Tom vraagt op 5 juli 2015:
Ik vraag me af waarom er twee acculaders in mijn caravan zitten.
Technische informatie:
Accu; Optima YT 75 Ah.
Lader 1: Ctek MXS 5.0 12V/5A
Lader 2: Reich Impulse R10 12V/10A max. Nom, verm: 180 Watt
Mover: Reich
Zonnepaneel op het dak.
Volgens de vorige eigenaar is caravan geschikt om zonder 230V van de 'paal' kan functioneren.
Graag jullie reactie.
Mvrg. Tom
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2015:
De Reich lader is voldoende voor al het gebruik en standaard bij BIOD. Die CTEK lader kan je als reserve meenemen maar hoeft niet aangesloten te worden. Zonder 'paal' zou alle 12V binnenverlichting het gewoon moeten doen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2015:
Mijn accu is al 8 jaar en wordt al 6 jaar door de Reich lader geladen. Problemen daarmee ken ik niet. De Reich lader kan je met de computer (laten) uitlezen om te zien wat de oorzaak is van de defecte accu.
Ik heb zelf ook nog een CTEK lader als reserve in m'n caravan liggen en je zou ze kunnen omwisselen als je daar meer vertrouwen in hebt. Ik heb daar nog geen reden voor en gebruik de Reich voorlopig.
Tom antwoordt op 6 juli 2015:
Wat ik vergeten ben om te vermelden is dat beide laders zijn aangesloten op de accu en de accu continue laden. Daarnaast is het zonnepaneel aangesloten.
Frans antwoordt op 6 juli 2015:
Reich beweert ook dat de lader automatisch de keuze maakt tussen nat en AGM In de handleiding van de Reich staat iets anders. Je kunt de lader (laten) aanpassen aan het type accu, maar dat gaat niet vanzelf. Misschien iets om na te gaan. Twee laders tegelijkertijd aansluiten lijkt me nooit goed.
Mijn ervaring met de Reich, ingesteld op natte accu, is prima.
Jack antwoordt op 6 juli 2015:
Is het niet zo dat de ene lader gevoed wordt door 230 volt en de andere door het zonnepaneel om de accu op te laden?
Frans antwoordt op 6 juli 2015:
@[reactie op verwijderd bericht], Ik baseer me niet op de folder, maar op de handleiding: http://www.reich-web.nl/documents/handleidingen/handleiding%20nl%2010a.pdf
Hierin staat op pagina 5 bovenaan een aanwijzing voor de installatie.
Die autodetectie geldt voor het onderscheid gel/nat, maar niet voor AGM. Yellow Top is een AGM accu.
De aanname dat de installateur het allemaal goed heeft gedaan staat dus onder druk.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!