Hans vraagt op 17 augustus 2014:
Beste foremleden, ik overweeg binnenkort de aanschaf van een Volvo V70. Deze zal uit bouwjaar 2011 of 2012 zijn. Nu staan deze benzine versies te koop met automaat of met z.g.n powerschift versnellings bakken. Kunt u mij het verschil uitleggen en aangeven welke het beste cq. duurzaamst is voor het trekken van onze caravan van ongeveer 1500 kilo.
Bij viorbaat uw dank.
Hans
amelsfort antwoordt op 17 augustus 2014:
Beste Hans,
De powershift is een automatische versnellingsbak, te vergelijken met de volkswagen dsg.
Dit is een prima automaat, die erg goed een caravan kan trekken. Ik heb zelf ook een V70 met powershift en een caravan van 1500 kilo.
Rij daarmee door Zwitserland naar Italie, geen probleem.
Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.
draakje13 antwoordt op 17 augustus 2014:
Powershift is met dubbele koppeling. Geartronic met koppelomvormer. Beide redelijk betrouwbaar, mits deze zeker met icm caravan verstandig (lees: handmatig) gebruikt worden. Ik meen dat Ford ook gebruik maakt van Powershift automaten.
hans antwoordt op 18 augustus 2014:
Beste v.Amelfort en Draakje bedankt voorjullie info en ervaring met de powershift.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2014:
Heb je het verhaal hier op de site gelezen?
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/versnellingsbakken.php
Over betrouwbaarheid kan je wellicht o het volvo-forum wel informatie vinden.
Bert.s antwoordt op 18 augustus 2014:
Ik begrijp alleen het verhaal van draakje 13 niet.
Dat het verstandig is om alleen maar handmatig te schakelen.
Geld dat alleen voor de volvo?
Zelf heb ik een dsg7 bak, en schakel nooit handmatig.
Gebruik hoogstens de S stand bij wegrijden.
Groet Bert.s
draakje13 antwoordt op 19 augustus 2014:
@Bert S.: De geartronic (powershift weet ik niet) heeft geen S stand en schakelt dus met dezelfde toerentallen, caravan erachter of niet. DSG-7 kent wel een S stand, waardoor langer in hogere toeren gereden wordt. De Geartronic-6 schakelt gerust naar de 6de versnelling bij 75 km/u en Ca 1700 toeren. Lijkt mij niet zo beste voor de bak dus. Ken de verhoudingen met de dsg-7 niet.
Steven antwoordt op 19 augustus 2014:
je hoeft heden ten dage geen S-stand te hebben, het punt van overschakelen is afhankelijk van de gaspedaalstand en belasting, wat weer afhankelijk van de bestuurderswens is...
vaste toerentallen om op/af te schakelen zijn er niet.
Bert antwoordt op 20 augustus 2014:
DSG- of Powershiftachtige 'dubbele koppelingsautomaten' kennen hooguit bij de wegrijfase slip. Niet meer tijdens het rijden. Mooi dus.
Traditionele automaten zoals de Geartronic (dus met koppelomvormer) kunnen on the way wel degelijk enige slip vertonen. Opletten dus!! Bij toerentalwisselingen manual een tandje lager kiezen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.