Caravantrekker.nl

Pechhulp buitenland

J.nl vraagt op 26 juni 2015:

Eigenlijk geen vraag, maar een tip om gratis pechhulp te krijgen zonder er een duur abonnement van die anwb-club voor af te moeten sluiten.

20 liter excellium tanken by total (diesel of benzine) en je krijgt 2 weken (4weken max per 12mnd)gratis pechhulp in geheel EU. Inclusief vervangend vervoer en onkostenvergoeding.

2jr geleden gebruik van gemaakt(kapotte radiateur), moet zeggen op wat gedoe en gebel na wordt alles keurig netjes geregeld en betaald. Als je een goeie treft aan de helpdesk dan word je uitstekend geholpen. Belangrijk om gelijk de naam te noteren en alleen met diegene nog zaken te doen.

Veel mensen hebben al een dergelijke verzekering via het eigen automerk of anwb. Mocht je dat niet hebben, echt een aanrader.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kip antwoordt op 26 juni 2015:

Dekt alleen waarschijnlijk trekkende voertuig en niet gekoppelde caravan aanhanger.


J.nl antwoordt op 26 juni 2015:

Dekt ook de aanhanger. Alleen geen technische mankementen daaraan.


Ruud antwoordt op 26 juni 2015:

http://www4.total.fr/nl/pdf/TOTAL_Assistance-algemene-voorwaarden_31juli2013.pdf
Lees het maar eens door, zo uitgebreid is het niet. Mijn autohulp bied al meer. Daarnaast is de anwbcard NIET kenteken gebonden en deze wel. Aanhangers en caravans valllen NIET onder de hulp clausule in het buitenland. Een vervangende auto pas na 5 dagen. Kosten voor repatrïering eigen auto: rekening man.


J.nl antwoordt op 26 juni 2015:

Verwacht niet dezelfde diensten als bij een duur abonnement, maar zie het meer als hulp in een noodsituatie. Ik ben zelf niet van het oververzekeren, meerendeel van de Nederlanders wel. Naar mijn mening biedt total assistance juist veel en het is gratis.

Repatriëring zit er wel degelijk bij. Vervangende auto voor maximaal 5 dagen, mocht je eigen kar niet te maken zijn. En dat je misschien alleen moet betalen als ook je caravan moet worden afgesleept, dat vind ik nog niet zo'n ramp. Iets risico dragen hoort erbij.

Ik doe 't ieder jaar voordat ik op vakantie ga. Zoals gezegd 2jr geleden ook echt nodig gehad. Los van de huurauto en onkostenvergoeding zoals taxikosten, vond ik 't ook fijn dat iemand van total assistance mij bijstond in 't communiceren met de franse garage.

Uiteindelijk geen zaken mee gedaan, maar met een autosloperij gezorgd dat de auto werd gemaakt.




MarkS90 antwoordt op 26 juni 2015:

Heren,

Wat ik lees klinkt toch als een noodgreep? Net of uw auto niet in goede gezondheid is en dat u er toch mee op vakantie gaat.

Ik vraag mij af of u wel geholpen wordt als men voor een barrel moet komen die alleen maar van APK naar APK rijdt.


John antwoordt op 26 juni 2015:

"En dat je misschien alleen moet betalen als ook je caravan moet worden afgesleept, dat vind ik nog niet zo'n ramp."

Een ramp die nu nog niet speelt maar wel als je de rekening krijgt. Misschien telt niet, deze is uitgesloten van repatriëring. Al snel telt men €0,65 ex btw, en ex overige kosten zoals tolwegen, per kilometer. Sta je in z-frankrijk of Italië te rekenen: 1200km á € 0,65 ex tolwegen, 940 euri als starttarief. Sta ik 4 weken voor op een camping, voor de bijkomende extra kosten zoals b.v. tolwegen geef ik de kinderen liever iedere dag een ijsje en wij als ouders wat wijn en bier😉
Maar, ieder moet doen wat hem het beste lijkt in zijn situatie. En nee, ben niet over of dubbel verzekerd.


Frans antwoordt op 26 juni 2015:

Ben je net voor een vermogen lid geworden van een belangenclub en hebt je ‘uitstekend verzekerd’ en dan dit goedkope alternatief, is dat even schrikken 😉
Goede tip van @J.nl!


J.nl antwoordt op 27 juni 2015:

John dan laat je je sleurhut daar mooi ergens staan en haal je 'm later wel een keer op. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.


John antwoordt op 27 juni 2015:

Als de caravan te kapot is om verder te gaan, is deze later nog net zo kapot om op te halen😉. Ik zie het verschil niet. Zal je aan het begin van de vakantie gebeuren!!! Nu heb ik wel recht op vervanging en repatriëring. Maar zoals gezegd, ieidereen doet wat iedereen goed lijkt.


johan antwoordt op 27 juni 2015:

Als echte Nederlander ben ik eens gaan rekenen:
Auto dit jaar in Zuid Duitsland, is een 800km.
Auto laten repatriëren, caravan niet.
De tip van J.nl om later op te halen.
Dit geeft in elk geval 1 extra rit van 800km.
Solo een 40 liter diesel.
Maar de tijd dat de caravan leeg op de camping staat moet ook betaald worden.
We hebben deze situatie een keer gehad.
reken op 10 euro per nacht.
Franse woord weet ik niet meer, maar de vertaling was iets als "dood stallen" oid.

Auto repareren, en binnen 7 dagen caravan ophalen:
7 maal 10 = 70 euro, diesel 40 maal 1,3 euro= 52 euro
Totaal is dat een 122 euro.

Naast alle praktische regelingen en tijd, kan ik voor 122 euro een prima degelijke verzekering afsluiten.
En dan ben ik niet eens in Zuid-Frankrijk, of Noord Italië.
Dat zijn meer kilometers.

En dit alleen bij pech met de auto.
De caravan is andere koek.

Drie jaar geleden troffen we op een camping mensen die hadden besloten voor een goedkope verzekering.
Auto kon mee, caravan NIET!!!!
Daar sta je dan in Zuid-Frankrijk met je caravan.

ps. J.nl, ik ben ook allert op dubbele verzekeringen, en ook op welke dekking wanneer.
Van je automerk is een mobiliteits garantie heeeeeeel erg mooi.
Maar ook dat is zonder caravan, zelfs als deze achter de auto is gekoppeld tijdens de pech of ongeval.


johan antwoordt op 27 juni 2015:

Nog een kleine aanvulling:
heb je dit gelezen?
Je moet trouwens ook lid worden!

U kunt uw dagen niet opsparen. Uw recht op pechhulp van Total Assistance geldt steeds voor een vaste periode van 2 weken, te rekenen vanaf de laatste tankbeurt Total Excellium brandstof in Nederland.

Wanneer je dus in Zuid-frankrijk staat is het aannemelijk dat je tussendoor een ander merk hebt getankt, geeft dit complicaties??



En uit hun voorwaarden:
Uitgesloten voor Pechhulpverlening buiten Nederland
De volgende zaken/situaties zijn uitgesloten binnen pechhulpverlening buiten Nederland:
a. Recht op hulp door eigen toedoen, zijnde geen brandstof aanwezig of sleutels verloren;
b. Recht op hulp ook voor aanhangers (inclusief caravans);
c. Reiskostenvergoeding ophalen gerepareerd voertuig;
d. Recht overnachting;
e. Coördinatie ruitbreuk;
f. Schade coördinatie;
g. Diefstal coördinatie;
h. Ongevalshulp;
i. Hulpverleningsmelding.

Waarop wel recht?


johan antwoordt op 27 juni 2015:

Ik blijf aanvullen.
Je moet dus lid zijn, en dat ben je bij minimale afname van 1500 liter brandstof per jaar.
wanneer je dus jaren achter elkaar "effe" tankt bij hen, heb je een probleem.

Ik stop nu met verder lezen, ik weet genoeg.


Theo antwoordt op 27 juni 2015:

Geef mij maar een verzekering waar ik weet wat er is opgenomen en wat niet.

Als ik bekijk wat Total tanken kost en wat Esso Express me kost, dan weet ik het wel.


dabbertje antwoordt op 27 juni 2015:

Wij doen het wel met mobiliteitshulp van de auto. Die geldt ook voor de caravan. (Ford assistence gold)

En de caravanverzekering dekt ook repatriëring.

Wij hebben nog getwijfeld over ANWB pechhulp, maar dat zou dan alleen zijn vanwege de extra dagen vervangende auto. Die gaat bij de ANWB tot, ik dacht, 21 dagen.

Gr. Daphne


John antwoordt op 27 juni 2015:

Johan, die 800km is enkele reis. Je moet ook nog terug met je caravan😉 Daarnaast kost een auto per km meer dan alleen brandstof. Je bent te goedkoop, zo ben je een dief van eigen portemonnaie.


johan antwoordt op 27 juni 2015:

John,
Ik heb er even over nagedacht, maar er is slechts 1 extra eigen rit.
Immers de (kapotte) auto gaat op transport.
Daarna zou ik solo terug gaan. Dan de caravan aankoppelen en de uitgestelde naar huis rit maken.
De heen reis was dus de repatriëring, al is me niet helemaal duidelijk of ze dat gratis doen bij die verzekering van J.nl.

Ik had het inderdaad alleen over directe kosten, km kosten komen er dus nog bij.
Net als ook de extra stoppen bij restaurants voor koffie/fris/broodje/etc etc.

Want in 1 ruk 800km zonder hapje/drankje doe ik niet.
Die nacht overnacht ik wel in de caravan.
En voor je reageert(hihi), dat kost ook weer extra, immers 1 persoon in de caravan die nacht.

Kortom, doe mij maar mijn doorlopende reisverzekering, en de rest.


John antwoordt op 27 juni 2015:

Oke, je melde in je eerste verhaal " de caravan later ophalen na 7 nachten" oid. Je gaat dus niet mee met je auto die op transport gaat. Blijft mij onduidelijk waar je die 7 nachten slaapt als de caravan " dood gestald word". Iets is er mis in je berekening of beredenering😉. In ieder geval is een ' normale'. verzekering zekerder en goedkoper!


John antwoordt op 27 juni 2015:

Effe iets te snel van me😉
"Ik heb er even over nagedacht, maar er is slechts 1 extra eigen rit.
Immers de (kapotte) auto gaat op transport.
Daarna zou ik solo terug gaan. Dan de caravan aankoppelen en de uitgestelde naar huis rit maken. " De auto gaat op transport en jij rijd mee? In 99,9 percent van de gevallen gaat dat niet! Moet dus toch een heen en weer rit worden.


"Net als ook de extra stoppen bij restaurants voor koffie/fris/broodje/etc etc.
". Nee, doe je op een normale reis ook😉


johan antwoordt op 27 juni 2015:

Tja, het lezen over goedkope verzekeringen kruipt in de heldere beslissingsorganen blijkbaar.
Vergeet gelijk de echte kosten mee te nemen(hihihi)


J.nl antwoordt op 27 juni 2015:

Je kunt alles verzekeren heren. Vergeet niet de rubbers van je ruitenwisserbladen😉

Ben je niet zo'n zekere herder, tank dan even 20 liter excellium voor dat je vertrekt.

Wil je het zekere voor 't zekere, pak dan een anwb compleet pakket+mobiliteitsgarantie van je auto en een goeie doorlopende reisverzekering. De koffie bij de pomp krijg je nog vergoed! Tip: Tel het geheel niet op na 25 jaar 1x pech, dan word je verdrietig. :D


johan antwoordt op 28 juni 2015:

Dat laatste van het optellen van de kosten bracht mijn vrouw ook in.
Zij doet de financiën.
We hebben niet alle verzekeringen die je zo snel even opsomt.
Wanneer je over onze 32 jaar vakantie ervaringen kijkt is het inderdaad een fiks bedrag.
In feite is dit alleen draagbaar en acceptabel te maken door het te zien als een manier om een onzekere factor, die je niet wilt, af te kopen.
Ik betaal in die zin dus ook niet voor te bieden, of geboden hulp, maar voor een zekere garantie op hulp wanneer dat noodzakelijk mocht zijn.
En wat was ik blij dat we dit hadden toen we met onze schoonmoeder in Zwitserland waren, en ze een hartaanval kreeg!

Ik heb redelijke autotechnische kennis, en kon een wiellager, die in Frankrijk niet te koop was, laten komen.
En in de garage van de wijnboer het zelf vervangen.
Scheelde me veel telefoongesprekken en zoeken.
De dag na het plotseling kapot gaan van het lager was de nieuwe er al.

Inderdaad, slechts 4 keer gebruik gemaakt.
En alleen te verantwoorden wanneer ik uitga van het een beetje zekerheid kopen.

We zijn zelf goed in staat zaken te regelen, enige technische kennis heb, en zelf dus vrij veel kan onderweg.
Ook altijd gereedschap bij me heb. (Dit zal wel een tik zijn van menig oldtimer rijder die zelf de auto probeert te onderhouden) En met de oldtimers nooit pech heb gehad in het buitenland als Noorwegen, Tsjechie, Schotland, Frankrijk.
Onze "dagelijkse" moderne auto dus wel een keer.
En dan is een plaatselijke garage, en overleg met verzekering, wel heel prettig.
Vooral ook omdat ik vaker heb gezien hoe mensen stranden wanneer ze hadden bezuinigd op "recht op hulp".

Van alle betalingen de afgelopen 32 jaar kunnen we dus op vakantie wanneer het nu opeens in onze knip zat.
Maar ergens ben ik blij dat het er niet meer inzit, en uitgegeven is aan de vakanties en wat zekerheid.

ps, de auto hoef ik niet te verzekeren voor de ruitenwisserbladen.
Voor de vakantie krijgt de auto een vakantie beurt, gedeeltelijk door mezelf en gedeeltelijk door de garage.
De bladen zijn vervangen omdat ze iets begonnen te strepen.
Op zich nog goed waren natuurlijk, maar de zekerheid van harde regen en rijden met de caravan is me die 30 euro waard.

lees dit niet als een aanval op je manier van doen J.nl!
Ik weet dat er mensen zijn die het zo doen.
Ieder zijn keus toch?


J.nl antwoordt op 28 juni 2015:

Dat je wat comfortabeler in je auto zit door een pechhulp vz kan ik inkomen. Heb ik ook. Ben alleen niet bereid daar veel geld voor te betalen.
Total assistance biedt mij net dat comfortabele gevoel. Mocht er iets gebeuren dan heb je altijd een organisatie achter je staan die je kan helpen.
Ipv alles zelf te moeten regelen. Ik heb een goede ervaring met hun, daarom deel ik 't hier. Er zitten niet zoveel haken en ogen aan,
het is gewoon een afgeslankte anwb dienst die je weer op weg helpt.

Even de misverstanden weg:

20 ltr tanken, totalclub-kaartje vragen en thuis even aanmelden. Gratis en kost je 5min.
Je hebt 2 weken aaneengesloten recht op hulp. Dan moet je(In Nederland) weer even 20ltr excellium tanken, laten bijschrijven met 't kaartje en je hebt nog eens 2 weken.
Je zou iemand dit thuis kunnen laten doen.

Recht op vergoeding van allerlei gebruikelijke onkosten die je maakt wanneer je kar 't begeven heeft. evt toezending onderdelen, 5 dgn vervangende auto. Eventueel repatrieren + evt. onderhandelingshulp. Meer heb ik niet nodig.

Prima toch? En wat met die caravan? die wacht wel totdat je auto weer gemaakt is.. dan haak je 'm er weer achter en vervolg je je vakantie.

Maar zoals je zegt, ieder zijn keus. En wat gereedschap meenemen is altijd verstandig!


Steven antwoordt op 28 juni 2015:

total heeft hetzelfde programma ook in belgië... misschien ook wel elders in europa?


Johan antwoordt op 28 juni 2015:

c. Reiskostenvergoeding ophalen gerepareerd voertuig;
f. Schade coördinatie;
h. Ongevalshulp;
i. Hulpverleningsmelding.

Genoemde dingen worden nadrukkelijk uitgesloten van hulpverlening en rechten in het buitenland bij een Nederlands lidmaatschap.
En in dat lidmaatschap zit die opmerking dat je minimaal 1500 liter brandstof per jaar af moet nemen.

Dit zijn voor mij op z'n minst opmerkingen die bij mij vraagtekens oproepen over wat ik kan verwachten.
Hoe wordt dit uitgelegd tijdens een ongeluk of vraag.

Zaken die jij noemt/verwacht onder "even wat misverstanden wegwerken", daar heb ik dus vragen over.

En jij wilt tijdens jouw vakantie iemand in Nederland laten tanken om jouw zekerheid te kunnen handhaven?
Lees ik dit goed in je reactie?
Het is toch kenteken gebonden, en dan ruikt dit toch naar creatief gebruik maken van? Geeft dit geen uitsluiting naar de voorwaarden van deze regeling?

Ik juich natuurlijk wel toe dat er gekeken wordt wat er valt onder een verzekering die je al hebt. En naar extra overbodige verzekeringen, dat mag duidelijk zijn.

Op onze caravan uit 1997 hebben we echt geen (hagel)verzekering meer.
Vorig jaar lichte hagelschade opgelopen.
Dak wordt dan echt niet meer vervangen, zou dan van een verzekering een bedrag krijgen die overeenkomt met de waardevermindering.
Maar dat is minder als de premie die ik 4 jaar had moeten betalen.
Dat is dus een bewuste keus van afwegen/besparen.
Aan de trekhaak is de caravan mee verzekert met de auto, geen punt dus.

Een nieuwe caravan zou ik wel verzekeren tegen hagelschade.


ben antwoordt op 28 juni 2015:

Gewoon lidmaatschap anwb europa dekking.
Geen gezeur,alles goed geregeld.

Maar zoals altijd moeten nederlanders het zo goedkoop mogelijk doen,maar owee als het een keer echt goed misgaat?
En wat kost zo'n lidmaatschap nou per maand?...10 euro ongeveer?

Ook zoiets,met dicht geknepen billen naar het tankstation rijden in Luxemburg!!...bespaar je zomaar 8 tot 10 euro!

Ik rij er altijd lachend voorbij en ja ik ben gewoon goed verzekerd en dat is toch wel een fijn gevoel.....😉

Mvg,Ben


Ruud antwoordt op 28 juni 2015:

een opstal verzekering voor je huis? wanneer brand dit af? wanneer stort het in? Zo is voor alles wel een uitvlucht te zoeken. Zoals Johan zegt; je betaalt voor het geval dat. En als dat geval komt wil je wel verder van je vakantie genieten en niet afwachten of je wel verzekerd bent en wat er eindelijk verzekerd is of niet. Total is geen filantropische instelling. Dat weet J.nl ook gezien zijn directe bemoeienis bij Total!


johan antwoordt op 28 juni 2015:

Ben,
We hebben 1 keer de fout gemaakt in Luxemburg te tanken.
We reden er toch doorheen.
Kom je aan de kassa om af te rekenen, scheelde wel 7 euro, staan er allemaal mensen voor afrekenen brandstof EN rookwaren.
De tijd die dat kost en de rijen voor die kassa's.
Nooit weer.

Heeft J.nl directe bemoeienis met Total?
Wat bedoel je daar mee, werknemer oid?
Dan is dit item mogelijk dus gewoon reclame!


Theo antwoordt op 29 juni 2015:

@J.nl,

Wat ben je heden ten dage nog met 'wat gereedschap'? Ik herinner mij de vroege jaren 70. We gingen op reis naar Italië en onze garagist was ook een Italië reiziger. Uit voorzorg gaf hij ons een 'vakantieset' met wat courante onderdelen mee. Een riempje voor de dynamo, wat lampjes, wat zekeringen en 'platinnekes' (contactpuntjes) en 4 ontstekingskaarsen (bougies in het schoon Vlaams). Met een schroevendraaier en de standaard ring/steeksleutel kwam je al een heel eind. ADAC, Touring en alle aanverwanten slaagden er in je auto terug rijdende te krijgen. Als momenteel deze diensten langs komen is het al een wonder dat ze niet slepen. Een lege accu kunnen ze nog wel oplossen. Een lekke band ook. Maar voor al wat motor aangaat is wel wat meer nodig dan 'wat gereedschap'.

Total is ook met grote voorsprong de duurste brandstof. Andere A-merken zoals Esso en Q8 tank ik hier 20 cent/l goedkoper dan de Total prijs. Bij 2000 l/jaar maakt me dat ook 400€. Betaal ik mooi mijn bijstandsverzekering voor een gans jaar van.

Tanken in het buitenland, ik probeer het zo weinig als mogelijk te doen. Met een actieradius van >1000km met caravan (solo >1200km) hoef ik niet van pomp naar pomp te rijden.


joep antwoordt op 29 juni 2015:

Mijn auto gaf de geest na 400 km in Duitsland,de luchtmassameter ging dood,en daarmee ook het vermogen om te rijden . De ANWB heeft alles geregeld ,de huurauto de afspeeldienst het contact met de ADAC het verhuur bedrijf europcar enz. Heb niet eens het duurste lidmaatschap ,ben geen ANWB medewerker of belanghebbende ,maar geloof mij.. ze zijn gewoon goed die ANWB .


J.nl antwoordt op 30 juni 2015:

Johan, bekijk je c,f,h,i punten nog eens.. dat zijn toch nietszeggende dingen. Zoals ik heb beschreven, dat wordt vergoed, klaar. Als "gratis" dienst niets over te zeggen lijkt me. Mocht je nog vragen of twijfels hebben, bel ze op zou ik zeggen.

Theo, gereedschap? doppensetje, waterpomptang, wat schroevendraaiers etc. Evt wat onderdelen als je iets geks verwacht. Kan allemaal van pas komen.

Helaas ben je beperkt in 't zelfs sleutelen aan de meeste moderne auto's van nu. De kwaliteit is achteruit gegaan en al zit er een wielbout los dan moeten ze uitgelezen worden.

Ik zou zeggen, voor iedere nozem, pak een dik lidmaatschap van de anwb, ik hoop dat je naar behoren wordt geholpen. Vergeet je verlies en gas erop.

ps, 0,0 belang in total. Vind 't gewoon een goede dienst voor 0 euro. Enkel 20ltr excellium. Succes


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker