Jasper vraagt op 12 mei 2016:
Het is een ieder vast bekend dat je bij onweer veilig zit in een caravan. Door de beschermende kooi van Faraday.
Maar ik heb me wel eens afgevraagd hoe groot/klein de gaten in die kooi zouden mogen zijn. Want het aantal en de grootte van Heki-dakluiken lijken met het jaar groter te worden.
Daar komt bij dat de caravanfabrikanten nu ook nog hagelbestendige daken gaan maken; van plastic dus. En niet alleen de daken, maar ook de wanden maakt bijv. Caravelair ervan. Niks kooi meer dus.
En of het niet op kan gaan speciaal de Nederlandse campingbazen er steeds meer toe over om auto's te weren van de kampeerplaats. Dan kun je (liefst midden in de nacht bij stromende regen, met al je kindertjes in rij achter je aan) op naar de parkeerplaats in de hoop dat het onweer niet de hele nacht gaat duren.
Ik vraag me nu af hoe doen jullie dat allemaal? Ook met de al langer bestaande polyester caravans?
Ben heel benieuwd!
Louis antwoordt op 12 mei 2016:
Nou Jasper, dat is inderdaad een punt wat ik zelf al eens eerder heb aangeroerd, en waar geen reacties op kwamen.
Fabrikanten hoor je er natuurlijk ook niet over .
Ikzelf heb er ook een met helaas een polyester dak.
Geef mij het aluminium maar met de eventuele hagel deuken...
En verder blijf ik gewoon in de caravan liggen bij onweer.
Boem is ho...en ach, op de weg loop je tig % meer risico.
Ik vind het lastiger als bij onweer de stroom op de camping uitvalt, en m'n bedje uit moet om de koelkast op gas te zetten .
Robin antwoordt op 13 mei 2016:
Dit is iets waar alleen de Eriba Touring een antwoord op heeft; aluminium dekplaten geleiden minder goed dat het stalen frame dat die caravans hebben. Als er flink regen valt, dan geleid het water overigens....
Maar heeft iemand wel eens ervaren dat er bliksem in een caravan is geslagen?
Een ander 'dingetje' wat los staat van de kooi; op campings sta je vaak tussen bomen en zijn er ook gebouwen en masten die ver boven je c'van uitsteken. Bijvoorbeeld bij oudere boerderijen zie je vaak eiken staan; die wortelen verticaal en zijn daardoor prima bliksemafleiders. Hebben we daar niet genoeg aan?
Het grootste risico bij onweer zijn volgens mij de vallende takken, bomen e.d. en de kans op flash-floods in berggebieden. Niet de kans op inslagen.
Maar dat is mijn idee/mening. Ik ben geen expert.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 mei 2016:
Op verzoek van een klant wordt nu een BIOD voorzien van een laag Carbon speciaal om te beschermen tegen de bliksem.
Ik voel me echter in een gewone polyester caravan niet onveilig als het onweert. De kans op inslag lijkt me verwaarloosbaar klein dat ik daar geen maatregelen voor ga nemen en ook niet midden in de nacht naar de auto ga vluchten.
De afmetingen van een Heki lijkt me geen probleem voor de kooi van Faraday. Met een heel polyester dak misschien wel.
Willem1 antwoordt op 13 mei 2016:
Carbon, Allu beplating etc. het zal eerder bliksem aantrekken dan afleiden.
Sowieso is een natte caravan altijd een "Kooi van Faraday" maar houdt er wel rekening mee dat het uiteindelijk doel van de ontlading de aarde is en als je dan de caravan op rubber en vier houten plankjes zet gaat de ontlading grotendeels via je netsnoer, stap dus zeker niet te snel uit!
Maar waarom je ongerust maken? In Nederland rijden 8 miljoen auto's en ik heb nog nooit van een inslag in een auto gelezen.
Meer risico tijdens onweer wordt gevormd door de kruipspanningen aan het aardoppervlak welke zich honderden meters rondom het punt van inslag kunnen uitstrekken, blijf dus altijd binnen.
Sjef Bertrns antwoordt op 13 mei 2016:
Bliksem ontstaat tgv zeer groot spannings verschil tussen twee objecten.
Bijvoorbeeld wolkenmassa en de aarde.
Er kan pas een stroom ontstaan als er geleiding tussen die twee is.
Voor die geleiding kan gebruik gemaakt worden van masten, gebouwen , bomen maar in het open veld ook een menselijk lichaam. Echter een zeer groot gedeelte moet overbrugd worden door de lucht. Zoals wij allen weten als techneuten heeft lucht een zeer grote weerstand voor elektrische stroom en daarom moet die lucht geïoniseerd ( geleidend maken ) worden.
Omdat de stroom de weg van de minste weerstand kiest zal hij in het open veld de mens of een auto kiezen. Omdat die auto een goede geleider is zal deze zonder problemen voor de inzittende de energie afvoeren.
Op het open veld zul je dus in een metalen caravan een veel groter risico lopen op blikseminslag als in een kunststof caravan.
Want kunststof is een slechte geleider. Waarom bij bomen wel, bomen bezitten zeer veel vocht en zorgen via hun wortels voor een prima circuit met de aarde.
John antwoordt op 13 mei 2016:
Sjef, je vergeet dat bij onweer het in 99.9 van de 100 gevallen ook regent. Alles is dus nat, lucht en objecten, zo ook een caravan. Dan word het verschil in alu of kunststof een stuk gereduceerd.
Ton Groenendijk antwoordt op 13 mei 2016:
Tja, mijn woning is ooit door de bliksem getroffen, dus wellicht heeft u wat aan mijn ervaringen. In het forum wordt gesuggereerd dat bliksem zich laat tegenhouden door een zekere mate van geïsoleerd vlak. Maar we praten natuurlijk niet over een gevalletje 220 wisselspanning; de krachten zijn aanzienlijk hoger.
Let op: een dak, gedekt met shingles en een metalen noklijst. De bliksem slaat in de metalen nok, reist langs de (natte) shingles,(6 meter) vind een spijker onder(!) die shingles, gaat naar binnen via een houten bint,(schroeiplekken) gaat door de lucht(7 meter) en verdwijnt in het elektriciteitsnet met achterlating van verstoorde platenspelers (100 toeren achteruit) tv, (psychedelische vormen in beeld) en uiteindelijk gewoon weg. (Ging wel sneller dan omschreven) Nog geen stop vervangen.
Het geeft een beeld van de kracht en de onvoorspelbaarheid van hoge voltages. De oppervlakte van de gemiddelde caravan zal voor een serieuze ontlading geen probleem zijn, kunststof of niet; lekker via de banden vol koolstof naar beneden (of eigenlijk naar boven). En dus zou ik me maar niet te angstig maken over kunststof daken of wanden. Die honderdduizenden volts vinden wel een weg, ook via verdekte schroeven en rubber hefdakranden. Caravan kapot? Jazeker, maar zelf leef je nog.
Als je echt op zeker wilt gaan, moet je naar de auto. Maar hoe groot is de kans dat je getroffen wordt? Zal je altijd zien dat je auto getroffen wordt op het moment dat je de deur open doet. Een verhelderende en éénmalige sensatie.
Dan is het nog beter naast de caravan in het gras te hurken, het hoofd naar beneden, of op handen en knieën met het gezicht in het gras de bui af te wachten en te genieten van de schoonheid van de natuur.
henk antwoordt op 13 mei 2016:
En of het niet op kan gaan speciaal de Nederlandse campingbazen er steeds meer toe over om auto's te weren van de kampeerplaats.
Daar heb ik een heel simpel antwoord op DOORRIJDEN naar de volgende camping.
Ik kan slecht lopen en wil gewoon de auto bij cv.
Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2016:
@ John,
John goed opletten bij de natuurkunde lessen de volgende keer !!
Regenwater is gedestilleerd water en dat is een slechte geleider.
Op dit natuurkundig verschijnsel zijn natuurkundige wetten van toepassing.
En de elektronenverplaatsing gaat vaker van de aarde naar de wolk dan omgekeerd.
Willem1 antwoordt op 13 mei 2016:
Regen is alleen gedestilleerd als het de wolk verlaat en zelfs dan bevat dit zuivere water H3O+ en OH- ionen, in een 12 volt accu voldoende maar in een bliksem oplopend tot 100 miljoen Volt prima geleidend.
Helaas dit zal u niet redden 😉
Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2016:
@Willem,
Is dit een reactie op mijn opmerking en wat moet mij dan redden, graag wat duidelijkheid en als het kan op het hele verhaal.
Ik wil alleen duidelijk maken dat onweer in een kunststof caravan niet zo gevaarlijk is. Als dat wel zo is hoor ik het graag.
Remco Meeder antwoordt op 13 mei 2016:
Gedestilleerd water, UPW, WFI of hoe je het ook wil noemen heeft inderdaad een zeer lage geleiding maar alleen zolang het in een gesloten systeem blijft. Als je UPW in een open potje neerzet krijg je onmiddelijk CO2 inslag vanuit de lucht die zorgt voor een pH verlaging en een verhoging van de geleidbaarheid en ja dat gaat heel snel.
Louis antwoordt op 13 mei 2016:
Ach, zo kun je je ook zorgen maken of er aan het seizoensbegin betreffende het waternetwerk wel voldoende gespoeld is betreffende legionella e.d.
Als je door onweer aan de beurt bent merk je het vanzelf (of niet eens), en aan de natuur kun je gelukkig toch weinig sturen nietwaar ?
(Er zijn er velen die heel wat beroerder en langzamer aan hun eind komen)
De Faraday kooi als discussiepunt is natuurlijk interessant, maar of je door de bliksem getroffen word....da's toch gewoon pech gehad net als van een ladder vallen ?
Ik wil niet bagetalliserend overkomen maar er zijn toch zoveel risico's waar we gelukkig niet bij stil staan ?
Voor mezelf heb ik liever vlak en glad aluminium zonder structuur en geen polyester bijvoorbeeld .
En waarom ....goed en makkelijk schoon te houden, word niet dof zonder veel onderhoud, de zachte bezem erover met een "was en shine" sopje en klaar .
En die wat meer opvallende kras of deukje bij dergelijke beplating...liever niet natuurlijk, maar ja, we blijven zelf op den duur ook niet glad en gaaf nietwaar...
Dus Jasper, achter op een file knallen met je auto (als beter werkende kooi van Faraday)...vul zelf maar in.
Ben antwoordt op 14 mei 2016:
Kans op een winnend lot is groter dan de kans om getroffen te worden door blimseminslag.
Je moet je maar ergens druk om maken toch?..😉
Peter antwoordt op 14 mei 2016:
Wij hebben een hefdak caravan zonder dakluik hoe zit dat dan ?.
RAPIDO 1999
Je kan dan beter niet op vakantie gaan als je je nu al zorgen gaat maken
hoe het op camping is bij onweer.
En als je kunt aantonen dat je echt slecht ter been bent is er best met camping eigenaar of(resse) bepraten
Kees antwoordt op 14 mei 2016:
En wat moeten die dan doen Peter?
Jasper antwoordt op 14 mei 2016:
Een forum is, dacht ik, om ergens over van gedachten te wisselen.
Maar sommigen rekken de vraag graag een beetje op en verzinnen er van alles bij.
Ben benieuwd hoe ver dit draadje van z'n oorsprong zal afdwalen....
Louis antwoordt op 14 mei 2016:
Je verwacht dus een echt "tunnelblik" antwoord Jasper ?
Heel eenvoudig : Slaat het goed raak...dan heeft je familie je begrafenispolis nodig, of een betalingsprobleem .
Zo simpel kan het antwoord dus ook zijn als je verder niet geinteresseerd bent...
Willem1 antwoordt op 15 mei 2016:
In tegendeel, Jasper verwacht dat we afdwalen en geeft vast een voorzet 😉
Ton Groenendijk antwoordt op 15 mei 2016:
Bliksems nog an toe! Dit forum heeft z'n eigen bliksemafleiders! Als dat onderwerp over bliksem nu maar niet afgeleid wordt! Want dan gaat het hele onderwerp naar de bliksem. O neen, het ging over onweer.
Robin antwoordt op 18 mei 2016:
Over bliksemafleiders sprekend; hééft er wel eens iemand (of gehoord van iemand) een blikseminslag op een caravan meegemaakt?
Zoals ik al eerder postte is de kans op afbrekende takken tot hele omvallende bomen groter en daar heb ik wel eerder van gehoord. Helaas.
Kees antwoordt op 18 mei 2016:
Wat een gedonder weer.
😉
Jasper antwoordt op 18 mei 2016:
Nou lijkt de pap wel gestort, niet?
En Robin heeft alleen nog een vraag.
Ja, ik heb er inderdaad wel van gehoord, inslag op een kampeermiddel. Geen caravan, natuurlijk, want dat is juist die bekende kooi.
Maar die vallende takken heb je wel gelijk in. Ooit op ons kampeerveldje, een halve populier door het dak van de overburen. Mevrouw zat gelukkig net aan de goeie kant op het bankje. Ze zijn wel gaan verkassen en beloofden iedereen dat ze voortaan beter uit zouden kijken waar ze gingen staan.
Weet in elk geval dat ik me geen zorgen maak. Al denken sommigen dat omdat ik deze vraag plaatste. Invullen heet dat.
PS Iemand het ooit meegemaakt dat je woorden gebruikte die niet zijn toegestaan? 'k Heb hele lappen tekst moeten wissen voor dat de melding verdween. Waar zou die zwarte lijst staan?
Jasper antwoordt op 18 mei 2016:
Nou lijkt de pap wel gestort, niet?
En Robin heeft alleen nog een vraag.
Ja, ik heb er inderdaad wel van gehoord, inslag op een kampeermiddel. Geen caravan, natuurlijk, want dat is juist die bekende kooi.
Maar die vallende takken heb je wel gelijk in. Ooit op ons kampeerveldje, een halve populier door het dak van de overburen. Mevrouw zat gelukkig net aan de goeie kant op het bankje. Ze zijn wel gaan verkassen en beloofden iedereen dat ze voortaan beter uit zouden kijken waar ze gingen staan.
Weet in elk geval dat ik me geen zorgen maak. Al denken sommigen dat omdat ik deze vraag plaatste. Invullen heet dat.
PS Iemand het ooit meegemaakt dat je woorden gebruikte die niet zijn toegestaan? 'k Heb hele lappen tekst moeten wissen voor dat de melding verdween. Waar zou die zwarte lijst staan?
Louis antwoordt op 18 mei 2016:
"Een halve populier door het dak van de overburen"
Ze zijn wel gaan verkassen .
(Rechtstreeks naar de sloop, of...was die "halve populier" eigenlijk een twijgje ?
En die zwarte lijst, hele lappen tekst wissen ?...had je het zó bont gemaakt, en waarom dan wel ?
Jasper antwoordt op 18 mei 2016:
Nee, het was echt geen twijgje. Er stond een rij populieren, waarvan al voor de storm duidelijk was dat er nodig eens onderhoud aan gepleegd moest worden. Dat deed de wind tenslotte zelf. Echt een halve boom kwam naar beneden. Dat kan je dus gebeuren. Wat ze er verder mee gedaan hebben weet ik niet, wel dat ze verderop zijn gaan staan met een zeil erover. Wij zijn de volgende dag verder gegaan.
En die lappen tekst zijn wel wat aangezet, maar ik heb bij mijn weten geen onvertogen woord gezegd. Dus gek eigenlijk dat er geen tekentje of zo onder komt. Je mag lekker blijven wissen tot het rode regeltje boven het tekstvak verdwijnt.
Sjef Bertens antwoordt op 19 mei 2016:
@ Jasper,
Je dwaalt af.
Jasper antwoordt op 19 mei 2016:
Jij dan niet?
Sjef Bertens antwoordt op 19 mei 2016:
@ Jasper,
Als je mijn eerste antwoord goed gelezen had zou je weten dat ik probeer serieus op jouw vraag in te gaan.
Als je het niet begrijpt of het er niet mee eens bent kun je dat aangeven.
Maar wat je niet kunt bepalen is hoe andere erover denken en er eventueel over uitweiden.
Je moet tegen een stootje kunnen Jasper.
Jasper antwoordt op 19 mei 2016:
Sjef,
Ik dacht dat we onderhand wel uitgepraat waren over het onweer.
Het is op een forum dan niet ongebruikelijk om er dan een punt aan te draaien.
Maar als je je ei nog niet kwijt bent, ga gerust verder je gang, hoor.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.