Marcel Le Guen vraagt op 27 september 2015:
Hallo,
De berekeningen zijn naar ik aanneem gebaseerd op vaste algoritmes. Ik denk echter dat technische ontwikkelingen modificatie vereisen:
Auto's worden steeds lichter, maar hebben ook steeds meer electronica tv stabiliteit controle en betere onderstel technologie
Achtervering: Multilink, double wishbone tov bv bladveren
Een caravan met een delta as gedraagt zich anders als een caravan met conventionele as
Uiteraard trailer assist electronica
enz
Kortom alleen de massa nemen als parameter is zeker gezien de ontwikkelingen met lichtere auto's niet meer correct
vrgr
Marcel
Kees antwoordt op 27 september 2015:
Waarom niet?
De basis mechanica blijft onverminderd van kracht. Dat er allerlei systemen zijn die kunnen signaleren en ingrijpen maakt daarbij geen verschil.
Het is eigenlijk hetzelfde als rijden met of zonder stabilisator. De één vindt dat hij daardoor sneller mag en kan rijden omdat de stabilisator alle onrust onderdruk en het span recht in het spoor houdt. De ander heeft liever de eerste onrust merkbaar omdat dat aangeeft dat het span op het randje van haalbaar rijdt.
Alle goedbedoelde systemen nemen niet weg dat je met een bepaalde 'instabiele' massa onderweg bent waarbij het in een oogwenk mis kan gaan. Dat die systemen dat onderdrukken is eigenlijk alleen maar een slechte zaak.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 september 2015:
Wij volgen alle (internationale) ontwikkelingen op de voet en passen onze modellen aan als dat nodig is. Wat we niet kunnen aanpassen zijn natuurkundige wetten. Bijvoorbeeld als een caravan gaat slingeren dan ontstaan er (grote) krachten op de auto en caravan. Die kunnen gemakkelijk zo groot worden dat alle electronica en betere onderstellen ook niet meer helpen.
Uiteraard geeft onder normale omstandigheden een goed onderstel een comfortabeler weggedrag, ook met een zware caravan. En alle electronica zorgt in veel gevallen ook dat een slingering eerder wordt opgemerkt en dat op de juiste wijze wordt ingegrepen. Dat is zeker veiligheid verhogend.
Om terug te komen op de berekeningen dan is de normering behoorlijk aangepast. Was vroeger een combinatie van 70% goed, tegenwoordig vinden we 85% al acceptabel en adviseren daarboven elektronische veiligheidssystemen. Bedenk daarbij dat ook de gereden snelheid nog eens is toegenomen, wettelijk van 80 km/u naar 90 km/u maar in praktijk misschien nog wel meer. De exacte 'grens' is overigens niet alleen gebaseerd op gewicht maar ook op de afmetingen en kogeldruk van de caravan.
Quirien antwoordt op 28 september 2015:
Om op je laatste 2 alnea's terug te komen Menno, vele willen er ook nog eens een tempo 100 km op dus de kritische grens wordt nog eens hoger gelegd c.q. eerder bereikt.
En dan nog de kogeldruk, ik rijd het liefst toch met 6% van mijn totaal beladen gewicht van mijn caravan. Menige auto is op dat gebied vaak maar beperkt te laden in verhouding met het t.o.v. het beladen gewicht dus ook daar onstaat een tegenstrijdigheid t.a.v. de veiligheid.
En inderdaad Kees met jouw opmerking in de laatste 2 alinea's sluit ik mij volkomen aan.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen