Michhobby vraagt op 13 juli 2007:
Met een mazda 6 touring uit 2004 en een hobby 520 classic op stap zou het volgens deze site niet echt prettig rijden zijn. Ik heb al laten berekenen dat de caravan te zwaar is voor de auto. Om dit op te lossen laat ik het maximaal gewicht verlagen om zo toch er mee de weg op te kunnen met rijbewijs B. Ik heb er leeg een km of 100 meegereden om hem op te halen en het verliep allemaal vlotjes en soepel. Natuurlijk ben ik enigzins benauwd na de berekening op deze site maar de caravan was zo mooi, precies wat ik zocht, en kon hem niet laten staan. De tripjes die ik ga maken zal dit jaar niet verder zijn dan 50 kilometer. Volgend jaar wil ik echter naar de ardennnen of de moezel.
Wat is jullie mening? onverantwoord of???????
Alvast bedankt voor de reacties (en ja, ik ben eigenwijs)
Bert antwoordt op 13 juli 2007:
Ik weet niet welke "6" je hebt, (1.8, 2.0, diesel) dus ik kan er niet veel méér over zeggen, niet meer dan de rapportage aangeeft. Bovendien vermeld je niet folder lege, werkelijk lege en feitelijk beladen gewichten van de Hobby 520... Een uitgebreid Trekkrachtrapport kan meer 'uitsluitsel' geven - wordt voorzien van een pers. commentaar als try-out tegenwoordig - Zie menu Advies.
Een administratieve (toegestane) gewichtsverandering i.v.m. je rijbewijs is geen oplossing. Gaat het om veiligheid en weggedrag dan gelden uitsluitend de feiten, de 'echte gewichten'. En 73% betekent dus niet 'verantwoord' en 78% 'onverantwoord'. Belading, bandenspanning en 'gedrag' van jou als bestuurder worden wél belangrijker als die adviesverhouding van 75% wat scheef loopt. Zeker is ook de basisstabiliteit van auto en caravan een factor van belang. Zie de reviews van diverse TAvhJaar verkiezingen, als indicatie.
Kortom, benut die korte tripjes dit jaar om te leren. Volg een van onze trainingen, met name die praktijk op de weg inhouden*, en volgend jaar verleg je je grenzen!
* Caravan Rijvaardigheids Dagen / alle Op Maat Trainingen / BergTrainingsWeekend.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2007:
Welke Mazda6 en wat weegt die Hobby?
Als je je rijbewijs moet aanpassen door het caravangewicht te verlagen dan kan die Hobby nooit zo zwaar zijn dat er een hele scheve gewichtsverhouding ontstaat. Ik ben dus wel benieuwd waarom deze site zegt dat het niet prettig rijden is....
Wat in iedergeval goed is, is dat je je bewust bent dat je met een zware caravan opstap bent. Door je daar bewust van te zijn en je aan te passen zal het allemaal best goed gaan.
Maar geef ff het type en gewicht door....
Michhobby antwoordt op 13 juli 2007:
De auto weegt 1245, mag er 1300 kilo aanhangen. MAx gewicht auto is 1815 kilo. De caravan weeg 1076 (staat er tenminste op het kentekenbewijs) en mag ik beladen tot 1350, dit laat ik dus verlagen tot 1245. Prop gewoon alles in da auto.
De auto heeft een 1800 motor.
Wat ik al zei, met het ophalen van de caravan liep het allemaal soepel en zelf heb ik een rustige rijstijl en doe liever wat kalmer aan als dat ik de hele zooi naar de vernieling help. Dus zelf heb ik er wel vertrouwen in, dit jaar 😉 ,maar of de Ardennen of de moezel er inzit.........
michhobby antwoordt op 13 juli 2007:
Een mazda 6 touring sedan 1.8 uit 2004 dus, voor de volledigheid😉
Bert antwoordt op 13 juli 2007:
Ik citeer het rapport voor deze 2,5 ster combinatie, met 500 (!) kg in de auto:
"...gewichtsverhouding tussen auto en caravan 80%. Dit betekent dat de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading en uiteraard correcte bandenspanning - ook van de auto - hoeft dit voor de stabiliteit geen problemen op te leveren.
U kunt net voldoende prestaties verwachten van deze combinatie. U moet behoorlijk veel schakelen en onder ongunstige omstandigehden rijden met hogere toerentallen waardoor het gemak en comfort wellicht wat minder is. Op de vlakke weg kunt u, mits u in de goede versnelling rijdt, met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling bij 80 km/u nauwelijks bruikbaar zal zijn.
Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u goed met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.
De Mazda en Hobby heeft een treingewicht van 3000 kg en kan daarmee nog net wegrijden op een helling van 9.7% op 1500m hoogte. Dit percentage beoordelen we als: matig.
12,5% op zeeniveau"
'Niet echt prettig rijden' vind ik dus niet terug hierin Michhobby, ook niet wat naar 'onverantwoord' neigt en dat is dus ook niet zo. Natuurlijk zijn er hellingen in de Ardennen en de Eiffel te vinden die steiler zijn dan wat deze combinatie aankan, maar dan moet je er naar op zoek gaan. Op de normale verbindingswegen zal ook dat dus best wel lukken.
Dit is typisch zo'n combinatie waar de ene caravanner van zegt, ik mis power en de ander: goed genoeg. Maar slecht of onverantwoord? Nee!
Michhobby antwoordt op 13 juli 2007:
Kijk, dit geeft de burger moed...😉
Ik had zelf dus ook een berekening gemaakt op de waarde zoals de auto en de caravan in werkelijkheid is, dus zonder aanpassing van het maximum gewicht voor de caravan, en dan dus ook me BE rijbewijs. Toen kreeg ik geloof 2 rode sterren en de opmerking dat het gewicht te zwaar was. Logisch dat op alle andere onderdelen e.e.a. dus ook slecht scoorde.
Kortom, met een andere belading en gebruik van mijn gezonde verstand ziet het er een stuk beter uit.
Dit jaar oefenen en volgend jaar het hooggebergte van de ardennen in....
spoortje antwoordt op 13 juli 2007:
ik zou het niet wagen gewicht verlagen is makkelijker gezegt dan gedaan
ik zou tocht een iets ander gaan zoeken of caravan of auto
laat staan je laat je caravan gewicht verlagen met 100 kg
dan hou je echt niets meer over kan er bijna niets meer in
en wat auto max meag terekken hou je 50 kg over dat is wel heel weinig ik zou het niet doen
van der wiel antwoordt op 13 juli 2007:
weer zo iemand die eerst een caravan koopt en dan kijkt of de combinatie wel kan.
ben het helemaal eens met spoortje nog geen 200kg aan laadvermogen voor de caravan is wel heel wijnig.
en de auto moet wel heel veel ruimten hebben voor allen overigen bagage.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2007:
Gewicht velagen moet zowieso. Jij mag er nu geen meter mee rijden omdat je rijbewijs ongeldig is. Door hem op te halen heb je eigenlijk al een enorm risico genomen.
Daarna ben je misschien wat overbeladen, maar dat is, mits niet te gek, lang niet zo erg. 100 kg te veel is nog geen ramp en ook niet in rijprestaties of veiligheid. Absoluut niet overantwoord dus!
Veel caravan plezier!
michhobby antwoordt op 13 juli 2007:
Héé van der Wiel: Dat klinkt een beetje denigrerend, "met je weer zo iemand"!!!!! Opbouwende kritiek mag maar niet op zo`n toon. Wéér zo iemand die niet kan schrijven,,,, hoe vind je dat klinken?
michhobby antwoordt op 13 juli 2007:
Dank je Menno, Bert en andere met normaal commentaar. Ik laat jullie tzt weten hoe het me is afgegaan.
Bergeit antwoordt op 14 juli 2007:
Mitchobby, Ik zou als ik jou was dat jaartje benutten want je hebt zeen van tijd om E bij B te halen... Na het behalen is als ik het allemaal goed begrijp niets meer aan de hand. Gewicht verlagen is makkelijker gezegd dan gedaan en het belangrijkste waarom denk je dat veel caravans overbeladen zijn => er moeten gewoon veel spullen mee!! Dus ik zou niet kramperen met heel wienig spullen maar gewoon kiezen voor een fijne vakantie met zoveel mogelijk erop en eraan en gewoon je E erbij halen, Succes!!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!