Caravantrekker.nl

Spanje ECE70

Jean claude vraagt op 7 januari 2016:

Hoe zit het nu eigenlijk met de ECE70 markeringsplaten op de caravan voor Spanje. IS DIT NU VERPLICHT of NIET.
Liefst serieuze antwoorden. Met vriendelijke groet, Jean Claude

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 januari 2016:

Als je combi langer is dan 12 meter zijn die borden alleen in Spanje verplicht.


jean claude antwoordt op 8 januari 2016:

Bedankt Menno voor de nuttige info


RBH antwoordt op 10 januari 2016:

Ik heb ze er ook op zitten, het ziet er niet uit, twee van die enorme stickers.
Vrienden van ons werden vorig jaar aangehouden, zij hadden ze er niet op zitten, maar wel bij zich. Doordat ze direct konden plakken konden ze met een waarschuwing doorrijden. Anders was het een bekeuring geweest.

Er schijnt een beugel te zijn die je aan de rangeergrepen kan bevestigen.
Ik ben op zoek geweest, maar niet kunnen vinden. Wellicht dat iemand ons verder kan helpen?


Quirien antwoordt op 10 januari 2016:

Er zijn nog een paar lange topic's inzake de ECE70 , ik meen me te herinneren dat daar ook iets over is gezegd. Moet je zelf maar even uitpluizen.
Overigens schijnt het ook zo te zijn dat je met fietsen achterop ook deze centimeters er bij moet tellen, m.a.w. de totale combi.


jean claude antwoordt op 10 januari 2016:

Bedankt voor de info allen. Dus gaan we op zoek naar die fameuze ECE70 platen. Zeker geen stickers, ik zal wel een systeem uitdokteren om die platen gemakkelijk te bevestigen en afdoen.


Bob antwoordt op 11 januari 2016:

Uitdokteren hoeft niet is al door vele gedaan hier😉
Ik gebruik al jaren ECE70 aluminium platen.
Hierop plak ik klittenband.


4 kleine stukjes klittenband dat is alles



Alfred antwoordt op 13 januari 2016:

Als je aan de achterzijde van de caravan een raam hebt, kan je ze daar ook voor zetten aan de binnenzijde.
Je mag overigens ook één lang bord gebruiken ipv twee kleinere.


jean claude antwoordt op 18 januari 2016:

Bedankt Alfred en Bob voor jullie ideeën, ik ga even naapen lol


Jan Teepe antwoordt op 19 januari 2016:

Die beugel, waarop je de twee- of 1 bord kunt bevestigen en die opgehangen wordt aan de twee handgrepen achterop, is te koop bij Coppens recreatie in Best. Coppens heeft ook twee internet sites, wellicht dat deze beugel daarop ook te vinden is.


jean claude antwoordt op 31 januari 2016:

He Bob, ik ga uw idee volgen, ziet er goed uit. Enkel een vraagje ; hoe heb je de klitteband bevestigd op de caravan?
Met kit, lijm, dubbelzijdige kleefband. Het moet toch goed vastzitten. Dank bij voorbaat voor uw antwoord.


Ton Groenendijk antwoordt op 1 februari 2016:

In de doe-het-zelf winkels is dubbelzijdig plakband te koop dat waterbestendig is en een enorme trekkracht heeft. En dat bovendien na afloop gewoon te verwijderen is.
Volg de gebruiksaanwijzing!
Ga voor de beste, dus die waarop de trekkracht vermeld staat.


