Erwin vraagt op 7 maart 2016:
Heb op mijn nieuwe caravan ATC laten monteren. Voornaamste reden hiervoor is gewichtsverhouding auto/caravan.
Bij een (te) grote slinger beweging zal de ATC unit de oploopjes bedienen en de caravan dusdanig afremmen dat de slinger beweging stopt.
Deze abrupte rem ingreep zal echter niet de remlichten inschakelen.
Is de snelheids vermindering dusdanig klein dat dit niet nodig is?
Ik heb eerder ergens gelezen dat de snelheid tot 15 km wordt afgeremd bij een trailer control ingebouwd in de auto.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 maart 2016:
Als een caravan slingert ziet meestal het verkeer dat wel en is dan extra allert waardoor men ook wel ziet dat er geremd wordt.
Het lijkt mij overigens niet zo moeilijk daar een schakeling voor in elkaar te knutselen. Zeker als je de 'verklikker' aanschaft die aangeeft dat het systeem ingrijpt. En natuurlijk gewoon zelf remmen zodra je merkt dat het nodig is (en ATC ingrijpt).
Michiel antwoordt op 7 maart 2016:
Zelf ook nog remmen als de ATC bij slingeren ingrijpt lijkt me minder effectief dan aleen de ATC het werkt te laten doen De ATC remt namelijk alleen de caravan waardoor de combinatie "strekt" en de slingering effectief wordt gedempt. Bij zelf ook remmen zal de snelheid weliswaar sneller afnemen, maar er geen strek effect zijn, in tegendeel.
Maar ja, ik redeneer vanuit de theorie. Je zou het eens moeten kunnen testen.
MV
Kees antwoordt op 8 maart 2016:
Zaak is om de snelheid er zo snel mogelijk uit te krijgen. Dus het rempedaal wordt ingetrapt en de remlichten gaan branden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 maart 2016:
Precies, niet vol op de rem maar gedoseerd vaart verminderen. Die 15 km/u is meestal genoeg, dus van 100 naar 85 afremmen.
PieteR antwoordt op 8 maart 2016:
Toch lijkt het me zinvol om een schakeling naar de caravanremlichten aan te brengen. Niet elke achteropkomer stuurt even alert..!
Tijs antwoordt op 12 maart 2016:
Ik heb de LEAS tegenhanger op de caravan en dat grijpt ook wel eens in omdat ik te enthousiast aan het stuur trek. De combinatie vertraagt dan wel, maar niet zodanig dat de achterliggers in gevaar komen. Als die dat niet opmerken heeft het remlicht waarschijnlijk ook geen zin meer.
Overigens, als je echt aan het slingeren slaat en het systeem grijpt in dan is het zaak om (zoals Menno al aangeeft) gedoseerd te remmen en de snelheid er uit te krijgen. Daarbij gebruik je dus vanzelf het remlicht al.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.