Chris vraagt op 19 januari 2016:
Goededag,
Komende zomer ga ik met mijn gezin richting Frankrijk (Loire, Vendee).
Hiervoor heb ik een Citroen C5 2.0 Hdi (109pk) AUT break uit 2004 aangeschaft (gewicht massa leeg 1439kg). Max trekgewicht 1500kg. Massa rijklaar 1539KG. Tech max massa 2064kg.
Ik heb een caravan gehuurd en die weegt max 1300kg, een Eifelland holiday 520 TKM. (volgens caravan verhuur bedrijf)
Mag ik deze combi met B rijden? Max treingewicht van de auto is iets boven de 3600 kg, echter kom ik uiteraard niet boven de 3500 kg...
Als ik de combi invul op de site kan ik de C5 wel kiezen maar niet de automaat.
De Eifelland weegt MAX ook zwaarder als dan ik 'm meekrijg (in de 1400 kg max).
Als ik eea aanpas naar mijn gewicht kan ik de combi met B rijbewijs trekken?
Grtn,
Chris
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 januari 2016:
Als je auto een maximale toegestane massa heeft van 2064 kg mag je een caravan met B-rijbewijs trekken die een maximaal toegestane massa heeft van 1436 kg of minder.
Max treingewicht is niet van belang.
De zin De Eifelland weegt MAX ook zwaarder als dan ik 'm meekrijg (in de 1400 kg max). snap ik niet.
De berekening met de handgeschakelde versie zal niet zoveel verschillen. Hij zal iets langzamer zijn maar wegrijden op een steile helling is beter.
Chris antwoordt op 19 januari 2016:
Als ik de combi met de kentekencheck invul, mag het geen probleem zijn. B rijbewijs.
Als ik mijn auto invul en de massa rijklaar aanpas + de caravan op max 1300 kg zet krijgt de combi 3,5 ster zijnde een goede stabiele trein.
Kogeldruk is max 80 kg en massa in de auto incl onszelf zo'n 400 kg.
In de caravan kan zo'n 200 kg geladen worden...
Moet dus allemaal goed gaan. Spannend zo voor de eerste keer met een vrij grote caravan (7,15m incl dissel).
Iemand nog tips tbv de pechhulpverzekering? ANWB buiten beschouwing gelaten. Heb nu een doorlopende reisverzekering via unive en kan module pechhulp erbij zetten.
Chris antwoordt op 19 januari 2016:
Menno,
Op deze site geven ze voor de caravan 1455 max gewicht op.
Terwijl het verhuurbedrijf opgeeft dat de diezelfde caravan max 1300 mag wegen. Hebben ze de caravan teruggekeurd/lichter gemaakt?
Zal hier nog wel over informeren.
Anko antwoordt op 19 januari 2016:
Menno,
Je zegt dat het maximale treingewicht niet van belang is. Maar toch geef je aan dat aanhangers getrokken mogen worden met een maximaal toegestaan gewicht van 1436 kg of minder, wat precies 3500 kg - het maximaal toegestaan gewicht van de auto is.
Dan gaat het er toch juist wel om dat het maximale treingewicht niet meer dan 3500 kg mag zijn?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 januari 2016:
Maximaal toegestaan treingewicht zoals dat door de auto fabrikant is opgegeven is niet van belang.
Het enige dat geldt is de som van:
- Maximaal toegestane massa van de auto +
- Maximaal toegestane massa van de caravan.
Deze som moet 3500 kg of minder zijn.
Bert antwoordt op 20 januari 2016:
Van chris:
"C5 Tech max massa 2064kg.
-
Ik heb een caravan gehuurd en die weegt max 1300kg."
Neem aan ook toegestane massa van 1300 kg? Zie kenteken van betreffende caravan!!
Totaal toegestaan gewicht aldus 3364 kg, dus onder de 3501 kg. >>> Rijbewijs B is voldoende.
anko antwoordt op 20 januari 2016:
Menno,
Oh, bedoelde je dát maximale toegestane treingewicht? Dus wat je zegt is als dat lager is dan 3500 kg terwijl de som van max auto en max aanhanger meer is dan 3500 kg, dan heb je toch BE nodig? Dat kan ik me wel voorstellen, ja.
Ben je eigenlijk strafbaar als je, los van welk rijbewijs je hebt, wel het max treingewicht van de fabrikant overschrijdt maar niet het maximum van de auto en ook niet het maximum van de aanhanger?
Chris antwoordt op 20 januari 2016:
Gelukkig mag ik er mee rijden MTT van mijn auto is meer dan 3500 kg, maar ik blijf er dus onder.
Combinatie is zo te lezen ook stabiel, al huiver ik een beetje voor het vermogen van 109pk, maar het koppel maakt denk ik een hoop goed en een automaat lijkt me ook handiger met wegrijden..
Ik ga zo een mail sturen naar het bedrijf waar ik de caravan huur (Voyage). Komt compleet met voortent, inboedel tafel en stoelen, bestek enz.
Ook een fietsendrager op de dissel.
Heb er nu al zin in en verdere tips zijn welkom, ook voor de pechhulp die ik ga afsluiten...
Tot zover bedankt voor de hulp.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2016:
@Anko
Je bent niet (meer) strafbaar als je het treingewicht van de fabrikant overschrijdt.
@Chris
Niet te veel meenemen en dan zal het met 109 pk best lukken. Hard rijden (>90 km/u) is toch niet verstandig!
Quirien antwoordt op 20 januari 2016:
@Chris,
wat ik mij weet te herinneren werd dat type Eifelland met een 1400 of misschien nog wel iets meer as afgeleverd.
Mogelijk zou de 1300 kg as dan inderdaad terug gekeurd kunnen zijn. Ik zou dit ook even expliciet navragen en al reeds gesteld wat staat op het kenteken.
En je behoeft niet door de Alpen of de Pyreneeën dus ik zal me over de combinatie niet al te druk maken. Mijn ervaring die kant op is dat je misschien af en toe een kort pittig hellingje kan "meemaken" maar dat is het dan ook.
En het is al uitgelegd , gewoon B rijbewijs voldoende.
Oh, en als je van fietsen houdt dan kom je daar voldoende aan je trekken er zijn fietspaden(routes) en kleine weggetjes in overvloed.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2016:
In NL staat treingewicht (door de fabrikant opgegeven) niet meer in de wet.
De Belgische wet kan ik niet uitleg 😉
Ik lees:
§2. a) Beschikkingen toepasselijk op personenauto's en auto's voor dubbel gebruik :
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
3° De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, d.w.z. deze welke de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.
Is treingewicht dan gelijk gesteld aan ..de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig.. ?
Lid 3 is nog veel leuker.... Er zijn heel veel auto's die niet daaraan voldoen en in NL volgens de Nederlandse regels gewoon mogen rijden!
Louis antwoordt op 20 januari 2016:
Conclusie is simpel : Regelbreionzin van regelbreionzinbedenkers die zichzelf op een heel dure en voor anderen zelfs gevaarlijke manier zoet houden.
En je er aan houden !....pas op, want "befehl ist befehl"
Zo stimuleert men dus wettelijk goedgekeurd...de grootste of onwetende kluns legaal ongelukken te laten veroorzaken.
Tja, vaak lijkt autisme wel een vereiste om "een goed ambtenaar" te kunnen worden.
Ik houd me dus maar niet altijd aan de regels...,evenals de mogelijkheden daar binnen (!)
(Bevalt goed)
Steven antwoordt op 20 januari 2016:
Menno,
Maximum toegelaten massa (voertuig) staat vermeld op het typeplaatje, net zoals de maximum toegelaten massa van de sleep (aanhanger + voertuig).
Door de voertuigmassa van de sleepmassa af te trekken verkrijg je de maximum massa van de aanhangwagen.
en, er is 1 uitzondering waar je wel met een B rijbewijs een sleep van meer dan 3500 kg mag besturen: de aanhanger heeft een maximum toegelaten massa van 750kg of minder. zo zou je dus met een b rijbewijs tot 4250kg kunnen gaan.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2016:
Meestal is Vlaams heel duidelijk maar om onder maximum toegelaten massa van de sleep de aanhanger + voertuig te rekenen had ik er niet uit kunnen halen. Maar de definitie is wel helder:
"Sleep" : elke groep voertuigen die aan elkander gekoppeld zijn met het doel door een en dezelfde kracht te worden voortbewogen
Blijkbaar wijkt de Belgische wet af van de Nederlandse en dan is het de vraag welke is geldig in Europa?
Louis antwoordt op 20 januari 2016:
Maar het is toch ronduit droevig als zelfs degenen die zich er dagelijks vanuit hun professie mee bezig moeten houden óók hun hand niet in het vuur durven steken voor hoe het nu werkelijk zit ?
Dat is één rariteit...
En dan nog het feit dat het nu mogelijk gemaakt is om veilige combinaties strafbaar te stellen en andersom.
Want dát is wat er in feite gebeurd ook al klopt het volgens de letter van de wet. (een B in dit geval)
Iedereen kent wel zo'n oerdom irritant verschijnsel waar bijvoorbeeld doodgemoedereerd een lantaarnpaal voor iemand's uitrit word geplaatst.
"Want zo staat het nu eenmaal op papier".
Belachelijk, maar in verhouding onschuldig in verhouding tot dit soort "wetgeving".
Ik kan daar geen goed en verdedigend woord voor over hebben.
Een B rijder met materiaal in goede verhouding is tig keer veiliger bezig dan de B en zelfs E rijder op z'n tenen .
Dán moet je inderdaad altijd E achter B eisen én een verplicht overwichtspercentage van het trekkende voertuig ten opzichte van de aanhanger.
Daarnaast een minimum kogeldruk aangeven, ook al zou dat niet het meest ideale getal voor een bepaalde combi zijn.
Simpel, duidelijk en sowieso stukken veiliger.
(En op z'n allerminst Europees gelijk)
Anko antwoordt op 21 januari 2016:
Theo schreef: "Aanhangwagen? B+E en 90km/h. Geen discussies meer.".
Theo, even voor de duidelijkheid (voor degenen die niet het hele draadje van boven tot beneden hebben doorgelezen): jij denkt niet dat dit zo is, maar dat dit zo zou moeten zijn. Toch? 😉
Chris antwoordt op 21 januari 2016:
Zo te lezen is er nogal wat onduidelijk haha...
Quirien antwoordt op 21 januari 2016:
Op zich zelf is de gedachtegang van B+E met max 90km/pu geen verkeerde oplossing om dit Europees overal in te voeren. Ik heb het al eens ergens gezegd, maar vaak is iets makkelijks heel moeilijk.
Houd er wel rekening mee, Louis gaf de pijn punten al min of meer aan, dat er eigenlijk bepaalde restricties moeten zijn. Want BE kan ook hele onveilige situaties veroorzaken(in verhoudingen van gewichten) als je dit niet afdekt.
En je zou dan misschien duidelijkere verkeersborden moeten plaatsen waar deze snelheid niet gereden mag worden met aanhanger/caravan omdat omstandigheden dat niet toelaten.
En tja, dan ook geen Tempo 100 meer al zou een combinatie dat gemakkelijk aan kunnen. En geen gezeur van mijn combinatie kan wel 120 km aan. Neen, dan eenduidigheid bij 90km met zijn restricties.(maar worden deze niet nogal eens vergeten?)
Maar alles in ogenschouw genomen of dat allemaal wel zou lukken?
Donald Hitz antwoordt op 21 januari 2016:
90 km/u is echt te weinig. Gelukkig ziet de wetgever in België en Frankrijk dat wel in.
John antwoordt op 21 januari 2016:
Ja, ieder uur 20 km meer😉 😉
" al die hun caravan op de kant hebben gelegd dachten dat ook". Sterk generaliserend. Theo heeft cijfers waaruit blijkt dat al die gekantelde caravans door snelheidoverschrijding komen? Zo niet, niet generaliseren!
Louis antwoordt op 21 januari 2016:
Nee hoor John .
Gewoon een kwestie van nuchtere vaststelling, en de kop niet in het zand blijven steken.
Zoals al zo vaak hier gesteld door beide beroepsmannen : Omkieperen is in principe altijd te danken aan een te hoge snelheid...slecht beladen of niet.
Theo hoeft dus "geen cijfers te hebben" om zijn uitspraken "te bewijzen" daar het simpel en logisch is, dus zijn we het met een plusje en een minnetje redelijk eens...
John antwoordt op 21 januari 2016:
Ja Theo, allemaal bekend voer. Maar .........al die gegevens geven je nog geen recht om maar te generaliseren dat al die platliggers harder dan 90 km/h hebben gereden.
Generaliseer dan ook even door en beweer dat IEDER ongeluk op de weg door te hoge snelheid komt. 😉
Het is niet alleen snelheid, ook de combinatie is van cruciaal belang. Maar dat weten we ook al lang.
Louis antwoordt op 21 januari 2016:
Onzin John.
Generaliseer bla,bla,bla.
Gewoon weer eens leren rijden, ook bij drie spatten regen wat tegenwoordig ook al niet eens meer lukt, en niet zo eigengereid doen, maar eens iets aannemen.
Jan antwoordt op 22 januari 2016:
-niet zo eigengereid doen, maar eens iets aannemen.-
Goh lowietje, dat jij die woorden kent!!! 😉 😉 😉 😉 hoe vaak zijn ze al niet tegen jouw gezegd, maar je blijft je met alles bemoeien. Een discussie tussen John en Theo waar jij je ook maar weer tegenaan bemoeid. Zoek een chatsite en ga daar je tijd verknoeien in plaats van hier met onzinnige opmerkingen te komen. In ieder draadje kom je lowietje tegen met beweringen die nergens op slaan. Wat moet jij een saai leven hebben, niets anders als een forum bezoeken en je onzinnioge stem laten horen.
Louis antwoordt op 22 januari 2016:
Goed weekend gewenst Jan, en dank voor het compliment.
Ik kan altijd nog een zetpil worden....maar voorlopig nog even niet.
Quirien antwoordt op 22 januari 2016:
Misschien toch nog even een ander punt wat met verhoogde snelheid met de caravan heeft te maken. Het is waarschijnlijk voor de een niet zo belangrijk en de ander wel.
Vergeet niet dat na een snelheid van 80/85 echte km p/u als je b.v. 100 echte km p/u gaat rijden de branstof toename drastisch omhoog gaat.
En mijn ervaring is in effectieve tijdwinst je flink moet aanpoten om b.v. gemiddeld 10 km meer boven op de gemiddelde snelheid te willen rijden over een lange afstand met zijn normaal ingelaste pauzes.
Met een iets rustige en waarschijnlijk ontspannendere en veiligere rijstijl met de caravan haalde ik meestal wel 65 tot 70km gemiddeld.
En vertaald over een paar dagen was ik dan misschien 6 uur langer onderweg.(en grote weg en/of binnendoor rijden zit ook nog een duidelijk verschil)
Tja en laat ik maar hand in eigen boezem steken, ook ik "jakkerde" heel lang door in mijn werkzame periode voor 10/12 dagen met besteding van mijn extra bij elkaar geraapte dagen met de daarbij/daarin gecalculeerde feestdagen naast mijn reguliere vakantiedagen, naar Zuid-Frankrijk of het Garda meer.
John antwoordt op 22 januari 2016:
Theo, zoals gezegd, oude koek al die info.
Er is door mij nergens geopperd om diverse snelheid restricties in het leven te roepen voor div. combinaties. Het enigste wat ik aanhaalde was dat je zeer sterk generaliseerde in je uiteenzetting. Niet meer, niet minder. Niet beweerd dat je ongelijk had, alleen sterk generaliserend.
Je blijft herhalen en er nieuwe items ingooien, overbodig wat mij betreft.
Een priester preekt ook generaliserend over hel en verdoemenis. En als de 'gelovige' dan nog niet genoeg geloofd, gooit hij er ook maar wat nieuwe
items bij. 😉
Louis antwoordt op 22 januari 2016:
(Sorry Jan, maar het is nu eenmaal een open discussie)
Als ik het goed begrijp zijn we het niet eens redelijk oneens, maar gaat het slechts om geschilpuntjes.
Mooi, want het bevestigd dat we ongeveer hetzelfde wel inzien en nastreven al verschilt de interpetatie wel eens wat.
Iedereen heeft er tenslotte belang bij ongeschonden op plaats van bestemming te komen.
De één heeft een combinatie die de honderd misschien veilig aan kan, en de ander moet zich meer inhouden .
Op z'n kant wil niemand eindigen.
Zolang dat besef er is, is iedereen goed bezig...
Dus maak een berekening hier, volg de adviezen op en doe er je gewoon je voordeel mee.
chris antwoordt op 23 januari 2016:
Antwoord gekregen op mijn vraag.
Caravan is max 1300kg, (BJ 2001, oudere model).
Alles ziet er dus mooi uit qua trekauto en caravan!
Quirien antwoordt op 23 januari 2016:
Oké Chris, ik weet niet of dit de eerste keer is met een caravan maar
als je rekening houdt met de adviezen die al zijn vermeld dan moet het geen probleem zijn.
Let op 200 kg laadvermogen is niet erg veel met een gezin als je daar ook de standaard zaken moet aftrekken die meegeleverd worden maar misschien kun je nog zware dingen in de auto kwijt en andere lichtere spullen in de caravan.
Misschien nog een tip, heb je eventueel nog aan een reservewiel erbij gedacht?
In iedergeval veel vakantieplezier met de caravan gewenst.
Chris antwoordt op 23 januari 2016:
Dank je!
Ongeveer 70 kg aan spullen, denk aan voortent, stoelen/tafel.
Gelukkig mag en kan er veel in de C5 Break (Tot 2064kg)dus voortent zal ook in de auto gaan, kleding enz...
Kan nog 170 kg in de caravan ongeveer. Fietsen gaan ook mee, zal net aan worden denk ik.
Heb nooit met caravan gereden (wel op vakantie met ouders vroeger)aanhangwagen wel... Een groot avontuur 😉
We zijn wel vaak zonder caravan gegaan, oa Rhone Alps/Charente/Lot/dordogne/Parijs/Champagne streek, maar ook Chamonix (erg mooi!)
Laatste jaren Bulgarije (vliegen) en daar auto huren/appartement.
Louis antwoordt op 23 januari 2016:
Moet allemaal goed komen Chris.
Je hebt je huiswerk gedaan, en als je je eigen tempo en kunnen aanhoud zodat je ontspannen leert reizen met zo'n ding achter je aan gaan jullie er vast veel plezier aan beleven.
Je gewoon helemaal niets aantrekken van de snelle jongens.
Meestal voel je na zo'n eerste keer wel aan of het je ligt.
En dan ben je ook helaas voor jaren de klos ha,ha.
Veel voorpret gewenst en een super vakantie !
Chris antwoordt op 31 januari 2016:
Ik ga zeker rustig aan doen!
Heb ieder geval een stabiele auto uitgekozen, lekker zwaar. Best spannend allemaal, maar het gaat helemaal goedkomen.
Alleen nog opzoek naar een pechhulpverzekering.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!