Karel vraagt op 28 juni 2005:
een vraag en tevens waarschuwing:
Caravans worden via trajectcontrole bekeurd. Snelheid van 80 km ( wat belachelijk laag en tegenwoordig niet geheel risicovrij is) kost per overtreding gemiddeld 30 tot 50 euro.
traject = A2 Maarssen - Breukelen
traject = A2 Boxtel A2
PROBEER EENS 80 TE RIJDEN MET AL DE GROTE VRACHTWAGENS DIE WEL 90 MOGEN !! DAN BEN JE EEN GEVAAR VOOR JEZELF EN ANDEREN.
Vraag:
bent u van mening dat 80 km de juiste snelheid is voor u ....of denkt u dat aanpassen aan de rest van het verkeer ( minstens de snelheid van vrachtverkeer) veiliger is?
websmoker@hotmail.com
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 juni 2005:
Officieel mag ook vrachtverkeer maar 80 km/u in NL. V.a. 83 echte kilometer krijgt u pas een bon. Bij die snelheid staan de meeste kilometertellers al op 90 km/u en het meeste vrachtverkeer rijdt niet eens zo veel harder......IJk uw snelheidsmeter maar eens met een GPS of met de afstandsbordjes langs de weg.
Wat is een veilige snelheid?? Voor sommige combinaties 70 km/u voor andere 140 km/u. Daar is dus nauwelijks een zinnig antwoord op te geven.
Wel is het zo dat de remweg van een auto/caravan combinatie bij hogere snelheden enorm toeneemt (in vergelijking met solo).
danny antwoordt op 28 juni 2005:
ik denk persoonlijk dat tussen 90 en 100 km meer dan voldoende is als kruissnelheid om het even welke auto.
140 is waanzin.
Bert antwoordt op 28 juni 2005:
Beste Danny, Menno geeft met die 140 alleen maar aan dat snelheid op zich heel relatief is. Die Porsche Cayenne met die T@b die dat wereldrecord heeft verbeterd rijdt zeker weten - met achter het stuur deze meneer Müller was het dacht ik (rijvaardigheids-instructeur) - met 140 km/u een stuk veiliger dan menig andere combinatie die ik soms zie dwalen over Europa's wegennet. Zelfs zijn remweg bij die snelheid is korter.
Een ander voorbeeld: bij ons in de wijk mag je maar 30. Toch zie ik voornamelijk de bewoners zelf met 50 à 60 en soms nog harder hier de straat induiken. Ze hebben geen idee hoe verkeerd ze bezig zijn. Het is ze namelijk niet geleerd, hoe lang ze nodig hebben te stoppen voor een kind wat ineens de weg opduikt. Geen enkele normale rijbewijsopleiding oefent noodstops. Het zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die zich op autosnelwegen keurig aan de regeltjes houden...
Snelheid is relatief. Verkeersveiligheid is een heel ander fenomeen. De overheid wil ons doen geloven met allerlei indoctrinatiemethoden o.a. via de populaire wegpiraterijprogramma's (dit programma is mede mogelijk gemaakt door het Min. van verkeer en waterstaat) dat snelheid dé oorzaak is van ongelukken. Nee, de oorzaak van onveilig weggedrag zit in de opleidingen en in de mensen zelf, tussen de oren. Misschien dat onze overheid dat wel door heeft overigens en ziet ze dat de onverantwoordelijkheid bij menig weggebruiker niet te verbeteren valt dan door strikte maatregelen die - op zich - niet nodig zouden moeten zijn.
Oók ik ben voorstander van een strikt snelheidsbeleid als er alles aan gedaan is opleidingen te verbeteren en mensen op te voeden. Dat is helaas niet het geval zodat dat strikte snelheidsbeleid verwordt tot een ordinaire geldmachine. Helaas.
Veilige (caravan)kilometers toegewenst.
patsy antwoordt op 8 juli 2005:
kan iemand me misschien doorgeven waar ik terecht kan om te weten welke max. snelheden er binnen en buiten europa toegelaten zijn met een caravan?
Bert antwoordt op 8 juli 2005:
Wat dacht je van www.caravantrekker.nl? Wandel even door het menuutje... Het item staat onder tips.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.