Marcel vraagt op 4 januari 2016:
Kunnen we een top tien samen stellen met problemen die er onderweg voor komen aan auto of caravan
Marcel antwoordt op 4 januari 2016:
Klapband caravan
Marcel antwoordt op 4 januari 2016:
Schokbrekers achter van de auto.
Reinier antwoordt op 4 januari 2016:
Verlichting
GB antwoordt op 4 januari 2016:
massa problemen bij stekker van caravan en/of stopcontact van de auto
Kees antwoordt op 4 januari 2016:
Schokbrekers niet, die waren dan thuis al kapot en daar kan je ook wel weer mee thuiskomen.
Maar warmlopen van de motor wil nog wel eens voorkomen.
Quirien antwoordt op 4 januari 2016:
Motorpech in het algemeen b.v. koppeling, electronica etc.
Louis antwoordt op 4 januari 2016:
Ik vermoed dat ongewild door onkunde ook veel onnodige problemen voor komen.
Daar zal tijdens de cursus ook vast aandacht voor zijn.
En ook hier is al veel aan wetenswaardigheden te vinden.
Neem alleen al de dingen die je zelf kunt doen om het risico op een klapband te beperken.
(Stoeprandjes met rust laten e.d. is er zo maar eentje bijvoorbeeld...)
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 januari 2016:
Dat weet ik wel zeker Louis! Door meer kennis en kunde kunnen misschien wel 9 van de 10 defecten voorkomen worden. Lange stilstand (niet gebruik dus) is een andere boosdoener.
Het onderdeel dat ik het meest heb versleten is de breekkabel. Ja, allemaal eigen schuld 😉
fransvb antwoordt op 4 januari 2016:
De volgorde is niet belangrijk!!!
1= lekke band
2= koppeling auto
3= inbraak/diefstal
4= onvoldoende trekkracht
5= vermoeidheid
6= slecht weer/noodweer/natuurramp
7= files/oponthoud
8= camping die niet aan je verwachtingen voldoet.
9= ziekte
10=caravantrekker niet kunnen lezen
Quirien antwoordt op 5 januari 2016:
Oeps, niet te veel opnoemen hè, anders durft niemand meer op pad te gaan(smiley) en gaan ze zich afvragen , is kamperen nog wel leuk.
oh, misschien nog eentje, lege of kapotte accu(s)
Jan@ antwoordt op 5 januari 2016:
Pech en ziekte kan je niet voorkomen. Het minste wat je kunt doen als je met je combinatie op pad gaat dat alles prima in orde is. Als je al met een zwakke accu of met banden die op de grens van vervanging zitten op pad gaat is dat vragen om moeilijkheden.
Fouten zijn veelal te voorkomen door een vast ritueel van checks en controles aan te leren voor elk vertrek en je niet te laten afleiden door gezellig geleuter van omstanders. En bij elke stop loop ik alles zoveel mogelijk even na(o.a. banden ,aankoppeling) en werp een blik onder de motorkap of er niet iets lekt en af en toe motor oliecontrole bij een langere stop.
Verder maar duimen dat alles goed gaat.
Er lag een keer een stuk band midden op mijn baan op de autoroute(dan vervangen Fransen hun caravanbanden pas) en ik moest er recht overheen. Dat kan je bijv. je carter kosten.
Houtman antwoordt op 5 januari 2016:
Natuurlijk: voorkomen is beter dan genezen. Dus kennis van zaken is belangrijk. Net als goed en regelmatig onderhoud.
Helaas heb ik deze zomer zelf ervaren dat niet elke dealer een onderhoudsbeurt aan de caravan correct uitvoert.
Wat mij betreft mag er best, net als bij autobedrijven, een site komen met reviews over onderhoudsbedrijven in de caravanbranche. Of is ie er al?
fransvb antwoordt op 5 januari 2016:
@Houtman,
mag ik je wijzen op een onderwerp wat ik al eerder startte.
Daarin vraag ik me af of wij onderling niet aan keuring en onderhoud kunnen doen.
fransvb antwoordt op 5 januari 2016:
11 caravan spiegels
12 elektra
enz enz enz
Louis antwoordt op 5 januari 2016:
Fransvb zoiets valt ook niet mee, en je zit met ruimte, middelen en afstanden.
Ik heb (voorbeeldje) een paar jaar geleden eens een stuk brandgang willen herbestraten met de aanwonenden / eigenaren.
(Verzakkingen, plassen, je kent het wel)
De één heeft het bij de gedachte al in de rug, de volgende toevallig nooit tijd, de ander heeft "er zelf" geen last van,...de volgende is al te blut voor een kuubje zand, en dan nog diegenen die eerst willen vergaderen. (waaróver denk ik dan)
Ik had als enige wel een kruiwagen, anderen niet, want "voor die enkele keer" koop je zo'n ding niet.
....Dus maar gewoon een dag in m'n eentje de beuk er in gegooit en de grootste problemen aangepakt.
Ik had het na dat lange dagje sportschool trouwens wél echt in m'n rug ha,ha, en zij waarschijnlijk lachen en hun doel bereikt.
(Het is nét als "gezamelijk" de tuin van de school aanpakken...het komt altijd op hetzelfde zéér beperkte aantal mensen aan)
Jean antwoordt op 5 januari 2016:
Mijn vrouw.
Weet alles beter 😉
fransvb antwoordt op 5 januari 2016:
@Jean,
Ze heeft altijd gelijk, wen er nu maar aan!!!!
fransvb antwoordt op 5 januari 2016:
@Louis,
Ik dacht eerst nog even Louis dat je een van mijn buren was, het verhaal van dat achterpad komt zo bekend voor!!!!
Ik heb daar wel een goede oplossing voor, bij mij is nu het hoogste punt in het achterpad.
Terug naar caravantrekker.nl!!!!
Erwin antwoordt op 5 januari 2016:
De deur, met geïntegreerde afvalbak, sluiten terwijl hordeur gesloten is. Kosten E200,-
Quirien antwoordt op 5 januari 2016:
Ach Erwin , er zijn ook caravanners die er zelf dwars doorheen (willen) lopen.
John antwoordt op 5 januari 2016:
In al die jaren: lampjes van de verlichting, binnen en buiten.
Bert antwoordt op 5 januari 2016:
Ik vermoed dat de meeste problemen onderweg van technische aard zijn. En die zijn vaak vooraf te voorkomen.
Zorg voor een technisch goede staat van vooral de trekauto. Die auto krijgt het zwaarder te verduren dan normaal...
Zo heb je waarschijnlijk al een top 7 te pakken. Hoewel?
Begin bij jezelf, stel ik voor, en vraag je af of je ook de vaardigheid bezit om technisch en vaardig met een combinatie op pad te gaan in vaak andere omstandigheden dan in ons vlakke landje.
Overschatting is sowieso een reëel gevaar in het dagelijks verkeer. Dat is een feit.
Na een gedegen voorbereiding d.m.v. een goede caravan rijvaardighedstraining kun je waarschijnlijk zo maar 7 van de 10 problems voorkomen. En die (mogelijke) overschatting van mijn eigen kundigheid neem ik voor lief.
Zie ook: http://caravantrekker.nl/gastenboek/index.php
En: http://caravantrekker.nl/instructie/index.php
Louis antwoordt op 5 januari 2016:
Erwin, ik kan goed de pest in krijgen bij echte schade .
Maar als mij of m'n vrouw dit redelijk goed herstelbare gevalletje zo droogjes zou overkomen ben ik bang dat wij na ontdekking dubbel zouden liggen van het lachen !
"...Oh, het leek al dat de deur iets moeilijker dicht ging dan anders."
(De onze gebruiken we trouwens niet maar hebben er een stuk vitrage hangen)
Robin antwoordt op 6 januari 2016:
Ben ik de enige die al een paar keer het neuswiel is vergeten in te draaien......?
...en dan vind ik van mijzelf dat ik zorgvuldig ben...😉
Ton Groenendijk antwoordt op 6 januari 2016:
Neen@ Erwin, daar ben je vast niet de enige in. En hoe komt dat? Bij de top tien van problemen die je onderweg tegen kunt komen hoort zeker de vriendelijke meneer of mevrouw, die een goed gesprek begint op het moment dat je net bezig bent de vier handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn voor een veilige voortzetting van je reis.
Dus in je beleefdheid om een keurig antwoord te geven op de vaak oninteressante gespreksstof van het ondervonden probleem vergeet je:
1. De klik van de koppeling te horen
2. de stekker stevig vast te zetten
3. de breekkabel vast te maken
4. de handrem er af te halen
5. en het neuswiel op te draaien.
Zei ik in de inleiding vier handelingen? ja zeker. Kan je nagaan dat afleiding tijdens het aankoppelen hoog in de top tien thuis hoort. Als je al dingen vergeet tijdens het typen van een stukje, kan je nagaan hoe gevaarlijk die aardige mensen zijn. Dus: op de derde plaats: de vriendelijk/hinderlijke buurman.
Ton Groenendijk antwoordt op 6 januari 2016:
Huh? zeg ik Erwin terwijl ik Robin bedoel!
Dat gaat niet goed met mij! Dus nu maar extra opletten met aankoppelen, nu blijkt hoe warrig ik word. Sorry Robin.
Jasper antwoordt op 6 januari 2016:
Dat waren dus de problemen.
Krijgen we ook nog de oplossingen? 😉
(voor Quirien, een puntkomma en een haakje sluiten)
Marcel antwoordt op 6 januari 2016:
Ton. Het kan ook anders om zijn. Hulp van de buren kan je ook veel Allende besparen. Dit is in mijn geval wel is gebeurt. Maar de buren waar het om gaat waren niet blij met onze actie. Zij waren er een dagje uit, en dank zij oplettende mensen heeft de voortent het overleeft met een storm met inboedel. Het was een gezin met twee kleine kinderen +/- 0,5 en drie jaar oud. Mensen in de laan hebben geholpen maar werd niet in dank afgenomen door de eigenaar. Wellicht hadden ze liever geld gehad van de reisverzekering of zo.
Marcel antwoordt op 6 januari 2016:
Reserve sleutels meenemen van auto en caravan en zo.
Benno antwoordt op 6 januari 2016:
Levensgevaarlijk zo'n storm met inboedel 😉.
Benno antwoordt op 6 januari 2016:
Zo'n totaal vernield neuswiel heb ik ook wel eens gezien. Inderdaad een buurman met een lief afscheidspraatje Diezelfde situatie met de afstandsbediening van de mover. Even neerleggen op de disselafdekking en verder vergeten. Op de volgende camping bellen met de oude buren. Ding is plat. Vervolgens met de auto manoeuvreren en het achterlicht van de nieuwe Fendt naar de knoppen helpen.
En Hans in Bretagne, was in zijn allereerste vakantie met een caravan zijn schoorsteenpijpje kwijt. Had op de peage het verkeerde tolpoortje genomen, zo een met een hoogtebalk.
Een ouder stel aan het Gardameer had een echt probleem. Gingen samen het laatste plasje doen. Bij terugkomst tasje gejat met bankpasjes. Alles laten blokkeren en vervolgens geen cent meer te makken.
Ook gezien: nieuwe caravan dus stuk groter. Onderweg zoals altijd nog wat boodschappen doen bij de bekende supermarkt. Op de parkeerplaats niet gedacht aan de toegenomen grootte/uitzwaai. Mooie nieuwe Kip stuk minder mooi.
Louis antwoordt op 6 januari 2016:
Sneu allemaal Benno.
Ook eens geirriteert door iemand die totaal onnodig in de weg bleef staan er een breedtelichtje afgetikt tegen een boomtak.
Daarom probeer ik bij manoeuvreren, aan en afkoppelen e.d. altijd net een zombie te zijn.
Ik kijk zelf, negeer goedbedoelde "kom maar,kom maar" zwaaiende armen van medekampeerders, en stap wel even uit om te kijken bij twijfel .
Het is geen garantie, maar als er dan toch wat zou gebeuren heb ik het tenminste aan m'n eigen stommiteit te danken .
TheoS antwoordt op 7 januari 2016:
@Benno,
Na.a.v jouw opmerking over contact met de buren:
Bij aankomst of vertrek haast of contact met mede kampeerders of buren (thuis) staat nog wel eens garant voor problemen: Je wordt afgeleid / je concentreert je niet e.d. Dan gaat er iets fout.
Van een buitendienst contactpersoon van Centraal Beheer hoorde ik eens dat uit onderzoek van hun was gebleken dat tijdens de eerste of laatste 10 minuten van een rit auto-ongevallen tot de top horen.
Waarom: je bent bezig met het verwerken wat er gebeurd is (het begin van de rit) of je aan het voorbereiden op wat er te gebeuren staat (einde van de rit).
Advies: neem aan het begin of einde van een rit voor het vertrekken of na de aankomst de tijd hiervoor rustig zittend in de auto.
Mijn advies op de camping: sluit je af voor goedwillende contacten, neem de rust voor je zelf en ga de contacten pas aan als je klaar bent.
Ik moet wel eens moeite doen mijn communicatieve eegade bij de les te houden, voor mezelf geldt natuurlijk het zelfde.😉
PieteR antwoordt op 7 januari 2016:
Dat neuswiel herken ik helemaal, er liggen waarschijnlijk nu nog flarden van mijn antiplofbandje langs de snelweg om me uit te lachen.
En die afstandbediening.., óók een ding waar ik nog steeds een vuurrode kop van kan krijgen. Gelukkig werkt de nieuwe een stuk beter, dat is dan weer een meevaller!
En dan op de mover achteruit de garage in, om tot stilstand te komen tegen de wasmachine: glas van het achterlicht naar filistinia...
Het zijn allemaal van die dingen waarom je na een paar weken kan lachen, maar op het moment zelf leer je de omstanders heel nieuw Nederlands..! 😉
Robin antwoordt op 7 januari 2016:
Fijn om de herkenning te lezen; maar nu heb ik deze winter een mover laten monteren.......opletten op de afstandsbediening dus :-D
Benno antwoordt op 7 januari 2016:
Jongens,
ik verhaal alleen maar over klein en groter leed wat ik heb waargenomen in de afgelopen 15 jaar.
Zelf geen van deze blundertjes begaan. Wel een keer de handrem (zo'n ouderwetse) niet helemaal vrijgezet om het pas op de volgende camping te ontdekken.
Het was trouwens Ton Groenendijk die op 6 jan. duidde op het fenomeen van een goed gesprek tijdens het aankoppelen; ik haakte alleen maar aan.
Trouwens Hans met zijn verloren schoorsteenpijpje was wel grappig. Ik had stomtoevallig zo'n ding bij me. Dat ging dus van "Goh Hans wat zou het fijn zijn als hier om de hoek een campingwinkel was. In Bretagne. Nou en of! En maar zout in de open wond strooien, om dan eindelijk met een pijpje voor de dag te komen. We hebben nog steeds contact!
Boodschap: als je 's avonds nog even samen naar het toiletgebouw loopt doe dan de caravan OP SLOT.
De ratjes loeren op je.
Kire antwoordt op 17 februari 2016:
Ongelofelijk als ik toch zo op vakantie zou gaan om bij al deze dingen na te denken. Mijn visie de sleurhut er achter hangen en geniet van je vakantie.
In al die jaren nog nooit problemen gehad nu ik er bij na denk maar dit is ook iets waar wij niet bij nadenken.
Willem1 antwoordt op 18 februari 2016:
Het valt hierboven best mee alles zeer herkenbaar.
Ooit zag ik de buurman horizontaal uit zijn caravan stappen omdat zijn vrouw het opstapje even had geleend voor het ramen zemen.
Die konden gelijk weer naar huis, wel met schone ramen natuurlijk
Bob antwoordt op 18 februari 2016:
Onderweg op de snelweg een hels kabaal. Zo gauw mogelijk aan de kant. Bleek dat het neuswiel losgetrild was. Natuurlijk wieltje en de pijp naar de gallemiezen. Sinds dien zit het neuswiel met een sjorbandje aan de dissel.
Bij het aankoppelen alle belangstellenden met goedbedoelde praatjes negeren. Pas als alles goed zit, koppeling, lichten ben ik weer aanspreekbaar.
Eddy antwoordt op 19 februari 2016:
Het gaat met name over problemen rond technische zaken. Ik herken me wel in sommige punten. Maar nu Even een zijstapje als het mag in deze top 10
We hebben een reis- en autoverzekering. Maar nu dekt de autoverzekering geen repatriering van de auto ouder dan 6 jaar.
Nu hebben we ons bedacht dat mijn echtgenote een ongeval kan krijgen en met ambulance of lijnvlucht naar huis moet.... En ik wil mee als begeleider. Hoe verzeker ik de repatriering van auto/caravan in dat geval?
Willem1 antwoordt op 19 februari 2016:
Kan mij niet voortellen dat de beschreven situatie door een verzekeraar wordt gedekt. Ze repatriëren alleen een voertuig als deze door een niet direct te repareren schade niet kan rijden of als de bestuurder(s) om medische redenen niet terug kan rijden.
Niet alles is te verzekeren.
TheoS antwoordt op 19 februari 2016:
Kosten van een vervangende chauffeur of de repatriëring van een auto/caravan kunnen verzekerd zijn onder de auto- en onder de reisverzekering.
Als bij een reisverzekering de echtgenote op de polis staat en dus verzekerd is, hangt het af van de omstandigheden of bij ziekte van de echtgenote de verzekering zorgt voor een vervangende chauffeur of voor de repatriëring van de auto/caravan.
Als bij een gedekte gebeurtenis in redelijkheid niet verwacht kan worden dat je zelf terug rijdt, zal de verzekering voor repatriëring zorgen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.