Caravantrekker.nl

Luchtvering

Stijn vraagt op 5 juli 2007:

mijn wagen, een vito 115cdi met dubbelcabine, is afgeschreven. en ik sta dus voor de aankoop van een nieuwe. de kogel is zo goed als door de kerk. maar nu zitten we met een dillemma. mijn vrouw vond de afstelling van de veren te strak. 't is en blijft een bestelwagen he. de nieuwe wordt dus weer een vito, nu de 120cdi, maar misschien met luchtvering. maar kan die de belasting weerstaan van een caravan op de haak. want we zouden een vrij grote caravan aanschaffen en die heeft dan toch wel een grote arm om op de trekhaak te drukken bij schokken. zou een luchtvering daartegen bestand zijn?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2007:

Natuurlijk kan die er tegen. Een soepelervering is zelfs beter voor de caravan.


van der wiel antwoordt op 5 juli 2007:

zou alleen na vraag doen of de max. kogeldruk niet verrandert.
daarbij als de auto minder deint door lucht veren zal de caravan ook minder deinen.


Bert W antwoordt op 24 juli 2007:

Zelf rijdt ik al 7 jaar met luchtvering. Eerst met een V-klasse met veel problemen (storingen in het systeem), nu met een Viano, die tot op heden geen problemen meer kennen, vooral omdat de pomp van de luchtvering niet meer direct achter het linkervoorwiel onder de bodem hangt (vochtinwerking).
Voor de V-klasse gold echter al, dat als het systeem functioneerde, het geweldig reed.
Thans met de Viano is dat nog steeds zo, en ik heb er een caravan van in totaal 8,60 meter en een totaalgewicht van meer dan 2 ton en een kogeldruk van ongeveer 100kg achterhangen. Voor de vering geen probleem, de benodigde durk wordt automatisch aangepast, en de balgen en leidingen zijn echt wel op deze druk berekend.


Bert antwoordt op 25 juli 2007:

Hoi Bert, alles goed gekomen met de vibratoire trillingen van je Viano? 😉

Ik heb een verzoekje, mocht je hier meer willen posten. Of je je naam wil veranderen in iets anders. Ik post hier meestal onder Bert en elders sta ik ook bekend als Bert W, dus dat is wat verwarrend voor het caravanvolk...


BertW antwoordt op 28 december 2007:

De vibratoire trillingen bleken uit de koppelomvormer te komen. Op garantie is de bak uit elkaar gehaald. De trillingen zijn nu weg, en kan dus ook de hoogste versnelling gebruikt worden, hoewel ik de auto in zijn 4 toch lekkerder vind lopen, in zijn 5 is hij zo ''dood'', en zuipen doet hij toch wel.
Voor de Mercedes Viano schijnt het zo te zijn dat de vloeistof van de koppelomvormer regelmatig ververst moet worden, een dealer in het noorden des lands was hiervan op de hoogte en gaf dat meteen als oorzaak aan.
Het fijne hiervan moet ik nog uitzoeken, maar te druk gehad, dus nog niet aan toegekomen, vandaar dat ik nu pas reageer.
Zal ik er voortaan dan maar BertW2 van maken?


Bert antwoordt op 28 december 2007:

Ach, ik was zo streng toen. 😉 Wat je wilt dus.

Wat een absurd verhaal dat één dealer weet dat die vloeistof vervangen moet worden en dat dat dan de oplossing is. Kundigheid is zoals weer eens blijkt ver te zoeken. Mijn Volvo voelt zich het best thuis bij een Zeeuwse dealer... ;(


Wim antwoordt op 1 januari 2008:

En Je Weet Zeeuwen Benne Zunnig.................


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker