JOHAN HENDRICKX vraagt op 26 januari 2015:
Waar vind je materiaal om het gewicht op je wiel te meten. Zo weet je ook wat je caravan weegt.
fransvb antwoordt op 26 januari 2015:
Zoek op caravanweger van Reich +/- 125 €
TheoS antwoordt op 26 januari 2015:
Inderdaad, echter een probleem: de wegingen van dit apparaat zijn volledig onbetrouwbaar. Weeg maar eens na op een weegbrug.
Zie ook eerdere discussies op dit forum.
JOHAN HENDRICKX antwoordt op 28 januari 2015:
bedankt voor jullie reactie.
MvO antwoordt op 29 januari 2015:
TheoS, jouw bewering aangaande onbetrouwbaarheid van de Reich-weger stoelt op eigen ervaring neem ik aan of is het toch van horen zeggen en napraten. Ik heb zo\'n ding al vele jaren en gebruik \'m naar tevredenheid (en met verstand). Natuurlijk is ie niet op 10kg nauwkeurig maar dat hoeft ook niet. Net zo min als een disselweger.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2015:
Mijn Reich weger heeft het jaren prima gedaan. Maar iets van 30 kg verschil met een Politie meting. rnDe laatste tijd is hij echter onnauwkeurig. Reich Benelux heeft hem nagekeken maar dat mocht niet baten. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen vooruit en achteruit er overheen rijden van 100 kg per wiel. Dan heb je er dus niets aan.
Dus....ze kunnen goed zijn maar ook kapot gaan.....
Frans antwoordt op 29 januari 2015:
@Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen vooruit en achteruit er overheen rijden van 100 kg per wiel.
Wat zegt de handleiding? Volgens mij vooruit erover heen rijden.
Ga je er weer achteruit overheen krijg je een andere kanteling van het beweegbare gedeelte met mogelijke een grotere afwijking.
Verbeter mij als het niet zo is.
Frans
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2015:
Voor of achteruit is hetzelfde als linker en rechterwiel. Dan draait de weger immers ook. Ga er maar van uit dat ik van alles heb geprobeerd en vele (verschillende) metingen heb gedaan.
dirk antwoordt op 29 januari 2015:
Gewoon als de cv vakantieklaar is ff over de weegbrug is goedkoper en nauwkeuriger .
TheoS antwoordt op 30 januari 2015:
@MvO,
Mijn bewering stoelt op eigen ervaring en die van vrienden die ook zelf zo\'n weger hebben. Zij vertrouwden daar jaren op tot ze naar een weegbrug gingen.
Als je eerdere draadjes op dit forum leest (bv.: Ik neem alles terug over de Reich caravanweger) zie dat meerderen deze ervaring hebben.
Heb jij, MvO, de caravan wel eens nagewogen op een weegbrug?
MvO antwoordt op 30 januari 2015:
Jawel, bij aflevering van de (nieuwe)caravan zat er een weegrapport bij, gedaan in de werkplaats van de dealer.
Ook bij elke onderhoudsbeurt ontvang ik een weegrapport.
Deze wijken onderling nauwelijks af en als ik voor vertrek een weging doe met de Reichweger zit daar geen 50kg verschil in. Ik heb ooit de moeite gedaan om alle spullen los te wegen, reservewiel, gasflessen, kabelhaspel, voortent etc. en deze in een overzicht gezet. Zo houd ik controle op de belading.
Voor de weger heb ik een schuin oprijplankje gemaakt en voor de andere zijde een plankje met de dikte van de weger. De caravan wordt met de mover op de weger en plank gezet. Omdat de weger gevoelig is voor de ondergrond leg deze op een 3mm dikke RVS plaat. Het lijkt zo nogal een gedoe maar dit bedoelde ik met \"wegen met verstand\". Overigens vind ik de weging eigenlijk overbodig want na al die jaren is de belading vrijwel altijd gelijk en varieert het gewicht maar weinig.
Frans antwoordt op 30 januari 2015:
@Voor of achteruit is hetzelfde als linker en rechterwiel.
Inderdaad, dan maakt dat niets uit.
Mits er geen rijrichting op de weger is aangegeven.
Frans
Theo Gerrits antwoordt op 30 januari 2015:
De caravan weger van Reich is bedoeld voor de consument en geeft een indicatie van de wiellast(en) en de kogeldruk.
Meting voor de deur
De afwijking volgens de omschrijving is max 3 % wat betekent dat bij 1000 kg er een verschil kan zijn van 30 kg.
Ik vind dat niet verontrustend. Zolang de weger van Reich op de markt is gebruik ik deze, ook in de opleidingen. Omdat het een elektronische weger is, is de afwijking steeds hetzelfde. Dit betekent ondanks een mogelijke afwijking dat de weging betrouwbaar is.(mits goed uitgevoerd)
Wat er vaak mis gaat is het gebruik van de weger.
De meting van de kogeldruk is een statische weging, terwijl de meting van de wiellasten een dynamische weging is.
Mijn ervaring leert dat de ondergrond vlak/glad moet zijn.
Het wegen op bijvoorbeeld een klinkerbestrating of grindtegels geeft onjuiste waarden.
Ik gebruik een 15 mm multiplex plaat waarop de weger wordt gelegd. Bij de dynamische weging is het verstandig vooruit rijdend over de weger te rijden.
Door de stand van de draagarm (naar achteren gericht) van de caravan geeft minder betrouwbare metingen.(bij achteruitrijdend meten)
Dynamische wegingen zijn vaak wat minder betrouwbaar, door o.a. de snelheid van weging. Let op het haasje!
Wat mij betreft voor de consument een weger die goed bruikbaar is en boetes kan voorkomen!
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837
TheoS antwoordt op 30 januari 2015:
@Theo Gerrits,
Mijn ervaring leert dat de ondergrond vlak/glad moet zijn.
Het wegen op bijvoorbeeld een klinkerbestrating of grindtegels geeft onjuiste waarden.
Waarom geven klinkerbestrating of grindtegels onjuiste waarden?
Ze zijn vlak of kunnen vlak zijn. Klinkerbestrating is ook glad.
dirk antwoordt op 30 januari 2015:
Wij gaan ons 3 de seizoen in met de caravan en toen we onze caravan kregen heb ik heb laten wegen , toen alles wat erin ging gewogen en toen we vakantie klaar waren nog ff langs de weegbrug ,leeg woog hij 810 kg en volgens mijn lijstje zou er 160 kg bij gekomen zijn en wat bleek op de weegbrug er zat 5 kg verschil in hij woog nu 975 kg .
Leeggewicht was wel met reserve wiel maar geen gasfles ,we zijn samen en nemen dus ongeveer 150a 175 kg mee .
Ps
De weegbrug is een kilometer bij ons vandaan dus wel erg makkelijk.
Theo Gerrits antwoordt op 30 januari 2015:
Theo S
Aan de onderkant van de Reich weger zitten twee ronde schijven, dat zijn de opnemers die de uiteindelijke weging doen.
Belangrijk is dat deze opnemers op een vlakke verharde ondergrond liggen. Het bovengedeelte van de weger (gele behuizing) kan kantelen, de opnemers liggen op een vlakke ondergrond. Bij klinkers en grove grindtegels liggen de opnemers veelal niet vlak
Met vriendelijke groet
Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837
TheoS antwoordt op 30 januari 2015:
@Theo Gerrits,
Bedankt voor de reactie.
Een gladde betontegel (van b.v. 40x60), vlak asfalt, een plank of multitplexplaat kan wel?
Bert.s antwoordt op 30 januari 2015:
Ik gebruik ook de al jaren de Reich weger.
Inderdaad is er zoals zoals theo gerrits aangeeft een vlakke ondergrond nodig.
De weging is voor mij ter indicatie , verschil L/R en totaalgewicht....komt niet op een paar kilo\'s aan.
RobD antwoordt op 30 januari 2015:
Discussie over alweer de reich weger? Voor en tegenstanders worden het toch niet eens😉 Toch niet wat vraagsteller wilde😉
Louis antwoordt op 30 januari 2015:
Toch wel precies wat vraagsteller wenst lijkt me.
En eindelijk komt de juiste wijze van gebruik ook eens goed onder de aandacht zoals Theo Gerrits het ook keurig beschrijft.
En dan blijkt het best wel een redelijk betrouwbaar apparaatje te zijn zoals ikzelf ook ervaar.
Hoogstwaarschijnlijk hebben de tegenstanders het dan ook gewoon niet goed gebruikt en het daardoor inmiddels misschien zelfs kapot gemaakt.
(Ook al zal dat natuurlijk niet makkelijk toegegeven worden)
TheoS antwoordt op 30 januari 2015:
Hoogstwaarschijnlijk hebben de tegenstanders het dan ook gewoon niet goed gebruikt en het daardoor inmiddels misschien zelfs kapot gemaakt.
Theo Gerrits geeft goed onderbouwde informatie. Of deze een verklaring geeft voor alle niet goed functionerende reich wegers is een andere zaak. Ik neem de informatie serieus en wil zijn aanbevelingen testen bij mijn weger.
De boven aangehaalde zin beginnend met \"Hoogstwaarschijnlijk\" is het tegendeel van een zinvolle bijdrage. Ontsproten uit fantasie, passend bij een borrelpraat, onbruikbaar als bijdrage aan een goede discussie.
Quirien antwoordt op 31 januari 2015:
@ TheoS
Ben terzijnder tijd wel benieuwd of je verschillen meet (ook van andere Reich bezitters)t.o.v. je vorige meting met de uitleg en toepassing nu gedaan zoals Theo Gerritsen aangeeft.
Of heeft iedereen waar het flink af wijkt (blijft afwijken) toch de pech dat de Reich gewoon niet goed weegt.
Overigens heb ik mijn caravan eens op de weegbrug en zeker bij elke beurt laten wegen en gezien mijn jaren lang uitgekiende of praktisch dezelfde belading in caravan en auto weet ik precies waar ik aan toe ben met het gewicht c.q. stabiliteit. T.o.v. mijn 1700 as houd ik dan nog altijd 150 kg of meer over.
Jasper antwoordt op 31 januari 2015:
Met onze 21 jaar oude caravan weten we wel ongeveer hoeveel de weegschaal hoort aan te geven. Vroeger (15 jaar geleden? Hoe lang bestaat de Reich al) hadden we nog wel eens verschillen, maar sinds de mover klopt het ieder jaar voor vertrek weer aardig.
We wegen \'m op de grote betontegels voor het huis, met plankjes van dezelfde dikte voor en achter de weger en dan blijkt het niet uit te maken of je voor- of achteruit rijdt.
Maar er zit verhoudingsgewijs evenveel marge in als bij de dokter, waar ik altijd mag kiezen hoeveel kilootjes er bij of er af mogen. Die sensors in zo\'n ding kunnen tenslotte ook niet meer aan dan stapjes.
Staat er niet ergens op de gebruiksaanwijzing dat dat wel 5% (plus of min!) kan zijn, ofwel 10% van bijv. een wieldruk van 500 kg. Is dus 50 kg! Maar het is ook een ding dat niet meer geeft dan een indicatie, voor \'huishoudelijk\' gebruik.
fransvb antwoordt op 31 januari 2015:
Gelukkig wijkt mijn duimstok die ik ook voor huishoudelijk gebruik heb geen 10% af. of onze keukenweegschaal of onze koortsthermometer.
De Reichweger is vrij nauwkeurig in gebruik als je het volgende in acht neemt:
- Caravan moet over de assen horizontaal op een vlakke ondergrond staan. Midden op de weg, liefst nog op asfalt.
- Plankjes voor en achter de weger, maar ook bij het andere wiel een plankje net zo hoog als de Reichweger.
- Rustig en langzaam erover heen rijden.
- Controle batterij.
- De Reichweger bied je ook de mogelijkheid om met het gewicht van je caravan te spelen. Een beetje gewicht meer links of rechts of op de dissel.
Zelf weeg ik ook altijd de auto en reken dan uit hoe de gewichtsverhoudigen tussen cvan en auto zijn.
De weegbrug geeft deze mogelijkheden niet. Tenzij je er naast woont.
Louis antwoordt op 31 januari 2015:
Borrelpraat en fantasie TheoS ?
Je begint op 26-1 met stellen dat wegingen met dit apparaat volledig onbetrouwbaar zijn.
Dat zie ik nu juist als borrelpraat.
Op 30-1 stel je ongeveer hetzelfde, en voegt er tussen de regels ook nog aan toe kennelijk niet geheel te begrijpen wat met een gladde en vlakke ondergrond bedoeld word.
Maar het apparaat was toch al veroordeeld.
Theo Gerrits legde ook prima uit waarom er wel degelijk ook verschil tussen het voor en achteruit rijden is betreffende een betrouwbare weging gezien de stand van de draagarmen hetgeen ook inderdaad zo werkt.
Dus als je zelf niet weet hoe je met een bepaald stuk gereedschap om moet gaan kun je de uitspraak van een ander wel als borrelpraat en onbruikbaar als bijdrage bestempelen, maar feit blijft dat de weger bij hen die het wél goed weten te gebruiken als een nuttig weeginstrumentje word gezien.
Mits je het zoals gezegd niet eerst zelf kapot hebt gemaakt door verkeerd gebruik.
Jasper antwoordt op 31 januari 2015:
Ja, Frans. Gelukkig zijn de marges niet voor alle dingen even groot. Maar een weegbrug?
Ooit heb ik de caravan op de gemeentelijke bascule-weegbrug gezet en al is het heel lang geleden, dat zal ik niet meer doen.
Hij gaf als ik me goed herinner meer dan 100 kg te veel aan. Ondanks het recente ijkbriefje dat ik er bij kreeg. Bleek dat die brug gebruikt werd voor trucks en aanhangers met suikerbieten. Wat wil je dan?
Hopelijk maken ze ze tegenwoordig wat beter.
John antwoordt op 31 januari 2015:
En dan rest de vraag: hoe weet je dat het 100kg te veel is/was? Toch niet met een Reich weger nagewogen😉
TheoS antwoordt op 1 februari 2015:
@Quirien,
Het resultaat van de wegingen zal ik hier zeker laten weten.
Die van mijn caravan zijn op redelijke termijn mogelijk. Van anderen weet ik dat niet, waarschijnlijk op zijn vroegst in het voorjaar.
Ik heb een recent rapport van de weging van mijn caravan op een rollenbank, onbeladen, zoals hij nu ook is. Er is dus goed vergelijkingsmateriaal voorhanden.
@louis,
Hoogstwaarschijnlijk hebben de tegenstanders etc.....
Je beweert iets wat je niet kunt weten. Daarom kun je alleen tot de kwalificaties komen zoals ik gesteld heb.
Velen met mij ervaren dat het apparaat tot onbetrouwbare wegingen leidt. Ervaringen kun je per definitie geen borrelpraat noemen. Dat zegt niets over de vraag waardoor een weging niet betrouwbaar is.
Als ik zeg dat ik de adviezen van Theo Gerrits ter harte wil nemen en wil testen, geef ik aan mijn mening - als de wegingen tot iets ander leiden - te willen herzien. Kun je mij eens vertellen wat er mis mee is te onderzoeken of de fouten in de wegingen van doen hebben met mijn wijze van wegen?
Durf jij je ook kwetsbaar op te stellen?
Onkunde van gebruikers? Misschien wel, maar dan door een onvolledige gebruiksaanwijzing. Deze spreekt over een harde en egale ondergrond. Dat is dus geen zand- of grindpad. Wat blijft er dan over voor plekken waar een caravan komt: verharding door tegels, straatstenen, asfalt of beton. Als enkele daarvan niet of onder voorwaarden geschikt zijn, dient de gebruiksaanwijzing met name het begrip egaal nader te specificeren, zoals ook Theo Gerrits dat doet. Egaal is immers een relatief begrip: in een laboratorium betekent dat iets anders dan op een weg.
Bert antwoordt op 1 februari 2015:
als moderator
Ik noem dit alles 'hakken in het zand'. Kortom iedereen weet wel hoe het zit met die wegers inmiddels. Enkelen leggen dan de puntjes op de i. Terecht misschien (of niet), en aangesprokenen voelen zich (jep) aangesproken, die dan weer in de tegenaanval gaan, en er wordt weer op gemierenneukt.
Beste regulars: laat je nou niet gaan en hou gdmme je mond. NIET reageren is OOK goed. Gelijk krijgen (en tot overeenstemming) doe je NOOIT op een forum, alleen in een echte intermenselijke discussie - en dat doe je op een camping bij het haardvuur met een glas wijn in je hand.
Tsssssss
Louis antwoordt op 1 februari 2015:
Bert, ik zie TheoS in tegenstelling tot wat jij denkt niet als tegenstander, maar als iemand met een mening of stelling.
Dat kan ik prima waarderen in vergelijking met een aantal anderen die hier slechts ongefundeerd wat rondschoppen.
Dat we het niet eens zijn, en soms wat steviger taal uitslaan...ala...heb ik geen moeite mee.
Maar als jij als moderator alleen \"zoetebroodjesbakdiscussies\"
prefereert, maak je er met één klik op de knop toch gewoon een einde aan ?
ruud antwoordt op 1 februari 2015:
Dat kan ik prima waarderen in vergelijking met een aantal anderen die hier slechts ongefundeerd wat rondschoppen.
De pot verwijt de ketel...of is het haal eerst de doorn uit je eigen oog
Quirien antwoordt op 1 februari 2015:
@TheoS,
oké ben benieuwd en ook van anderen zou het leuk zijn wat te horen.
Je hebt in iedergeval mooi vergelijkings materiaal nu in handen en bij blijvende grote afwijking bij juist gebruik een sterk punt voor eventuele restitutie. Want er geldt toch de regel, moet een product niet voldoen aan wat het beloofd?
En sorry Theo Gerrits dat ik je naam verkeerd vermelde in een reactie van 31-01 om 14.11
En andere waar het ook flink blijft afwijken kun je altijd proberen het geld terug te krijgen.
Louis antwoordt op 1 februari 2015:
TheoS,
Je opmerking over de gebrekkige gebruiksaanwijzing klopt.
En mede daardoor zijn er vermoed ik ook zoveel negatieve ervaringen .
Ik heb daar al eens iets over gevraagd op een beurs bij Reich.
Maar slechts zo\'n stropdas antwoord gekregen waar je niets mee kunt.
De techniek van het apparaatje zelf echter deugt wél naar mijn mening.
Een plankje zodat het wiel alvast iets omhoog komt vóór het de weger op rolt blijkt bij mij de betrouwbaarste manier .
En ruud,...ik geef m\'n mening in positieve of negatieve zin al naar gelang m\'n overtuiging....of je het er nu mee eens bent of niet.
Voor alléén maar zoete broodjes moet je niet bij mij, maar een banketbakkerij zijn .
De caravantrekker heeft m\'n E mailadres, dus blokkeren ze die maar als men angst voor discussies en afwijkende meningen heeft.
TheoS antwoordt op 1 februari 2015:
@Quirien & Louis,
Bedankt voor jullie reacties.
Zodra ik gemeten heb, laat ik het hier weten.
Jasper antwoordt op 1 februari 2015:
Prangende vraag voor John. En hij heeft gelijk, hoe weet je dat de ene weegschaal fout is en een andere niet?
Natuurlijk door op meerdere te wegen.
In mijn geval woog de dealer die jaarlijks met zijn geijkte installatie de remmen controleerde ook de lege caravan.
En dat was ineens nogal anders...
Quirien antwoordt op 2 februari 2015:
Gewichtsverschil bij meting, Inderdaad dat herken ik ook. Ja, en dan krijg je het volgende probleem die voor ieder verschillend kan zijn. Bij mij is 25kg of meer afwijking of gewicht welke ik soms extra toevoegd geen enkel probleem t.a.v.mijn ruime laadvermogen en wat ik mag trekken.(verantwoord kan trekken laat ik hier even in het midden)
Voor een ander met krap laadvermogen t.o.v. de aslast en contra standaard al beladen gewicht van caravan of wat de auto mag trekken zal deze al heel snel aan de grens zitten en kan 25kg afwijking wettelijk niet goed zijn.
Het blijft daarom een \"vervelende \" materie waar je toch allert op dient te zijn.
Louis antwoordt op 2 februari 2015:
Ik heb laatst eens aangeroerd de fietsen tegenwoordig helaas ook op de caravan te moeten vervoeren.
Dus betekende dit toen een nieuwe weging.
Vóór het me (op asfalt) eindelijk eens lukte zonder hapering én zo langzaam mogelijk over het apparaat te rijden was ik bij wijze van spreken 50 meter verder.
Na drie keer een geslaagde poging had ik een mooi gelijkwaardig beeld.
Het blijft dus een lastige manoeuvre, maar als je eenmaal \"beet hebt\" loont het gelukkig de moeite .
TheoS antwoordt op 16 februari 2015:
Eerder heb ik toegezegd op basis van de adviezen van Theo Gerrits nogmaals mijn Reich weger te testen. Vanmorgen heb ik dat gedaan.
Onderstaand de resultaten en de vergelijking met eerdere wegingen op de rollenbank bij 3 Bovag beurten. De eerste beurt is zonder gasflessen. De laatste twee beurten met 2 grijze gasflessen(leeg 5 kg.). Een fles was vol, een fles was ongeveer half vol. Totaal gewicht ongeveer 19.5 kg.
De Bovag beurten:
1. 572 (L) + 586 (R) = 1158 (zonder gasflessen)
2. 584 (L) + 596 (R) = 1180 (met gasflessen)
3. 578 (L) + 604 (R) = 1182 (met gasflessen, onlangs, de zelfde belading als vandaag)
Vandaag: 4 wegingen. Ondergrond goed vlak liggende grindtegels, daarop harde, onbuigzame en vlakke kunststof platen (6 mm. dik, 1 meter lang).
De wegingen:
1. : 490 (L) + 520 (R) = 1010
2. : 470 (L) + 545 (R) = 1015
3. : 510 (L) + 530 (R) = 1040
4. : 525 (L) + 535 (R) = 1060
De wegingen wijken maximaal ongeveer 5% af van elkaar. Dat is overkomelijk.
De afwijking t.o.v. de rollenbank is echter tussen de 11.5 % en 17 %.
Conclusie: Ik durf deze Reich weger echt niet op marktplaats te zetten. 😉
Quirien antwoordt op 16 februari 2015:
Oké TheoS, je heb nu in iedergeval een indicatie van de afwijking die je kan meenemen bij metingen via de Reich t.o.v. de andere metingen. Maar ja, om op deze manier er achter tekomen verdient dus niet de schoonheidsprijs.(laat staan het vertrouwen van je gemeten gewicht)
Je mag toch verwachten dat als je iets koopt, datgene "redelijk"goed functioneerd waarvoor het bedoeld is.
AdM antwoordt op 16 februari 2015:
Ik heb niet zo'n ding maar is dit, het erop rijden de enige manier om te wegen? ik volg dit draadje ook en probeer mee te denken.
Misschien een domme vraag maar als je de caravan aan een zijde onder de as omhoog krikt tot het wiel vrij is en dan de Reich weger midden onder het wiel legt, om vervolgens de boel langzaam erop te laten zakken krijg je dan soms een beter resultaat, of gaat dit niet?
TheoS antwoordt op 16 februari 2015:
@AdM,
Het lijkt me dat dit technisch wel moet kunnen. Bij de weging van het neuswiel moet je dit er ook op laten zakken.
Om dit zorgvuldig te doen is minder eenvoudig. Het brengt nogal wat werk met zich mee. Uit veiligheidsoverwegingen begin je met de caravan aan te koppelen voor je hem opkrikt.
Het is een methode waar ik niet voor ga kiezen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 februari 2015:
De Reich handleiding zegt dat je er over moet rijden.
AdM antwoordt op 16 februari 2015:
Oke, waarom veel werk Theo,de caravan op de handrem moet toch genoeg zijn je hebt immers 2 volle banden wat moet er dan nog gebeuren, krikje onder de as en pompen maar, je hoeft maar enkele centimeters vrij te zijn, en
Menno mogelijk is het nooit bij Reich onderzocht of dat dit ook zou kunnen. Ik geloof dat er hier op dit forum best mensen zijn die het eens zouden kunnen proberen, WIE weet met wat voor resultaat.
TheoS antwoordt op 16 februari 2015:
@Menno,
Het neuswiel kan ik alleen wegen door het er op te laten zakken. Er overheen rijden lukt me met geen mogelijkheid.
@AdM,
De caravan op de handrem is onvoldoende, zeker bij de Alko krik. Dat is niet stabiel genoeg, vooral als je hem zo ver opkrikt dat het wiel vrijkomt. Je moet hem echt aankoppelen.
Heb je wel eens ervaren hoe instabiel hij wordt alleen op de krik?
RobD antwoordt op 16 februari 2015:
Theo, als je tijd en zin hebt, weeg alles nog eens bij zomer temperaturen. Gegarandeerd dat de uitkomst weer anders is. 😉
Louis antwoordt op 16 februari 2015:
Nu Theo S zelf ook al redelijk overeenkomstige waarden begint te krijgen in tegenstelling tot z'n eerdere ervaringen, begin ik m'n eigen resultaten ook te wantrouwen.
Het duurt nog even voor hij bij de deur staat maar ik ga de moeite nemen om de verschillen tussen rijden en krikken te gaan meten.
Het knullige zal alleen zijn ,dat zelfs wanneer de waarden vergelijkbaar zijn we nog steeds helemaal niets weten over het werkelijke gewicht, vanwege de eventuele afwijkingen die hiermee niet aangetoond zullen kunnen worden.
Zo'n weegbrug die geconstrueerd is voor echt hoge gewichten zie ik daardoor ook niet zitten.
En bij een dealer al eens een leeggewicht gewogen die 15 kg lager dan het maximaal beladen gewicht uit kwam, dus dat valt ook af.
Dat word dus serieus zoeken naar iemand met een geijkte weegplaat tot max 1000 kg, want nu wil ik het onderhand weten ook .
Toch irritant dat we er met z'n allen eigenlijk niet echt op een eenvoudige manier (met zekerheid) achter kunnen komen wat onze caravans nu werkelijk wegen....
Zeker als je hier ziet hoe groot stabiliteitsverschillen kunnen zijn bij relatief kleine gewichtsverschillen in de berekeningen.
TheoS antwoordt op 16 februari 2015:
@Louis,
Op basis van mijn oude ervaringen plaatste ik de Reich weger onder het begrip "brandhout" Ik had ervaren dat deze onbetrouwbaar was. Mijn huidige metingen leiden tot de zelfde conclusie.
Alternatieven: Ik ga er van uit dat de weging van de dealer op de rollenbank correct is.
Ik weet hoeveel ik ongeveer in de caravan stop. Ik weeg eenmaal per jaar de beladen caravan / combinatie (eerst de totale combinatie, dan de aangekoppelde caravan) op een geijkte weegbrug. De wegingen van de caravan komen dan redelijk overeen met mijn verwachtingen.
De weegbruggen, die voor de landbouw worden gebruikt, kunnen inderdaad vele tonnen wegen (vaak tot 70 ton). Zij zijn geijkt en zouden tot op 10 kg. nauwkeurig zijn. Misschien dat de 10 kg. met een korreltje zout genomen moet worden. Toch krijg ik daar, lijkt me, een redelijke waarde.
TheoS antwoordt op 16 februari 2015:
Rob,
Tijd kan ik maken. Zin? Daar heb ik geen zin in.😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.