Caravantrekker.nl

Slingeren caravan

Rico vraagt op 18 februari 2015:

Ik heb een audi a6 2.4 quattro avant en caravan tec weltbumler 550 met een gewicht van beladen 1500kg. Boven 90km/h begint de caravan te slingeren. Heb kogeldruk op precies 80kg staan,zoals voorgeschreven. Op de auto nieuwe michelin banden en op de caravan ook nieuwe banden, zware uitvoering. Op sommige wegen kan ik wel 100 rijden. Een mooie vlakke weg en met weinig wind. Wie heeft enig idee wat de oorzaak van de onstabiliteit kan zijn?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

John antwoordt op 18 februari 2015:

links rechts gewicht verschil, te veel kop staart belading, bandenspanning, te veel gewicht bovenin, enz.
Anders de kogeldruk eens verhogen met stapjes en dan kijken.


Quirien antwoordt op 18 februari 2015:

Meer gewicht achter je auto dan je denkt of mag laden? (Weeg de caravan eens met je belading) Fietsen achterop?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 februari 2015:

De vraag is vooral hoe ben je op 80 kg kogeldruk gekomen? Hopelijk geen zware voorwerpen voor of achterin. Bandenspanning van met name de achterbanden van de auto is belangrijk.


Arjan antwoordt op 19 februari 2015:

Is het echt slingeren of "slechts" kwispelen van de caravan?
Het kan in de banden (van de auto) zitten: een comfortabele band (met een hogere wang)kan voor een instabiel gevoel zorgen.

Ik heb dit zelf meegemaakt met mijn hobby 460 ufe: achter mijn eigen auto (op dat moment een seat altea) helemaal stabiel en strak, ook ruim boven de 100km/h.
Daarna de caravan achter een vw passat: in principe een auto die zwaarder mag trekken, maar zeer instabiel bij het bereiken van de 100km/h. (hoger maar niet uitgeprobeerd)Naar ik heb begrepen is de standaard geleverde band bij een passat zeer comfortabel bij een solo auto, maar door de hogere wang van de band was de combinatie niet prettig om mee te rijden.


Bert antwoordt op 19 februari 2015:

Je kon wel eens gelijk hebben Arjan. Een auto met een flinke oversteek achter (de combi's van Passat, A6, V70 bijv.) geven vaak het gevoel instabiel te zijn. Het gevoel dus.... Ik merk dat bijna altijd ook op tijdens onze caravancursussen.

Maar gevoelig zijn ze allemaal voor een juiste bandenspanning zoals Menno reeds verwoordde. @ Rico: breng die achterbanden van je A6 maar eens op 3 bar.

Aan het 'gewiebel' en ook niet tijdens echt serieuze dwarse uitstapjes moet je nooit met je stuur een oplossing proberen te zoeken. Het wordt alleen maar 'erger'. Loopt het uit de hand, dan helpt maar één ding: vertragen. Maar dit terzijde...

Andere maatregelen zijn al genoemd: geen zware zaken voor- danwel achterin de caravan, maar proberen te centreren. Vooral bij lange caravans (en dat is de TEC Weltbumler 550, maar liefst 7,63 m) heeft de afstand tot het centrum grotere effecten dan bij een kortere. Kracht x arm. Dus zeker geen fietsen achterop!

Weeg de beladen caravan eens. Ik zie in de database dat hij op kenteken leeg al 1239 kg weegt. Het zou mij niet verbazen dat in de praktijk dat 1350 kg of meer is en daar komt dan nog van alles bij. M.a.w. dik kans dat het werkelijk beladen gewicht eerder op misschien wel 1650 kg uitkomt. Meten dus. Oplossing? Meer zaken naar de auto, zoals de voortent. Kids op de achterbank? Misschien de tent in de dakkoffer.

Kogeldruk.
Ik vind (mede door ervaring) dat bij dit type caravan met deze lengte, ook bij een feitelijk beladen massa van 1500 kg de kogeldruk eerder 90 à 95 kg zou moeten zijn dan de max. kogeldruk door Audi toegestaan.

Advies: experimenteer, door die 80 eens wat hoger te stellen. Hoe 'voelt' het dan aan? Zolang je niet overdrijft is er niet echt een kans aanwezig dat je trekhaak er onder uitvalt... 😉 Maar let op: met een te hoge snelheid een drempel over heeft met een hoge kogeldruk mogelijk wel meer gevolgen.

Op zich is er tussen de auto en caravan wel een goede gewichtsverhouding, want de A6 Quattro weegt leeg op kenteken een best wel heftige 1625 kg. Klopt? Dus met caravan van 1500 kg (meten dus!!) moet dat goed komen.

Meld je je straks weer in dit draadje Rico? Zouden we allemaal zeer op prijs stellen.


Theo Gerrits antwoordt op 20 februari 2015:

Caravanstabiliteit begint met beladen. Anders gezegd waar leg je de spullen neer. Veel caravans zijn zodanig gebouwd dat, wanneer je de opbergruimte benut, de stabiliteit er niet beter op wordt. Als eerste zou je een lege caravan moeten wegen en de wiellasten en kogeldruk vaststellen. Wanneer je dan lading inbrengt en dit plaats op de as (zwaartepunt)zal de kogeldruk niet veranderen en ook de stabiliteit wordt niet slechter. Dit kun je zoveel mogelijk herhalen om je lading kwijt te geraken.
De praktijk is anders. We vullen de bergruimten in de caravan, inclusief alle bovenkasten. Ook de disselbak en mogelijk ook nog fietsen voor- of achterop maakt dat het instabiel wordt. Ook accessoires zoals een vaste omnistore (luifel), airco en een zelfzoekende schotel op het dak dragen bij tot instabiliteit, wat vaak niet wordt onderkent omdat het vast aan de caravan is gemonteerd.
Kortom het begint met stabiel beladen en daarna de kogeldruk vaststellen en mogelijk veranderen door lading te verplaatsen. Vanaf de as of naar voren of achteren schuiven.
Leg nooit zware massa achter in de caravan ver van de koppeling. Bijvoorbeeld door het compenseren van de kogeldruk door fietsen voorop de dissel. Het werkt als de slinger van de klok. Een te hoge kogeldruk leidt tot een ontlasting van de vooras (minder remwerking) en een overstuurde auto!
Zorg voor een goedwerkende stabilisator koppeling, voldoende bandenspanning 4,5 of hoger.
Rijd met gepaste snelheid, blijf onder de kritische snelheid en de caravan corrigeert zichzelf.
Zit je boven de kritische snelheid en je caravan krijg een duw of slinger dan zal je als bestuurder moeten reageren om erger te voorkomen.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837


rico antwoordt op 2 maart 2015:

Heren, allereerst hartelijk dank voor de genomen moeite om te antwoorden!ik was bang om de kogeldruk op te hogen met ongeveer 10-15%. Ik zal hier mee beginnen. Buiten de meest nodige kampeerspullen is de caravan al leeg. Maar vanwege een Queens-bed voorin heb ik al vrij veel gewicht voorin.de paar spullen die ik erin heb, heb ik daarom maar naar achteren gelegd. ook zal ik van de auto de bandenspanning verhogen.mijn gevoel zegt dat of mijn autobanden de oorzaak zijn, of mijn vering/ schokbrekers van de auto zijn te slap/soepel. Ik ga de caravan uitladen, wegen, laden op kogeldruk, m'n bandenspanning verhogen en informatie inwinnen over de conditie van m'n schokbrekers... Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt!


Debouncer antwoordt op 2 maart 2015:

Ben het met Theo helemaal eens dat stabiliteit allereerst begint met de belading van de caravan en dat andere zaken als banden- en kogeldruk daar ondersteunend aan zijn. Mijn tip daarbij: verhuis geen water. Dat spul hebben ze overal, heeft een slechte invloed op de stabiliteit en weegt bovendien veel. Verder schrijft Theo terecht dat een veel te hoge kogeldruk tot ontlasting van de vooras leidt, tot een slechtere remwerking leidt en overstuur veroorzaakt. Dat laatste moet volgens mij onderstuur zijn.


Willem1 antwoordt op 3 maart 2015:

@Theo "Rijd met gepaste snelheid, blijf onder de kritische snelheid en de caravan corrigeert zichzelf"

Heb je wel het probleem dat niemand zomaar zijn kritische snelheid weet natuurlijk :-(

Overigens is het niet altijd zo simpel. Zelf bracht ik vorig jaar mijn caravan naar de dealer voor het vervangen van de banden, 6 jaar oud u weet het wel. Nadrukkelijk gevraagd naar dezelfde banden als de af fabriek Semperits. Dat is met wat tegenstribbelen van de dealer gebeurd.
Nu het 'gekke'de caravan -Fendt 495- lag vanaf dag één als een blok op de weg nooit in de 6 verstreken jaren een spoor van slingeren gemerkt ook niet op de route naar de dealer. De volgende dag de caravan opgehaald met nieuwe banden maar ongewijzigde belading.en onmiddellijk bespeurde ik onrust.
Geen idee waarom zelfde banden, zelfde lading, zelfde route en toch een merkbaar verschil?
Straks uit de stalling gaat hij voor controle retour dealer.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 maart 2015:

Ander weer? Wind?


Debouncer antwoordt op 3 maart 2015:

In dezelfde maat en type kunnen banden heel andere eigenschappen hebben. Had tot vorig jaar Pirelli's waar ik zeer tevreden over was. Ook vanwege 6 jaar andere banden gemonteerd. Nu Toyo's op advies van de dealer. Doen het nog stukken beter. Vooral sporen zijn nu nauwelijks voelbaar.


Willem1 antwoordt op 3 maart 2015:

Banden zijn van het zelfde merk, type, maat en LI en op dezelfde 4.3 bar. Weer was rustig en ik had in de voorgaande jaren zeker in Zuid-Frankrijk best wel eens storm gehad.

De caravan is tijdens de bandenwissel niet open geweest en alles lag later nog op dezelfde plaats. Het gevoel was onrustig kwispelen.
Als ik volgende maand meer weet kom ik erop terug.
Wellicht is de Alko stabilisator plots defect? Moet ik nog laten controleren.


PieteR antwoordt op 4 maart 2015:

Als ik dit zo lees, ligt het aan de trekauto.
Inderdaad iets van te slappe banden en/of vering bij een lang overstek?


HSR antwoordt op 4 maart 2015:

Hoeveel inch wielen met welk merk/type banden zitten er op de auto?
Ook al eens naar de stabilisator cups/schoentjes gekeken?

Ik ben van 17 inch naar 18 inch gegaan en van Michelin Primacy HP naar Michelin Pilot Sport 2 (2,9bar)
Dit geeft een wezenlijk verschil (stabieler)
Achterzijde auto heeft een minder zoekend gedrag over een minder vlakke weg.
Caravan heeft Michelin Agilis banden (4,5bar)

A6 18inch luchtvering, hobby 560 1750kg


Quirien antwoordt op 4 maart 2015:

@Willem1
Als je toch het e.e.a laat controleren, denk er dan ook aan (als deze er onder zitten) je schokdempers van de caravan te laten checken.


Willem1 antwoordt op 4 maart 2015:

Bedankt voor het meedenken mede-caravanners.
Aan de auto was niets veranderd het betreft hier een verlaagde MB met Goodyear 205/60 R16 sloffen, die krijg je met windkracht 10 nog niet uit de koers.
Maar het was echt 20 km stabiel heen en 20 km nerveus gedrag terug. Ik heb wel eens gezien dat men met een vorkheftruck een dunne "pen" in de koppeling stak om de caravan te verplaatsen, dat lijkt mij niet goed voor de stabilisator-cups. Toch??
U hoort van mij.


rico antwoordt op 13 mei 2015:

Beste meedenkers,
Ik ben er uit. Ik heb de kogeldruk verhoogd naar 90 kilo en de bandenspanning van de auto naar 3,8 bar gezet. Het is nu nog niet alles maar het verschil is enorm. Ik ben er dus achter gekomen dat mijn dure Michelin banden niet ideaal zijn. Doordat de wangen te slap/ te hoog zijn beweegt de auto van links naar rechts op de banden. Kk zal moeten overstappen van 205/55/16 naar 205/45/17. Hartelijk dank allemaal!!


Theo antwoordt op 13 mei 2015:

Rico, mijn Ford Galaxy had 215/55/16 97H Goodyear Efficient Grip er onder zitten. Geen probleem op de voorziene 3,5bar. Een band met een iets hogere load index kan je probleem misschien ook verhelpen. Nadeel is natuurlijk dat je banden niet even kan testen en dat je er toch weer een hele tijd mee verder moet.


Gunst antwoordt op 13 mei 2015:

@rico
een bandenspanning van 3,8 voor je auto lijkt me echt wat teveel van het goede....


Bert antwoordt op 14 mei 2015:

Rico bedoelde vast i.p.v. 2.3 naar 2.8 ofzo. 3.0 is ook goed...

Dank voor je reactie Rico! Daar leren we (en onze bezoekers) van.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker