Caravantrekker.nl

Automaat

Peter Beckers vraagt op 20 mei 2015:

Ik ben van plan om een automaat te kopen,maar moet er in de zomer ook met een caravan achter de auto op stap .
Maar heb nog nooit met een automaat gereden.
Caravan weegt 900 kg , auto wordt Golf Sportsvan
Verstandig of juist niet.
Graag reactie

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Theo antwoordt op 20 mei 2015:

Peter,

Lees de artikeltjes rond handgeschakeld en automaat op deze website (sub menu van 'Over auto's en caravans' links).

Maak dan een keer een berekening op deze website. Er wordt je veel duidelijk.

Ik heb 33 jaar geschakeld gereden. Sinds 1,5 maand met automaat (6-bak). Je bent het heel snel gewend. Ik wil niet meer terug.

900kg is geen heel zware caravan. Vraag wel even na aan de garage dat er eventueel een koeler op de koppelomvormer dient geplaatst indien deze aanwezig is.


JT® antwoordt op 21 mei 2015:

Even voor de duidelijkheid: Een VW heeft geen automaat maar een DSG en dat is een gerobottiseerde handbak zonder koppelomvormer. Dit maakt een behoorlijk verschil met een echte automaat. Voer maar eens een berekening uit tussen 2 auto's: een VW en een echte automaat dan zie je het verschil.
Een aanhanger van 900 kg is niet veel en dat zal ook met de VW prima te doen zijn denk ik.
Maar realiseer je goed dat in de bergen het beter gaat dan een handbak maar slechter dan met een echte automaat.
Als de VW binnen de grenzen valt van wat jij er van verwacht dan is er niets aan de hand en wens ik je heel veel plezier met je nieuwe aanwinst

vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 mei 2015:

Een DSG is een automaat met een dubbele koppeling. Die is er in droge en ook nog in natte uitvoering. In de meest gebruikte Golfs zit de droge koppeling.
Hij heeft geen koppelomvormer maar wel een relatief korte eerste versnelling. Met caravan hebben ze geen extra oliekoeler nodig.
Naar mijn mening is een DSG beter in de bergen te rijden dan de meeste gewone automaten.


johan antwoordt op 21 mei 2015:

Ik heb met beide typen automaat gereden, Citroen C5 de automaat 4 en 6 bak, Skoda 2.0TDI DSG6.
De 6 bakken vond ik prettiger dan de automaat 4 bak.

De DSG 6, en de automaat 6 met koppelomvormer, maakten me in het rijden niet zo veel verschil uit.
Beiden waren diesel en een 140pk.
Wel dat de DSG6 iets meer wilde pendelen.
De C5 6 bak, had een sportknop, dan schakelde de bak bij hoger toerental, dat was erg prettig.
De DSG was ook tijdens het rijden wat moeilijker in een lagere versnelling te houden, was voor mijn gevoel, meer afgesteld op zo snel mogelijk op schakelen.
Echte bochten in de bergen, en de weg naar Kanderstegg, deed ik met beide automaten in de handschakel modus.
Ik zou me geen zorgen maken.
Wel een grote tip: ga van te voren, dus solo, met de auto oefenen in manueel schakelen!!!!!!!
Dat heb je op vakantie soms opeens nodig, of rijdt gewoon prettiger.
Je wilt niet op een bergweg van 5-7% opeens met een 1300- 1400 toeren van de motor moeten klimmen.
En hou tijdens het rijden op automaat, de water en olietemperatuur in de gaten.
Ook bij (te)hoge motortemperatuur in een lagere versnelling, met dus meer toeren van de motor.

Lijkt misschien allemaal ingewikkeld, maar is niks meer dan even omschakelen en wennen. Een automaat is heerlijk rijden, zeker ook met caravan.

Nog een tip: Leer bij automaat rijden jezelf de automatische reflex af om met twee voeten te stoppen! (of een noodstop)
Manuele bak is linkervoet koppeling in, en rechtervoet bovenop de rem.
Met een automaat ga je anders erg gemakkelijk met beide voeten op het rempedaal!
Waar je met je rechtervoet gewend bent, ook in een reflex, weerstand te voelen, kent je linkervoet dat niet. Die wil dan het koppelings pedaal op de bodem hebben.
Lukt je niet met het rempedaal, maar de reflex van het wel verwachten, maar dan op het rempedaal, is wel heftig.
Uit eigen ervaring weet ik dat je dan wel heeeeeel snel stil staat. Maar de spullen van achteruit tegen de voorruit kleven. De medepassagiers hebben ook opmerkingen daarna.
Dit laatste ook uit eigen ervaring(hihi)


Andreas-NL antwoordt op 21 mei 2015:

Dat laatste deel van je verhaal Johan, is uiteraard een bekend probleem voor alle beginnende automaat rijders maar het went snel. Nog een tip voor de topic starter: dat linkerbeen zit in het begin gewoon in de weg, want het is niet nodig. Trek je voet dus zo ver mogelijk naar achter, dan is de kans kleiner dat je verkeerde dingen doet. Laat je niet afschrikken; automaat rijden is fijn en relaxed.


Theo antwoordt op 21 mei 2015:

Peter,

Laat je vooral niet afschrikken. De eerste km moet je je echt bewust zijn dat je met een automaat rijdt. Inderdaad controle houden over je linker been. Probeer het onder je stoel te steken zoals Andreas ook zegt. De eerste dagen misschien wat meer rijden dan je normaal doet en de verschillende wegen terug eigen maken. Je remt namelijk ook iets minder op de motor of je moet 'handmatig' afschakelen. 1 voordeel heb je zeker. Verkeerd schakelen en een versnelling overslaan is er niet meer bij. Ook handmatig. Is het toerental te laag, gaat hij niet op en is het nog te hoog gaat hij niet af.

Sinds 18 april heb ik 2800km er op zitten. Nog niet met caravan en nog geen 'bergen'. Dat komt in juli. Al wel een 500-tal km met een zware aanhangwagen. Rijdt perfect.

Volgende week voor het eerst langere tijd autoweg. Op zaterdag Nederland doorkruisen van zuid naar noord en op zondag omgekeerd.


johan antwoordt op 21 mei 2015:

Lees mijn reactie ook niet als "niet doen".
Het is echt heel prettig rijden met een automaat en caravan.
Laat je inderdaad niet afschrikken.
Ik blijf wel benadrukken dat je ook manueel moet kunnen schakelen, en gedaan hebben voor je de caravan er achter hangt.
Met caravan, helling of flinke tegenwind rijden en zeer zeker ook het afremmen op de motor, moet je in mijn ogen dat al solo eens gedaan hebben.
Verder is het gewoon genieten; auto, automaat en caravan!


janka antwoordt op 21 mei 2015:

Alleen maar positieve geluiden hier over de DSG. We hebben nu een Golf Variant 1.9 TDI met DSG 7 en dat is met de caravan zelfs in de bergen een verademing. We rijden wel veel in de handmatige stand ook op het vlakke. Dat geeft gewoon een prettig gevoel.
Je hebt nog meer "grip" op het gebeuren. De motor reageert dan op het moment dat jij het wilt zoals met terugschakelen en wacht niet totdat zij vindt dat het moment daar is.
Onze volgende auto wordt zeer waarschijnlijk ook een Sportsvan. En daarom zal ik de prestaties van deze auto's in de komende jaren met grote belangstelling volgen.


Peter antwoordt op 22 mei 2015:

Ik ben heel wat wijzer geworden van jullie commentaar.
Punt 1 ik kom niet in de bergen.
Punt 2 dat linker been is wel ff wennen om het weg tehouden van de pedalen
Wij hebben Nu nog een Mitsubishi Space Star en Rapido 38 hefdak caravan.

Maar ik heb nog een vraag mag je met een caravan en auto op de vrachtwagen strook rijden? boven de 750kg.
MVG


@Eric antwoordt op 22 mei 2015:

Sinds wanneer is een auto met caravan hetzelfde als een vrachtauto?

Nee, dat mag niet dus!


Bert antwoordt op 22 mei 2015:

Punt 1. Ik kom niet in de bergen.

Waar ga je dan naar toe? Ze hebben overal bergen (of tenminste korte hellinkjes) overal hoor hier in Europa. Ja zelfs in de Betuwe en in Limburg of de Vlaamse Ardennen.

Vrachtwagenstroken? Waar zijn die dan? Welk bord is dat? Ben zeer benieuwd...

Je doelt waarschijnlijk op de autostrades die een extra rechter rijstrook hebben voor langzamer verkeer bergop.

Natuurlijk moet je gewoon rechts rijden. Dus ook daar. Maar zorg dat je op tijd met 80 km/u op de tweede baan komt om die trucker met 60 soepeltjes in te halen.

Een feit is dat je nooit op de meest linkse baan mag komen bij meer dan twee rijstroken. Met aanhanger (bus, vrachtwagen). Maar dat is iets anders.


Anko antwoordt op 22 mei 2015:

"Vrachtwagenstroken? Waar zijn die dan? Welk bord is dat? Ben zeer benieuwd... "

A16 vlak voor de aansluiting met de A20, bijvoorbeeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrachtwagenstrook


Bert antwoordt op 24 mei 2015:

Ok Anko. Nooit eerder gezien, maar ik kom daar bijna nooit. Een voor ons Nederlandstaligen helder verbodsbord met uitzonderingen lijkt me.

Toch denk ik dat Peter een andere strook bedoelt: de rechter rijstrook tijdens een helling. In Dld noemen ze dat het Kriegspur. Kruipspoor....

Op die rijstrook mag elk voertuig komen. Er staat imho nergens een verbodsbord bij voor bepaalde voertuigcategorieën.


Anko antwoordt op 24 mei 2015:

Hmmm, Peter stelt zelf dat hij niet in de bergen komt ....


Peter antwoordt op 24 mei 2015:

Waar heb je hier echte bergen?.

Wij gaan sinds een aantal jaren naar Rockanje Zuid- Holland Voorne Putten
Daar kom ik alleen maar de Botlek tunnel en Tomassentunnel tegen.en de
Benelux tunnel.Maar die geven geen problemen.
Wij zijn per ongeluk op de vrachtwagen strook bij de van Brienennoord brug terrecht gekomen En als je dan bij toeval de het gezag naast je krijgt
dat is niet leuk als oudere man en niet zo leuk wordt toe gesproken.
Maar we hebben weer wat geleerd rustig blijven dat is het beste.
Zij doen hun werk.
MVG
Peter 75 jaar


Theo antwoordt op 24 mei 2015:

Niet direct van toepassing voor Peter. Maar wel op het 'Kriegspur'. Staat er een bord boven met snelheidsbeperking 80 en je kan vlotter naar boven, dan zal je het 2de baanvak moeten gebruiken. Van uiterst rechts rijden is er dan geen sprake.

In Nederland geen bergen/hellingen? Maastricht, Margrathen, Sint Geertruid en omgeving?


Bert antwoordt op 25 mei 2015:

Peter schreef: Wij zijn per ongeluk op de vrachtwagen strook bij de van Brienennoord brug terrecht gekomen En als je dan bij toeval de het gezag naast je krijgt
dat is niet leuk als oudere man en niet zo leuk wordt toe gesproken.


Wat is dat voor een bord dan op de van Brienenoordbrug?

Wat vond het gezag dan dat je fout deed?

Wat heeft leeftijd te maken met regels?

Ben je onheus bejegend door de wetshandhavers? Dan zijn er wegen anders dan je beklag te doen op een forum. Of wees anders duidelijker.


Stef antwoordt op 25 mei 2015:

Het bord dat op de bedoelde rijstrook is: verboden in te rijden voor alle voertuigen ( rond bord wit van kleur met rode rand ) daaronder het bord met de tekst : behalve voor vrachtauto's zwaarder dan 3500 kg en autobussen

Lijkt mij dus duidelijk ,Zeker omdat dit bord met regelmaat over de hele lengte van de rijstrook herhaald word.

Deze rijstrook is dus ook gesloten voor BE kombinaties met een totaal gewicht van boven de 3500 kg ! Alleen voor vrachtauto's !

Mvg
Stef




johan antwoordt op 25 mei 2015:

Na de basisvraag van TS nog eens te hebben gelezen, aangevuld met zijn informatie en wensen, is mijn antwoord:
Ja, dat is verstandig!!

TS(op een forum staat dat voor Topic Starter) wanneer je had aangegeven dat je alleen in Nederland rijdt, hadden wij een ander beeld op kunnen bouwen. En duidelijker adviezen en tips kunnen geven.
Mijn ervaringen met verschillende typen automaat in Zwitserland, Noorwegen, Italië, Frankrijk, Schotland, Duitsland, zijn niet van toepassing.
Wel mijn ervaringen, ook met DSG, in Nederland weer wel. of alleen eigenlijk!

met als antwoorde; ja hoor, gewoon doen!
Wel even oefenen in solo rijden, zeker als je al zoveel jaren ervaring hebt met manueel schakelen. En je dus nieuwe reflexen op moet bouwen/aan moet leren.
Mag ik stellen dat als je jonger bent dat makkelijker gaat?
Is niet een aanzet tot leeftijdsdiscriminatie!!!!

Over de verkeersborden; van alle verkeersdeelnemers wordt verwacht dat ze op de hoogte zijn van alle borden en hun betekenis.
Ben ik de enige die die alle nieuwe borden direct bij houdt en kent?


Peter antwoordt op 25 mei 2015:

Wij gaan vrijdag op vacantie 2mnd .

Bedankt voor alle sugesties en beoodelingen eind van 2015 neem ik een besluit over de automaat.

MVG


Janka antwoordt op 25 mei 2015:

@Bert, ik kan me enigzins verplaatsen in de reactie van de 75 jarige Peter.
In het verleden en nu nog zo af en toe waag ik het om naar uitzendingen als "wegmisbruikers" te kijken en gelet op de soms neerbuigende kleinerende en belerende manier waarop de hermandad oudere verkeersdeelnemers aanspreekt is soms werkelijk tenenkrommend.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker