Caravantrekker.nl

Hoe rijdt de Fernpass

AdM vraagt op 28 januari 2015:

Hoe rijdt de Fernpass (de laatste jaren), enkele vragen hierover, wat is de afstand van Fussen tot Imst ongeveer, wat is het stijgings percentage, zijn er veel korte of lange tunnels, staat er veel file, wij rijden eind augustus erheen en september terug met auto 140pk caravan beladen tot 1100kg. Is dit een goede keus richting Gardameer.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 januari 2015:

In die periode zal je niet zoveel last hebben van files ivm drukte.
De autobahn is klaar tot aan de grens (met een tunnel). Dan krijg je een stuk secundaire weg en nog een best lange tunnel. Je merkt amper dat de weg omhoog gaat en opeens sta je boven op de Fernpass. De afdaling is iets meer 'bergweg' maar nooit meer dan 8%. Voor een caravanners mag die weg geen probleem zijn.
In Nassereith moet je kiezen of je over Imst gaat (dat is om als je naar de Brenner wil) of doorrijdt over de Holzleiner Sattel. Via een brede weg gaat het dan weer echt omhoog en via een veel smallere weg naar beneden, maar breed genoeg voor elke caravan 😉


Janka antwoordt op 28 januari 2015:

Op de vraag hoe de Fernpass rijdt kan ik kort beantwoorden. Prima!


willem antwoordt op 29 januari 2015:

Heen is de fernpass te doen. max 8% stijging maar terug van het gardameer niet echt ivm een pittige 12 % klim die langdurig is.

Maar na de heemweg zal je die keus dan zelf kunnen maken en zal je weten welke daling die je dan hebt op de terugweg een klim wordt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 januari 2015:

Waar is die 12% klim dan?


RobD antwoordt op 29 januari 2015:

Er zitten een paar stukjes met max 8% stijging.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fernpas

Gebruik de zoekkolom eens, de pas is te pas en onpas aan bod gekomen. 😉


MvO antwoordt op 29 januari 2015:

De Fernpass rijdt niet, die ligt daar gewoon.
Hoe deze te berijden is? Prima, door de jaren heen regelmatig gereden met diverse combinaties, nooit enig probleem gehad. Hooguit wat drukte af en toe.


AdM antwoordt op 29 januari 2015:

Hallo RobD, ik heb de zoekkolom ook gebruikt maar wilde toch iets meer info, ook omdat ik las dat er wegen om dorpjes gemaakt zijn, graag wilde ik weten of de pas lang is en er veel tunnels inzitten, na 12 keer de route Basel/Como/Milaan gereden te hebben wilde we eens iets anders. Aan een 20 tal kleine en grote tunnels op dit traject geven we de voorkeur aan wat minder dus vandaar de vraag. Het is wel wat om maar een andere route is ook wel eens leuk.
met groeten


antwoordt op 29 januari 2015:

Prima pass om te rijden vinden wij. We hebben verscheidene malen prima gereden zelfs met een Hobby 495ufe die ongeveer 1275kg woog achter een normale VW Bora 2.0 benzine 8klepper met 116 pk. Nu doen we het met een 460ufe van rond de 1175kg.

Dat moet dus met uw opgave best goed gaan


Chateau antwoordt op 29 januari 2015:

Wij rijden al jaren over de Fern en Rech pas. Nu is de autobaan tot Fussen maar is ver om. In 2014 terug vanaf Oy- Mittelberg uitrit 137 door Nesselwang tot Vils. Daar kan u tanken is goedkoper. Er is maar een lange tunnel in aanloop naar de Fernpas. Zal het niet doen op zaterdag en zondag, want dan zijn er vele toeristen op stap en gaat het niet vooruit. Daarna gaan wij de autobaan A12 op richting Reichenpas zo richting naar Merano en Bolzano. Gebruik autobaan is betalend alsook de tunnel +_ zeven km naar Nauders op. Is goed te doen en ontspannend trijpen. Een goed verlof ,wij komen ook in september.


R.Brronsema antwoordt op 1 februari 2015:

Alleen al om het natuurschoon moet je eens een keer over de Fernpass rijden, leuke plekjes onderweg voor een pitstop. Wij hebben deze route op de terugweg gereden vanuit Lazise, prima te doen en ik vind het bochtenwerk houd je ook bij de les ipv honderden km achter elkaar op de autobahn, dat verveelt ook gauw. Tussenstop gemaakt op camping Reutte, ook eveneens prima de luxe ! Wij rijden een Hobby 495 UFE 1350 kg met een Opel Vectra Wagon 2.2 DGI 155 pk. Ik zou het aanraden ..succes !


Harry antwoordt op 3 februari 2015:

Wij vinden persoonlijk via de Fernpass een stuk minder fijn rijden dan via Munchen. Wij rijden dus gewoon weer via Wurzburg- Neurenberg- Munchen- Brennerpass naar het gardameer en dat bevalt ons eerlijk gezegd een stuk beter, mede omdat wij dit gemakkelijker vinden rijden. Het is qua kilometers iets meer, maar wel veel gemakkelijker rijden plus het gaat nog iets sneller ook.


gea antwoordt op 3 februari 2015:

@harry,
volgens mij was de vraag, Hoe rijdt de fernpass.
ik lees niet iets over wie gaat er via de brenner?


Frans antwoordt op 3 februari 2015:

@gea,

Volgens mij schrijven ze:

"Wij vinden persoonlijk via de Fernpass een stuk minder fijn rijden dan via Munchen."

En daarnaast hun alternatieve route.

Maar ik ben het met U eens, een volgende gaat hierover verder en begint de voor en nadelen van de Brenner te beschrijven.


Frans antwoordt op 3 februari 2015:

@gea,

Volgens mij schrijven ze:

"Wij vinden persoonlijk via de Fernpass een stuk minder fijn rijden dan via Munchen."

En daarnaast hun alternatieve route.

Maar ik ben het met U eens, een volgende gaat hierover verder en begint de voor en nadelen van de Brenner te beschrijven.


Jolanda antwoordt op 3 februari 2015:

Harry mag dat best aangeven, wij vinden de route via Neurenberug- Munchen ook een stuk fijner dan via de Fernpass.
Overigens als je via Fernpass gaat ga je vaak ook gewoon over de Brennerpas.


RobD antwoordt op 4 februari 2015:

Munchen is (zonder file's op beide route's) niets sneller naar de Brenner.
Enne Jolanda.....er zijn er genoeg die doorrijden over de Fernpass richting Imst en dan richting Nauders of de Reschenpass nemen😉


Joost Kolen antwoordt op 3 maart 2015:

Fernpass is prima te doen. Zoals eerder aangegeven naar de Brenner toe een stuk minder klimmen als bij terugkomst. Camping boven op de pas is prima als overnachtingsstek.

Munchen is inderdaad minder klimmen, wel minder mooie route.


Chateau antwoordt op 4 maart 2015:

Zeker doen, wij doen dat al meer dan 25 jaar. Het niet zo eentonig dan de autobaan. Angst is niet nodig daar wij dat vroeger deden met een ascona. Ik kan u wel zeggen, wij doen dat niet meer op zondag. Dan zijn er teveel toeristen onderweg die langzaam rijden. Er is maar een lange tunnel die goed verlicht is. Door die dorpjes is echt ontspannend. Wij overnachten in haslach op camping wertacher hof en een goed restaurant naast de camping. Camping is maar 800 mt van de afrit van de autobaan Oy-Mittelberg. U blijft daar toch maar een nacht.


AdM antwoordt op 4 maart 2015:

Menno,
In Nassereith moet je kiezen of je over Imst gaat (dat is om als je naar de Brenner wil) of doorrijdt over de Holzleiner Sattel.

Is dit de Miemingerstrabe (wegnr E532 of 189)Menno? die uitkomt in Telfs en kun je hier de autobahn op naar Italie?


chateu antwoordt op 4 maart 2015:

in Telfs kan u de autobaan op richting Brenner of richting Rechenpass. Wij rijden over de Rechenpass, is ook goed te rijden.


ronald antwoordt op 5 maart 2015:

Rijden deze trip naar Gardameer al jaren. Als je een overnachtingscamping neemt in de buurt van Fussen, kan je de volgende ochtend zonder problemen over de Fernpass. Neem dan de gewone weg naar Imst en Landeck, neem geen autobaan, en ga zo naar de Rechenpass en richting Italie. Velen panikeren hier voor, maar is nooit een probleem.


Geert antwoordt op 6 maart 2015:

Wij hebben gereden via de Fernpass en dan naar de Brennerpass en dit ging erg goed en met caravan ook goed te doen.
Toch rijden wij de laatste 2 jaar weer via Munchen- Brennerpas aangezien wij dit zelf gewoon gemakkelijker vinden rijden en dat is voor ons toch het belangrijkste. Als we weer richting Italië gaan zullen wij dus weer kiezen om te rijden via Munchen maar aankomende zomers willen we naar Frankrijk (vind ik trouwens het fijnst rijden in Frankrijk) dus voorlopig geen Fernpass, Munchen of Brennerpas meer haha).


Marc antwoordt op 17 maart 2015:

Wij hebben de Fernpas gedaan in het najaar 2014 met een combinatie van 14mtr, caravan 1900kg. Geen enkel probleem of moeilijkheid ondervonden. De motor zijn werk laten doen en met aangepaste snelheid is deze perfect berijdbaar.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker