Caravantrekker.nl

Mijn eerste caravan: Welke auto te kiezen? Bij trekgewicht 1350 á 1500 kg. Maximaal budget 8.000 to

Rene vraagt op 26 maart 2016:

Hoi,

ik wil binnenkort mijn eerste caravan gaan kopen.
Het wordt waarschijnlijk een Fendt 465. Gewicht 1150 kg max 1500kg.
Ik heb op dit moment een Toyota Prius uit 2009, dus ik zal moeten overstappen naar een nieuwe auto.

Ik heb in de zoeker zitten zoeken, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Eindeloos veel keuzes, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen om het makkelijker te maken.

Ik verwacht max 15.000 kilometer per jaar te rijden.
Ik sta ervoor open om diesel te rijden.
Ik rijd op dit moment een automaat, mijn vriendin's voorkeur is dat we weer een automaat krijgen, maar hier valt nog over te onderhandelen als het in het belang van de trekking van de caravan is.
Aan de auto wil ik maximaal tussen de 8.000 en de 12.000 euro uitgeven. Het liefst niet een al te oude auto, voorkeur gaat uit naar bijv. max 150.000 km.

Merk, hoe het eruit ziet, maakt me allemaal niet uit. Als het maar goed rijd, in wegenbelasting niet al te duur is. Ik had bijvoorbeeld zelf de Hyundai Santa Fe II - 2.2 CRDi R [2WD] gevonden, al vind ik €2000,- wegenbelasting per jaar toch wel teveel van het goede.

Ik hoop dat iemand mij op weg wil helpen.
Alvast bedank,

Groetjes Rene

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Rene antwoordt op 26 maart 2016:

Ohja nog een vraag: Mijn vader heeft een Toyota Auris Diesel kenteken 35-GZG-2 uit 2008 met een cilinderinhoud van 1998 cm³.

Is dat een combinatie om uit te proberen richting de bergen voordat ik zelf een nieuwe auto aanschaf?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 maart 2016:

Bij een dergelijk caravan gewicht is het van belang te kiezen voor een auto met een leeggewicht tussen de 1400 en 1500 kg. Je bent dus altijd bij een benzine auto zo'n 800 euro en diesel 1600 euro per jaar kwijt.
Diesel en automaat zijn prima, bij benzine trekken auto's met turbo goed en natuurlijk ook de sterkere modellen (maar dat kun je hier op de site uitrekenen).

Persoonlijk denk ik dat je tegen een goed exemplaar van een auto moet aanlopen en zeker niet te veel moet kijken naar de leeftijd en kilometerstand. Een goed onderhouden 'grote' en 'luxe' auto van een jaar of 10 geeft voor weinig afschrijving nog veel caravan (trek) plezier. En reserveer dan het geld dat je over houdt voor onderhoud.

Die Toyota kan net bij goede belading maar dan zou ik wel zorgen dat je voldoende caravan kennis hebt. Cursusje misschien bij Bert 😉


Sjef Bertens antwoordt op 27 maart 2016:

René er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden maar uit jouw voorbeeld van de Santa Fee maak ik op dat de keuze mogelijk op een SUV kan vallen.
Twee auto's waar ikzelf ervaring mee heb en aan de genoemde criteria voldoen zijn: Mitsubischi Outlander met de 2.4 benz motor. De Hyundai Tucson met de 2 liter benz of met de diesel.
Succes.


Bert Harry antwoordt op 27 maart 2016:

Hoewel niet de vraag, stel ik tog een tegen vraag.
Staat de Fendt al vast?
Ik heb niets tegen Fendt! maar een Fendt heeft t.o.v. een ander merk al heel gauw 100-150 kg extra leeg gewicht.
Wat onmiddellijk een zwaardere auto noodzakelijk maakt!
met dus extra kosten.
Als je dat prima vindt is er geen enkel probleem.
Kijk eens naar b.v. Knaus Sport en vergelijk dat met het je gewenste Fendt.
Gewicht verhouding is zeer belangrijk voor de stabiliteit, ook om wind vlagen, vrachtverkeer, en gedrag van andere weggebruikers de baas te kunnen.


kees schapendonk antwoordt op 28 maart 2016:

Beste Rene,

Graag wil ik je een zinvol antwoord geven op jouw vraag omtrent een geschikte auto om een caravan te trekken die geladen 1500 kg weegt.
Ik heb in de achterliggende 37 jaar 12 caravans gehad in de gewichtsklasse tussen 1000 en 1600 kg. Deze heb ik met 15 verschillende auto's getrokken. Ongeveer 250.000 km afgelegd.
Bij een aanhangwagen met een gewicht van 1500 kg past het beste een auto met een identiek eigen (leeg) gewicht.
Gezien de 15.000 km per jaar zou ik niet voor een diesel kiezen.
Zelf heb ik langjarig ervaring met BMW 5 serie touring. Nu een 525i met 6 bak automaat. Ik ga geen reclame maken maar:
- voldoende koppel (245 Nm) bij 3500 en 192 pk
- achterwielaandrijving, prettig met aanhanger
- model E60/61 (2004) te koop vanaf € 8.000
- km stand 150.000 tot 175.000 is vindbaar
- veel verkocht met afneembare Westfalia trekhaak en standaard 13- polige Jaeger stekkerdoos. Alle functies werken.
- liefst met standaard sportonderstel. Is 1,5 cm lager en iets stugger
- de touring heeft achter luchtvering dus de combinatie staat altijd horizontaal
- de automaat heeft korte versnellingsverhoudingen
- de automaat rijdt ik handgeschakeld, meestal in 4 of 5
- op de verbruiksmeter kun je zien of je wat stijgt en je beter een versnelling terug kunt of opschakelen naar hoger
- het verbruik zal met 1500 kg rond 1 op 6 tot 7 liggen
- de wegenbelasting bedraagt € 900

Ik heb uit jouw "bos" getracht een fatsoenlijke boom te halen.

Veel succes met zoeken en uiteindelijk kamperen.
Wanneer je nog vragen hebt dan zie ik dat wel op dit forum.

Kees


Quirien antwoordt op 29 maart 2016:

Misschien toch nog iets in de overweging mee te nemen voor je keuze.
Ik weet niet op je vermelde jaar kilometrage je aantal kilometers zich met de caravan aan de haak gaan verhouden t.o.v. de resterende km solo. Misschien is het verstandig een omslagberekening hierop te maken en zou diesel versus bezine nog kunnen meevallen of juist tegenvallen.

En in de prijsklasse die je zoekt is best nog wel wat leuks/goeds te koop. Denk wat gewicht betreft aan auto's tussen de 1450 - 1550 kg LEEG voor de wegenbelastingklasse.
Houd er rekening mee met het type caravan(s)die je noemt in die gewichts klasse bij benzine auto toch gauw op 1: 6 of 7 rijden en diesel 1:9 of 10. En een automaat gebruikt in zijn algemeenheid nog een fractie meer dan de schakel versie.

Tja, en bergen rijden dat is een ruim begrip. Houd in je keuze hierop rekening met je doelstelling inzake reis/vakantiebestemming die je samen zou willen hierop.

En je behoeft niet altijd als eerste boven te komen dus staar je hierop niet blind.(maak even een berekening op deze site)

En, maar dat is mijn persoonlijke ervaring, geef ik de voorkeur aan een iets zwaardere auto dan een lichte auto met "opgefokte" motor hoewel beide componenten in een auto uiteraard niet verkeerd zijn.

Veel succes met je zoektocht.


Martin Daams antwoordt op 30 maart 2016:

Ik bezit een Subaru Impreza plus 2.0R model 2005/2007.(161 pk/186 Nm.)
Deze auto is bij uitstek geschikt om een caravan te trekken vanwege de permanente 4 wiel aandrijving en de H/L gearing.
En dat laatste is werkelijk uniek voor een "personen auto".
Geen grasveldje te glad, en in low gear, geen helling te steil.
Het leeggewicht is 1330 kg. dus je zou dan wel naar een beladen caravan van 1300 kg. uit moeten kijken.

Tis wel flink zoeken want dit type Subaru is best wel lastig te vinden.
Een bouwjaar 2006 of 2007 met ong. 125000 km. kost iets van E 6500 a 7000. (nw. E 27500)

Groetjes,
Martin.


John antwoordt op 30 maart 2016:

En ja, daar komen de subjectieve persoonlijke voorkeuren weer!


Robin antwoordt op 5 april 2016:

Hoi Rene,
Ik sluit mij aan bij Menno dat de trekauto het beste (leeg) niet minder kan wegen dan de caravan (vol) weegt. Dat is bij mij uit ervaring duidelijk naar boven gekomen. Hoe zwaarder de trekauto, hoe stabieler de combi. Natuurlijk zijn er nog heel veel andere factoren. Maar gewicht is een hele belangrijke.
Voor 8000 euro en met max 150.000 km's is er genoeg te vinden. Diverse MPV's en SUV's zijn zwaar en sterk genoeg en als je niet te jong wilt ook betaalbaar.
Al naar een Subaru gekeken? Outback, Legacy of Forrester komen goed uit diverse testen. En bezitters bejubelen ze ook altijd. Zelf geen ervaring mee.
Zelf rijd ik met een MPV vanwege de zes stoelen. Met een Chrysler Voyager goede ervaringen. Al zou ik voor een V6 gaan. De 2.4 is niet sterk genoeg. Nu een Kia Carnival uit 2006 en die trekt 'mijn' 1500 kg ook stabiel en met gemak. Dat zijn slechts mijn ervaringen. Doe ermee wat je wilt.
Laat je het weten als je eruit bent? Zijn we altijd nieuwsgierig naar op deze site. Succes!


Kees antwoordt op 5 april 2016:

De SUV's zien eruit alsof het goede trekkers zijn.
Helaas is de praktijk vaak anders en vormen het combinatie's met veel onrust.


Bart antwoordt op 5 april 2016:

Zelf rij ik ook met een SUV,maar ik vindt dat mijn Outlander 2.2 D een goede caravantrekker is.
Wel een eigen gewicht van 1710 kg, en caravan van rond de 1700 kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker