Caravantrekker.nl

Nieuw: Uitgebreid trekrapport

Caravantrekker (Menno) vraagt op 11 januari 2016:

We starten een nieuwe service! Bij elke berekening kan nu ook een nieuw 15 pagina's tellend PDF trekrapport opgevraagd worden van elke combinatie. Daarin een uitgebreide analyse van de gewichten en prestaties.

Trouwe forum bezoekers kunnen deze week dit rapport gratis opvragen en natuurlijk ben ik dan benieuwd naar de ervaringen. Maak een berekening van je eigen combinatie en vraag het rapport aan. In tegenstelling tot wat er staat deze week geheel gratis!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 11 januari 2016:

1185kg overschrijding!!!
Naar mijn bescheiden mening pakt de berekening niet alle veranderingen die ik heb doorgevoerd. Uitgaand van jullie laatst bekende model mag de auto niets trekken terwijl het model vanaf 2015, 2100kg mag trekken.
Daarnaast, in hoeverre is luchtvering beter/slechter voor de stabiliteit? En word er in de berekening rekening mee gehouden.


Jan antwoordt op 11 januari 2016:

Mooie service , heb hem aangevraagd .
Bedankt.


RobD antwoordt op 11 januari 2016:

PS Menno, ik kon ook het aantal versnellingen niet aanpassen, 8 ipv 6 seq.


Tijs antwoordt op 11 januari 2016:

Menno, het nieuwe rapport ziet er mooi en rustig uit. Daarom al zeker de moeite.

Ik heb onze combinatie laten uitrekenen en vergeleken met het rapport dat ik in juni 2012 heb laten draaien op de site. Het gaat om een Ford Galaxy II - 2.0 TDCi 103 kW / 140 pk [2010] met een LMC Munsterland Musica 470 E. Leuk om zo te testen en vergelijken.

Daar kwam ik 3 aandachtspunten bij tegen:
1) De aanpassingen die ik heb doorgevoerd op belading van de Galaxy en op max. laadvermogen en daadwerkelijke belading (om het precies aan te laten sluiten op de berekeningen van 2012) kwamen uitstekend door.
2) In de berekeningen waren de sterren soms iets anders, maar dat is afronding. Echt een opvallend verschil vond ik dat bij "rijden op bergweg" de score van 5 naar 3 sterren was gegaan.
3) In het rapport wordt op pagina 8 en later gezegd dat de Ford is uitgerust met een automatische versnellingsbak. Dat klopt niet: het is een handbak met 6 versnellingen. Bij de automaat staat in het selectiescherm heel nadrukkelijk "Powershift" vermeld en die geeft andere scores dan de handbak.

Als je beide rapporten ter vergelijking wilt hebben stuur me dan maar even een mail en dan mail ik ze.


marcel antwoordt op 11 januari 2016:

helder rapport met duidelijke info. Wel een opmerking; bij de versnellingsbak krijg ik info over een automaat 5-bak zonder koppelomvormer. Ben er redelijk zeker van dat ik de handbak had geselecteerd. Betreft een Chevrolet Nubira station diesel (2009) handgeschakeld.


anko antwoordt op 11 januari 2016:

Hi Menno,

Mooie actie. Kan ik een tegoedbon krijgen voor wanneer mijn auto in de database staat? 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 januari 2016:

Die tegoedbon kan ik gemakkelijk weggeven 😉

Het automaat probleem zal ik zsm oplossen. Net als alle andere foutjes natuurlijk!


fransvb antwoordt op 11 januari 2016:

Menno,
Ik heb een Fendt Saphir TF 470 uit 2006
die zie ik niet bij de berekeningen staan, welke andere kan ik dan aanhouden.


Jan@ antwoordt op 12 januari 2016:

En ik heb een Tec 470TE uit 2006 die er niet bij staat. Moet ik 2010 versie maar aanhouden? Die komt qua gewicht wel overeen.


Rico antwoordt op 12 januari 2016:

Ik vraag het ook even aan. Ben benieuwd wat voor extra info daar in staat!


Rico antwoordt op 12 januari 2016:

Aanvraag gedaan en na een paar minuten al binnen.

Ziet er keurig uit! Slechts een paar kleinere kanttekeningen.

- In de tekst wordt voor mijn combinatie een kogeldruk geadviseerd van 85 kg. Echter in het overzicht (factsheet) onderaan staat een advies van 90 kg. (wordt daar misschien mijn opgave van werkelijke kogeldruk genoemd?)

- kleine tiepfout: in de tekst staat "paseren" dit moet zijn "passeren".

- mijn combinatie scoort op acceleratie vlakke weg en op snelheid bergen 3 gele (of is het oranje?) sterren. Nee, het is inderdaad geen snelheidsduivel, maar kan uitstekend met het overige verkeer meekomen. Een indicatie met drie sterren is dan toch voldoende? De sterren geel maken lijkt te wijzen op naderend gevaar, of dubbelop.

Als gezegd, het uitgebreide overzicht ziet er goed uit. Veel info, naar mijn smaak zelfs overdreven veel info, aan de andere kant moet dit natuurlijk ook informatief zijn voor de beginnende caravanner. Voor mij zelf is echter de beknoptere berekening op de site meer dan voldoende.

Groet,

Rico


Quirien antwoordt op 12 januari 2016:

Trekrapport ook ontvangen, hiervoor dank.
Ik kwam nog in het rapport nog wat tiepfoutjes tegen.
-vermodelijk en het woord waarneming staat er fout volgens mij ergens in de rubrieken :Acceleratie en Gebruik trekadvies rapport.

Overigens zit er een verschil in de gevens t.a.v. mijn informatie in de gebruiksaanwijzing t.o.v van de max kogeldruk bij jullie vermeld 100 kg en bij mij voor de Mitsubishi benzine uitvoering 80kg.
Maar dat was mij ook al opgevallen in de eerdere berekeningen.
Ach, en voor mij met vele NM's inlevering t.o.v. de andere, maar voor mij beter passend, nog steeds een redelijke trekker. Maar dat had ik bij mijn keuze al ingecalculeerd.

Overigens vraag ik mij al jaren af, in hoeverre of in procenten bevordert de montage van een reservewielhouder met wiel net achter de achteras de stabiliteit door het verlaagde zwaartepunt en zo ook voor de mover.


Jan@ antwoordt op 12 januari 2016:

@ Menno:Vraag en opmerking: bij kracht bij 90 km per uur staat bij mij "" 6e versnelling beperkt bruikbaar 1523 toeren 98% gas. Betekent dit dat ik in deze situatie dan bijna plankgas zou rijden? De praktijk is wanneer ik 90 km rij in de drive draait de motor ca 1600 tpm bij ca 40% gas.
Opmerking wanneer ik bij aanpassen gegevens het caravangewicht verhoog met 50 kg, wordt dat niet veranderd en doorgerekend in de kop van het rapport.
Alvast dank voor de reactie


Frans antwoordt op 12 januari 2016:

Menno, mijn complimenten voor de nieuwe rapporten!
Wat mij opvalt is dat in de loop van jaren de adviezen completer, maar ook terughoudender zijn geworden, d.w.z. iets minder rooskleurig v.w.b. de sterrenbedeling, maar wel realistischer: een goede zaak.
Door de mogelijkheid om eigen specificaties te kunnen invoeren heeft het rapport nog aan waarde gewonnen.
Een overzicht met detailopmerkingen heb ik per mail aangeleverd.


Andy M antwoordt op 12 januari 2016:

Hallo Menno,

Heb net ook een trekrapport aangevraagd en meteen gekregen. Dat is veel sneller dan vroeger.
Ik zal het vanavond goed lezen.
Ik heb alleen een vraag over de kosten, in de email is wel gevraagd om €5 over te maken, wat ik niet verwacht had, wat is nu de bedoeling? Ik wil niet te boek staan als wanbetaler.

Bedankt Andy.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

Tot 17 januari zijn er geen kosten aan het rapport verbonden, maar kom je fouten tegen of dingen die niet kloppen wil ik die graag weten. Iedereen die al e.e.a. heeft doorgeven bedankt!
Uiteraard mag betalen voor onze service altijd 😉

Staat het exacte caravan model er niet tussen kies dan een andere en pas de afmetingen en gewichten aan in de berekening. Gegevens van de auto kunnen deels ook aangepast worden maar niet het aantal versnellingen. Kogeldruk is iets waar ik nog even goed naar moet kijken als je die aanpast.


Ronald S antwoordt op 12 januari 2016:

Nieuw: Uitgebreid Trekadviesrapport!
op de weg en een uitgebriede alanyse moet denk ik worden
op de weg en een uitgebreide analyse
De kosten voor dit trekadiesrapport moet denk ik worden
De kosten voor dit trekadviesrapport
En nu ga ik eerst de e-mail doornemen.


fransvb antwoordt op 12 januari 2016:

heb net vergelijking gemaakt tussen Opel insignia Opel Zafira Tourer.
Marginale verschillen tussen de 2
Insignia scoort iets beter.
In ieder geval is de overstap van de Insignia naar Zafira Tourer een goede en zeker geen mindere overstap geworden.


Ronald S antwoordt op 12 januari 2016:

Menno, bijzonder leuk, duidelijk en leesbaar geschreven. Ben tot ongeveer pagina 7 en is toch wel een lange zit, heb daarbij onderwijl nog wat opmerkingen.

Onder de "I", informatie buttons op hoofdpagina.
gewichtsverhouding caavan - caravan
kogeldruk advies, het woord "we" toevoegen
maximale snelheid op 12% gerden - gereden

In het rapport:
Gebruik trekadviesrapport: waarnemimng
Prestatie- en trekkracht: luchtwerstand
Gewicht, (in mijn geval volgens RDW) leeg = 1233 kg; rijklaar = 1333 kg; is de 1433 kg rijklaar niet wat te veel? Uiteindelijke totaalgewicht auto zo rond de 1650 kg?
Is het nog een optie om daar waar het toegevoegde waarde heeft gemiddelde waarden toe te voegen om te zien hoe je combinatie ten opzichte van het gemiddelde presteert? (optimaal, eigenmerk, heel de database ???? enz enz)


Andreas-NL antwoordt op 12 januari 2016:

Ik las net de bijdrage van Andy die vrijwel direct het rapport toegestuurd kreeg mét de vraag om € 5,= te voldoen.
Ik heb eergisteren al een uitgebreid trekkrachtrapport aangevraagd maar niets ontvangen. Wél al 2x de opmerking dat ik € 10,= moet overmaken. Dus ik vermoed dat mijn benadering: Berekeningen - Toelichting en de link naar 'uitgebreid trekkrachtrapport' niet de juiste was..
Wat is de juiste weg dan wel? Overigens wil ik er best voor betalen hoor.


Quirien antwoordt op 12 januari 2016:

@fransvb, misschien wel t.o.v. , waarschijnlijk solo minder verbruik en voordeliger in de wegenbelasting een win, win situatie.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

@Andreas,

Deze nieuwe service waarbij 'automatisch' het rapport opgesteld wordt gaat v.a. volgende week 5 euro kosten. Daarnaast hebben we ook nog een persoonlijk uitgebreid rapport dat Bert maakt en handmatig controleert en daardoor 10 euro moet kosten. Als je dat laatste wil ontvangen zal je 10 euro moeten betalen aan Bert en het 'online' rapport is deze week nog gratis 😉


Dennis antwoordt op 12 januari 2016:

Hallo Menno,

inderdaad mooi en uitgebreid rapport, de Mazda CX 5 met Dethleffs c'go 475 FR heb ik van jullie mogen ontvangen.

bedankt gr Denis


Andreas-NL antwoordt op 12 januari 2016:

OK Menno, dus zit ik kennelijk "verkeerd". Want hoe kom ik dan bij dat 'on line' rapport dat volgende week € 5,= moet kosten?


Bert antwoordt op 12 januari 2016:

@Andreas.
Aanvulling op Menno's reactie. De persoonlijke rapportage wordt indien gewenst begeleid door een persoonlijke interpretatie / commentaar, afhankelijk van de ervaring en reisdoelen van de aanvrager. Deze rapportage sturen we normaal gesproken binnen twee dagen na ontvangst van uw bijdrage van 10 Euro.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

@Andreas, eerst een online berekening maken en dan daar je email adres invullen.


JHN Bruns antwoordt op 12 januari 2016:

Beste Bert,
Kan de Ford Kuga 1,6 FWD 150pk Ecoboost 2015 (auto nieuw in juni 2015 gekocht maar Ford had nog diverse 1,6 staan, dus eigenlijk 2014)niet vinden en oude CV Hobby Excellent Easy 495 UFE 2001.
Dank voor de info


Bert antwoordt op 12 januari 2016:

@Bruns
Deze Kuga staat in het selectielijstje: de tweede bij oudere modellen. De betreffende caravan zal er mogelijk niet tussen staan (al weer 15 jaar jong...) Kies een soortgelijke en wijzig zelf gewichten en afmetingen.


Bart antwoordt op 12 januari 2016:

Beste Menno.

Het laadvermogen van de caravan gaat tot 400 kg, maar met een zwaardere as kom ik wel hoger als 400kg.
Bij berekening kom ik nu uit op caravan gewicht van 1628 kg geladen, kan ik dan beter een ander type caravan pakken om op 1700 kg uit tekomen.
Of maakt die laatste 72 kg niet veel meer uit, behalve verhouding trekauto/caravan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

Maak dan het leeggewicht van de caravan wat hoger. Dat kan je onderaan de pagina aanpassen.


Jan@ antwoordt op 12 januari 2016:

Dat heb ik ook gedaan Menno alleen rekent het niet door boven in het rapport.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

Heb je wel eerst op aanpassen gedrukt? Het rapport wordt gemaakt met dezelfde gegevens die in de berekening op het scherm staan.


Bart antwoordt op 12 januari 2016:

Nu een Wilk Sento 550 DM ingevoerd in plaats van een Sento 490 UE.
Nu caravan gewicht 1680 kg met 400kg beladen.
Maar ook nu een goede combinatie.
De Wilk 490 Ue weegt leeg 1190 kg, maar met Mover ,Accu, Reservewiel en een nieuw dak weegt hij nu 1380 kg op de remmentestbank
Bedankt voor deze verbetering van de site.



Louis antwoordt op 12 januari 2016:

Begrijp me niet verkeerd, maar luid dit nieuwe systeem het einde van het bestaande in ?
Ik ben sinds ik de caravantrekker ken zo'n drie caravans en vier auto's verder dacht ik.
En tevreden met de berekeningsresultaten die van mij ook niet op de milligram hoeven.
Dus ik kijk eigenlijk niet uit naar ellenlange rapporten.
Nogmaals begrijp het niet verkeerd, niets is gratis dus maak ik indien gewenst wel vijf of tien euro over als ik aan iets anders toe ben en iets wil weten, maar op een heel boekwerk zit ik eigenlijk niet te wachten.
Zeker niet als ik bijvoorbeeld een stuk of drie trekauto's met elkaar wil vergelijken .
Daarnaast denk ik dat velen "zo tussendoor" ook wel eens even naar de gevolgen van een andere (of deel) combinatie willen kijken.
En dan is het bestaande systeem ideaal.
(Ik moet wél bekennen dit nieuwe systeem juist wegens die vijftien bladzijden nog niet te hebben bekeken)


Bert antwoordt op 12 januari 2016:

Dag Louis.

3x4 combis's verder = 12. Zo fijn dat je al die tijd plezier hebt gehad van Caravantrekker.nl.

Je rectie was: het einde van de (bestaande) versie van caravantrekker?

Antwoord: nee geenszins. Maar waar denk je dat onze site van kan bestaan?

Er zijn nu twee individuen bezig met de ontwikkeling van de site en een of andere vorm van het trekkrachtrapport en diverse caravantrainingen...

Heb je ooit een bedragje gefourneerd? 3x4x2,50=30. Toch?

Groet, Bert


Louis antwoordt op 12 januari 2016:

1-0 Bert... Menno is je trouwens al vaker vóór geweest met een dergelijke opmerking .
Laat ik nu echt denken dat dit hoofdzakelijk van cursussen en adverteerders afkomstig is.
Ik zie tenminste nogal eens wat verschijnen.
En aan jullie kampeermiddelen en reisdoelen te zien lijkt het niet echt slecht te gaan.
Maar de boodschap is begrepen ha,ha, ik zal vandaag of morgen wat overmaken.
(Als je maar geen boekwerken gaat sturen, en het praktische korte systeem handhaaft)

Groeten,
Louis.


Andy M antwoordt op 12 januari 2016:

Hallo Menno,

Ik heb net de rapport van mijn Mazda 3 (2.2D) met Fendt 420QF doorgelezen.
De rapport ziet er erg goed uit en geeft een goed inzicht in de combinatie, het bevestigt eigenlijk wat ik al in de praktijk heb gevonden. Mijn complimenten.

Ik zie alleen een klein probleem met de kogeldruk rapportage:

De advies kogel druk is 70kg, maar ik heb handmatige de kogel druk "max" en 'in berekening" op 75kg. gezet. Zo ver ik kan zien is 75kg gebruikt voor de berekeningen.

Maar op bladzijde 5 staat:

Bij een caravangewicht van 1220 kg van de Fendt adviseren we een kogeldruk aan te houden van zo'n 70 kg. Dit is ook precies het maximale voor deze Mazda.


en op bladzijde 15 staat:

Gewichtsverhouding 76% (1220 kg / 1595 kg)
Stabiliteitsreserve 8.7 - (8.2)
Invloed belading 23%
Maximaal trekgewicht 1500 kg
Maximale kogeldruk 75 kg (advies: 75 kg)

Hoop dat je hier wat aan heb, nogmaals bedankt voor de rapport,

Andy.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

En aan jullie kampeermiddelen en reisdoelen te zien lijkt het niet echt slecht te gaan.

De schijn bedriegt..... De inkomsten staan onder druk o.a. door adblockers die meer en meer in opkomst zijn. Bovendien vind ik het belangrijk om onafhankelijk te kunnen blijven. Inmiddels zijn bijvoorbeeld alle caravantijdschriften en tv-programma's nog alleen maar advertotials. Objectieve informatie waar de consument iets aan heeft moet m.i. betaald worden door de consument. 5 euro voor een uitgebreid rapport waar naar ik hoop vooral de iets minder ervaren caravanners iets aan heeft lijkt me een goede investering als een nieuwe auto van vele duizenden euro's wordt gekocht. De ervaren caravanner kan wellicht zelf aan de hand van de factsheet zijn beslissing nemen welke auto/caravan geschikt is. Maar ook dan is een bijdrage zeer wenselijk! En als die onvoldoende vrijwillig komen sluit ik niet uit dat goede informatie alleen maar betaald beschikbaar komt.

Terug naar het nieuwe rapport.
Inmiddels al heel wat foutjes verbeterd maar als er nog onduidelijkheden in zitten hoor ik het graag. Ook als er nog zaken zijn die anders zouden moeten of waar geen aandacht aan is besteed laat maar horen.

Kogeldruk is lastig om te verbeteren (meer dan een typefoutje in de code) maar daar werk ik aan.


Andy antwoordt op 12 januari 2016:

Hallo Menno,

Ik heb nog wat raars gevonden met de kogeldruk berekening.
Als ik een berekening maak op de site voor mijn oude Toyota Verso (1.8 van 2007) is de advies kogeldruk nogmaals 70kg en hier wordt mee berekend. Er wordt dan 1 ster gegeven voor kogeldruk. (Ook wordt gemeld dat dit 18kg hoger is dan de max kogeldruk van 52kg).

Maar als ik de Kogeldruk "in berekening" handmatig op 52kg zet wordt er ineens 4 sterren gegeven voor kogeldruk! Dit lijkt mij niet correct. Zeker gezien het feit dat de stabiliteit en overal score lager wordt zoals ik zou verwachten..

Hoop dat dit je helpt.

Groetjes Andy.


Andy M antwoordt op 12 januari 2016:

Hallo Menno,

Nogmaals over de Kogeldruk sterren.
Ik vraag mee af of ik het fout begrepen heb een dat het juist de bedoeling van de sterren is aan te geven hoe de advies kogeldruk overeenkomt met de max kogeldruk.

In dit geval zou een overschrijding van de max inderdaad minder sterren opleveren ondanks het feit dat de combinatie stabieler is.


Groetjes Andy


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 januari 2016:

Ja, de sterren bij kogeldruk moeten aangeven of de auto de geadviseerde kogeldruk aan kan. Is advies bijv. het maximum krijg je 4 sterren, 5 als je dan nog marge hebt en minder als je tekort komt.

Oorspronkelijk kon je de kogeldruk niet wijzigen en eigenlijk moet dat ook niet. Voor een goede beoordeling en vergelijking tussen auto's is het 't meest logisch uit te gaan van ons advies en moet je niet gaan manipuleren met de kogeldruk. Door een hogere kogeldruk bijvoorbeeld in te voeren om daarmee een betere stabiliteit score te krijgen vind ik een schijn veiligheid geven.

Ik heb net in het rapport het dan ook niet meer mogelijk gemaakt de kogeldruk te wijzigen. Daardoor is de tekst iig altijd logisch en het advies het meest realistisch.

Kogeldruk is niet los te zien van de belading. 20 kg voorin stoppen levert immers niet dezelfde stabiliteitswinst op als 20 kg verplaatsen van achter naar het midden terwijl in beide gevallen de kogeldruk toe neemt. Wil je stabieler beladen moet je hier spelen http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php


Jan@ antwoordt op 13 januari 2016:

""Heb je wel eerst op aanpassen gedrukt? Het rapport wordt gemaakt met dezelfde gegevens die in de berekening op het scherm staan"".

@ Menno, ik zie het al,ik heb alleen het maximaal toegestane gewicht veranderd maar de verandering van caravan gewicht moet bij leeggewicht plus belading worden ingevuld. Anders "'pakt"" ie het niet in de kop.
Bedankt.


fransvb antwoordt op 13 januari 2016:

Dus Menno, de advertentie inkomsten worden steeds minder door de adblockers.
Dit is ook gebeurd met de KCK waardoor het blad steeds meer de glans van vroeger begint te verliezen.
Acsi Freelite vind ik meer gericht op de campereraar.


johan antwoordt op 13 januari 2016:

Ik heb het rapport ook aangevraagd.
Zal er vanavond induiken en reageren.
Dank alvast voor al jullie werk voor deze dingen.


TheoS antwoordt op 14 januari 2016:

Begin van de week heb ik het ook aangevraagd. Nog geen reactie gehad.
Is het, Menno/Bert, wel aangekomen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 januari 2016:

Wat heb je aangevraagd? De nieuwe (nu nog even gratis) berekening krijg je direct toegestuurd na het invullen van je email adres bij het maken van een 'gewone' berekening.


TheoS antwoordt op 14 januari 2016:

Het uitgebreid trekrapport heb ik aangevraagd.
Blijkbaar is er iets niet goed gegaan, Ik zal het later vanavond opnieuw doen.
Bedankt.


Tijs antwoordt op 15 januari 2016:

@TheoS: het gaat hier niet om het uitgebreide trekkrachtrapport (al is het rapport vrij uitgebreid).

Je maakt gewoon een berekening van jouw combinatie. Daarna staat er onderaan het bekende overzicht een groen kader met de titel "Nieuw: Uitgebreid Trekadviesrapport!". Daar vul je je e-mail adres in en klikt op de knop er naast. Dan wordt het rapport automatisch gemaakt en meteen naar je mailadres verstuurd.

Werkte prima bij mij.

Succes.


Janka antwoordt op 15 januari 2016:

Ook hier de aanvraag ingediend en keurig via de mail gekregen.
Een prima en duidelijke uiteenzetting.
Een enkele vergeten letter is niet storend tijdens het lezen.
Mijn dank is groot!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2016:

Toch zou ik wel graag vernemen welke letters nu nog missen. Ik heb er al heel wat gevonden en deze week toegevoegd maar misschien nog niet allemaal. Het was tenslotte niet voor niet gratis deze week 😉

Mensen die mij al wel getipt hebben, heel erg bedankt!


Janka antwoordt op 15 januari 2016:

Komt voor elkaar.
Asap. ;-:


Stan antwoordt op 15 januari 2016:

Wat een interessant rapport.
Wat opviel is dat er bij de Zafira tourer 1.6 CDTI over een automaat wordt gesproken, terwijl wij toch echt een handbak hebben. Volgens mij is de 1.6CDTI ook niet als automaat beschikbaar geweest.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 januari 2016:

Dat verhaal over de automaat was een fout en inmiddels verbeterd, net zoals meerdere andere foutjes....
Haal maar even (voor 17 januari) een nieuwe versie op.


TheoS antwoordt op 15 januari 2016:

@Tijs
Daar ging het juist wel om.

@Menno,
Gisteravond heb ik het nog ontvangen. Bedankt, het ziet er heel goed uit.
Ik geef nog inhoudelijke een reactie, maar heb daar even tijd voor nodig.
Een algemene opmerking is dat er hier en daar nog wat taalfoutjes inzitten.


Henk antwoordt op 15 januari 2016:

Menno,

Bedankt voor de mooie service, ziet er gelikt uit.
Toch een kleine opmerking, het zou handig zijn om een beetje meer keuze te hebben bij het invoeren van de gewichten ( Belading auto en caravan)

Groet,
Henk


Houtman antwoordt op 15 januari 2016:

Ook ik heb dankbaar gebruikgemaakt van de mogelijkheid om deze week een kosteloos en uitgebreid rapport aan te vragen.
Ziet er inderdaad piekfijn uit.


Gerard Schuurmans antwoordt op 15 januari 2016:

Menno dank voor de snelle reactie en het uitgebreide test rapport, ik heb het onmiddellijk doorgelezen en ben toch wel een wat geschrokken van de stabiliteit van mijn combinatie, het inpakken en afwegen ga ik zeker vanaf nu met meer aandacht en precisie aanpakken. De snelheid is ook van belang en zal ik zeker aanpassen.
Zie hier het grote nut van zo'n uitgebreid test rapport. Een aanrader voor iedereen.

Vriendelijke groet Gerard


Tijs antwoordt op 16 januari 2016:

@TheoS: je hebt gelijk. Ik bedoelde het persoonlijke advies van Menno dat je via het linkermenu aanvraagt. Te snel getypt.


Tijs antwoordt op 16 januari 2016:

@Menno: ik heb het rapport nog een keer gedraaid en inderdaad, de automaat-fout is er helemaal uit.

Toch wel een vraag: hoe komt het dat in het rapport van 2012 met dezelfde gegevens ik 5 sterren groen op "rijden op bergwegen" kreeg, terwijl er nu (in beide 2016 rapporten) nog maar 3 sterren oranje overblijft op dit punt?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 januari 2016:

De sterren waardering is in de loop der tijd wat aangepast en ook de criteria. Bij rijden in de bergen is dat een combinatie van de maximale helling waarop gereden kan worden en snelheid waarmee zonder dat heel veel toeren gedraaid moet worden. Jou combi komt net 4 km te kort voor 4 sterren. Die 4 km kan die wel maar dan maakt de motor net iets te veel toeren. De grens is natuurlijk altijd dubieus.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 januari 2016:

Mensen die gereageerd hebben met het doorgeven van foutjes hartelijk dank!

En zoals eerder aangegeven, vanaf 17 januari is het opvragen niet meer kosteloos.


Tijs antwoordt op 17 januari 2016:

Dank je, Menno. Duidelijk.


Vakantiegenieter antwoordt op 17 januari 2016:

Duidelijk rapport
Pagina 3 bij slingeren taalfoutje "uitwijkmanoevre"
Pagina 5 gewicht auto, dit is duidelijk hoger dan het rijklaargewicht op het kenteken. Ook als ik de extra's zoals trekhaak meeneem is het m.i. wel erg hoog gekozen. (En dan ben ik al uitgegaan van het testgewicht zoals ik deze voor mijn auto ken en die idd een stuk hoger is dan het leeggewicht)
Pagina 6 tweede regel taalfout "comfortaberler"
Pagina 7 snelheid.....bij de laatste zin aangaande stabiliteitssysteem schijf je "en zijn zelfs bij een (test) combinatie met een score van 8.5 het overwegen waard" Voor mij impliceert dit dat een 8.5 nog een behoorlijk goede score is, terwijl de verhouding als 3 sterren oranje wordt aangegeven, maar stabiliteit met 4 groene sterren. (Zal wel met de 76% te maken hebben). Voor de minder oplettende/ervaren lezer misschien wat verwarrend en zou en 8.5 kunnen zien als een goed tot zeer goed. Overigens heeft mijn combi een 13,8 score 😃)
Pagina 12 taalfoutje twee keer een dubbele punt na weggereden


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 januari 2016:

Super!
Is aangepast en verduidelijkt.


René antwoordt op 17 januari 2016:

Vandaag het nieuwe uitgebreide rapport aangevraagd en direct ontvangen.
Volgens mij zijn alle taalfouten er wel uitgehaald, kwam geen vreemde dingen tegen.
Conclusie, een mooi uitgebreid rapport met goede tips en opmerkingen.

Voegt het heel veel toe ten opzichte van de vorige versie? Nou, dat ook weer niet. De vorige rapporten waren voor mij ook al prima.

Lees nu net dat ik voor een gratis versie het voor 17 januari had moeten aanvragen. Maar ja, toen waren we nog op vakantie.
Geen probleem overigens hoor, heb al vaker van de service gebruik gemaakt.

Met vriendelijke groet,

René Koot.


Janka antwoordt op 20 januari 2016:

Hierbij mijn opmerkingen zoals beloofd.
De auto is een Golf Variant 1.9 TDI (DSG 7) met 77kW /105 pk uit 2008 met een Sprite Alpine Sport 420 CT uit 2014.
Bij massa rijklaargewicht gaat het rapport uit van 1576 kg, idem bij de gegevens combinatie. Dat zou dan op het kenteken moeten staan.
Echter staat op het kenteken 1451 kg en dat is toch wel een ruim verschil.
Bij stabiliteit: comfortaberler..
Onderaan : kogedruk bij lege caravan..
Acceleratie van 70 naar 90 km/u etc..bij maximaal doortekken..
Bij wegrijden op een helling
2e allinea: langdurig lanzamer rijden dan 7km/u..
3e allinea: slippen van de voorwielaandrijving kan ook een nadel zijn..

Dit is wat ik er tot nog toe uit heb kunnen halen.
Verder natuurlijk een prima overzicht van de mogelijkheden.


TheoS antwoordt op 21 januari 2016:

Na de ontvangst van het rapport heb ik beloofd opmerkingen te maken.

Het gaat om een Volvo V70 D3 2012, geartronic (leeggewicht 1575 kg.: max. trekgewicht 1600 kg) en een Avento AvaAxion (6.68 m.; max. 1500 kg).

In de berekening is uitgegaan van de volgende gewichten: auto 2175 kg.; caravan 1495 kg.; kogeldruk 80 kg.
Met deze combinatie heb ik intussen 1 jaar, ruim 6000 km ervaring: ongeveer 1800 km. zijn twee fietsen op het autodak meegenomen, bergachtig terrein tot 15%, lange autobaan hellingen.
De berekende gewichten komen ongeveer overeen met de werkelijkheid.

Mijn opmerkingen:

Het rapport geeft veel informatie. Prettig zijn de ruime toelichtingen, de tips en beschrijvingen (ook de cijfers) van effecten op de stabiliteit bij (het verplaatsen van) belading, toenemen van de snelheid en het wijzigen van de kogeldruk.
De hoofdlijnen van de berekening sluiten aan bij mijn ervaringen: comfortabel op snelwegen; gemakkelijk wegrijden op hellingen; ruim gebruik hoogste (zesde) versnelling.
Handmatig versnellingen kiezen doe ik alleen op hellingen.

Vragen / opmerkingen:

Het brandstofverbruik is ruim 9 l/100 km. Het rapport spreekt van 10.9.

De zesde - versnelling is alleen op een vlakke weg vanaf 85km /uur bruikbaar.
Het rapport zegt dat Hoe meer ruimte er is tussen de lijn van de weerstand en de lijn die de kracht aangeeft bij een bepaalde snelheid, hoe gemakkelijker de auto de caravan trekt, en er dus ook kracht 'over' is om bijvoorbeeld te versnellen.
Bezie ik dit in het rapport bij de zesde versnelling dan is die ruimte onder de 80 km/uur groter dan daarboven. De zesde versnelling is echter pas vanaf ongeveer 85 km/uur goed bruikbaar. Dat komt wel overeen met de kleuring van de lijn voor deze versnelling.

De combinatie krijgt bij een goede belading en een kogeldruk van 80 kg een score van 8.
Welke snelheid hoort hierbij? Onder snelheid geeft u immers aan dat bij een toename van de snelheid de score afneemt.

De belading heeft een grote invloed op een veilig weggedrag. Deze is, aldus het rapport, niet bij elke combinatie even groot. Bij mijn combinatie is die invloed 21%. Dit percentage is bedoeld om te gebruiken bij vergelijking met andere combinaties.
Is er iets meer over dit percentage te zeggen? Hangt dit samen met de gewichtsverhoudingen of zijn er - uitgaande van de zelfde belading - nog andere bepalende elementen? Is dit hoog/laag?

U geeft als advies maximum 100 km. Als regel heb ik een lagere snelheid (85-90). Mijn auto heeft TSA (trailer stability assistent). Verandert het advies daardoor?

Onder kracht bij 90 km/u in de 5e versnelling is in een tabel is aangegeven in welke versnellingen gereden kan worden bij 90 km/u. Daar is ook een benadering gegeven van hoe ver het gaspedaal dan ingedrukt moet worden. Hoe hoger een versnelling des te meer gas dient er te worden gegeven. Dit is iets dat me wel bekend is. Echter ik heb nooit een directe relatie kunnen ontdekken met het brandstofverbruik bij een hogere of lager versnelling. Is hier iets over te zeggen?


TheoS antwoordt op 21 januari 2016:

Beste naamgenoot,

Als je mijn bijdrage goed leest, zul je ontdekken dat dit een overbodige opmerking is.
Toch wil ik mijn ABS, TSA, etc niet missen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2016:

De foutieve gewichten (in de tekst) van de auto zijn aangepast net als nog een paar foutjes.

TheoS heeft een paar opmerkingen/vragen:

De combinatie krijgt bij een goede belading en een kogeldruk van 80 kg een score van 8.
Welke snelheid hoort hierbij? Onder snelheid geeft u immers aan dat bij een toename van de snelheid de score afneemt.


Helaas is dat niet exact aan te geven. De genoemde score is dan ook vooral vergelijkenderwijs van belang en geeft een indicatie. Het kijken op een tiende in de score heeft natuurlijk weinig praktische waarde.

De belading heeft een grote invloed op een veilig weggedrag. Deze is, aldus het rapport, niet bij elke combinatie even groot. Bij mijn combinatie is die invloed 21%. Dit percentage is bedoeld om te gebruiken bij vergelijking met andere combinaties.
Is er iets meer over dit percentage te zeggen? Hangt dit samen met de gewichtsverhoudingen of zijn er - uitgaande van de zelfde belading - nog andere bepalende elementen? Is dit hoog/laag?


21% is een gemiddeld percentage en hangt samen met de gewichtsverhoudingen en de afmetingen van de caravan (giertraagheidsmoment). Daar zelf mee spelen kan op http://caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php

U geeft als advies maximum 100 km. Als regel heb ik een lagere snelheid (85-90). Mijn auto heeft TSA (trailer stability assistent). Verandert het advies daardoor?

Nee, je rijdt immers ook niet harder omdat je een veiligheidsgordel draagt. TSA etc. is zoals je zelf ook aangeeft nuttig in geval van nood.

Onder kracht bij 90 km/u in de 5e versnelling is in een tabel is aangegeven in welke versnellingen gereden kan worden bij 90 km/u. Daar is ook een benadering gegeven van hoe ver het gaspedaal dan ingedrukt moet worden. Hoe hoger een versnelling des te meer gas dient er te worden gegeven. Dit is iets dat me wel bekend is. Echter ik heb nooit een directe relatie kunnen ontdekken met het brandstofverbruik bij een hogere of lager versnelling. Is hier iets over te zeggen?

Nee. Volgas heeft geen relatie met verbruik. Het enige is dat dan niet harder gereden kan worden in de genoemde versnelling. Bij gas over is er kracht over maar de schaal van 0-100% is voor het gevoel niet lineair.


TheoS antwoordt op 23 januari 2016:

@Menno,
Bedankt voor de uitvoerige reactie.
In jullie database stonden inderdaad enkele foutieve gewichten.
Zelf heb ik in de berekening voor de V70 per abuis ook een foutief gewicht ingevoerd: de toegestane maximum massa van het voertuig is, zoals in jullie database vermeld, 2310 kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker