Caravantrekker.nl

Kandersteg-Iselle met caravan

Frank vraagt op 19 mei 2015:

Wij denken eraan om op 3 juli met de caravan via de autotrein Kandersteg-Iselle naar Venetië te rijden (vanuit Limburg). Wij kiezen voor deze route omdat we geen zin hebben in file of een moeilijke pas, het ons avontuurlijk en leuk lijkt om met de auto op de trein relaxed onder de Alpen door te gaan, en omdat we niet graag aan 80 km/u door Duitsland sjokken. Daarbij hebben we volgende vragen:

1. Is de route tot Kandersteg en vanuit Iselle goed berijdbaar?
2. Is het noodzakelijk om een plaats op de trein te reserveren? Het lijkt ons stresserend om per se voor een bepaald tijdstip in Kandersteg te moeten aankomen?
3. We zouden graag na Iselle nog tussen 0 en 100 km willen verder rijden en daar een overnachting nemen op een kleine, rustige camping. Maar wij vinden niet meteen een camping na Iselle, enkel vanaf Lago Mergozzo of Maggiore. Wie kent een rustige kleinere overnachtingscamping in die omgeving? of een alternatief idee (bij de boer etc.)?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 mei 2015:

De weg naar Kandersteg is een goede bergweg die geen probleem mag opleveren. De trein oprijden moet afhankelijk van de maat caravan wel op de cm gebeuren. De trein is maar 2,5 breed en je moet er vanaf de zijkant oprijden.


johan antwoordt op 20 mei 2015:

De weg naar Kanderstegg hebben we jaren gereden, met vouwwagen, camper en caravan.
Is een prima weg. We hebben enige jaren automaten gereden, op sommige (haarspeld)bochten ging ik wel over op zelf schakelen.
Maar prima wegen dus.
Het oprijden van de trein is inderdaad goed kijken.
Vanaf de zijkant rij je naar voren. Gelukkig wel een brede zij-ingang. Maar het vraagt enig bewustzijn van de breedte van je auto en caravan. En van het "uitwijken" van de achterkant van de caravan bij niet rechtuit rijden.
Achteraf was het een leuke, beetje spannende, maar prima te doen, ervaring. Was makkelijker als ik had verwacht.

Wij hadden niet gereserveerd. We stonden al op de camping in Kanderstegg, en hebben even gevraagd wanneer er geen eindeloze wachtrijen stonden.


Ed antwoordt op 20 mei 2015:

Op de site van de loetschbergbahn vind je mogelijk meer info.
Dit is www.bls/ch.


Hennie antwoordt op 20 mei 2015:

Heb dat een paar keer gedaan ,er is geen enkel probleem als je oplet,bovendien staat daar altijd personeel dat eventueel helpt ,en sowieso aanwijzingen geeft.Het is het drukst als de forenzen (Zwitsers) s;morgens gebruik maken van de auto trein ,maar die zijn snel en ervaren want die doen het elke werkdag.En het is Zwitserland dus geen stress....


Frank antwoordt op 20 mei 2015:

Prima, dat zijn alvast geruststellende berichten! zou inderdaad een optie om 's avonds in Kandersteg te kamperen en dan 's ochtends vroeg de trein te nemen - dan kan je hem niet missen. Alleen moeten we dan de dag nadien nog wat verder rijden - we gaan naar Venetië. Iemand ervaring met de camping in Kandersteg??


John antwoordt op 21 mei 2015:

Naar Venetië!? Waarom dan via Kandersteg? Uiteraard ben je vrij om je route te bepalen, het is wel om, met de mogelijkheid van file's bij de trein. Plus een heel eind verder over hoofdwegen zonder autobaan, vanaf Iselle.
Maar nogmaals, je keus is vrij.


Hennie antwoordt op 21 mei 2015:

Die autotrein doet er maar een anderhalf uur over alles bij elkaar ,van kandersteg naar iselle ,dus echt veel tijd win je er niet mee ,zeker niet omdat het behoorlijk om rijden is om via kandersteg >iselle < naar Venetië te rijden,en te "treinen" Maar wel een ervaring rijker dat wel...die autotrein zet er behoorlijk wat vaart in.


Theo antwoordt op 21 mei 2015:

Met de juiste combinatie en eenmalige toelating mag je in Duitsland 100. Elke gezonde combinatie komt hiervoor in aanmerking. De ervaring leert dat je weinig te vrezen hebt als je de snelheid van de vrachtwagens aanhoud. Dat je 80 rijdt hebben ze trouwens niet echt graag. Vrachtwagens mogen 90 en gaan je voorbijsteken. Je veroorzaakt dan veel meer hinder dan dat je met de stroom meerijdt. Ga je vrachtwagens inhalen loop je wat meer kans in de kijker te rijden.

Heel lang geleden dat we die kant nog uit gingen. We gingen richting Jesolo/Marina di Cavalino via Chur en de San Bernardino tunnel (A13). Van op Punta Sabioni ben je zo in Venetië.

Mocht ik het nu doen, ik ging via Heilbron, Feuchtwangen, Ulm, Memmingen, Lindau, Pfändertunnel, tanken in Hohenems (goedkoper dan Duitsland en Zwitserland), in Altach van de Oostenrijkse naar de Zwitserse autobaan A13 (Kriessem), Chur, Bellinzona, ... Die paar euro voor een Oostenrijk vignet nam ik er graag bij. Basel, Luzern, Gotthard is een heel drukke route. Zowel vrachtverkeer als doorgaand verkeer tussen Frankrijk en Italië.


Theo antwoordt op 21 mei 2015:

Nog even ter aanvulling. 3 juli is een vrijdag. Op die dag wordt heel druk verkeer verwacht op de as die je gaat rijden. Slapen bij Kandersteg wil onvermijdelijk zeggen dat je nog een heel traject te gaan hebt op zaterdag. Een zaterdag die als heel druk wordt ingeschat. Terwijl je ligt te slapen komen de nachtrijders snel naar je toe. Indien het kan zou ik op woensdag of donderdag vertrekken.

Vrijdag, zaterdag, zondag en maandag probeer ik het reizen tot een minimum te beperken.

Lago Magiore is vanuit Limburg rond de 900km via Gotthard. Is normaal mooi op 1 dag te rijden.


Frank antwoordt op 21 mei 2015:

Wow wat een massa informatie, dat ga ik morgen eens grondig bekijken. Iedereen, hartelijk bedankt voor het deskundig advies!!


Frank antwoordt op 21 mei 2015:

@Theo: ik wist niet van het bestaan af van zo'n Tempo-100-ontheffing, maar ik merk dat dergelijke keuring in BE € 150 kost, daar kan ik natuurlijk wel wat voor omrijden 😉 zeker gezien onze auto toch al 5 jaar oud is en mss stilaan aan vervanging toe is. Weer iets om over na te denken!


RobD antwoordt op 22 mei 2015:

Frank, probeer Google maps eens, of iedere andere goede routeplanner.
Enne, gebruik deze site eens helemaal, er gaat een wereld voor je open😉


Anko antwoordt op 22 mei 2015:

Frank,

De tempo 100 keuring zit aan je caravan vast en niet aan je auto. Dus de leeftijd van je auto hoeft niet perse een rol te spelen. Tenzij je hem eerdaags wil vervangen door één die zo licht is dat je niet meer voor de ontheffing in aanmerking komt.


Theo antwoordt op 22 mei 2015:

Frank,

Zoals Anko aanhaalt is de keuring geldig voor de caravan. De gebruiker is nadien verantwoordelijk voor de correcte toepassing. Zijn de banden meer dan 6 jaar oud, mag je dat jaar maar 80. Laat je nadien nieuwe banden plaatsen mag je terug 100. Idem met een te lichte wagen. Koop je weer een zwaardere ben je weer in orde en mag je terug 100. Op het ogenblik van controle moet je voldoen. Er wordt eigenlijk alleen bepaald dat je caravan geschikt is om 100km/h te rijden. Krijg je toch een boete voor 80km/h overschrijding thuis gestuurd hoef je alleen een copy van het attest op te sturen.

Je kan het ook goedkoper oplossen. Rij met je caravan naar de TüV in Aachen. Dekra komt het hele land door.

150€ is nog altijd een stuk minder dan een verkeersboete. :-; Ook minder dan de toltarieven in Frankrijk.

We hebben vele jaren in de buurt van Feldkirch gekampeerd. Uit ervaring kan ik je zeggen dat de opgegeven route tot op de A13 zeldzaam files kent. Zijn die er toch, dan zijn werken of ongevallen de oorzaak. Iets wat je zeker niet kan zeggen als je via geijkte wegen zoals Gotthard, Fernpass of Brenner rijd.


Frank antwoordt op 22 mei 2015:

@RobD Ik kan je verzekeren dat ik al vele uren heb doorgebracht met lezen van fora. Het is niet alleen bijzonder veel leeswerk op zoek naar precies dat wat je zoekt, en veel info is ook al gedateerd. Ik kan je verzekeren dat de antwoorden die ik hier van deze mensen krijg me 10 keer meer waard is dan al wat ik voorbije weken heb gelezen. Toch bedankt voor de tip 😉


Frank antwoordt op 22 mei 2015:

Thx Anko en Theo, super nuttige info. Onze caravan moet nog een tijdje mee dan wordt dat bedrag al redelijker.


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

Zijn de banden meer dan 6 jaar oud, mag je dat jaar maar 80.

Nee hoor, als je caravan banden ouder zijn dan 6 jaar en je een Tempo 100 sticker hebt, mag je met de caravan niet meer op de Duitse snelweg.
De vraag of je al dan niet meer dan 80 rijdt is niet relevant.


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

Nog een aanvulling:
Het zelfde geldt voor een te lichte auto: ook daarmee mag je niet met de betreffende caravan (op de snelweg?) rijden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 mei 2015:

Waar haal je die wijsheid vandaan TheoS?


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

Menno,
Wijsheid is dit niet.😉 Het staat gewoon op de "Bestätigung", de Tempo 100 verklaring.

Daar vind je onder meer "Der Anhänger kann mit den folgende Zughahrzeugen mit 100 km/h Rahnen....auf Autobahen und Kraftfahrstrassen betrieben werden".
Dan staat er vervolgens vermeld aan welke voorwaarden het trekkende voertuig dient te voldoen. Een van die voorwaarden zijn de gewichtseisen.
Eerder is het begrip "Anhänger" gedefiniëerd. Hier is de maximale leeftijd van de banden o.m. vermeld

Er staat "betrieben werden", vrij vertaald "in werking zijn (op de betreffende weg)". Je mag er als niet aan de voorwaarden wordt voldaan niet komen.


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

"Rahnen" is natuurlijk "Rahmen" , de sticker.


Anko antwoordt op 23 mei 2015:

Nee, er staat "mit 100 km/h ... betrieben worden"

M.a.w. Als je niet aan de voorwaarden voldoet mag de caravan niet "mit 100 km/h ... betrieben worden". Maar dat wil helemaal niet zeggen dat het met 80 km/h ook niet mag.

In de brief die ik van TUV Nord bij mijn document kreeg stond overigens ook al "u bent er zelf verantwoordelijk voor dat, indien u 100 km/h rijdt, uw caravan/aanhanger is voorzien van de juiste banden die niet ouder zijn dan 6 jaar."


Anko antwoordt op 23 mei 2015:

Je zag ook het woordje "im" over het hoofd. Er staat niet "Mit 100 km/h Rahmen" maar "Mit 100 kmh im Rahmen der 9. ..." En dat betekent "met 100 km/h in het kader van de negende ..."

Heeft niets met sticker te doen.


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

Anko,
Inderdaad heb ik "im" over het hoofd gezien. Dit betekent dat het niets met de sticker van doen heeft en dat je hieruit niet hard kunt concluderen dat je als je niet aan de eisen voldoet, niet op de autoweg mag komen. Dat geldt overigens ook voor de andere kant, dat het wel zou mogen. Daarvoor moeten alle wettelijke bepalingen en bij genomen worden.

Bij de keuring van mijn caravan indertijd vertelde de keurmeester me dat als je niet aan de banden- en gewichtseisen voldoet, je in overtreding bent. Maar vertelde hij me, als je aangehouden wordt en aangeeft dat je dat weet en dat je niet harder rijdt dan 80, dan zal de politie je niet snel bekeuren.
Het gaat hier echter om de principiële vraag: mag het of mag het niet.


Anko antwoordt op 23 mei 2015:

Er staat nergens dat het niet mag. Ook niet in het officiële document. Dan mag het toch gewoon. Je ziet m.i. problemen die er niet zijn.


TheoS antwoordt op 23 mei 2015:

Anko,
Dit is te kort door de bocht. Zo kun je nooit naar dingen kijken. Je zult in deze ook terug moeten naar de wettelijke bepalingen.

In de wetten zijn er allerlei bepalingen waaraan voertuigen moeten voldoen, hier dus de eisen waaraan de aanhanger, het trekkende voertuig en de relatie tussen beide moeten voldoen. In wetten is ook geregeld wat de gevolgen zijn van het niet daaraan voldoen.

Dat hoeft niet te beteken dat dit allemaal in een vergunning is opgenomen. In de "Bestätigung" in deze staat aan welke eisen je moet voldoen en wordt er verwezen naar de betreffende wetten. Daarin moet je gaan zoeken wat de gevolgen zijn van het niet voldoen aan de eisen. Eventueel wordt daar ook nog verwezen naar andere wetten.


Steven antwoordt op 23 mei 2015:

bij twijfel, zorg dat de sticker niet zichtbaar is en rijd 80 km/u...


Anko antwoordt op 24 mei 2015:

TheoS,

Volgens mij gooi je een aantal dingen op één hoop die niets met elkaar te maken hebben. Het gaat hier specifiek om de eisen die gelden voor het 100 mogen rijden. Voldoe je daar niet (meer) aan, dan mag je geen 100 (meer) rijden. Heel simpel.

Mag je nog wel camperen met je caravan als je niet aan de eisen van de Tempo 100 vergunning voldoet? Mag je de caravan nog verkopen als je niet aan de eisen voldoet? Mag je je caravan groen schilderen als je niet aan de eisen voldoet? Ja, dat mag allemaal, want daar gaat de vergunning simpelweg niet over.

De vergunning zegt ook niets over de eisen waaraan je moet voldoen om 80 te mogen rijden. Dus dat mag (voor zover je dat voordat je vergunning kreeg ook mocht) als je niet meer aan de eisen van de Tempo 100 vergunning voldoet nog steeds. omdat de vergunning daar simpelweg niet over gaat.

Stel dat je gelijk zou hebben, hoe kom je daar dan ooit weer van af? Want de vergunning verloopt nooit. Je komt er dus nooit meer van af. Iemand die de caravan van jou overloopt, maar een lichtere auto heeft mag er dan niet mee naar Duitsland? Dat zou wat zijn.


TheoS antwoordt op 24 mei 2015:

Er van af komen: gewoon de sticker verwijderen. Dan doe je er geen beroep meer op.

Veder; ga de discussie niet verbreden met zaken die daar niets mee van doen hebben. Hou deze s.v.p. zuiver.

Het gaat niet om wat wij er allemaal van vinden, waarom iets wel of niet logisch is, maar wat de regels zijn. Die zitten niet in ons hoofd, maar staan op papier. Daar en in de jurisprudentie moeten we het antwoord proberen te vinden vinden.


Anko antwoordt op 24 mei 2015:

TheoS,

In de vergunning staat niets over voorwaarden waaraan je moet voldoen om 80 te mogen rijden. Daar is volgens mij geen discussie over. Of voorwaarden waaraan je moet voldoen om überhaupt op de weg te mogen komen. Ook geen discussie over. Er staat zelfs niets over waarwaarden om de stikker te mogen voeren. Die suggestie was nl. ingegeven door het verkeerd lezen van de tekst van de vergunning aan jouw kant (zoals je ook ruiterlijk hebt toegegeven).

Laat die gedachte los en het enige wat overblijft is speculatie, die net zo goed van toepassing kan zijn op mensen die helemaal nooit die vergunning hebben aangevraagd en zonder zo'n sticker rond rijden.

Volgende paragraaf heb ik letterlijk overgenomen uit de brief die ik bij de vergunning kreeg van de Nederlandse vestiging van TUV Nord in Apeldoorn:

"De ontheffing hoeft slechts éénmaal aangevraagd te worden en behoudt zijn geldigheid. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat, indien u 100 km/h rijdt, uw caravan/aanhanger is voorzien van de juiste banden die niet ouder zijn dan 6 jaar.".

Er staat dus niet " ... , indien u de sticker voert, ...". Dat lijkt mij klare taal. Met alle respect, totdat jij hier met verwijzingen naar concrete (wet)teksten komt waaruit blijkt dat je met zo'n stikker niet op de weg mag komen als je niet aan de voorwaarden voor Tempo 100 voldoet, is het wat mij betreft iets wat in jouw hoofd zit. En niet in het mijne, zoals jij suggereert.

NB. Over het zuiver houden van de discussie: Soms is een beetje fantasie wel handig. Jij betrekt (m.i.) ten onrechte het recht om op de Duitse (snel)weg te komen in de discussie over de Tempo 100 vergunning, waardoor de discussie inderdaad niet meer zuiver is. Ik probeerde dat juist duidelijk te maken door er nog meer zaken bij te halen die er ook los van staan, zij het iets evidenter. Daardoor zie je nu wel in dat bepaalde zaken helemaal los kunnen staan van de Tempo 100 vergunning. En dat was wat ik er mee wilde bereiken.

Overigens ben ik wel van mening dat het niet onlogisch zou zijn als het was zoals jij stelt. Want om betrapt te worden moet de politie én constateren dat je harder dan 80 reed én constateren dat je banden op dat moment te oud waren. Dat betekent dat je alleen betrapt kunt worden wanneer je staande gehouden wordt direct na de constatering dat je harder dan 80 reed. En waarom zouden ze je staande houden? Want je hebt toch een vergunning?

De kans dat je betrapt wordt op misbruik van de vergunning is daarmee erg klein. Gevoelsmatig zou je (als wethshandhaver) willen dat je iemand ook kon betrappen op het ten onrechte voeren van de sticker, om misbruik te voorkomen.

Maar ja, dat het niet onlogisch zou zijn maakt nog niet dat het ook zo is.


John antwoordt op 24 mei 2015:

ga de discussie niet verbreden met zaken die daar niets mee van doen hebben. Hou deze s.v.p. zuiver.

Jawel, en zelf maar doorleuteren over een onderwerp wat NIETS met de vraag van doen heeft. Alle twee proberen jullie het gelijk te halen, koppen tegen elkaar en schrap zetten. Kinderlijk


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker