Caravantrekker.nl

Overbelading

Pedro vraagt op 13 juli 2007:

Is het onverantwoord om een caravan (Detleff rondo) zwaarder te beladen dan is toegestaan?

Wij willen namelijk graag onze rubberboot en buitenboordmotor meenemen naar het Gardameer. Dit zal denk ik zorgen voor zo'n 75 tot 100 kg overgewicht.

Caravan Dethleffs rondo, leeg 920 kg, max laadgewicht 280 kg
Auto Hyundai Trajet TD 1781 kg leeg

Auto is al redelijk zwaar beladen met dakkoffer, 5 personen en hond 😉

Ik probeer wel niet boven het toegestande kogelgewicht te komen, dat lukt aardig door de bbm op de as te leggen.

Ieder advies word gewaardeerd.
Pedro

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2007:

De politie wil nog wel eens een marge hanteren van 10%. Dat wil zeggen je krijgt dan wel een bekeuring, maar je hoeft niet uit te laden. Die 100 kg is in dat opzicht dus niet direct onverantwoord.
De vraag is natuurlijk wel of je zeker weet dat het overgewicht maar 100 kg is. Vaak weegt je caravan zwaarder dan je denkt of berekent.

Ondanks de volle auto zou ik de zware spullen toch maar in de auto doen. Technisch gezien heeft je auto meer marge dan je caravan als het gaat om overgewicht in relatie tot de gereden snelheden.


ramon aan menno antwoordt op 14 juli 2007:

menno is die 10 % teveel overgewicht een bekening op de ganse caravan , of is die 10 % overgewicht berekent op het laadvermogen van de caravan .
bijvb. 250 kg laadvermogen = 25 kg meer
of caravan 1200 kg laadvemogen 250 kg = 1450 kg daarvan is 10 % 145 kg


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2007:

Ik heb vandaag een Politie agent gesproken die de regel anders interpreteerd. Namelijk 10% van elk gewicht dus ook 10% van het laadvermogen! Je komt dan heel wat ongunstiger uit!!!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2007:

Ik denk dat de interpretatie van die agent niet juist is, maar je zal hem maar tegenkomen met je overbeladen caravan.....
zie onder 'de wet' en dan 'handhaving'.
In de wet wordt gesproken over 10% van de toegestane maximum massa.....We zullen nog eens zoeken of er andere reglementen zijn die uitgaan van 10% van het laadvermogen.


Pedro antwoordt op 14 juli 2007:

Bedankt voor jullie reacties, voor de zekerheid probeer ik maar het zwaarste gedeelte (buitenboord motor) achter in de auto mee te nemen. Scheelt zo'n 80 kg in de caravan.


van der wiel antwoordt op 14 juli 2007:

wat is onverandwoord? kijkeens na of de as van de caravan mmer mag hebben dan dat de caravan op het kentekenbewijs mag wegen weet je teminsten of dit geen kwaat kan.
Denk er ook bij na dat (ik hoop het niet voor jullie en iederander ) er iets gebeurt en de verzekering komt er achter dat de caravan te zwaar beladen was ze zullen alles doen om niet uit te keren.


Ed antwoordt op 14 juli 2007:

Een creatieve oplossing: motor thuislaten en roeispanen mee nemen. Wegen vele malen minder.

Veel vakantieplezier!


Bert antwoordt op 15 juli 2007:

Menno schreef op:
Datum: 14 July 2007 om 12:24

...zie onder 'de wet' en dan 'handhaving'.
In de wet wordt gesproken over 10% van de toegestane maximum massa.....We zullen nog eens zoeken of er andere reglementen zijn die uitgaan van 10% van het laadvermogen.
=================
Nee, niets kunnen vinden, de ambtenaar in kwestie had het absoluut fout!!

Maar bovenstaande klopt niet helemaal. In de richtlijnen wordt gesproken van 5% van de toegestane massa en 10% van de toegestane aslast. Zo staat het op deze site en zo staat het hier op de website van het Openbaar Ministerie:
http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?rid=292

Punt is dat 'ze' de beide wielen (de aslast) wegen in de praktijk en niet de totale massa (driepuntsweging). Maar een diender trekt dat gegeven mogelijk door naar de totale massa e.e.a. ook afhankelijk wat de papieren en typeplaatje van de caravan aangeven...?

Loskoppelen wordt dus niet snel gedaan om praktische redenen, bovendien wordt gesteld dat de feitelijke koppelingsdruk uit de papieren op te maken zou zijn. Lijkt me curieus!!

Wie het weet mag het zeggen. Ik zou mekkeren als slechts de as wordt gewogen en ik een prent zou krijgen bij >5% en <10% overschrijding. Als de ambtenaar in kwestie als reactie daarop dan de totale caravan zou wegen en constateerde dat die >5% meer weegt dan toegestaan zou ik mokkend akkoord gaan.


Koen antwoordt op 15 juli 2007:

"""Loskoppelen wordt dus niet snel gedaan om praktische redenen, bovendien wordt gesteld dat de feitelijke koppelingsdruk uit de papieren op te maken zou zijn. Lijkt me curieus!!

Wie het weet mag het zeggen. Ik zou mekkeren als slechts de as wordt gewogen en ik een prent zou krijgen bij >5% en <10% overschrijding. Als de ambtenaar in kwestie als reactie daarop dan de totale caravan zou wegen en constateerde dat die >5% meer weegt dan toegestaan zou ik mokkend akkoord gaan."""

Als ze enkel de as wegen, is het gewicht van de kogeldruk bij de auto. Anders gezegd : als je alleen de as weegt, kom je altijd minder uit in totaal gewicht dan bij een "3 punts"weging.
Dus : nooit mekkeren als ze de caravan aangekoppeld laten 😉 Die 40 à 75 kg kogeldruk krijg je blijkbaar gratis bij de MTM van de caravan.
Klopt toch, deze redenering ?

Koen


ramon aan Bert antwoordt op 15 juli 2007:

dat wil volgens U zeggen dat de caravan van max 1200 kg , extra 60 kg meer mag hebben voordat U een boete krijgt .
vraag 1 ; telt dat ook in het buitenland
vraag 2 ; moet U dan ook de caravan leeg maken en het
te veel matriaal overbrengen in de auto ( als dat nog kan )

het is voor ons zeer belangrijk de dethleff mag maar 160 kg laden en met 3 kinderen zit men hier snel boven .


Bert antwoordt op 15 juli 2007:

1. Nee, dit zijn richtlijnen in NL. Wat de praktijk is in 'het buitenland' is mij niet bekend
2. Opleggen van maatregel van overladen bij twee keer genoemde percentages


Jerry antwoordt op 16 juli 2007:

Ik heb vorig jaar gebeld met de dienst van de rijkspolitie die over het controleren en wegen van de caravans en aanhangers gaat ivm het wegen van een tandemasser caravan.
Hun uitleg aan mij was dat ze de caravan aangekopeld wegen en en bij twijfel gevallen word hij losgekoppeld en word er een driepunts weging gedaan en dan is hij altijd te zwaar.


Ger antwoordt op 16 juli 2007:

Voor wat betreft het wegen geldt dat er een richtlijn is van de Procureur Generaal. Die geeft wat marge, namelijk de genoemde 5% en 10%. Daar zou je mee kunnen spelen mits:

1: Een "papieren" overbelading: B.V.: De caravan is voorzien van een as die 1350 kg kan hebben volgens het typeplaatje op de as. Het kentekenbewijs van de caravan zegt dat de caravan een TTM van 1200 kg heeft. Mis je mooi 150 kg belading. Bij de 10% regel van de PG kun je dus 120 kg extra in je caravan doen zonder dat er een verbaal van komt, hoef je niet uit te laden en ben je niet "technisch" overbeladen.

2: Technische overbelading: Dan ben je glashard verkeerd en gevaarlijk bezig. Ook hier gelden dezelfde percentages van 5% en 10%.

Wegen: Kan middels weegplaaten maar dat is niet zuiver en dien je rekening te houden met een correctie van 50 kg per wiel voor een PV. Wil je zuiver wegen dan afgekoppeld wegen op een geijkte weegbrug.

Tip van de week: Ga eens langs bij het politiebureau en vraag om een "Rekenstaat weegfeiten" Op de achterzijde staan de percentages wanneer er een verbaal van komt en wanneer er een maatregel (=afladen) wordt opgelegd.

En voor de rest: Je gezond verstand gebruiken, prettige vakantie.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker