Pepijn vraagt op 6 juli 2007:
Wij overwegen een Hobby Prestige 720 UML aan te schaffen. Wat zijn de ervaringen met het rijden van een dubbel asser? En zijn er specifieke zaken waar rekening mee gehouden moet worden.
@Eric antwoordt op 6 juli 2007:
Wat betreft het rijden heb ik geen ervaring met zo'n tandemasser van 7.20 meter.
Wat ik wel weet is dat deze joekels op veel campings verboden zijn.
Berggeit antwoordt op 6 juli 2007:
Drempels:
Wacht altijd tot de tweede schok ipv de eerste (en enige) voordat je weer op je gas gaat.
Is stabieler
Je zal merken dat hij stabiel op de weg ligt en moeilijk 'van z'n stuk te brengen is' door bijvoorbeeld wind en vrachtwagens. Maar let op als er iets fout gaat door te hard rijden of slingeren dan is het moeilijker om m weer recht te krijgen -> hard remmen! Dit wil je echt niet meemaken dus hou je snelheid in de gaten en houdt afstand.
Slingeren
Een tandemasser corrigeerd zichzelf wordt er altijd gezegd, ik zou er als ik jou was niet op wachten maar als er iets misgaat direct remmen!
Op de camping
Met de hand op z'n plek zetten is zwaarder omdat hij dubbele assen heeft. Dus je hebt meerdere personen nodig en hij kan niet eenvoudig om z'n as worden gedraait (tandemassen gaan wringen). Dus zoveel mogelijk met de auto op z'n plek zetten.
Houd altijd rekening met de duw in de rug bij het remmen!
Door z'n bovengemiddelde gewicht is je remweg aanzienlijk langer, let op dat naarmate je snelheid hoger is (op binnendoor weggetjes) je remweg aanzienelijk toeneemt!
Als toercaravan zou ik m in ieder geval niet willen. Mijn grens ligt bij de 6.20 mtr.
Veel plezier!
Berggeit antwoordt op 6 juli 2007:
Oooh was ik bijne vergeten: als de caravan een lekke band krijgt merk je het bijna niet. Jaa hij trekt een beetje naar een kant en hij beweegt een beetje raar. Blijf m dus altijd goed in de gaten houden. Aan de andere kant moet je het verschil wel voelen, hij gaat naar een kant trekken wat meer aandacht van je vraagt.
Vreemde gewaarwording maar als je botte henk zou zijn rijd je er gewoon mee door zonder iets in de gaten te hebben...
Ronald antwoordt op 7 juli 2007:
Pepijn wat wil je met zon grote caravan? Als je echt ermee naar het buitenland wilt gaan, dus aardig verre afstanden mee wilt rijden dan zou ik een kleinere caravan aanschaffen. Vaak zien mensen je ook als onbeschoft als je met zo'n grote caravan aankomt! Dus misschien een optie om een net iets kleinere caravan te nemen, is voor u misschien fijner en voor andere!
Bert antwoordt op 7 juli 2007:
Dergelijke lange (en brede) caravans voelen zich niet echt goed thuis op andere wegen dan snelwegen. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat bij een haarspeldbocht of bij een inrit de achterzijde van de caravan langs de grond schraapt. Goed vooruitkijken en de situatie beoordelen is nog meer essentieel dan bij een 'normale' caravan. Aansnijden van bochten dient nadrukkelijk anders (en vooral bewuster) te gebeuren om schade te voorkomen bij de eigen combinatie en bij de tegenligger.
Op ons BergTrainingsWeekend kennen we zo'n situatie, die met een dergelijke caravan een andere aanrijroute noodzakelijk maakt (dóórrijden, keren en via de 'easy-route' de inrit in). Inzicht in de verkeerssituatie en knowhow van de (on)mogelijkheden van de combinatie zijn noodzakelijk. Heb je geen ervaring met het rijden van (wat) kleinere combinaties dan zou ik me nog een keer bedenken om daarmee 'zo maar' op pad te gaan... Ik meen het wanneer ik zeg dat met name het BergTW een openbaring zal zijn en eigenlijk een absolute noodzaak. Meer nog dan bijvoorbeeld het halen van een E achter B bewijsje. Dat is slechts de wettelijke verplichting...
Bert antwoordt op 7 juli 2007:
Ik vergeet nog wat. Er zijn mensen die beweren dat het verschil tussen een 2,20 en een 2.50 m brede caravan slechts 15 cm aan beide zijden betekent. Gek genoeg klopt dat ook. 😉
Dat betekent dat op zich een weggetje geschikt voor eenrichtingsverkeer ook met een Hobby 720 bereden kan worden. Te breed is te breed tenslotte wanneer je een tegenligger ontmoet en één van beide moet dus terug. Simple as that... Punt van een brede en ook lange caravan is dat je toch 30 cm minder passagemogelijkheid hebt op een smalle weg en bovendien de uitzwaai in bochten aanzienlijk is vanwege de lengte. Hoe daarmee om te gaan? Dat kun je leren.
Tim antwoordt op 7 juli 2007:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor trekauto u voor deze combinatie wilt gebruiken.
M.L. Barone antwoordt op 7 juli 2007:
Ook rekening houden met plek op de camping. Metname zuid-Europese (strand)campings hebben relatief kleine plekken die niet altijd op caravans van meer dan 7 meter zijn berekend. In Zweden en Noorwegen zijn tandemassers echter een heel normale verschijning. De Scandinaviërs rijden gemiddeld met veel grotere caravans dan wij en rijden er ook gewoon rustig mee naar Venezië en verder. 't vergt gewoon wat meer stuurmanskunsten.
En wat anderen van (de lengte van) je caravan vinden zou mij persoonlijk helemaal koud laten. Wensen en smaken verschillen. Succes ermee!
Pepijn antwoordt op 7 juli 2007:
Tim, we hebben een Audi Q7,4.2 FSI V8 Automaat.
Ronald, waarom is dat onbeschoft
Tim antwoordt op 7 juli 2007:
Oei, nu ben ik jaloers, nee grapje.
Ja met zo'n auto zul je weinig moeite hebben met die caravan.
Ronald antwoordt op 7 juli 2007:
Omdat mensen vaak denken van moet je zie zien, gaan ze met zon ding naar Frankrijk die zijn gek, vaak gaan ze al vooroordelen geven! Dit komt ook omdat ik een keer op een overnachtingscamping stond en er was bijna geen plek meer en er kwam ook een dubbel asser caravan aan en iedereen schudde het hoofd heen en weer met de bedoeling hier kun je niet meer tussen met zon grote caravan dus zoek maar verder!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.