Caravantrekker.nl

Rijden met een automaat

Els schoof vraagt op 3 december 2015:

Wij hebben altijd met een auto met een handmatige koppeling gereden. In de bergen (altijd snelwegen) gaan we met een heel hoog toerental naar boven om zo meer trekkracht te hebben. Dit hebben we geleerd op de cursus van Caravantrekker.nl
Nu hebben we een automaat (touareq). Hoe doen we dat dan bergop?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

MvO antwoordt op 3 december 2015:

Tot voor een half jaar had ik een auto met een voetbediende koppeling. Daarna met een DSG-bak. Mijn ervaring is dat deze vroeger terug schakelt dan dat je het zelf zou doen waardoor de combinatie goed op snelheid blijft. Soms kan het dat de automaat in een grensgebied zit en vaak op- en af schakelt. Zet de bak dan tijdelijk op handbediend.


Kees antwoordt op 3 december 2015:

Hoe doen we dat dan bergop?
Gewoon gas intrappen!?
Het is toch een automaat?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 december 2015:

Wellicht dat Bert n.a.v. de cursus nog een wat meer persoonlijk advies kan geven hier.

Ik verwacht dat de automaat in de meeste gevallen zelf de juiste versnelling zal kiezen bergop. Heeft de automaat een 'sportstand'? Zo ja, zou ik die selecteren omdat dan de bak meestal net iets later opschakelt en iets meer toeren maakt. Anders kan je het ook met de hand doen (flippers aan het stuur?) en net wat meer toeren maken dan de auto zelf zou doen als je het gevoel hebt dat de auto te laat terugschakelt. Lastig zo in het algemeen te beantwoorden....elke automaat is anders.


Janka antwoordt op 3 december 2015:

Bij onze Golf met DSG 7 gebruiken we bergop altijd de manuele TT stand.
Waarom? Omdat het prettiger aanvoelt. We hebben de ervaring dat de DSG soms een fractie later terugschakelt dan dat we prettig vinden als we omhoog gaan.


Bert antwoordt op 4 december 2015:

Jullie hadden een Passat 2.0 benzine toch, zonder turbo? Ja, dat is inderdaad - indien nodig, bergop dus - hoge toeren.

Bij de nieuwere Touaregs die een achttrapsautomaat hebben hoef je beetje afhankelijk van het type motor eigenlijk nooit hoog in de toeren te rijden. Laat bergop de bak maar lekker in D(rive) staan. Geldt trouwens ook voor de wat oudere 6-traps automaten. Vooral bij die eerste Serie zou je misschien zelf vinden dat de respons wat traag is. Schakel dan manueel, die keuze heb je tenslotte.

Hebben jullie nog die 2,50m brede Sunroller? Ja, dan zal qua onderlinge breedteverhoudingen de dikke Touareg een stuk beter passen! 😉


Peter Nederkoorn antwoordt op 16 december 2015:

We rijden een caddy maxi met dsg 7. Onze ervaring van de afgelopen 6 jaar: Rijd in de handstand, zodat je zelf kunt schakelen. Reden: als de bak zelf mag denken, dan schiet het verbruik omhoog, doordat de auto op de ingestelde snelheid van de Croes control wil blijven rijden. Hij schakelt dan te vroeg terug, wat de toeren verhoogt, maar ook zijn dorst. Het beste kun je rond de toeren gaan rijden, die bij het max koppel horen, dan is ie het zuinigst en het sterkst.


jean claude antwoordt op 8 januari 2016:

Wij rijden met een Dodge Ram, automaat 8 vernellingen en met de caravan drukken we de knop TOWING/HAUL in en daardoor gaat de motor ietsje hoger in toeren.


Bert.s antwoordt op 10 januari 2016:

Hier altijd de bak in de automatische stand, bij wegrijden vanaf de camping met zeer stijle weg even in de S stand.
Ook bergaf in de automatische stand, maar dan wel met de cruisecontrol aan, waardoor de bak ook automatisch terugschakeld als de snelheid oploopt....ik beschik over een auto met een 1.8 tsi motor.


Kees antwoordt op 10 januari 2016:

Rijd in de handstand, zodat je zelf kunt schakelen. Reden: als de bak zelf mag denken, dan schiet het verbruik omhoog, doordat de auto op de ingestelde snelheid van de Croes control wil blijven rijden.

Dat ligt dus niet aan de bak maar aan de cruise control. Als je die uitzet kan de bak gewoon in automaat blijven. Scheelt ook weer brandstof. 😉


Bert.s antwoordt op 10 januari 2016:

Dat denk ik ook Kees.
De cruiscontol wil de auto op de ingestelde snelheid houden.
De motor i.c.m de automaat zal hier alles aan doen om dit te bewerkstelligen.
Nu lig ik persoonlijk niet echt wakker van extra verbruik.
Dat weet ik vooraf als ik de caravan er achter hang.
mijn gemiddelde verbruik zit meestal op 1:8....vind ik een prima waarde.


Kees antwoordt op 10 januari 2016:

Als brandstofverbruik een issue mocht zijn heb ik een tip voor je.
Bestijg de berg in een zo hoog mogelijke versnelling. Dat betekent dat je het momentum moet gebruiken. Dus bij de afdaling aan het einde tempo maken en vol gas de berg op om daarmee zo lang mogelijk gebruik te kunnen maken van de hoogste versnelling voordat je terug moet schakelen.
Heeft de Touareg voldoende pit om zonder zweet in de hoogste versnelling de berg te nemen wordt het momentum minder belangrijk om in de hoogste versnelling te blijven maar je kan er toch brandstof mee besparen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker