Jan@ vraagt op 1 december 2015:
Bij het omhoog en omlaag draaien van het neuswiel bonkt de wartel,
net of tandwielen over elkaar heen glijden. Is dit een kwestie van smering of vervangen??
Alvast dank.
RobD antwoordt op 1 december 2015:
Er zitten geen tandwielen in, het is een spiraal worm. Draai eens helemaal los en kijk of er vuil oid tussen zit. Mocht er geen vet meer aan zitten: invetten.
Quirien antwoordt op 1 december 2015:
Houdt dat bonken in dat het uitgedraaide gedeelte(waar het neuswiel aan verbonden zit) naar beneden of gedeeltelijk inzakt?
Mogelijk is dan de spiraal versleten of het element waar deze doorheen draait/loopt beschadigd/versleten.
Als dit zo is dan wordt het misschien beter je hele neuswiel te vervangen.(je kunt nog even bekijken of je wieltje goed is en dit als reserve te houden.)
Uit ervaring uit het verleden kan ik je melden dat als de zaak(spindel) kapot is er een hele vervelende situatie ontstaat bij het manouvreren, wiel zakt tussen de uitsparingen van de bovenbuis waardoor deze niet kan draaien en tevens doordat je het wieltje niet kan uitdraaien dien je de dissel meestal op te beuren om deze op je kogel te krijgen.
Dus mijn advies is; bij twijfel vervangen.
Jan@ antwoordt op 1 december 2015:
Het functioneert nog gewoon maar het geluid en gevoel staan mij niet aan.Ik wil niet dat de situatie die Quirien omschrijft ontstaat. Inmiddels staat ie in de stalling, het viel me gewoon weer even op nadat ie bij de dealer vandaan kwam. Vlgd jaar ga ik jullie beider adviezen opvolgen in volgorde van binnenkomst. Staat boven aan mijn checklist.
Bedankt.
Ton Groenendijk antwoordt op 1 december 2015:
Jan, neem alsjeblieft geen risico. ik heb ooit gezien hoe bij een collega-caravanner het wieltje uit de buis zakte, althans ik heb de schade gezien die dat kan aanrichten bij 80km/h. Dan hoor je nog heel ander gebonk. Bedenk dat de spindel geen andere vergrendeling heeft dan de kracht waarmee je hem vastzet. Is er inwendig iets gescheurd of gebroken? In de grote caravanwinkels liggen ze bij bosjes te koop. en dat is niet omdat ze nooit kapot gaan. Let op de maat, ik dacht dat er drie omtrekmaten zijn.
Jasper antwoordt op 1 december 2015:
Jan, als je voordelig uit wil zijn, kijk dan ook even op http://www.soer.nl/shop/catalogus/printcatalogus.asp?rubriek=17
Dit is een aanhangwagenspecialist, met een wat spartaanse site, maar als je even doorscrolt naar ongeveer 2/3 van boven vind je het wel. Succes.
fransvb antwoordt op 2 december 2015:
Inderdaad, een spartaanse site.
goed voor vingers dat scrollen.
Frans antwoordt op 2 december 2015:
Je kunt op dit soort sites zoeken met Ctrl+F en vult in 'neuswiel'
Jan@ antwoordt op 2 december 2015:
Ik dacht dat dit nu zo'n onderdeel was wat eigenlijk ""nooit"" kapot gaat. Zo de reacties verder lezend is het waarschijnlijk het verstandigst te vervangen.
Nogmaals bedankt voor alle input. De genoemde site sla ik op.
Beverwijk antwoordt op 2 december 2015:
Ik heb nog een reserve neuswiel van Alko die al verend het
kogelgewicht kan aflezen,als ik die gebruik en hem goed vastzet
gaat ie toch door het trillen langzaam naar beneden en loopt dan vrolijk mee op weg resultaat volkomen uitgelubberd wiel
Draai je hem erg vast dan knapt de draaiwartel af!!
Nu weer een normaal wiel maar als je te strak aandraait krijg ook rare geluiden als je het naar beneden draait
fransvb antwoordt op 2 december 2015:
Ik wou nog schrijven dat je een hulpconstruktie zou kunnen bedenken om het neuswiel vast te zetten aan de dissel. Ketting of iets dergelijks.
Eigenlijk is een nieuw neuswiel met komplete draai construktie de beste oplossing, zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.
Quirien antwoordt op 2 december 2015:
Zou het niet zomaar kunnnen zijn dat velen het te strak aandraaien en daardoor de zaak juist kapot gaat? Bij mij is vast is vast en controleer het nog een keer onderweg.
Wat mij wel eens opvalt is dat er caravanners zijn die als zij aankomen de bovenbuis gewoon in opgetrokken toestand laten zitten en hierdoor vaak de onderste buis met wielje geheel dienen uit te draaien of te weinig "inzicht" hebben de bovenste buis dusdanig te positioneren dat uit en in draaien dan minder behoeft plaats te vinden. Gevoelsmatig denk ik dat geheel moeten uitdraaien en daarna manouvreren de druk op de spindel c.q. onderbuis niet te goede komt.
Om nog even op het verhaal van Ton terug te komen met in mijn achterhoofd wat zou kunnen gebeuren toen mij dat gebeurde direct in zuid-Frankrijk een nieuw neuswiel gekocht, bandje + asje uit de oude gehaald wat ik dit jaar weer heb kunnen gebruiken daar mijn huidig wieltje nogal slijtage begon te vertonen.
Oh, let niet alleen op de diameter van het wieltje maar ook op de breedte.
Bob antwoordt op 2 december 2015:
Na lostrillen van de buis (waarom ???)kwam het wiel uiteraard op de weg, daar kan het wieltje niet tegen. Met een nieuw wiel weer verder maar nu wordt de "vork" waar het wiel inzit met een trekbandje aan de dissel vastgezet. Zekerheid.
PieteR antwoordt op 2 december 2015:
Dat is mij ook eens overkomen!
Maar tegenwoordig draai ik echt wel het neuswiel omhoog! 😉
Willem1 antwoordt op 2 december 2015:
Het probleem dat TS schetst komt ook voor als je neuswiel een samenstel is van BPM en Alko.
Het schroefdraad van beiden past wel maar de "spoed" is iets anders.
Jan@ antwoordt op 8 mei 2016:
Misschien is het simpel maar hoe haal je het neuswiel eraf.
Er zit bovenop een rood handvat waarmee je hem omhoog trekt, onderop uiteraard het wiel, de dissel-V is dicht.
(Vroeghu kon je hem simpel aan de zijkant met de hendel er uit halen).
Alvast bedankt.
Quirien antwoordt op 8 mei 2016:
In het rode handvat( 2 delen) zitten 2 parkers, handvat los van elkaardraaien zodat dit van de neuswielbuis af is,neuswiel in draaien en dissel op beuren en neuswiel met slinger door geleiding waar je hem mee vastdraaid eruit trekken. Tja, met zij montage ging dat inderdaad gemakkelijker.
Je kunt ook de slinger demonteren nadat het handvat er af is maar dat is althans bij mij niet noodzakelijk en extra werk.
Let op dat je een goed passende kruiskop schroevendraaier gebruikt.
Succes met demonteren
Jan@ antwoordt op 8 mei 2016:
Bedankt Quirien, nuttige handleiding, ik had geen idee en voor je het weet ""sloop"" je teveel.
Moet lukken zo.
Quirien antwoordt op 25 mei 2016:
Misschien mosterd na de maaltijd maar zojuist nog even gekeken en zoals mijn vermoeden al was toen ik 2 vermelde het zijn 4 grote parkers.
Maar ik neem aan dat het probleem los hiervan opgelost is.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen