minder gebruikt gaan worden en de tendens is campers. Van deze laatste zelfs complete omgebouwde autobussen gezien en een belg met een vrachtauto, geschikt voor de Sahara. Het wordt allemaal groter en luxer. Zijn wij de laatste generatie die met de sleurhut op pad gaan?
Robertb antwoordt op 30 juni 2014:
Hei Bob,
alleen voor Noorwegen gesproken is de tendens ook naar de camper, minder caravan. De verkoop statistieken laten hier zien dat zowel de camper als de caravan elk jaar meer verkocht worden. Men spreekt van een trend dat booteigenaren overgaan op camper en caravan. Maar trends gaan weer voorbij dus wie weet...
Ik denk dus dat naar verloop van tijd de campertrend voorbij gaat.
Overigens komt er langzaam verzet in Noorwegen van campingeigenaars, gemeentes,provincies, brandweer etc vwb het overnachten in plaatsjes, bij havens en in de buurt van campings. Dit weekend is er Skudenes festival waar campers niet meer vrij mogen staan.
Wij blijven bij de Eriba Puck.
Mvg, Robert
Jan@ antwoordt op 30 juni 2014:
Klopt Bob, de Italianen en de Belgen zijn de Fransen al voor gegaan(veel handiger om wielerwedstrijden te volgen met een camper) en de rest NL/GB/DLD volgt langzaam maar zeker.
De volgende generaties, 40- en 30-plussers en daar onder
willen meer variatie in hun vakanties en dan raakt een relatief dure caravan(stalling,verzekering enz.) uit de gratie ten faveure van een keer een trip met een huur-camper.
Ik zou geen cent meer durven investeren in de caravan branche, maar houden zelf het caravannen wel vol tot we er bij neervallen.
Steven antwoordt op 30 juni 2014:
Een ex-autobus kost haast niets in aanschaf (500 euro zijn er bij ons weggegaan), en omgebouwd naar vrachtwagen ook heel weinig in taks. Heb hier ook aan gedacht toen ik nog als mecanicien aan autobussen werkte. 12m lang, 2.5m breed en je kan er toch op veel plaatsen mee komen. En slijtagebestendig zijn ze zeker. Dubbele beglazing, centrale verwarming desgewenst op stookolie zit er ook al in en tegenwoordig ook nog airco voor de bestuurder, of zelfs full.
De eerste lagevloerbussen gaan in België beschikbaar komen vermoed ik.
Arno antwoordt op 1 juli 2014:
Dit ligt ook wel aan Bretagne en Normandië hoor, overal het algemeen daar meer campers te zien.
Wij zijn naar Zuid-Frankrijk geweest en eigenlijk alleen maar caravans, wel voornamelijk Nederlanders en Duitsers.
Met een caravan kun je ook net zo gemakkelijk en snel trekken dan met een camper, wij vinden een caravan ideaal en daarnaast qua aanschaf een stuk goedkoper dan een camper.
Andreas-NL antwoordt op 1 juli 2014:
Wat beter of handiger is laat ik in het midden; dat zal voor een groot deel bepaald worden door de manier van kamperen maar ik denk dat Bob gelijk heeft. Wij overwinteren al jaren in Z.-Spanje en ook daar worden de caravans meer en meer "vervangen" door de wat grotere campers. Een duidelijk verschil met bijv. 8 jaar terug. Het grootste probleem van het vervoer ter plaatse wordt als volgt opgelost: bijv. een Spaanse huurauto v.e. paar maanden er bij of een trailer er achter met een kleine auto of Smartje er op. Ook al gezien: een man rijdt de camper naar z'n bestemming en z'n vrouw rijdt er achter met een Audi A4. Ze redeneren dat dat wel loont voor een half jaar. Zelf houd ik het maar op auto met caravan.
jan& antwoordt op 1 juli 2014:
Wat krijgen we nou zeg....
Reclame voor campers op een caravanforum...ze krijgen zeker de overhand.
Wat mij betreft lang leve de caravan!
Bert antwoordt op 1 juli 2014:
Andreas' ervaring met overwinteraars is vast steekhoudend. Mij ontgaat dan verder de reden dat men kiest voor dure oplossingen en ook het gemak waarmee een camper zou kunnen rijden - als je voorts aanhangers koppelt om je Smart te vervoeren....
Andreas zei het al: wat beter of handiger is laat hij in het midden. Ik vermoed dat die mensen driekwart van datzelfde jaar ook onderweg zijn, maar dan zonder Smart op een aanhanger of een volgende Audi. Makkelijk (?) te rijden en overal kunnen komen ook op een 8-weekse trip naar de Noordkaap ofzo. Sowieso moet je wat geld te besteden hebben (huis verkocht?).
De heersende gedachte bij camper-adepten (uitgezonderd de Volkswagen T-series en s.g.) is de vrijheid van reizen en trekken. Het rijdt als een auto en geen gezeur met manoeuvreren of inparkeren of op de plek krijgen.
Natuurlijk is dat een misvatting, hetzelfde kun je doen met een auto en een caravan maar vergt op 1 heel klein onderdeel iets meer vaardigheid: achteruitrijden. Maar daar heb je een mover voor, haha...
Op de weg reageert een camper ook iets anders dan een auto-caravancombinatie, vooral als je stuurt in scherpe bochten. Dat is onwennig, merk ik altijd bij onze trainingen.
We geven ook campertrainingen en als ik dan zie dat de onervaren camperbestuurder zo maar een fietser de stoep opveegt (dreigt te vegen) vanwege de vaak evenzo grote uitzwaai achter als van een caravan?? Oeps, spiegelen even vergeten. En parkeren bij de Carrefour met een beetje camper / met de personenauto? Maakt wel verschil...
Bob (als OP) meldde dat de verschuiving van caravan naar camper steeds duidelijker wordt. Ik ben van mening dat het over enige tijd weer de andere kant opgaat. Ik kan dat staven met steeds meer caravancursussen die we boeken bij mensen die een camper hadden of huurden.
We zullen het zien, maar de laatste caravangeneratie uitstervende? Ik geloof er niets van!
Janka antwoordt op 1 juli 2014:
Ook wij hebben de laatste jaren een toename van campers geconstateerd. Ik denk echter dat er op een gegeven moment de top is bereikt en dat de verhoudingen zullen blijven zoals ze op dat moment zijn. Dus om op de vraag van Bob te antwoorden..nee, dit is niet de laatste caravangeneratie.
Andreas-NL antwoordt op 1 juli 2014:
@Bert: Je vermoeden is juist: veelal is het huis verkocht dus is er wat te besteden, óf men woont in een piepklein huisje/appartementje dan wel in een recreatiewoning, maar ik ken ze ook die 's zomers hier (of in Engeland) een paar maanden op een camping staan tot men half september weer zuidwaarts gaat. Maar dit even terzijde, ik weet dat het off topic is. Haal dus maar weg 😉
Louis antwoordt op 1 juli 2014:
Van tijdelijke aard vermoed ik.
Men gaat er ook achter komen dat er een complete bus en caravan aaneengebouwd onderhouden moet worden.
Hoe vaak wordt hij gebruikt, en weegt dit enigszins op tegen de kosten en afschrijving ?
Zeker als er ook nog een aparte auto bij aangehouden is die meegezeuld word voor het plaatselijke vervoer.
(Wat is dan trouwens nog over van het "vrije gaan en staan waar je wilt" camper gevoel uit de reclamefolders ?
Overnachten zij aan zij op asfalt gaat ook een keer tegenstaan, dus toch maar op de camping waar aan en afrijden voor het halen van de dagelijkse benodigdheden niet op prijs wordt gesteld.
Behalve voor hen die het financieel werkelijk aan kunnen, en dan ook echt flink gaan reizen zal het voor de "verjaardagspraattrendvolgers" (sorry) waarschijnlijk wel weer afzwakken.
Robin antwoordt op 2 juli 2014:
Zoals de meeste reageerders op deze site ben ik ook niet overtuigd van de camper.
Maar dat er steeds meer komen en dat er ook steeds meer grote bij lijken te komen; dat viel mij ook al op.
Dat ze groter worden snap ik; eerst leek een 6,5 meter lange camper al heel wat, toen viel de binnenruimte toch wat tegen.
De caravans tenslotte zijn ook niet gekrompen....
Maar mogelijk dat er nog een argument is; Prius/downsize auto's. Zeker voor de leaserijders is het financieel aantrekkelijk om daarvoor te kiezen en die trekken niet zoveel (al komen die nu ook) maar sparen een hoop bijtelling uit. En die kun je dan mooi in de huur van een camper stoppen.
En de zeilers die niet meer zeilen, die zijn niet gewend een auto mee te hebben en rijden al massaal op vouwfietsjes. Voor hen is een camper een soort rijdende boot 😉.
Maar de laatste caravangeneratie? Misschien ben ik naïef of is het wishful thinking, maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Mijn eigen kinderen beginnen steeds vaker te vragen wanneer we weer met de tent gaan......tegengestelde trend?
Want dat is wat mij pas echt opviel in de meivakantie; er is bijna geen tent meer te vinden op de camping.
Hoe komt dat dan?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 juli 2014:
Er is zeker een trend naar meer luxe en comfort voor vakantiegangers. Het kamperen en improviseren met beperkte middelen en ruimte is uit. Vaste goede bedden en een ruime sanitair ruimte (eventueel met douche) is het minste wat men wil. Dit zowel in caravans als in campers. Je ziet tevens dat campers vaak wat luxer (en zwaarder!) zijn uitgevoerd dan caravans. Een watertank van 100 liter is in een camper normaal terwijl in een caravan 40 liter al heel erg veel is (als je al een vaste tank hebt) en dus is bijvoorbeeld douchen in een camper gemakkelijker. Ook de ingebouwde techniek (boiler, kachel, koelkast, autark pakket, vaste afvalwatertank) is vaak beter en luxer.
Vaak wordt het zit comfort genoemd van de draaibare voorstoelen als luxe punt t.o.v. de caravan banken. In ieder geval wordt een camper (vooral door de industrie) neergezet als een luxer object dan een caravan en zich richtend op een hoger markt segment. Wellicht speelt status hier ook een rol en wat zeker ook scheelt is het imago.... In bijvoorbeeld de media heeft een caravan een suf imago en een camper is hip. De reactie van veel mensen is toch echt anders als je zegt "ik ga met de caravan" of "ik ga met de camper".
Voor de verhuurmarkt is een camper handiger dan een caravan. Immers huur je een caravan dan moet je maar net een auto hebben die geschikt is voor die caravan. Bovendien is huren na een vliegreis van auto+caravan niet mogelijk en een camper wel. Zo hebben wij Nederlanders het idee dat de VS een camperland is, omdat wij en andere toeristen die daar huren. Maar de Amerikaan zelf heeft in meerderheid een trailer (of fifthwheel) ipv een camper.
Verstandelijk is praktisch geen reden te verzinnen om met een camper weg te gaan. Het rijdt niet comfortabeler dan een goede combinatie, het rijdt voor een geoefend chauffeur niet gemakkelijk, het hoeft niet meer wooncomfort te bieden en ook niet meer luxe. Maar de keuze van auto en caravan is daar wel heel bepalend voor! Bovendien is er bijna geen aanbod van caravans met vergelijkbare uitrusting. En wil je echt vergelijken is er wellicht geen prijs verschil meer tussen een camper en een auto plus caravan.
Het voordeel van een camper is wel dat er meer overnachtingen mogelijkheden zijn. Er zijn inmiddels tien duizenden camperplaatsen die (meestal en onterecht!) niet toegankelijk zijn voor caravans. Soms gewoon op een parkeerplaats maar soms ook op de mooiste plekjes.
Gaat de caravanner uitsterven? Ik heb wel eens het idee dat de ‘toeristisch reizende’ caravanner al uitgestorven is. Zijn er nog mensen die rondreizen met hun caravan en onderweg met caravan ook bezienswaardigheden of een strandje bezoeken of een mooie toeristische route rijden i.p.v. de gemakkelijkste (zoals je met een camper wel moet doen)? Ik heb het idee dat de caravan steeds meer gebruikt wordt als verplaatsbare mobiele bungalow. En aangezien het rijden van een goede (dus dure) trekauto steeds lastiger wordt en men toch ook vooral een grote caravan wil hebben, zie ik de caravan markt zeker niet groeien.
Tenslotte zie ik ook een tweedeling komen in campings. Er is vraag naar steeds luxere dus dure campings aan de ene kant maar zeker ook een behoefte aan simpele (zonder veel voorzieningen) en goedkope overnachtingsmogelijkheden. Vergelijk het met de camperplaatsen waar je voor weinig kan staan en simpele camping.
RobD antwoordt op 2 juli 2014:
Zoals alles gaat het met golf bewegingen. De 'grijze' generatie van nu, de babyboomers, hebben nog de financiële mogelijkheden om met luxer en zwaarder materiaal te gaan. Iets wat de laatste 5-10 jaar, ondanks de crisis, sterk is toegenomen. Over 15-20 jaar kan dit beeld weer geheel 180 graden gedraaid zijn.
Pensioenen zijn niet meer gegarandeerd, en de huidige inkomsten staan steeds meer onder druk. Zelfs 'oprot premie's' worden steeds minder uitgekeerd. Werkgelegenheid zal nog verder afnemen, stadscentra's worden erg stil dankzij het internet. De heren c/van bouwers zullen hier t.z.t. wel op in moeten springen.
l.p. antwoordt op 2 juli 2014:
al meer dan 35 jaar caravanner. Binnenkort met pensioen. Dan is een camper misschien wel leuker,trendy, gemakkelijker te rijden, maar wel veel duurder. Wanneer je 4 a 5 mnd per jaar op stap kunt (financieel) en je wilt veel trekken, is een camper een goede optie. Maar wanneer je slechts 6 wk per jaar met de camper op stap kunt, is het wel een dure grap.(afschrijving, onderhoud apk-keuring, motorriem e.d.) Een goede betaalbare trekauto is steeds moeilijker te vinden. (financieel)Auto`s worden steeds lichter in gewicht en dat past niet bij een goede caravan-combinatie.
Jan@ antwoordt op 2 juli 2014:
""Een goede betaalbare trekauto is steeds moeilijker te vinden.""
Precies. Ik vind dat nu al lastig worden(( als je te weinig km's maakt voor een diesel), laat staan over 5 a 10 jaar.
Bert antwoordt op 2 juli 2014:
Goede betaalbare trekauto's zijn genoeg te vinden, als je op zoek gaat naar (jong) gebruikt.
Juist op de 'dikkere' auto's wordt in korte tijd heel veel afgeschreven. Doe er je voordeel mee. Populaire (compacte) auto's schrijven minder af en is vaak nieuw te adviseren.
Bert antwoordt op 2 juli 2014:
Aanvullinkje:
Diesel of benzine is ook niet bepalend qua wegenbelasting e.d.. Kijk naar de totale kosten waarvan afschrijving bij nieuw de grootste kostenpost is.
Dus, wat meer betalen voor de wegenbelasting en een stuk minder qua afschrijving? Dat kan een ander beeld geven.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.