Henk vraagt op 9 juli 2005:
wij hebben volgens de goede comb. auto/caravantrekker, dat is een swift toscane 959 kg leeggewicht en een fiat scudo JTD 7.0 een goede z.g. treincombinatie, maar afgelopen vak.juni.j.l. in Frankrijk in de bergen liep deze behoorlijk terug, andere met een een caravan en ook wel diesels gingen ons zonder moeite voorbij, hoe kan dat?
Bert antwoordt op 12 juli 2005:
Ik ken natuurlijk niet precies het totale treingewicht waarmee je onderweg was, maar ik kan hier wel wat over zeggen. Deze combinatie scoort in totaal 4 à 4,5 sterren, waarbij het wegrijden en rijden op steile hellingen maximaal scoren. In de online-scores nemen we niet mee met welke snelheid steile hellingen te nemen zijn, alleen de percentages. Wél de typische snelweghellingen zoals bij Luik (5%). Je haalt daar als je je best doet rond de 90 km/u. De praktijk is dat je daar met max. 75 km/u tegenop rijdt omdat anders voor je gevoel het toerental en dus het lawaai te hoog is. Op 12% is de top ca. 58 km/u in twee. Ook hier geldt dat de praktijk natuurlijk niet zo is dat je dat plankgas doet. Het kan dus goed zijn dat je op 12% hooguit 40 rijdt met 3/4 gas. Of zelfs in één met een nog veel lagere snelheid.
Kortom, het gaat om de interpretatie van de gegevens, die overigens in een uitgebreid trekkrachtrapport veel gedetailleerder aan bod komen, waardoor dit soort zaken meteen duidelijk worden. Vooral in een vergelijking.
Je zegt 'hij liep behoorlijk terug'. Dat kan inderdaad het geval zijn omdat je met dit soort auto's over het algemeen een klein snelheidsbereik hebt door de versnellingen en bovendien de geluidsisolatie niet vergelijkbaar is met personenwagens, waardoor je het toerenbereik niet benut. Een personenwagen gaat daardoor op gematigde hellingen harder naar boven. Hij zal echter moeilijker van start gaan en als het echt steil wordt legt hij het af tegen de Scudo. Dus, hij komt overal, maar erg snel gaat het niet. Wel op de vlakke weg, als je tenminste eenmaal snelheid hebt. Want ook hier geldt dat interpretatie van de prestaties belangrijk is. Een topsnelheid van dik 120 in V is natuurlijk mooi. Tegelijkertijd kun je zien dat acceleratie vanaf zeg 80 km/u niet bijster vlot is. Dus het belang van die hoge top is ook weer relatief, zeker in druk verkeer.
Om al deze redenen deze combinatie slechter waarderen dan we doen... Nee. Het is een prima trekker en die 4 sterren alleszins waard.
Henk antwoordt op 11 augustus 2005:
Bert, Bedankt voor de uitleg.
Bert antwoordt op 11 augustus 2005:
Graag gedaan....
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.