AdM vraagt op 26 november 2015:
Ik zie steeds meer auto,s met wegdraaibare spiegels.
Geeft dit nog problemen met de caravan spiegels erop?
Louis antwoordt op 27 november 2015:
Handbediend (bij sommige aauto's) alleen als een klap rijwind ze om blaast zoals je in andere draadjes kunt lezen.
(Tape over de draainaad plakken o.i.d.)
Electrisch bij bediening ?....Dan knallen de eraan gezette caravanspiegels hoogstwaarschijnlijk tegen je carrosserie.
Zal ook wel niet goed voor de motortjes zijn als ze hun eindschakelstand hier door niet kunnen bereiken.
Dus uitschakelen en zonodig tegen het wegklappen tapen.
(Niet vergeten de "omklaptape" weer te verwijderen)
fransvb antwoordt op 27 november 2015:
Met mijn Opel Insignia was dat ideaal dat ik de spiegels met de caravanspiegels erop kon dichtklappen.
ben benieuwwd of dat ook met mijn nieuwe auto gaat een opel Zafira tourer.
Reinier antwoordt op 27 november 2015:
Nee, hoeft geen probleem te zijn. Op mijn C5 is het geen probleem met Milenco Aero.
fransvb antwoordt op 27 november 2015:
Zowel emuk als milenco's geen probleem op opel insignia met spiegels inklappen
EdwinB antwoordt op 27 november 2015:
Op de Mercedes B-klasse i.c.m. de Milenco Aero spiegels GEEN probleem. Sterker nog, ideaal wordt er ook niet zo vlug tegen de spiegels aangelopen!
dabbertje antwoordt op 27 november 2015:
Geen probleem bij Ford Mondeo met elektrisch inklapbare spiegels. Emuks komen niet tegen de auto.
Gr. Daphne
PieteR antwoordt op 27 november 2015:
Subaru waarschuwt tegen het gebruik van opzetspiegels, omdat in sommige gevallen het mechaniek van de omklapspiegel niet bestand bleek te zijn tegen de winddruk van het geheel.
Als je dat overkomt, zit je toch tegen een bedrag van €500,-- per spiegel aan te hikken....
Ik ben daarom weer teruggegaan naar de Repusel Manomak, een spiegel op een magneetplaat en zuignappen. Iets lastiger met aanbrengen, maar verder wel fijn om mee te rijden. Dat spul gaat nu al mee op de vierde auto!
fransvb antwoordt op 27 november 2015:
PieteR,
Misschien kun je ze afhankelijk natuurlijk van je scharniernaad wel vastzetten met een trekbandje of Tyreribs
Ton Groenendijk antwoordt op 27 november 2015:
De oorspronkelijke vraag was of de wegdraaibare spiegels problemen hebben met het opklappen. Helaas is daar geen antwoord op te geven omdat ieder merk een andere spiegelvorm heeft en dus alleen bij proefondervindelijk onderzoek kan blijken of en hoe welke spiegels passen. Er zijn heel wat merken die opzetspiegels verdragen.
Toch is en blijft het opletten: de schade bij onvrijwillig inklappen kan groot zijn, zowel aan het spiegelmechaniek als aan de carrosserie. Het genoemde duckt-tape of een touwtje met en zuignap kan een oplossing bieden tijdens het rijden, maar als je spiegels automatisch inklappen bij uitschakeling van het contact kan het motortje weer verbranden. Mooi hoor, die spiegels , maar voor caravanners is er weer en aandachtspunt bij. Overigens hebben de meeste inklapbare spiegels een veiligheidje ingebouwd bij onverhoopt onvrijwillig inklappen, maar of jou auto daar bij hoort??? Proberen is betalen.
Mijn ervaring is dat Japanse en Franse auto's een minder sterke veer hebben dan Duitse, dus voor de eigenaren van die auto's lijkt het dubbel oppassen.
Louis antwoordt op 27 november 2015:
Ook Mondeo .
Als ik mijn opzetspiegels hoog zet heb ik er ook geen last van, maar in de lage stand waar ik ze graag in heb raakt er een m'n deur.
(Ik zal toch maar eens een verzetje in de buisjes gaan buigen)
PieteR antwoordt op 27 november 2015:
@fransvb:
De vorige eigenaar van de auto heeft mij met zijn spiegels op kosten gejaagd. Omdat ik aanvankelijk de oorzaak niet kende, ben ik ook opzetspiegels gaan gebruiken en merkte gelukkig net op tijd dat het mechaniek opnieuw kuren begon te krijgen. Het ligt dus niet voor de hand dat ik kunstjes ga doen terwijl ik al jarenlang uitstekende vervangers op de plank heb liggen 😉
Het werd al eerder aangegeven: ook met de spiegels vastgeplakt of aan een touwtje kan het fout gaan, als je op het verkeerde knopje drukt of als de spiegels automatisch inklappen...
Jasper antwoordt op 27 november 2015:
Dat automatisch inklappen kon zogenaamd niet uitgeschakeld worden bij mijn vorige Peu 307.
Navraag bij de importeur leverde echter wel een positief antwoord op.
Gedaan dus, want eigenlijk heb ik helemaal geen behoefte aan dat inklappen.
Kees antwoordt op 27 november 2015:
Dat neemt allemaal niet weg dat het mechaniek gewoon klapbaar blijft en met caravanspiegels erop bij een tegemoetkomende vrachtwagen gewoon omklapt, al of niet met schade.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 november 2015:
In de VS zijn uitschuifbare spiegels redelijk normaal.
Louis antwoordt op 29 november 2015:
Ik denk dat Theo dit om meerdere redenen zegt Frans.
Steeds andere opzetspiegels omdat de oude niet op je nieuwe auto passen, en áls ze passen klappen ze om.
Eerste versnelling vooral bij atmosferische benzineauto's wat te lang, dus oefening vereist om de koppeling te sparen.
De achteruit weer te snel om langzaam genoeg te kunnen manoeuvreren met de voet van de koppeling .
Ook automaatproblemen, en kennelijk ook dan onduidelijk in gebruik bij aanhangers gezien alle vragen.
Dan de achtervering weer eens te slap enzovoort.
Als ik met pensioen ben en de tijd heb zet ik maar een paard voor een Pipowagen met paardenmestkachel en spiegels van een sloopauto.
Gedoe allemaal met die auto's....
Quirien antwoordt op 29 november 2015:
@Louis, Misschien is een niet al te grote tractor ervoor nog een betere optie. Dan is ook geen helling meer te hoog/steil. En eenmaal met pensioen hoef je morgen toch niet meer op je bestemming te zijn.(smiley)
Maar even serieus bij mijn auto kun je uit diverse progamma's laten kiezen, er wordt in ieder geval, in winterse omstandigheden geadviseerd de inklap funktie niet te gebruiken daar van de spiegel motor dan de elctrische schakelingen kunnen verbranden.
Ga maar weer eens kijken of mijn oude spatbord spiegels ook op deze auto passen.
Heeeeeel lang gelden was dat bij de meeste auto's totaal geen probleem en kon je jaren met dezelfde spiegels vooruit.
fransvb antwoordt op 29 november 2015:
Mensen bekijk even deze Brunsgaard spiegel, dit is een verstelbare 4 punts spiegel, lijkt opp Oppi.
http://www.brunsgaard.eu/index.php?hovedsideid=15
John antwoordt op 29 november 2015:
Een beetje dealer kan vele elektrische spiegels 'strakker' zetten waardoor ze minder snel naar binnen klappen. De handmatige klikken los of vast en hier is weinig of niets aan te doen.
Kees antwoordt op 29 november 2015:
En hoe gaat dat strakker zetten dan in zijn werk John?
Bert antwoordt op 29 november 2015:
De steeds kleiner wordende motoren in steeds grotere wagens zijn niet berekend op caravangebruik.
Da's natuurlijk niet waar, grosso modo. Juist die kleinere motoren zijn dankzij optimale turbotechologie heel goed in staat caravans te trekken (veel koppel bij lage toeren).
AdM antwoordt op 1 december 2015:
Vandaag de auto afgeleverd gekregen en het is simpel met een klein knopje kunt je ze in de normale positie laten staan.
Het is aan of uit.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 december 2015:
Wat voor auto?
AdM antwoordt op 2 december 2015:
Opel mokka 140pk
AdM antwoordt op 2 december 2015:
Opel mokka 140pk
Het knopje is hetzelfde als wat je voor de spiegels gebruikt in de 0 stand trek je het iets naar achteren en de spiegels gaan naar binnen, simpel maar daarvoor is het ook een OPEL.
Ik denk overigens dat als de spiegels erop zitten ik er nog geen last van heb maar dat laat ik nog weten.
René antwoordt op 7 december 2015:
Hallo AdM.
Met onze Peugeots, bijna 7 jaar een 307 en nu 1 jaar een 5008, nog nooit een probleem gehad met ongewenst inklappen. Hij kan zelfs tegen een vader die je even denkt te helpen met het uitklappen van je spiegel als die nog naar binnen staat haha.
Bij inklappen met de Milenco's erop tikt deze aan de rechter kant net licht tegen de ruit maar is geen probleem. Ook met vorst en sneeuw nog geen probleem mee gehad.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.