Caravantrekker (Menno) vraagt op 27 september 2015:
Zie persbericht:
We receive many emails enquiring about export to Europe.
We are now exploring the compliance requirements with a customer in the Netherlands.
The exchange rate from the Euro or the British Pound to the Australian Dollar is now extrememly favourable offering great value to European customers.
For example, A typically specified Kimberley Karavan in Australia is around AUD$90,000. The export price for this attracts a discount of 20% then a freight charge is added depending on the number of units in the container. We expect this to start from about 5,000 Euro to Rotterdam as an example.
So the delivered price to Rotterdam would be:
AUD$90,000 less 20% +EUR5,000 = EUR 50,720 and for the UK: POUNDS 37,141
What is the benefit of Kimberley models over European and British designs?
Kimberley only make units that are self-contained for the purpose of going anywhere.
There is no European or British (or USA) equivalent model. Even though they are built for very rugged conditions, they are very lightweight. For example, all our models have at one time, been flipped on their side during an off-road incident and have then been righted and continued on their journey with very little damage. Off-road caravans are prefered in Australia to expedition motorhomes because of the added travel range from the standard fuel tank . The smallest Toyota Landcruiser is large enough for most of our models. The fuel economy with the Kimberley Karavan below towed by a diesel V8 Range Rover is around 12L/100kms.
So if you are wishing to travel to either remote locations OR difficult to get to camping areas in closer locations, then Kimberley may be the product for you. All our models can cross rivers 700mm deep and can operate with our waterless toilet for up to 80 uses before removing the eco-friendly waste. All our premium models have air-suspension.
The Kimberley Karavan in the image below is popular in Australia because of the compact design. It can be stored in regular garages as it is the same width and length as a 4WD. The height can also be as low as 2.1m because of the air-suspension. All our models can also do the 90 degree reverse turn for the shortest turn circle. This would fit perfectly in an underground car park.
Zie: http://www.kimberleygroup.com.au/
Dieter antwoordt op 27 september 2015:
Menno.....zet je deze caravans hier neer als zijnde een koopje? Met de towcar of 2016 ben je meer dan een ton kwijt.....(die laro mag de kimberley wel trekken qua gewicht denk)
Die space shuttle heeft natuurlijk wel iets aparts ; )
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 september 2015:
Nee, zeker geen koopje! Hoogstens leuk voor de liefhebber die iets bijzonders wil (zien).
Quirien antwoordt op 27 september 2015:
Volgens mij meer ; leuke caravans VOOR Australiƫ.
Maar al met al inderdaad leuk om te zien.
joop b antwoordt op 28 september 2015:
Ze zijn een beetje over de top, die caravans.
Leuk voor mensen die in de regentijd toch door dat gebied willen trekken.
Andreas-NL antwoordt op 28 september 2015:
Nee, het is zeker niet "over de top" Joop b en het heeft weinig met de regentijd te maken. Ik weet van vrij dicht bij de verschillen in kamperen daar en hier en als je daar een tochtje gaat maken is het onvermijdelijk dat je de nodige riviertjes - al of niet drooggevallen - door moet steken. Dan heb je de vele dustroads in de outback en het soms kompleet ontbreken van paden. Dan moet alles el zwaar gebouwd zijn want je hebt geen reparateur op de hoek zitten. Dit geldt allemaal voor het binnenland uiteraard.
Verder verbaast men zich over de lage gewichten van onze -in hun ogen dan - grote caravans.
RobD antwoordt op 28 september 2015:
Had Aart kok ook in het verleden niet iets dergelijks in zijn assortiment?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 september 2015:
Zeker, de Zuid-Afrikaanse Jurgens.
Ton Groenendijk antwoordt op 29 september 2015:
Leuk om te zien. We zijn twee keer in Oz (dat mag je zeggen als je er geweest bent) rondgetrokken met een Jayco vouwwagen en een 4 wheel drive. De ontwikkeling van het kamperen is in Australiƫ heel snel gegaan en dit lijkt qua uiterlijk echt niet meer op de caravans en vouwagens die we daar zagen. Zeker Jayco maakt(e) hele mooie vouwwagens met een vast dak en een slinger om dat op te tillen. (Een soort superdeluxe Coleman). Dat zou, nu de trekgewichten in Europa onder druk staan ivm steeds kleinere trekauto's misschien wel een markt zijn. Maar dan moet er wel het eea aangepast worden want Australische aanhangers zijn zwaar. Hebben elektrische remmen, geen breekkabel maar twee ankerkettingen, een onfatsoenlijkhoge kogeldruk en ga zo maar door. Maar toch.. dat zijn aan te passen technieken en voor menigeen voor wie de caravan te groot is of te zwaar of voor wie en te klein motorvermogen heeft, was een dergelijke grote (en luxe) vouwwagen wellicht een oplossing geweest. 2 meter breed, 1.30 hoog, 4 meter lang. Staat in 10 minuten uitgeklapt en biedt, met zeildoek wanden uiteraard, het comfort van een caravan. We hebben in Europa echt niet de wijsheid in pacht qua aanhangwagens. En dan hoeft het echt geen 50.000 Euri te kosten. Welke ondernemer springt in dit door mij aangeboden gat.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.