Caravantrekker.nl

Rijden met caravan rond 6 meter.

Kris vraagt op 26 augustus 2015:

ik rij met een hyundai ix 35 ,16 benz.135 pk
mag maar 1200 kg trekken , zijn er mensen die een caravan trekken met dit type wagen.wel op een confortane wijze weliswaar.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2015:

Zie hier voor een overzicht van caravans die in aanmerking komen:
http://www.caravantrekker.nl/caravankiezen/index.php


Willem antwoordt op 26 augustus 2015:

Ik rij in een hyundai I 40 met dezelfde motor en een caravelair 1300kg lang 630cm erachter prima combinatie in ze 5 had ik nu wind mee vanuit oostenrijk 1:10 en 93km/hr echte km zie ook eerdere reviews bij rijervaringen


Willem antwoordt op 26 augustus 2015:

Zie nu dat de revieuw van de vorige caravelavair 1100kg er staat ik heb nu een caravelair type ambiance 470 en die weegt 1300kg . neem volgend jaar wederom de fernpas en de brenner zonder problemen


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2015:

De Brenner autobaan is nergens meer dan 6% dus zolang er geen file bergop is is dat nooit een probleem. De bundesstrasse is verboden voor caravans.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 augustus 2015:

6% zijn veel autobaan hellingen. Ook met file zou dit nooit voor problemen mogen zorgen.

Toch stranden er jaarlijks velen voor de tunnel van de Gotthard autobaan. Niet omdat hun motor niet sterk genoeg is maar omdat voor elke auto vele malen optrekken op een helling voor veel chauffeurs problemen oplevert. Daarbij zegt het hellingspercentage dat we hier berekenen op de site lang niet alles en hoeft een zwakke auto het niet slechter te doen dan een sterkere.


René antwoordt op 28 augustus 2015:

Dit jaar ontzettend veel file gehad op de heenweg, zuid duitsland, fernpass en 9km voor de Brenner. In Italie kon meteen het koppelingssysteem ontlucht worden. Het was ook erg heet, zelfs met ramen open gereden om de airco uit te kunenn doen. Het lastige vond ik het langzaam blijven rijden, laat je een gat vallen is er wel altijd een of andere slimmerd die niet snapt dat jij met je caravan uit wilt kunnen rollen. Op hellingen kun je geen pks genoeg hebben, gelukkig begint het koppel al bij 2450 tpm bij onze 2.0 85kw achtklepper op benzine, er komt veel ervaring bij kijken om het spul heel te houden met 1175kg erachter. Op die momenten had ik graag 30pk meer gehad.


Dennis antwoordt op 28 augustus 2015:

Ik rij zelf een Ford Mondeo 1.8 125PK van 02. mag 15oo kg trekken. Trek een Hobby 495UK. 1500 kg max gewicht.
Volgens de rapporten allemaal erg krap, maar in mei dit jaar geen enkel probleem door europa getoerd. Oostenrijk, Italie, Kroatie. Zelfs stijging van 10% a12% meegepakt. Geen centje pijn. Allemaal relatief, als je maar zelf goed oplet en anticipeert op bochten, stijging etc.


René antwoordt op 28 augustus 2015:

Ga er maar eens met file op hellingen mee rijden, die trekrapporten kloppen zeer goed, oké als alles langzaam blijft lijkt het allemaal wel mee te vallen, op de fernpass vond iemand voor mij het nodig om ineens te gaan remmen om vanaf een parkeerplaats mensen er tussen te laten, op zulke momenten is het dus moeilijk om weg te komen, caravanrem staat ingedrukt, je staat op een redelijke helling etc.......
Dan is het dus echt wel lastig!


John antwoordt op 28 augustus 2015:

Rene, op een helling met ingedrukte caravanrem??? Caravan loopt na het remmen terug en strekt de rem weer😇


Kees antwoordt op 28 augustus 2015:

Op die momenten had ik graag 30pk meer gehad
Je hebt veel meer aan koppel (Nm).
PK’s heb je in de file niks aan, die komen er pas uit op max. toerental.

Wat was de reden van het koppeling ontluchten?
Kan niet het intensieve koppelen zijn dus zal het (hele erge) ouderdom van de vloeistof moeten zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 augustus 2015:

Het meest heb je aan een korte eerste versnelling!


Kees antwoordt op 29 augustus 2015:

Ja duh, dan kan je zelfs met je bromfietsmotor boven komen. 😉
Dat is iets van een heel andere orde. Je hebt juist kracht (Nm) nodig en geen vermogen (kW) ondanks dat dat een innige relatie met elkaar vormt natuurlijk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 augustus 2015:

Het probleem bij het wegrijden op een helling is het probleem bij de snelheid van stilstand tot aan de snelheid waarbij voldoende koppel beschikbaar is. Bij de meeste combinaties is vanaf 1200-1500 toeren wel voldoende kracht om te kunnen rijden op een niet te steile helling. De snelheid waarbij je dan in dit voorbeeld rijdt bij 1200 toeren is dan heel erg bepalend. Veel meer dan de kracht want een sterkere motor is bij lagere toerentallen niet zo heel veel sterker dan een zwakkere motor.

Zou je heel veel koppel hebben moet de koppeling ook veel sterker zijn om heel te blijven juist omdat je probeert meer kracht op de platen uit te oefenen. Dat is zeker een gevaar bij gechipte auto's waarbij de koppeling dus niet berekend is op die extra kracht!


René antwoordt op 30 augustus 2015:

Nou, voor toendertijd(ik heb de Bora al 11 jaar) was deze trekauto een hele goede keus, er waren niet veel BENZINE wagens die het hoogste koppel bij 2450tpm heeft. Toen was de caravan wel kleiner dan de laatste tijd.

Caravanrem ingedrukt blijven op een helling gaat vanzelf als er plots iemand voor je duikt en besluit om vol op de rem te gaan en ineens besluit om mensen tussen te laten, dan zul je hem eerst uit de rem moeten trekken, hij strekt niet vanzelf 1200kg achteruit hoor. Ik meld mijn ervaringen hier, ik weet het niet beter.

Ontluchten van de koppeling was inderdaad verouderde olie waarschijnlijk, olie trekt vocht aan, vormt dan bij voldoende warmte luchtbellen, slippen is het gevolg. Vervangen en ontluchten is daarom gedaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 augustus 2015:

Op een helling naar boven kan je bij het wegrijden nooit last hebben van een oplooprem. Immers als die door het gewicht van de caravan al niet gelost is zal direct bij het wegrijden de rem loskomen (voordat de caravan zelf gaat rijden). De auto trekt het namelijk los en dat kost minder kracht dan de caravan nodig heeft om weg te rijden.

Achteruit helling op is een heel ander verhaal!


Kees antwoordt op 30 augustus 2015:

Ontluchten van de koppeling was inderdaad verouderde olie waarschijnlijk, olie trekt vocht aan, vormt dan bij voldoende warmte luchtbellen, slippen is het gevolg. Vervangen en ontluchten is daarom gedaan.

Het is alleen zo dat dit bij de koppeling nagenoeg niet voorkomt. De temperatuur waaraan de remvloeistof onderhevig is bij de koppeling te laag om dit te veroorzaken.
Bij de remmen is dat wel anders daar de remmen zelf een temperatuur van 700°C kunnen bereiken. Dan gaan de waterdelen koken en damp veroorzaken met de welbekende problemen van dien.


Kees antwoordt op 30 augustus 2015:

...slippen is het gevolg...

Maar nooit als gevolg van wat dan ook met de remvloeistof.
Het slippen heeft echt een andere oorzaak.


René antwoordt op 30 augustus 2015:

gelukkig is er altijd iemand die het beter weet.......


Bert antwoordt op 30 augustus 2015:

Tuurlijk. Jij? Hele beste dooddoener. Of iemand die het beter weet, waar je geen argument tegenover kunt stellen?


René antwoordt op 1 september 2015:

Doodmepper 2 dan, bravo, uit welke stoffige la heb is die opgedoken? Heb je zulke problemen zelf wel eens ervaren vraag ik me af, of is het uitsluitend uit googlen verkregen? De Italiaanse monteur en ik liegen dus en jullie waren erbij. Vreemd dat het na de behandeling van Pinokkio geen enkel probleem meer is.

En nogmaals, ik weet het niet beter, ik meld de ervaring en de overgedragen kennis, ik ben absoluut geen monteur.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 september 2015:

Beste Rene,

Ik denk dat jij die Italiaanse monteur niet helemaal begrepen hebt of, en dat komt meer voor, hij maar wat verteld heeft.
Daarnaast klopt het niet wat je schreef over de oplooprem. Niet erg want er zijn mensen die dat corrigeren. Tevens is m.i. duidelijk uitgelegd dat slippen van de koppeling een andere oorzaak kan (moet) hebben. Je kan beide blijven ontkennen maar dan moet je met nieuwe en goede argumenten komen.


Anko antwoordt op 1 september 2015:

Was het niet zo dat een koppeling door veerdruk gesloten wordt en door olie druk geopend? Als er dan een probleem met de olie druk is zou dat eerder leiden tot slepen bij intrappen van de koppeling dan tot slippen bij loslaten van de koppeling. Bij serieus te lage druk krijg je de koppeling helemaal niet meer geopend en kun je niet of nauwelijks meer schakelen.

Of je zou juist teveel oliedruk moeten hebben ....

Of zit ik er nu helemaal naast?


Kees antwoordt op 1 september 2015:

Helemaal juist. 😉


fransvb antwoordt op 2 september 2015:

Met een caravan van rond 6m1 mag je niet eens de weg op, daarvoor heb je speciale ontheffingen voor nodig.
een caravan met een lengte van ongeveer 6m1 is geen enkel probleem.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker