Caravantrekker.nl

Caravana/caravan van het jaar

Caravantrekker (Menno) vraagt op 22 januari 2016:

In Leeuwarden is op de Caravana de caravan van het jaar verkozen. Dat werd de Knaus Fun en Sport:



Uiteraard had ik zelf ook lopen nadenken wat nu het nieuws zou moeten zijn voor 2016. Ik kon eigenlijk ook niet iets verzinnen. Deze Knaus is in ieder geval anders dan andere caravans maar ik verwacht niet dat het een verkoopknaller zal worden.

Jammer is dat technologische vernieuwing zo weinig aandacht krijgt. Wat ik fantastisch vind is dat Tabbert al haar modellen standaard met ATC uitrust. Ook de caravans van nog geen 17.000 euro! Ook de houtvrije productie van LMC (long life technologie) en bijvoorbeeld de polyester sandwich bodem van Burstner krijgt in dit soort verkiezingen te weinig aandacht van de VAKjury. Maar dit jaar was er heel weinig echt nieuws en helaas niet te zien in Nederland de prachtige nieuwe Knaus Eurostar.

Op de Caravana waren sowieso weinig 'duurdere' en 'betere' caravans te zien. Eriba en Kip waren er niet en ook de wat grotere en topmodellen waren slecht vertegenwoordigd. Geen Hobby Premium bijvoorbeeld. Wel veel Engelse merken en een Polar.

Nieuw was wel het prototype van de Cameleon. Een Ecologische 'leisure trailer' ontwikkeld en gemaakt door een enthousiasteling.



Het mooiste nieuws hoorde ik gisteren uit Ede (BIOD) waar een compleet casco met wielen/dissel etc. met opbouw van 4,50x2,14 staat gemaakt van carbon en maar 388 kg weegt! Dat is bijna 200 kg minder dan de versies van 5 jaar geleden.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Anko antwoordt op 22 januari 2016:

Bedankt voor dit verslag. Scheelt weer een tripje 😉

BIOD is 4.50m opbouw? Weet je dat zeker? Dan is die mijnheer die er achter staat wel heel groot .... Lijkt me eerder 4.50 totale lengte. Of de foto moet erg vertekenen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2016:

Die foto is niet van de BIOD maar van de ECO Leisure Trailer 😉
Die weegt leeg 425 kg en heeft een opbouwlengte van 2.75!


Anko antwoordt op 22 januari 2016:

Haha. Dat van die lengte had ik dus wel aardig ingeschat. De rest wat minder 😉


Haelge antwoordt op 22 januari 2016:

Ik vraag mij af wat die Kampeerders voor een caravan van het jaar zullen kiezen?
die zijn dat misschien met andere ogen,net als ik


Louis antwoordt op 22 januari 2016:

Dat is goed BIOD nieuws, en wel héél andere koek wat caravanbouw betreft .
Hebben ze al enig idee in welke prijsklasse het grofweg terecht moet gaan komen bij een gemiddelde uitvoering qua inrichting en opties ?


Jeroen antwoordt op 22 januari 2016:

Ik zou graag met mij zoontje van 3 jaar naar de carevana gaan. Hij is helemaal fan van caravans.
Zou dit lukken of is het te druk? Ik zou dan zaterdag daarheen gaan.
Alvast bedankt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 januari 2016:

BIOD's worden allemaal op wens van de klant gemaakt en er gaat zelden een BIOD de deur uit voor minder dan 40.000.

Geen idee of de Caravana 'leuk' is met een kind van 3. Het zou kunnen dat er wel iets van animatie is. Kijk even op Caravana.eu. Afgelopen donderdag vond ik het niet echt druk bij de caravans.


Ton Groenendijk antwoordt op 22 januari 2016:

Gezien de bevindingen van Menno lijkt de caravanindustrie nog een beetje op twee gedachten te hinken. Dat kan ik me ook wel voorstellen na de kaalslag die de economische crisis heeft aangericht. De door Menno genoemde betere en duurdere caravans zullen nog even de tijd moeten krijgen voor het financieel draagvlak zo ver is terug gekeerd dat mensen voor een soms korte vakantieperiode zulke grote uitgaven gaan doen. €20.000 tot€30.000 voor een vakantieaanhanger; het is nog al wat. Ik denk dat het zwaartepunt voorlopig zal liggen bij de prijsvechters als Carado en Weinsberg, goede, maar eenvoudige wagens en de jonge tweedehandsmarkt. Na een korte opleving was het consumentenvertrouwen onlangs weer gedaald. Dat scheelt direct in de aanschaf van luxe gebruiksartikelen. Die dan ook nog blijvend geld kosten. We zullen het zien: de invoering van (semi)-elektrische auto's zal ook niet helpen in de komende decennia. Jammer maar helaas.
Overigens, is deze Knaus niet gewoon de Sport en Fun van jaren geleden met een lichtelijk bol getrokken front? En had de ANWB die al niet eerder als caravan van het jaar gepresenteerd of genomineerd? Zo ja, dan is de malaise wel heel goed zichtbaar geworden.



Quirien antwoordt op 23 januari 2016:

Fantastisch natuurlijk zo een besparing in gewicht bij de carbon Biod, maaaaar... als ik al naar de prijs ga kijken van b.v. carbon uitgevoerde fietsen, auto's en andere zaken denk ik dat misschien wel 45000 euro's ook wel eens mogelijk zou zijn. En er zijn natuurlijk altijd liefhebbers voor.

Tja en dan op Ton zijn verhaal terug te komen, ik ga maar niet verder dan 20000 euro's, voor vele en zeker de jongere nieuwe aanwas voor de caravan voor 3 tot 4 weken vakantie met al zijn bijkomstige kosten, is al een hele hap.Het zal dan al gauw wat Ton zei een (jonge)occasion of misschien wel een overjarige nieuwe worden want die zie je ook nog steeds te koop.


fransvb antwoordt op 23 januari 2016:

Wat gebeurd er als je schade aan zo'n caravan krijgt


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 januari 2016:

De kans op beschadigingen is al veel kleiner en zou het toch kapot gaan is het heel eenvoudig en onzichtbaar te repareren. De verzekeringspremie zou omlaag moeten 😉

Het verschil tussen carbon en glasvezel is niet zo groot, zelfs de extra kosten vallen nog wel mee. De wanden van carbon zijn vooral dunner waardoor nog lichter en uiteindelijk ook nog wat sterker.

De Sport en Fun was inderdaad zo'n 20 jaar gelden al eens eerder Caravan van het Jaar en men vond dit een goede 'make over'.

Ik denk dat het duurdere segment caravans op dit moment grote concurrentie heeft van de campers. Op de Caravana waren dan ook veel (dure) campers te zien en daar was het zeker zo druk met mensen als bij de caravans.


PieteR antwoordt op 24 januari 2016:

Wat een verschrikkelijke zonde van je investering om je caravan 49 weken van het jaar niet te gebruiken!


dirk antwoordt op 24 januari 2016:

Inderdaad Pieter.
Wij proberen minimaal 10 weken weg te gaan afgelopen jaar bijna 12 en dan is het de moeite om een eigen de caravan te hebben en die van ons zat nog onder de 20.000 en dat vonden wij al duur genoeg moet er niet aan denken om 30 a 40 duizend uit te geven voor een caravan maar goed er zijn overal mensen voor gelukkig.
maar voor 3 weken kan je er beter 1 huren .


RobD antwoordt op 24 januari 2016:

Carbon kan slecht tegen impact. Carbon ontleent zijn kracht aan de vezel en is deze eenmaal gebroken is de kracht verloren. Wil men krachtige onderdelen moet men minimaal 4 lagen verwerken, kruislings, horizontaal en verticaal. Dit in tegenstelling tot glasvezel die in hars worden gespoten en daardoor al in alle richtingen liggen. Carbon heeft als grote voordeel dat het erg licht is. Grootste nadeel, het versplintert snel bij een impact. Reparatie met als eindresultaat dezelfde kracht te verkrijgen is zeker niet simpel, hele panelen zullen vervangen moeten worden. Glasvezel is wat dat aangaat makkelijker te repareren. Voor een c/van is het ideaal om gewichtbesparing te verkrijgen. Zolang de boel maar heel blijft,😉


Quirien antwoordt op 24 januari 2016:

Oeps, de verzekeringspremie zou dus omhoog moeten. Dan wordt het al een heel duur premiebedrag bij 40000 of meer euro's. Krijg er al rillingen van.(smiley)


PieteR antwoordt op 24 januari 2016:

@ Dirk: mensen zijn niet meer gewend om spullen "voor het leven" te kopen en dan is een investering van 40.000 inderdaad nogal hoog.. Maar verdeeld over 30 jaar valt het allemaal nogal mee, vind ik.


fransvb antwoordt op 24 januari 2016:

@RobD, Vandaar mijn vraagstelling, want ik weet dat bijvoorbeeld dat dure fietsen van carbon bij een val total loss verklaard werden. Overal scherpe splinters.
Dus lekker licht in gewicht maar duurdere reparaties schat ik. Komt ook nog bij dat het produkt in een dalende markt is ontwikkeld.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 januari 2016:

Daarom zijn alleen de wanden van carbon. Het chassis (bodemplaat) waar meer 'beweging' in moet zitten is van glasvezel. Bij een eventuele reparatie kan je twee dingen doen: Of er 'gewoon' een nieuw stuk inzetten of bij kleinere beschadigingen de boel 'plamuren'. En omdat het sandwich is kan je de binnenkant ok met glas repareren. Omdat het meestal geen dragende delen zijn is dat allemaal niet zo'n probleem en gemakkelijker dan bij een gewone caravan.


John antwoordt op 25 januari 2016:

Een product in een dalende markt ontwikkelen getuigd van moed, of van wanhoop😉. Ik ga uit van het eerste in dit geval. Stilzitten brengt niets nieuws. Voor echt innovatieve line-extensions zijn altijd kopers. De must-haves kijken niet naar het bedrag! Ze willen zich 'bewijzen' als succesvol en dat ze zich een dergelijk item kunnen veroorloven. Vraag blijft hoeveel 'must-haves' er uiteindelijk zijn voor deze Biod.


Louis antwoordt op 26 januari 2016:

Voor dergelijke bedragen zijn er nogal wat andere mogelijkheden .
Of je dit dan nog wel onder de "must have's" kunt rekenen....
Zegt ook iets over wat een bepaalde groep werkelijk als acceptabel is gaan vinden.
Maar goed, de tijd zal het leren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker