Marcel vraagt op 9 augustus 2014:
Als wij gen ANWB meer willen welke opties blijven er nog over. Wij hebben slechte ervaring gehad met de ANWB, zelf alles op moeten lossen. wij willen evt over stappen.
Debouncer antwoordt op 9 augustus 2014:
Eerst kijken welke dekking je hebt bij de ANWB, dan kijken welke elementen daarvan voor jou van belang zijn en vervolgens de verschillende verzekeringen uitzoeken die de door jou gewenste diensten ook aanbieden. En dan de juiste uitkiezen. Wat voor ons interessant kan zijn: wat ging er mis bij de ANWB?
Quirien antwoordt op 9 augustus 2014:
En naast wat Debouncer stelt zijn er ook automerken die voor een klein bedrag per jaar de autopech etc. etc. dekken.
Nico antwoordt op 9 augustus 2014:
Ja en wat is dan de grap dat veel auto dealers dit uitbesteed hebben en krijg je alsnog met de door jouw niet gewenste ANWB te maken.
Succes
Debouncer antwoordt op 9 augustus 2014:
De ANWB levert meer diensten dan rondom de auto alleen. Inderdaad zijn sommige automerken in zee gegaan met de ANWB. Het is wel zo dat een aantal diensten van de ANWB niet in contracten met leasemaatschappijen zitten. Daar kom je dan vaak in het buitenland achter. De ANWB verricht dan terecht geen diensten waarvoor je niet betaald hebt. Dat zou niet eerlijk zijn naar de andere leden toe.
jan& antwoordt op 9 augustus 2014:
Ook al ben je geen lid dan is niet helpen oneerlijk tegenover jou.
Ik vind wel dat er een redelijke betaling tegenover mag staan bij hulp aan nog niet leden, je kunt op zo n pechmoment toch nog steeds lid worden van de anwb?
Debouncer antwoordt op 9 augustus 2014:
Die service is er alleen voor Nederland. Wat jij voorstelt is een huis dat in brand staat alsnog verzekeren. Vele leden en ik dus ook betalen jarenlang premie. Hopelijk meestal voor niets. De kosten van grote hulpverleningen gaan ver over de jaarpremie heen. Vaak duizenden euro's. En dan zou iemand, die met een probleem geconfronteerd wordt, voor een klein bedragje alsnog die service krijgen. Dat zou voor mij een reden zijn om mijn langjarig lidmaatschap op te zeggen.
Alfred antwoordt op 9 augustus 2014:
Als iedereen tegen een iets hogere contributie geholpen zou moeten worden in geval van pech onderweg, dan zou niemand meer lid worden.
Bovendien is het erg oneerlijk voor diegene die al jaren trouw contributie betalen en niet of nauwelijks gebruikmaken van de service van de ANWB, dat niet leden voor paar tientjes extra contributie ook alle hulp krijgen.
Overigens heb ik zelf ook de ervaring dat de ANWB soms twijfelachtige voorwaarden hanteert in geval van pech onderweg in het buitenland.
Zo werd een kennis van mij niet geholpen bij pech in Luxemburg omdat hij langer dan 3 maanden in het buitenland te blijven. Terwijl hij nog op de heenreis was.
Maar de verzekeringsmaatschappijen kunnen daar ook een handje van hebben, kortom het is overal wel wat.
jan& antwoordt op 9 augustus 2014:
Ik begrijp ook het anwb lidmaatschap niet. Voor elke dienst moet toch extra betaald worden met een woud aan regeltjes.
Soms is eigen risico dragen gunstiger behalve als je te stom bent om zelf in het buitenland een depanneur te bellen😉
Debouncer antwoordt op 9 augustus 2014:
@Jan&. Niet mijn ervaring. Pech aan de auto gehad, twee bergingsauto's (voor caravan en auto) Caravan naar een camping gebracht, auto naar een dealer. Bleek dat de auto niet binnen 48 aan de praat gebracht kon worden (doordat het weekend was) Binnen 2 uur gloednieuwe Mercedes met spierballen (E 240 T)en die mocht ik veertien dagen hebben. Eigen auto terug naar Nederland gebracht. Taxi- en telefoonkosten vergoed gehad. Alleen garagekosten kwamen voor mijn rekening, wat normaal is.
John antwoordt op 9 augustus 2014:
En het geneuzel gaat weer off topic......
Het opzeggen van de anwb is heel gemakkelijk, lees je voorwaarden door over het hoe en wanneer en neem je stappen.
Kijk of je eigen automerk een hulpdienst aanbied en ga daar mee in zee. Verder zijn er legio verz. maatschappijen die een dergelijk dienst ook aanbieden vaak in samenhang met je auto verzekering, wat het geheel nog goedkoper maakt.
Ed antwoordt op 10 augustus 2014:
Houd er bij pechdiensten aangeboden via automerken wel rekening mee dat er een max. leeftijd aan de auto gesteld kan worden om in aanmerking te komen voor pechhulp.
Zo helpt bijv. de Euroservice van Mazda al geen auto's meer die ouder zijn dan 11 jaar.
Toch iets om even in het achterhoofd te houden.
Debouncer antwoordt op 10 augustus 2014:
Ooit 1 keer de "pechhulp" van Nissan geroepen. Op vrijdagavond. Omdat ik mijn kaartje van de ANWB niet bij me had. Let op de hulp heet "Mobiliteitsservice". Wat er kwam was een grote bergingsauto van een plaatselijk bedrijf die mijn auto wel naar de dealer zou brengen. De dealer was dicht dus zou ik tot maandag moeten wachten. Hoezo service? Toch maar de wegenwacht laten komen die toch een (tijdelijke) oplossing vond. Het bleek om een ontwerpfout te gaan van een relais op de startmotor. Iets waar Nissan Nederland zogenaamd niets van wist. De ANWB wist het wel en na wat geschud aan de boom hebben ze het probleem uiteindelijk opgelost. Geen reden voor mij om op de service van automerken te leunen.
Alfred antwoordt op 10 augustus 2014:
Het probleem is dat de ANWB als belangenclubje voor de fietsers en later automobilisten is opgericht, maar nu is omgeturnd tot een commerciële organisatie die geld wil verdienen.
Ze zijn nu niet meer of minder dan een verzekeringsmaatschappij, dus willen ze bij het 'hulp verlenen' evenals bij een verzekeringsmaatschappij de kosten zo laag mogelijk houden.
Dit gaat dan helaas ten kosten van de service.
Om op de oorspronkelijke vraag terig te komen, vraag bij de diverse verzekeringsmaatschappijen een offerte voor pechhulp en geef daarbij goed aan wat je wensen zijn.
Daarna een optie kiezen die het meest bij je eigen situatie past.
De anwb opzeggen moet overigens wel voor 15 november, anders zit je er weer een jaar aan vast.
Ton Groenendijk antwoordt op 10 augustus 2014:
Kom op Marcel! Op 9 augustus werd al gevraagd wát er dan mis ging. Daarna werd het stil en zo kan niemand zich een beeld vormen over de kwaliteit van de dienstverlening. Zelf heb ik twee maal een beroep op de alarmcentrale moeten doen vanuit het buitenland (en daar gaat het dus meestal over). De eerste keer vanuit Trogir i.v.m. een levensbedreigende ziekte. Dat was in 1974 en in hoogzomer. Daar wist de ANWB (toen) heel slecht mee om te gaan. Ja, dat ze een dubbele vliegtuigstoel konden boeken, maar dat kon ik zelf natuurlijk ook wel. Meest bizarre was dat het telefoontje, éénmaal terug in Nl, niet meer te traceren was. Dus opgezegd. Later in 2000, toen ik weer lid was ivm het broodnodige aanhangwagensupplement, stopte mijn nagelnieuwe Mitsubishi Space Star gewoon langs de kant van de weg met electronicaproblemen. Alarmcentrale Lyon gebeld. Tja, zondagmiddag in Frankrijk da's altijd een probleem, maar binnen een uur netjes afgesleept en de volgende dag de auto naar een garage en de caravan naar een camping gebracht. dat we de zondagmiddag op een autosloperij moesten kamperen , daar heb ik wel begrip voor, de dichtstbijzijnde camping was uren rijden. Formuliertje ingevuld, auto op de camping terug gekregen en nooit meer wat van gehoord. Dus...
zo lang alles binnen de routine valt is er in mijn beleving geen probleem, maar wie zich buiten de geijkte paden begeeft die kan er nog wel eens alleen voor komen te staan. In dit geval bleek de ANWB zelfs de garantieafhandeling voor haar rekening te nemen. Daarbij moet je rekening houden dat de ANWB ook maar een speler in een groot geheel van merken, leasemaatschapijen en verzekeringsmaatschappijen is. Die putten allemaal uit de voorraad reserveauto's die door heel Nederland staan opgeslagen en die onderling uitgewisseld worden. Of dacht u dat de parkeerkelder van de ANWB vol stond met trekhaakauto's, die drie maanden per jaar gebruikt worden? Een beetje oneconomisch , niet? En dus is de vraag: was de aanvraag voor hulp redelijk, kon je het zelf oplossen of was je slachtoffer van de hulpverleningskongsi, die er van uit gaat dat het allemaal zo goedkoop mogelijk moet? Want da's het geval: al deze instellingen zijn door contractuele verplichtingen aan elkaar verbonden. Onder aan deze kennelijk onontwarbare kluwen bungelt de consument en die moet maar zien hoe hij behandeld wordt. B.v. " vervanging met een gelijkwaardige auto". Mijn buurman, in het bezit van een Chevrolet Silverado 4wheeldrive pickup, stipte het nog even aan. Ik gun het hem niet, maar als hij het nodig heeft komen ze gewoon een Passat of een Focus brengen. Tot zover de polisvoorwaarden en de mogelijkheden.
John antwoordt op 10 augustus 2014:
Voor vraagsteller, kijk eens op de site van ARC Europe. (http://www.arceurope.com/) deze verlenen over de hele wereld assistance.
In het verleden had de anwb hier ook logo.s van op alles wat ww was.
Lidmaatschap was zeker te duur😉
antwoordt op 10 augustus 2014:
Goede opmerking van Alfred, het is tegenwoordig een TE commercieel bedrijf geworden waar de coulance naar lager niveau is gebracht.
Wij zouden eigenlijk al in Caldonazzo Italie moeten zijn maar helaas kregen we een paar dagen voor vertrek te horen dat mijn vrouw een zware operatie te wachten staat ivm uitgezaaide kanker.
Ik had een tweetal weken daarvoor de europadekking genomen compleet met alle toeters en bellen.
Geprobeerd of dit nog is terug te draaien maar ja....ze zijn aan het sparen voor de GOUDEN HANDDRUK van die van Woerkom, daar moet even 300.000+ salaris en diversen naartoe.
Nul op recest dus.
Kijk...ik moet het hier alleen rooien met overuurtjes en dergelijke dus iedere 100 euro is natuurlijk geld in een gezin met twee kids, ik wil niet klagen hoor maar toch.
Maar helaas, ik neig naar opzeggen voor 15 November bij 'MIJN ANWB'
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 augustus 2014:
Kijk eens op http://www.pechhulpvergelijk.nl
Ik zelf ben lid van de KNAC voor 121 euro per jaar inclusief vervangend vervoer, pechhulp etc. voor auto en caravan (en kampeerauto). Als ik de voorwaarden lees zijn die best gunstig en ik geloof dat het nog goedkoper is dan bij de ANWB maar alle diensten worden wel door de ANWB uitgevoerd. Ook kan je als KNAC lid van alle andere diensten van de ANWB gebruik maken tegen de ledenprijs.
Quirien antwoordt op 10 augustus 2014:
Tja, hoe harteloos is de maatschappij tegenwoordig.
Veel sterkte voor jouw, je vrouw en kids de komende tijd.
antwoordt op 10 augustus 2014:
Dankjewel voor je goede wensen Quirien, groet René
Marcel antwoordt op 11 augustus 2014:
Het probleem is dat ik aan het rijden ben en vervolgens een knal onder mijn auto hoor. Zou het een klapband zijn, even kijken. Nee het is geen klap band en naar verder onder zoek niets te merken, het zal wel een steen of tak zijn geweest. Eenmaal op een andere parkeer plaats zag ik dat mijn veer van de acher as het had begeven. Ik heb toen de ANWB gebeld, en zij vroegen aan mij of ze een montuur moesten steuren. Weet je wat zij ik, ik rij wel naar de dichts bij zijde camping voor te overnachten dan kunnen jullie een montuur steuren naar de camping. Drie uur later kwam de afsleep dienst, dus geen ANWB montuur. Deze heeft hem op geladen en weg gebracht, hij zou de volgende dag klaar zijn. Toen wij met de ANWB in contact kwamen wisten zij ons te vertellen dat zij niet wisten waar onze auto stand. Mijn auto zijn wij 1 1/2 dag kwijt geweest. Na deze tijd hebben ons de ANWB benaderd dat zij de auto gevonden hadden met een reparatie kosten van € 730.- Hier gingen wij niet mee akkoord omdat deze reparatie in Nederland ± €150.- zou gaan kosten. Wij hebben toen vrienden in geschakeld die onze caravan kwamen halen zodat ik met een lichtere auto mijn reis kon voort zetten. Eenmaal bij de garage aan te zijn gekomen, kregen wij een gesprek met de baas. Zijn verhaal was dat er geen ANWB montuur bij was geweest wat ons wel is verteld. Hij zij had mij maar gelijk rechtstreeks gebeld dan was hij de zelfde dag nog klaar. De baas stapte in zijn auto en is de veren gaan halen 200Km verder op. Bij terug komst was de garage nog open en stonden de monteurs te wachten op de veren. de veren ariveerde en de auto werd klaar gemmaakt. Om ± 19:00uur ben ik mijn caravan achter volgt die vrienden alvast mee had genomen. De prijs die ik daar moest afrekenen was €294.- een verschil van ± 450.- ten aanzien van de ANWB. Van af de eerste uren tot op drie dagen hebben wij alles zelf met de garage geregeld. Tot op heden van vandaag geen reactie gehad van de ANWB. Dit verhaal is eigelijk langer, maar dit is het globaal wat er heeft afgespeeld.
Louis antwoordt op 12 augustus 2014:
Ik ben ANWB lid, maar daarom nog geen ANWB fan .
Je hebt zoiets gewoon nodig omdat het handig kan zijn .
Een paar keer wat kleinigheden gehad, maar gelukkig geen klachten .
Dit had natuurlijk ook makkelijk anders kunnen zijn, want het blijft een bedrijf, en waar gehakt word vallen spaanders.
Ook bij hen krijg je mensen aan de telefoon die wat minder goed in hun vak zijn zoals we dat overal tegenkomen met alle irritante en negatieve gevolgen van dien.
"Lang leve al die helpdesken" en hun al dan niet gemotiveerde medewerkers waar je dan uiteindelijk van afhankelijk bent geworden.
(Probeer trouwens bij een ziekenhuis maar eens echt duidelijk en eenduidig behandeld te worden in bijvoorbeeld vakantietijd waar personeel wisselt en er ook vervolgbehandelingen plaats moeten vinden)
Ook (zelfs) daar gebeuren dingen die geen pas geven en toch véél zwaarder wegen dan een probleem met de auto hoe vervelend ook .
En dat zijn dingen die je helaas overal bij elk bedrijf tegenkomt.
(Reden te meer om je dit dagelijks ook in je eigen vakgebied te realiseren en rekening mee te houden misschien)
Een week of zes geleden nog iemand met pech bijgestaan waarvan z'n mobieltje leeg was.
Ik heb hem de mijne geleend, maar het apparaat na zo'n vijf minuten teruggenomen.
Reden ?....De man sprak een soort binnensmondse warrige taal, gaf geen duidelijke antwoorden op heldere vragen en ook eens door elkaar in een dialect.
Dus zelf maar even duidelijk probleem en locatie doorgegeven, en kon vanaf m'n camping zien dat er een krappe veertig minuten later hulp met gele auto was aangekomen .
Onduidelijkheid maakt men dus ook mee, en zie er dan maar eens uit te komen aan de andere kant van de lijn.
En van Woerkom met z'n bonus ?, tsja, dan kunnen we in Nederland nog even vooruit met onze opzeggingen....
Marcel antwoordt op 12 augustus 2014:
louis. Ik begrijp jou mening. Het licht niet altijd aan de andere kant, en ze proberen je te helpen. Maar mij een oor aan te laten naaien voor ±€450 gaat mij wel erg ver. Waar ik ook niet tegen kan is leugens vertellen, ben dan zo eerlijk en geef een net correct antwoord en ga ons niet uitmaken waar een hond geen brood van lust. Maar wij zijn nog steeds in afwachting van een reactie van de ANWB. Dus wij wachten nog af. mvg
RobD antwoordt op 12 augustus 2014:
Ach...ieder heeft wel een positief en negatief verhaal. Van één negatieve ervaring zou ik nog niet gaan lopen, alhoewel ik nooit lid van de club ben geweest. Wat velen vergeten is dat de bond geen 'club' meer is maar een tot op het bod vercommercialiseerde instelling is geworden. Met een legio aan vertakkingen en afdelingen. Waar middle-management en overhead zwaar wegen op de kosten.
De oude kracht, waar het betreft om op te komen voor de automobilist, is allang verdwenen.
De helpdesk zit vol met mensen, die niet gemotiveerd zijn, laat staan gemotiveerd worden. Waarvan sommige ook nog slecht de technische buitenlandse taal machtig zijn. Zeker in de zomertijd waarin men afhankelijk is van parttimers en studenten. Het onderhandelen met een derde buitenlandse partij verloopt dan ook stroef en missers zijn heel snel gemaakt.
dirk antwoordt op 12 augustus 2014:
Wij rijden doorgaans een jonge auto dus hulp via dealer de eerste 3 jaar daarnaast is de auto en caravan all risk verzekerd en ook hebben we een doorlopende reis en annulerings verzekering dus in geval van nood worden wij altijd geholpen en hebben zeer goede ervaring met de ,,Noord Hollandse " het word direct opgelost .
Debouncer antwoordt op 12 augustus 2014:
Die zaak vertoont overeenkomsten met dit geval: http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=20090&p=276161&hilit=anwb+garage+duitsland#p276161
Het is in elk geval wel zo dat de hulp van de ANWB of haar zusterverenigingen zich beperkt tot noodhulp en/of afsleepkosten. De reparatie zal je toch echt met de garage zelf moeten regelen en ook moeten betalen. Ik neem aan dat je (het verhaal volgende) geen reparatieopdracht gegeven hebt. Ik ga er maar vanuit dat de garage bij het gebrek aan toezicht met een vork geschreven heeft.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.