Alfred antwoordt op 1 februari 2016:

Even voor diegene die twijfelen of er ook daadwerkelijk op gecontroleerd wordt in Spanje, hier onder het antwoord.
Afgelopen zaterdag is een kennis van mij bekeurd in Spanje voor het ontbreken van de markeringsborden. Hij viel in een verkeerscontrole vlak voor de grens met Frankrijk. De combinatie werd opgemeten en hij bleek ± 13,5 meter te zijn, tevens werd alles gewogen op een mobiele weegbrug. Hij kreeg een bekeuring van 100 euro en omdat hij op de terugweg was en bijna bij de grens, mocht hij zonder borden zijn weg vervolgens. Gelukkig voor hem, was hij niet te zwaar en bleef het dus bij de bekeuring voor het niet hebben van de ECE70 markering


Alfred antwoordt op 1 februari 2016:

Hij had overigens ook nog gevraagd of het toegestaan is om de borden voor het achterraam te plaatsen en dat werd met ja beantwoord door de betreffende agent van de Guardia Civil


Bob antwoordt op 5 februari 2016:

@ jean claude


He Bob, ik ga uw idee volgen, ziet er goed uit. Enkel een vraagje ; hoe heb je de klitteband bevestigd op de caravan?

Klitteband met een plakstrip wordt zo verkocht in de bouwmarkt.
Op de camping wil ik lelijke borden niet op mijn caravan hebben.
Daarom met klittenband zitten er zo weer op.
4 strookjes per bord is voldoende.

Dubbelzijdig plakband vind ik niks, mijn ervaring.



jean claude antwoordt op 7 februari 2016:

Hi Bob bedankt voor de info.


Debouncer antwoordt op 26 september 2016:

Volgens de ANWB blijkt het allemaal niet (meer) nodig: http://www.anwb.nl/kamperen/nieuws/2008/mei/spanje-verplicht-ece-markering


Jan Teepe antwoordt op 26 september 2016:

Jean Claude
Niet naar de ANWB luisteren. Ik ben Spaans Resident en geloof mij, nog steeds verplicht om combinaties > 12.00 mtr. te voorzien van de ECE70 markeringsplaat of markeringsplaten. Heb je een fietsendrager achterop de caravan, dan de uitsteek hiervan ook optellen bij de totale lengte. Bij de grensovergang bij La Jonquera wordt vaak gecontroleerd. Vooral bij de tolpoort van uitrit 2 intensieve controle. En laat dit nou precies de uitrit zijn, die vele NL caravanners gebruiken om naar de baai van Rosas(San Pere Pescador) te gaan.


Remco antwoordt op 27 september 2016:

Klopt ze staan daar met de mitrailleur in aanslag.
De 4 linker banen wordt streng gecontroleerd.
Gelukkig kon ik de rechterbaan nemen met mijn tol kastje.

Ik zie trouwens genoeg caravans rond rijden zonder markeringen in Spanje, en zelfs mijn Spaanse buurman rijdt zonder markeringen, dat zal wel te maken hebben met het totaal gewicht van de combinatie.


Louis antwoordt op 27 september 2016:

Nóg steeds onduidelijkheid over dat &%^##^bord...?
Ik zou me kapot schamen als ik in de internationale politiek zat en dit soort hamerstuk futiliteitjes al te ingewikkeld voor mij en m'n afgestudeerde collega's zou zijn .
(Geen wonder dat algemene échte problemen alleen maar groter en duurder worden)


Quirien antwoordt op 27 september 2016:

tja, zucht Louis, ellelange topic's zijn er hier en op andere forums al aan gewijd en nog.....
Gelukkig is mijn totale combinatie incl. trapuitsteek achterop 2 cm. korter dan de bepalende 12 meter(smiley)


Debouncer antwoordt op 27 september 2016:

Die onduidelijkheid is nu dus weg: In dit stukje van 2 september jl. schrijft de ANWB: Spanje verplicht géén ECE 70 markering op caravans lichter dan 7500 kg

02 september 2016 - In tegenstelling tot eerdere berichten is er in Spanje geen verplichting voor de zogenaamde ECE 70 markering als de gehele combinatie niet zwaarder is dan 7500 kg.

Deze reflecterende stickers of platen zijn vanaf 2011 verplicht op combinaties langer dan 12 meter, maar zullen op een caravan, die getrokken wordt door een voertuig dat met een B-rijbewijs te rijden is, niet nodig zijn.

Het ANWB Steunpunt in Barcelona heeft dit samen met de Spaanse zusterclub van de ANWB uitgezocht.


Ale Kok antwoordt op 27 september 2016:

En leg dat maar eens in gebrekkig Spaans uit aan zo'n agent die niet gewend is tegengesproken te worden, en zeker niet door zo'n buitenlander, en dus lekker sikkeneurig wordt.


Debouncer antwoordt op 27 september 2016:

Als je in de situatie komt van de "onwetende" agent, kan je natuurlijk een beroep doen op de juridische hulp van de ANWB. Door dit stuk te publiceren nemen ze ook een bepaalde verantwoording en dat zullen ze heus niet lichtzinnig doen.


PieteR antwoordt op 27 september 2016:

Dus als ik daar met een sikkeneurige oom agent sta te bekvechten in mijn allerbeste steinkohlenspanjolisch moet ik volgens jou de juridische dienst van de an*b gaan staan bellen, die vervolgens aan die beste man gaat uitleggen dat hij zijn wetten verkeerd uitlegt? Meen je dat nou echt, of zit je om een lange draad verlegen?


Debouncer antwoordt op 28 september 2016:

Dat bedoel ik niet en dat zeg ik ook niet. Die woorden leg jij me in de mond. Maar achteraf valt het één en ander wel terug te draaien.


Ton Groenendijk antwoordt op 27 oktober 2016:

En wéér publiceert de KCK het verhaal dat bij combinaties die onder de 7500 kg blijven de ECE platen NIET verplicht zijn.
Eerlijkheidshalve lijkt het mij redelijk logisch. Het gewicht komt nu overeen met de bepalingen in de nieuwe (Europese)rijbewijscategorien. waarbij 7500 kg zo'n beetje het kantelpunt tussen amateurisme en beroepsvervoer lijkt te zijn. En bovendien is de ANWB natuurlijk ook aansprakelijk voor het door hen geplubiceerde. Dus...
Blijft natuurlijk de praktijk, waarover al heel wat opmerkingen zijn gemaakt. Uit de opmerkingen blijkt dat de Spaanse politie niet op de hoogte is van wat de ANWB kennelijk uit de wet heeft gehaald. Op zich niet zo vreemd met een Europeese commissie die maar niet praktisch kan denken en niet helder kan voorlichten.


Jan Teepe antwoordt op 31 oktober 2016:

Ik wens degenen, met een >12 mtr. combinatie, die op advies van de ANWB de ECE70 markeringsplaat(en) niet achterop de caravan hebben, veel succes. Het is hier in Sanje normaliter zo, aanhouden en betalen ter plekke. Niet voldoende contanten, als niet Spaans ingezetene, dan gaat de beambte met je mee naar een geldautomaat. Geen geld uit de geldautomaat, spullen worden in beslag genomen. En dan maar wachten dat de ANWB de zaak opgelost heeft. Nogmaals veel succes.


Quirien antwoordt op 31 oktober 2016:

Goh, Jan wat vertel je nu weer.

Als de ANWB zo zeker is van wat zij publiceren is het dan misschien een idee een verkaring in het Spaans op te stellen/uit te geven die leden(of niet leden) dan bij zich kunnen hebben om de Spaanse beambte op grond van deze conclusie te overtuigen?

Zo word je er toch horre dol van. Welles , niettes, welles, niettes, pffff.....


Louis antwoordt op 31 oktober 2016:

Ha,ha Quirien, die ambtelijk politieke bestuurders toch.
En ze schamen zich nérgens gemeend voor...nooit.
Steevast minimaal resultaat in maximale tijd, en altijd dúúúr.
(Eén caravanbordje slechts...eentje !)
"Europa" is dan ook veel teveel gevraagd vrees ik.


Alfred antwoordt op 1 november 2016:

Ik ben ook Spaans resident en kan het verhaal van Jan Teepe alleen maar bevestigen. Er zijn hier tevens nog wel meer afwijkende verkeersregels, die overigens niet altijd even consequent worden gehandhaafd. Dit komt ook omdat niet iedere agent even goed op de hoogte is van de regels, of deze op zijn eigen wijze interpreteert.
Het is inderdaad geen fraai gezicht en buiten Spanje niet toegestaan om met de markering op je caravan ter rijden. En ook al zou de ANWB formeel gezien gelijk hebben, waarom zou je het risico lopen op een vette boete. Als je een beetje creatief bent, zijn ze makkelijk tijdelijk aan te brengen. En de investering weegt zeker op tegen de boete en het eventuele oponthoud.


Quirien antwoordt op 1 november 2016:

@ Jan, Alfred,

ik kan me voorstellen dat je gezien de onduidelijkheid (in dit geval de spaanse beambte?) geneig ben dan eieren voor je geld te kiezen.
Maar aan de andere kant is het toch van de zotte dat je dingen ga doen die totaal niet nodig zijn.
En ja creatief zijn met die "lelijke" dingen is niets mis mee, maar belachelijk indien niet nodig en zonde van de centen, zucht.......

*misschien toch maar aan die verklaring een strook bevestigen waar de beambte zijn bonnentje aan vast kan nieten en inzenden aan de ANWB centrale in Barcelona en hun het dan maar uit laten zoeken(smiley)


Alfred antwoordt op 1 november 2016:

Quirien: Uiteraard is het belachelijk dat de zogenaamde Europese regelgeving niet tot een uniforme handhaving leid, maar het is nu eenmaal niet anders. Overigens zullen er ook wel Nederlandse regeltjes zijn, die buitenlanders weer vreemd vinden. Neem alleen al de wirwar aan maximum snelheden op de auto snelweg. En ook zijn er genoeg Nederlandse agenten die niet alle regeltjes kennen of juist toepassen. Maar met een verklaring van de ANWB al dan niet in het Spaans, ga je het hier zeker niet redden. Het enige wat je kunt doen is achteraf de boete bij de ANWB proberen te verhalen, ivm het verstrekken van onjuiste informatie. Maar ook dat zal geen sinecure zijn.
En zolang de regelgeving en bijbehorende handhaving niet eenduidig is, kun je in mijn ogen toch beter eieren voor je geld kiezen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 november 2016:

Sorry ff OT:
Overigens zullen er ook wel Nederlandse regeltjes zijn, die buitenlanders weer vreemd vinden.
Wat dacht je van de bevestiging van de handrembreekkabel.


Quirien antwoordt op 1 november 2016:

Tja Menno, daar zijn ook al de nodige topic's aan besteed.
Soms maken we het maar moeilijk terwijl het vaak zo makkelijk kan(smiley)
Zal wel hogere Miskunde zijn, ja, ja bewust met een M.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2016:

De ANWB heeft de eerder gedane melding van zijn website gehaald en geeft nu toch weer aan dat de borden gewoon verplicht zijn!

Hoezo de slogan:
Hebben we u ooit de verkeerde kant opgestuurd 😉


Quirien antwoordt op 2 november 2016:

Ze zouden toch van mijn idee, verklaring met strook, niet geschrokken zijn?.(smiley)

Benieuwd wanneer we weer in de "pen"moeten inzake dit welles, niettes gedrog. Zucht.....


Louis antwoordt op 2 november 2016:

Alle begrip voor verschillen in regelgeving, mits het gerelateerd is aan plaatselijke of landelijke omstandigheden.
In berglanden is het logisch dat er anders met voorrangsregels en snelheden om moet worden gegaan dan in onze vlakke plaat.
Ook natuurgebieden/parken bijvoorbeeld kunnen aangepaste gedrags en verkeersregels vereisen.
Helemaal geen probleem.
Maar als Europees aangesloten landen zaken zoals dit bord, óf overal voorkomende vergelijkbare situaties niet identiek kunnen beregelgeven, en ook toonaangevende instanties mank gaan qua juiste informatieverstrekking is er "op niveau" toch wel iets heel ernstig mis.
Waar kan de goedwillende burger dan terecht terwijl we geacht worden "de wet te kennen" ?
(Dit is een in verhouding nog redelijk onschuldig puntje, maar zo komt het dus dat respect voor regelgevers e.d. sterk tanende is)



Ton Groenendijk antwoordt op 3 november 2016:

En dan nog een praktische vraag, zeker nu blijkt dat ook Spaanse ingezetenen dit forum volgen.
Ik kan mij vagelijk herinneren dat (in het verleden?) spaanse voertuigen die een aanhanger trokken aan de rechtervoorzijde een blauw bord met een gele driehoek moesten voeren. Dat nu zie ik niet meer tijdens mijn laatste vakanties. Is dat voorschrift opgeheven?
En zo neen, waar kom ik aan zo'n bord of heb ik als buitenlander een ontheffing?
Het blijft een interessant en intrigerend land.


Jan Teepe antwoordt op 5 november 2016:

Nou Ton, dat bordje hoeft tegenwoordig niet meer. Er moest zelfs een lampje achter dat bordje in het verleden. De Spanjaarden zelf willen, denk ik, ook nog wel eens de draak steken met dit soort onzinnigheid. Op de camping hier in de buurt, komt een drietal keer per jaar de Spaanse caravanclub langs. Zeg maar de Spaanse NCC. En die hebben die bordjes nog erop zitten. Als je er belangstellend naar kijkt, dan lachen ze. Duim omhoog doen en dan blijven ze lachen.


Ton Groenendijk antwoordt op 28 december 2016:

In deze soap, die nu al een jaar actueel is, circuleert op het KCK forum de laatste mededeling. Iemand heeft het uit laten zoeken door "juridische medewerkers" en HET MOET!
Wel is het mogelijk afwijkende maten te voeren, mits die zijn voorzien van een EU-keurmerk. Zo bewijst de EU haar bestaansrecht, met keurmerken op landelijke maatregelen waarvan het bestaan discutabel is. Bestaat er en emoticon die knarsetand? Maar het lijkt nu wel helder. En dus is het antwoord van 7 januari 2016 van Menno het enige wat overeind blijft.


Debouncer antwoordt op 28 december 2016:

Spanje gaat caravan-combinaties >12m totaal zien als vrachtauto-combinaties. Dat houdt in dat het kenteken van het trekkende voertuig ook op de caravan bevestigd moet worden naast het eigen kenteken van de caravan. Spaanse auto's moeten dit dus ook buitenlandse voertuigen. Omdat de maatregel op korte termijn in gaat hoeft het de eerste drie maanden van het jaar nog niet, maar daarna wordt er streng op gecontroleerd.


Alfred antwoordt op 29 december 2016:

In Spanje is het al jaren verplicht dat op aanhangers met een MTM boven de 750Kg zowel het eigen kenteken als ook dat van het trekkende voertuig zit. Tevens moeten ze iedere 2 jaar naar de keuring en apart worden verzekerd. En eerlijk gezegd kan ik de logica van de dubbele kentekenplaat er wel van inzien. Vooral bij vrachtwagens, wisselt de aanhanger nogal vaak van trekkend voertuigen dan kan het (indien noodzakelijk) een hele klus worden om de bestuurder te achterhalen. Ze zullen in Spanje ook wel weten dat 99 van de 100 caravans worden getrokken door de eigenaar, dus om het ook voor buitenlandse caravans langer dan 12m verplicht te stellen lijkt mij wat vergezocht.

@ Debouncer, kan je ook een bron vermelden waar dit verhaal vandaan komt?


Quirien antwoordt op 29 december 2016:

Soms moet 99% lijden voor 1%.😉

Maar zo'n > 12 meter combinatie wordt dan wel stylistisch aan de achterzijde een mooi stukje werk.
Aan de grens, de verplichte ECE 70 borden erop, dan nog even het extra nummerbord erop, terug weer alles eraf. Ach, je moet wat doen tegen woordig in de EU. Extra bril, 2 gevaren driehoeken, alcoholtesters, de nodige stickers of kastjes, rood/wit bord bij de fietsen achterop ( zou soms de caravan te klein zijn om zomaar niet gezien te worden?) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een voordeel , je bent niet verplicht b.v. naar Spanje te gaan.
Laat nu gelukkig mijn combinatie een paar centimeters kleiner zijn dan die 12 meter. 😉


TheoS antwoordt op 29 december 2016:

Quirien,
Wel oppassen, geen ECE 70 of andersoortige borden erop, want dan overschrijden ze de 12 meter en moeten ze erop. 😉


Quirien antwoordt op 29 december 2016:

Tja Theo, ik was al bang dat de door de fabriek gemonteerd trap en/met dakdragers de 12 meter hierdoor zou overschrijden.😉
Nu ben ik nogal tegen fietsendragers achterop maar bij al montage van een fietsenrek achterop, was ik gebonden aan dat circus.

Dus iedereen let op, bij een veel kleinere caravan in lengte vermeld bij de specificaties kan zomaar door het rek en zeker met fietsen achterop die nog verder uitsteken , je zomaar boven de 12 meter uitkomen.

Oh, misschien nog een tip, iedereen heeft toch wel een brandblusser en een goed gekeurde blusdeken bij zich?


Louis antwoordt op 29 december 2016:

Ik zou wel eens willen weten hoe een echte econoom over iets als dit denkt na álle kosten meegewogen te hebben in verhouding tot het werkelijke nut.
Als je in gedachten eens gedetailleerd door deze klucht heen loopt moet dit toch gigantische vormen aan zijn gaan nemen.
De gevolgen van één bordje...daar moet de werkende Spanjaard weer héél erg veel sinaasappeltjes voor kweken.
En nu maar hopen dat de achterkant van de éxtra lange vrachtwagens die je tegenwoordig ziet groot genoeg is om de te verwachten verdere borden uitbreiding te kunnen herbergen haha. (Daar is een legertje niet sinaasappelkwekers zich vast al mee zoet aan het houden, want wij moeten natuurlijk precies weten hoeveel extra meters we daardoor in moeten gaan halen)


dabbertje antwoordt op 29 december 2016:

@Alfred, de bron is www.ijzersterkeeenaprilmop.com 😉



Quirien antwoordt op 29 december 2016:

@ Louis, ik zal eens proberen uit te leggen hoe een echte econoom de basis van de economie zie.
De economie in zijn prille vorm bestaat uit slechts 2 schoenendozen.
De ene schoenendoos vertegenwoordig de inkomsten de andere de uitgave.
Als je het goed doet dan zorg je dat de in doos beter gevuld is, dan de uit.

Toen begon men met allerlei vakjes te maken in die dozen. Het werden er steeds meer en meer.Dan was het ene vakje weer groter dan de ander afhankelijk wie het hardste schreeuwde.
Nu zijn er in de loop der jaren aan de uit kant veel hardere schreeuwers gekomen, en ontdekte men het woord lenen (stastsschuld) of meer uitgeven dan de inkomsten bronnen konden inbrengen.

Nu bevatten schoenendozen natuurlijk ook ooit eens schoenen.
Die trokken sommige (bewindvoerders/regering) dan ook aan .
Bij de een knelde deze heel erg bij de ander was deze veel te ruim.
Zelden pasten deze schoenen maar owee, als deze pasten/passen dan wordt er weer van de in of uit doos geschreeuwd.

Ach, dit verhaal moest ik al op mijn 12 e aanhoren van een wijze man; hij heette vader.
Volgens mij nog steeds actueel, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.😉.
We beginnen af te dwalen. .


Louis antwoordt op 29 december 2016:

Dat is geen afdwalen maar logica Quirien.
Die bordensoap is pas een afdwaling !
Daar moet je niet teveel over vragen...heeft men niet graag.
Daarom worden bij "spontane" t.v. intervieuws de vragen ook tevoren doorgenomen, anders zou men met de mond vol tanden en ECE70 borden continu door de mand vallen haha.
(Ach ja, maar goed dat er even geen echte problemen zijn die om oplossing vragen)


TheoS antwoordt op 29 december 2016:

Iemand met een gezond boerenverstand is een echte econoom. Toch? Hij/zij weet alles van financiële processen op microniveau. Met dat verstand kan hij/zij ook verstandige dingen zeggen over die processen op macroniveau.

In een van zijn boeken schrijft de door mij altijd bewonderde Engels schrijver Charles Dickens het volgende: als je 20 pond per week verdient en 19.99 pond uitgeeft, ben/wordt je rijk. Geef je 20.01 pond uit, dan wordt je arm. Een gouden stelregel?

Natuurlijk hebben economen op basis van hun opleiding eigen kwaliteiten. Zij kunnen helpen in onze ingewikkelde maatschappij zaken beter te doorzien. Zij zijn in staat orde te brengen in de grote en kleine financiële processen. Dat neemt niet weg dat het goed is hun uitspraken, voorspellingen etc. met gezond verstand te bezien.


Louis antwoordt op 29 december 2016:

TheoS, ik ben vroeger eens tijdens de economieles letterlijk het lokaal uitgeschopt mét een knal voor m'n kop.
Het was winter en bloedheet in de klas.
De leraar zette wel de ramen open, maar de radiatoren niet wat dichter of "om en om".
Dus vroeg deze toen snotneus alleen maar of hij zélf wel economie had gestudeerd. (want hoe dom kun je zijn nietwaar)
(Dat was kennelijk duidelijk teveel tegen z'n ego en autoriteit)


TheoS antwoordt op 30 december 2016:

Louis,
Zoals je beschrijft was er sprake van macht(smisbruik). Had hij je gecomplimenteerd en was hij met je in gesprek gegaan, dan zou hij gezag hebben kunnen verwerven.
Helaas verwarren autoriteiten wel eens macht en gezag. Het laatste kun je alleen verwerven, wordt door anderen aan je toegekend door je gedrag, houding etc.


Quirien antwoordt op 30 december 2016:

Wijze woorden Theo, vele weten niet hoe men iets bereiken kan/moet. 😉

En bij het ? bij gouden stelregels die je plaatste, wil ik best aanvullen ; soms is het beter als je 20 pond verdient, 4 pond te lenen om 24 pond uit tegeven als je zeker bent er 30 voor terug te krijgen.😉
Helaas gebeurt dat te weinig en verspilt men gelden aan allerlei projecten of liggen tonnen kostende objecten/projecten zomaar te staan. Gelukkig bestaat er ook nog een woord als; afboeken. Zijn we vaak goed in, maar moet toch weer ergens vandaan komen.

Binnenkort worden we weer geconfronteerd met allerlei sprookjes, wacht maar tot je je stem hebt uitgebracht, menig keer krijg je er windeieren voor terug.
Oh, wel blijven stemmen hoor, anders gaat er iets verloren. Vervelende van mij is ik ben net als met auto's niet erg " merkvast"😉

Nu hou ik er mee op, anders krijgen we dadelijk weer zo'n discussie als bij tolheffing!


Jan Teepe antwoordt op 2 januari 2017:

Beste mensen hoe komen jullie nou toch aan dat verhaal van die dubbele kentekenplaten op de caravan, voor een combinatie, die door een niet Spaans gekentekend voertuig getrokken wordt. Volgens mij Pure onzin. Dit geldt alleen voor ons, residenten in Spanje, met een Spaans gekentekende auto. Wij hebben op onze caravan, >750 kg., het eigen kenteken van de caravan (rood/zwart) plus het kenteken van het trekkend voertuig (wit/zwart) achterop zitten. Niemand weet echt welk bord bovenop moet, maar wat wel moet, is dat beide nummer borden verlicht moeten zijn. Maar ook daar is geen duidelijk voorschrift voor te vinden hoe dit precies moet. Voor Spaans gekentekende trailers (rood/zwart), geldt ook, dat het kenteken van de trekker achter op de trailer dient te zitten. Maar daarbij is het nog onduidelijker waar die borden precies geplaatst moeten worden. Je ziet daar verrassende oplossingen voor. Ik heb nog nooit een combinatie gezien met twee gelijk gekleurde kentekenplaten achterop. En dat zou dan voor NL gekentekende combinaties (geel/zwart allebei) verplicht gaan worden?????? Of hebben we hier te maken met een collega Spanjaard - 28 december = 1 april.


Quirien antwoordt op 3 januari 2017:

Eh, zouden we weer in de nietes, welles, fase komen?😉
Ik zei op 31 oktober 2016 ook al zo iets.
Op 2 november schreef ik, benieuwd wanneer we weer in de "pen" moeten.

Zucht......
Wanneer komt de Verlosser die hier eens een einde aanmaakt?
Of misschien toch een vervroegde 1 april😉


Greetje antwoordt op 15 maart 2017:

Zojuist twee platen aangeschaft ivm reis naar Spanje(Valencia)
Combinatie is langer dan 15 meter maar....ook zwaarder dan 3500 kilo

Volgens sommige sites mag je dan de markeringsplaten ook in de rest van Europa op de caravan hebben
Is dit zo of riskeren we een boete ??


Joost Kolen antwoordt op 11 mei 2017:

Ook ANWB is wakker

https://www.anwb.nl/experts/Kampeermiddelen/vraag/a04a21cb-4c64-4a50-883b-4e04c3b78c21/ece-70-markering-spanje


Rico antwoordt op 11 mei 2017:

Wij gaan ook weer naar Spanje met een combinatie van 12,5 meter lang. Aangezien we naar Spanje geen fietsen meenemen, heb ik de ECE70 platen aan het opgeklapte fietsenrek gemonteerd. Aangezien deze platen in veel andere landen juist verboden zijn, heb ik ze even afgeplakt. Nabij de Spaanse grens haal ik dat er af.


Jan Teepe antwoordt op 12 mei 2017:

Ja natuurlijk mag je de platen, officieel, ook in de andere EU landen op je caravan laten zitten. Als je een combinatie hebt van >3500 kg. dan is het helemaal geen probleem, zelfs in Frankrijk niet. Vraag is alleen, wil je wel met die lelijke platen blijven rijden als het niet nodig is. Er zijn tegenwoordig mogelijkheden om deze plaat(en) tijdelijk te monteren op de caravan. Zie voorgaand in het lijntje.


Rico antwoordt op 12 mei 2017:

Dat die platen niet mooi zijn, zal me jeuken. Zitten me niet op de nek 😉


Ton Groenendijk antwoordt op 12 mei 2017:

Ha,ha, die Rico. Lekker nuchter. Hij heeft vermoedelijk ook een heel lelijke auto, want hij zit er tijdens het rijden alleen maar in, dus de buitenkant zal hem jeuken. Okay, terug naar de zinvolle en inhoudelijke reacties.
P.s. deze reactie komt voort uit een glimlach.


Bart antwoordt op 12 mei 2017:

Als je de platen laat zitten in Frankrijk kunnen ze ook goed zien dat je op sommige trajecten niet harder mag als 70 km /uur boven de 3.5 ton.
Zonder platen moeten ze je staande houden.


Rico antwoordt op 13 mei 2017:

@Ton: Een Vito, bussie dus. Mooi praktisch. En met deze combinatie gaan we zwaar over de 3500 kg heen. Onze vorige Vito was blauw, bedrijfsklaar van de eerste eigenaren. Idd, als je er in zat, zag je er niks van 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker