Norbert vraagt op 15 augustus 2014:
Moet de koelkast wel of niet aan kunnen blijven als de caravan op de auto is aangesloten
Jasper antwoordt op 15 augustus 2014:
Daarover zullen de meningen wel verdeeld zijn.
Sommigen vinden dat na een rit er een koel pilsje moet klaar staan. Maar anderen vinden dat absoluut niet nodig.
En dan heb je de categorie die genoeg hebben aan alleen de koelkast zelve; zonder dat ie door elektriciteit koel gehouden wordt. Die ontzien de discussie of het onderweg soms ook met stroom kan en proppen 'm gewoon vol met diepvriesproducten.
Ik behoor tot de soort die vindt dat je gewoon de goeie draadjes moet aansluiten en dat ie dan onderweg alles in bevroren toestand houdt of zelfs in die toestand brengt.
Als je niet al te lange stops houdt kun je dan ook de gebruikelijke geschakelde voeding benutten, die de koelkast automatisch aan en uit zet bij een pauze.
Het is voor de voeding wel nuttig om over de volle lengte van de draadjes minstens 4 kwadraat te nemen.
De rijwind doet de rest!
Bert antwoordt op 15 augustus 2014:
M.a.w. Norbert, van wie 'moet' dat?
Het is in ieder geval geen verplichting of voertuigeis.
Ga eens neuzen op http://www.caravanhandboek.nl/ voor meer informatie over aansluitingen, bekabeling enz.
Vanwaar trouwens deze vraag? Heeft je autodealer niet geleverd wat je specifiek (...) gevraagd hebt?
Jan@ antwoordt op 15 augustus 2014:
Ik vind het wel prettig dat de koelkast koelt als de caravan aan de auto hangt, maar wel dat ie over het contactslot werkt zodat ie uitstaat wanneer de motor uit is. Anders kan het een keer douwen of startkabels worden na een lange stop.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 augustus 2014:
Min of meer standaard wordt de koelkast aangesloten op pen 10 van de 13-polige stekker. Die wordt dan geschakeld via het contact. Maar alleen bij voldoende dikke bedrading werkt de koelkast.
Zie http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php
RobN antwoordt op 18 augustus 2014:
Handig zo'n koelkast maar ik krijg het echt niet koud hoor onderweg naar Spanje alwaar de temperatuur knap oploopt hoe zuiderlijke je rijdt.Nu las ik een tip om m niet op de hoogste stand te zetten voor het koelen dus heb m ietsje lager gezet en.... ook dat helpt niet.
Hij is inderdaad geschakeld via het contact, maar zit er aan te denken om m de volgende x via gas te laten koelen dat zou beter werken.we gaan het uitproberen.
Misschien een tip.
Debouncer antwoordt op 18 augustus 2014:
Het staat allemaal in de handleiding. De koelkast wordt op 12v niet geregeld via de thermostaat, maar draait dan altijd op nominaal vermogen. Om goed te kunnen koelen achter de auto moet hij voorgekoeld zijn op gas of stroom. Verder moet je er voor zorgen dat het voltage hoog genoeg is. Dat doe je doot voldoende dikke kabels in de auto aan te (laten) leggen. Verder zorgen dat de koelkast niet overvol is. Alleen wat niet zonder koeling kan er in.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2014:
Gas onderweg aan (en open) is gevaarlijk (en in sommige gevallen verboden). Monteer dan in ieder geval een crash sensor en bedenk dat je bij het tanken direct open vuur hebt. Dus voor het tanken moet je eigenlijk stoppen, koelkast uitdoen en dan pas het station binnenrijden om te tanken en pas na het wegrijden weer aansteken.
Zorg er voor dat je met een koude koelkast weg rijdt (de dag voor vertrek op gas als er geen stroom beschikbaar is) en vul hem alleen met koude spullen. Dan maakt de 'volheid' niet uit. Eventueel plaats je wat koel elementen.
RobD antwoordt op 18 augustus 2014:
Sterker, als je de koelkast geheel vult met, uiteraard voldoende gekoeld, etenswaar blijft het langer op temperatuur! Hoe voller, hoe langer de temperatuur behouden blijft.
Tom antwoordt op 18 augustus 2014:
wij leggen één of twee bevroren pakken melk in de koelkast, als we gaan rijden. Bij een overnachting gaat de caravan aan de 'paal' en gaan de pakken melk weer in het vriesvak. Geen gedoe met gas of stroom. Voordat we vertrekken zorgen we wel dat de koelkast koud is.
Rico antwoordt op 19 augustus 2014:
Onze koelkast is aangesloten via een geschakelde draad. Is een goed dikke draad, apart getrokken vanaf de zekeringkast. Op 12V is de koelcapaciteit echter niet super, zeker als het wat warmer is buiten, komt de koelkast te kort. Dus halen we de "bodem" uit het vriesvakje en komt die ruimte dus bij de koelkast. Daardoor zijn er dan 2 warmtewisselaars in de koelkast, dus extra koelcapaciteit.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.