Theo vraagt op 24 juni 2015:
Zijn deze chauffeurs verstrooid of dom?
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/2374622/2015/06/24/Weeral-Hollanders-Nederlandse-caravan-rijdt-zich-vast-onder-brug.dhtml
Dat je bij 2m50 twijfelt kan ik nog aannemen. 1m80 lijkt me toch heel duidelijk dat daar geen normale caravan onderdoor kan. Zelfs heel wat wagens zijn hoger dan dat.
ps: niet bedoeld om Nederlanders te dissen. In Mechelen is er ook zo een brug en daar zijn het vooral Belgen met bestelwagen die zich vastrijden.
MarkS90 antwoordt op 24 juni 2015:
Tja, wellicht maar domweg de navigatie achterna gereden zonder op de borden te letten. Het staat er toch duidelijk hoe hoog deze doorgang is.
Reinier antwoordt op 24 juni 2015:
Tja, in Nederland maken we doorgangen en tunnels met een normale bruikbare hoogte. Dus we zijn die konijnenholen niet meer gewend. Ik houd het op 'verstrooid'.
fransvb antwoordt op 24 juni 2015:
Op weg naar camping Riarena in Zwitserland (noordkant Lago Maggioro) komen we bij een spoorviadukt waarvan ik de hoogte niet vertrouw. Doorgangshoogte opgemeten blijkt die net 1 cm hoger te zijn dan de onze caravan. Dus keren op een smalle weg. Een voorbijkomende Zwitser ziet onze capriolen aan en bied aan om voor uit te rijden naar de camping.
Ook ik heb in deze te veel vvertrouwd op de routeplanner.
Dat begon al toen we een smalle weg ingestuurd werden waar we niet in mochten.
Vervolgens op de hoofdweg de volgende afslag geprobeerd, bleek verderop een doodlopende weg te zijn. (combinatie draaien door afkoppelen en moveren)
De weg daarna kwamen we dus aan bij het te lage viadukt.
ook de goed gedetailleerde kaarten die ik mee had gaven dit aan.
Ik heb wel eens gezien dat een wagen met betonnen topelementen zich vast reed onder een viadukt. Ooorzaak was de wegbeheerder die er 10 cm nieuwe asfalt op had gelegd.
TheoS antwoordt op 24 juni 2015:
@Renier,
Oja, wel eens van Maastricht naar Bemelen gereden? Een voetganger, fietser en personenauto passen daar uitstekend onder
een spoorwegviaduct. Daar houdt het zo ongeveer mee op.
Andreas-NL antwoordt op 24 juni 2015:
in het AD van vandaag stond er eveneens een artikel over en een link naar Facebook (politie in Rouen?)met foto's van de vele "strandingen". Het zijn echt niet alleen de Nederlanders maar ook Franse caravans, bestelwagens, grote vrachtauto's en zelfs een full size autobus die in de fout zijn gegaan. Men kan daar beter eens een ander waarschuwings-systeem ontwikkelen zodat men al eerder geblokkeerd wordt.
Alfred antwoordt op 24 juni 2015:
Ik weet wel dat er in Nederland bij veel tunnels een verklikker systeem is voor te hoge voertuigen.
Dan gaat het licht op rood, zodra er een te hoog voertuig de tunnel in probeert te rijden.
fransvb antwoordt op 24 juni 2015:
lijkt me heel makkelijk Andreas-NL honderd of tweehonderd meter voor de tunnelmond wordt je auto/caravan met infrarood gemeten of je niet te hoog bent. Vervolgens beginnen er in de tunnelmond allerlei waarschuwingslampen te branden waardoor je tot stoppen wordt gedwongen. Dat is beter dan zo,n armetierig bordje boven de tunnelmond.
Natuurlijk moet je zelf goed alert blijven, maar bij zo'n laag tunneltje mag je van de wegbeheerder betere veiligheidsmaatregelen verwachten.
Mart antwoordt op 25 juni 2015:
Ik vind het in dit geval wel beetje dom of laat ik het zo zeggen eigenwijs. Er wordt namelijk super veel gewaarschuwd daar dus dat moet je door hebben. Er staan wel 10 borden vooraf.
Maar het blijft vervelend, maar ook wel beetje grappig om te zien.
Zapp antwoordt op 25 juni 2015:
Ik hou het op een domme viaductenbouwer. 1.80 mrt. Dit vragen om ellende.
Janka antwoordt op 25 juni 2015:
@Zapp, 1 x is wel genoeg hoor😂
Wij volgen altijd het laatste stuk de door de camping zelf opgegeven aanrijroute naar de camping. Ooit in Portugal met vrienden de coördinaten gevolgd op hun TT en dat leverde een prachtige bijna spectaculaire rit op door kleine boerendorpjes en smalle net begaanbare achterafweggetjes. De mensen stonden met handkar en ezel bewonderend naar onze combinaties te kijken 😂 Dat was mooi maar wel éénmalig.
Andreas-NL antwoordt op 25 juni 2015:
@fransvb: Inderdaad; minstens 30 jaar geleden had je al een simpel waarschuwingssysteem voor de Maastunnel in Rotterdam: een rij van die hangende buisjes waar je onderdoor reed. Zodra die beroerd werden, gingen alle lichten op rood en kon je de eigenlijk tunnelbuis niet inrijden.
fransvb antwoordt op 26 juni 2015:
Ga eens met een oude Engelse dubbeldeks bus door Europ rijden!!!!!
J.nl antwoordt op 26 juni 2015:
Gewoon ultiem dom, in elk geval.
ben antwoordt op 26 juni 2015:
Men kijkt niet meer naar borden maar luistert liever naar de Stom stom!?
Zie het zo vaak,mensen gaan spontaan en heel snel naar de linkerbaan?
Waarschijnlijk zegt tom tom:houd links aan!!
Dit levert vaak vervelende en gevaarlijke situaties op.
Zo waarschijnlijk ook met tunnels/viaducten etc etc..
Men vertrouwd blind op de navigatie.
Als ik een onbekend adres moet bezoeken in bv Antwerpen of Brussel kijk ik altijs op google maps en ik heb nog steeds een ouderwets straatenboek.
Maar nog belangrijker,weet hoe hoog je voertuig is! En kijk goed naar de borden.
Mvg,Ben (vrachtwagen chauffeur)
Janka antwoordt op 26 juni 2015:
Als het een straatenboek is, dan is die inderdaad ouderwets 😂
ben antwoordt op 26 juni 2015:
Foutje,sorry Janka!...😉
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!