Maurice vraagt op 28 februari 2015:
De banden van mijn dubbelasser heb de code dot 1809. 2009 18e week dus. De banden zijn dus bijna 6 jaar oud. De statistieken spreken over 6 jaar voor een hogere kans op klapband. Is dat dan gezien na het 6e jaar (dus van 6 tot 7 is ook nog goed). Of praten we nu over vervanging. Zie op verschillende sites ook 6 en 7 jaar door elkaar genoemd. Caravan moet weer mee naar zuid europa van het zomer.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2015:
De grens is niet zo precies te trekken. De kans wordt groter naarmate de banden ouder zijn.
Veel hangt af van de toestand van de banden. Zitten er geen droogte scheurtjes in kunnen ze misschien nog wel een paar jaar mee.
De kans bij een tandemasser op klapbanden is al kleiner. Dus als een expert zegt dat de banden nog goed zijn zou ik nog wel een jaartje doorrijden.
Willem1 antwoordt op 28 februari 2015:
Behalve als je verzekeraar een harde 6 jaar als grens in de voorwaarden heeft staan natuurlijk.
Ach daar gaan we weer, als 7 jaar kan dan zou het wellicht ook 8 jaar ook kunnen worden??? Toch...?
Ja als je het risico wilt nemen wel maar veroudering van het rubber is niet visueel zichtbaar, als je droogtescheurtjes ziet ben je al ruim over de risicogrens.
TVH antwoordt op 6 maart 2015:
18de week 2015 is de houdbaarheid van 6 jaar overschreden. Dit is einde april. Heel belangrijk deze datum niet te overschrijden als je een tempo 100 hebt.
Is de kostprijs van banden een klapband waard? Gegarandeerd dat je meer kosten hebt en je moet dan nog aan de nieuwe banden.
Heb vorig jaar nog een caravan zien staan bij een dealer. Klapband gehad aan de rechter zijde. Zijwand en bodem beschadigt en de koelkast naar de eeuwige jachtvelden.
Louis antwoordt op 6 maart 2015:
Menno, waarom is de kans op een klapband bij een tandemasser kleiner ?
(Aangenomen dat de vier banden een loadindex en bandenspanning hebben die tezamen in overeenstemming zijn met het totale caravangewicht)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 maart 2015:
Daar kan ik verschillende redenen voor noemen:
Het gewicht dat een band draagt is doorgaans lager. Met 2400 kg hebben we al een hele zware caravan. Per band is dat maar 600 kg.
Een klapband ontstaat heel vaak door een langzaam leeglopende band. De band wordt dan warm. Bij een tandemasser wordt bij een zachte band een deel opgevangen door de goede band.
Een klapband is heel vaak rechts. Waarom? Rechts wordt vaak een stoepje of berm geraakt. Bij een enkelasser komt dan gelijk het hele gewicht op de harde rand van de kuil. Bij een tandem soms toch wat minder.
Is de band toch geheel leeg rijdt een tandemasser nog door op drie wielen. Bij een enkelasser wordt de band kapot gereden omdat er veel meer gewicht op staat.
Louis antwoordt op 6 maart 2015:
Oké, theoretisch heb je met een tandemasser een "reservewiel", maar bij een band die altijd maar zo'n 600 kg heeft hoeven dragen (met de daarop gebaseerde loadindex plus extra naar ik aanneem) krijgt dan het overblijvende wiel in z'n eentje en als de schade al ontstaan is ineens ook nog eens 1200 kg voor z'n kiezen.
Als één van de banden door een stoeprand vernield wordt zal door de aan te nemen geringe snelheid gevolgschade beperkt blijven, maar hoe zit dat bij zo'n enkele klapband op reissnelheid ?
Ik zie dus het verschil eigenlijk niet tussen met name het risicopercentage op een klapband tussen enkel en dubbelasser.
Vandaar m'n vervolgvraag...
Willem1 antwoordt op 7 maart 2015:
Ik heb er geen ervaring mee, maar doorrijden met één lege band op een tandem zal ongetwijfeld ook leiden tot forse beschadiging van de band met gevolgschade aan de caravanopbouw. Hooguit heeft u meer tijd om te reageren.
Een hardnekkig misverstand is dat we nog steeds praten over "klapband" een vrijwel niet voorkomend verschijnsel, immers is 99% van de gevallen die wij klapband noemen in feite gewoon het gevolg van te lang doorrijden met een lekke en dus zachte band.
Rijd je met een tandemasser met één leeggelopen band dan zal deze vroeg of laat ook aan flarden gaan met gevolgschade aan de caravan,
In ieder geval maakt een verzekeraar die de grens van zes jaar hanteert voor vergoeding van gevolgschade geen onderscheid tussen enkel- en tandemassers.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 maart 2015:
Zeker! Daarom is snel herkennen van een lekkeband van groot belang. Ook bij een tandemasser, en dat is misschien nog wel lastiger dan bij een enkelasser. Een elektronisch bewakingssyteem is best een nuttig accessoire(TPMS).
maurice antwoordt op 14 maart 2015:
Ok we gaan dus toch maar voor de zekerheid voor nieuwe banden. Afgelopen 6 jaar op hankook optimo gereden 175 70 r14 84t dus 500kg per band. Is overigens ook af fabriek zo. Gezien de goede ervaringen kiezen we weer voor hankook. Optimo is bijna niet meer leverbaar dus zal het kinergy van hankook moeten worden. Iemand ervaringen met deze band en waar op te letten als je een caravanband kiest.kan nl lastige verschillen in de banden onderscheiden die van belang zijn voor een caravan. Is 500kg per band genoeg op een dubbelasser met een mtm van 2000kg.
jadatis antwoordt op 16 maart 2015:
Dat draagvermogen is nipt genoeg voor de MTM van de caravan.
Kun je deze zelfde maat ook in XL/reinforced/Extraload krijgen dan heb je net dat beetje meer speling .
Ook kun je, als je die LI 84 met 500kg draagvermogen de oude 10% regel op toepassen dus met 10% meer druk dus 2,5 bar x 1,1= 2,75 bar druk , 10% meer draagvermogen te krijgen tot max snelheid 100km/u dus 2200 kg de 4 .
Als je dan ook nog de trekhaaklast van waarschijnlijk hoger dan gemiddeld dus 80 kg er vanaf trekt .
De kans dat je zo'n zware caravan overbelaadt is scheinbaar kleiner maar toch aanwezig.
Stef antwoordt op 17 maart 2015:
Mijn tandemasser caravan max gewicht van 2000 kg was nieuw af fabriek geleverd met trailermaxx banden met een loadindex van 91/93 , dit is min. 615 kg per band, ruim voldoende dus.
Ik zou zelf nieuwe banden kiezen voor uw caravan met een ruime marge en dus kiezen voor banden met een minimale loadindex van 91
Mocht u hierover nog vragen hebben kunt u mij altijd mailen
Met vriendelijke groeten
Stef van Doeveren
Met vriendelijke groeten
Dirk antwoordt op 17 maart 2015:
Goedenavond,
Mijn tandemasser is ook nieuw geleverd (2011) hier zitten banden onder van Barum. Prima ervaringen mee.
Gr.
Dirk
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.