Caro Cocx vraagt op 29 juni 2007:
In caravantrekker heeft u het over een koppelomvormer van mijn BMW-automaat. In de 520da van 2006 zit helemaal geen koppelomvormer meer. De nieuwste automaten worden electronisch gestuurd en werken met een "vaste" overbrenging i.p.v. de "vloeistofoverbrenging" Dit was ook al zo bij mijn vorige BMW 320da van 2002. Ik adviseer u om caravantrekker op dit punt aan te passen.
Met vriendelijke groet
Bert antwoordt op 2 juli 2007:
Hoi Caro. Hoe wordt dan de draaiende beweging van de krukas soepeltjes overgebracht op stilstaande wielen? Stationair etc. bij het wegrijden vanuit stilstand. Als daar geen vorm van slip in zit (omvormer of koppeling) dan is het klap... afgelopen.
Ik citeer BMW:
"Für alle Modellvarianten der BMW 5er Reihe steht – als Option und alternativ zur serienmäßigen Sechsgang-Handschaltung – ein Sechsgang-Automatikgetriebe zur Verfügung. Beim BMW 535d ist es serienmäßig an Bord. Eine weiterentwickelte Hydraulik, neuartige Drehmomentwandler
und eine leistungsfähigere Steuerungs-Software ermöglichen neben der direkten Motoranbindung nicht nur spontanere Reaktionen auf jede Bewegung des Fahrpedals, sondern auch eine extrem schnelle Wahl der optimalen Fahrstufe. Die Reaktionszeiten konnten gegenüber bisherigen Automatik-Versionen um rund 40 Prozent reduziert werden, zudem wurde die eigentliche Schaltzeit nahezu halbiert."
Een Drehmomentwandler is een koppelomvormer. Nieuw ontwikkeld en heel snel met een vaste verbinding, dat wel. In onze programma's worden vooral de koppelomvormereigenschappen 'toegepast' bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen en daar verandert niets aan bij deze BMW
Caro antwoordt op 4 juli 2007:
Dag Bert, Ik was wat onzorgvuldig (te snel)met mijn berichtgeving. Ik bedoel inderdaad de vaste verbinding/overbrenging i.p.v. de vloeistofoverbrenging zoals dat bij oudere automaten het geval is waardoor heel veel vermogen verloren gaat en extra slip heel veel warmte ontwikkeld. Groet Caro
Bert antwoordt op 4 juli 2007:
Precies. Dus wel een koppelomvormer die echter sneller dan gebruikelijk een directe verbinding gaat vormen (de lock-up). Slip is er dus wel degelijk vooral bij wegtrekken en niet voldoende snelheid maken op hellingen. Slip e/o verliezen zijn er ook bij deze uiterst geavanceerde automaat, hetgeen blijkt uit het opgegeven brandstofverbruik.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.