Caravantrekker.nl

Maximale massa van de caravan

Arjan vraagt op 16 mei 2016:

Mijn vraag lijkt eenvoudig en vragen over maximale massa's van caravans worden vaak gesteld en beantwoord.

Mijn vraag gaat over het gegevensplaatje van onze Hobby caravan:

Maximale massa: 1250kg
Maximale as-last: 1200kg
Maximale kogeldruk: 100kg

Overigens mag de trekhaak van onze auto ook genoemde kogeldruk 100kg voeren.

Kan iemand mij uitleggen hoe genoemde verschillen op het plaatje te verklaren zijn. Je zou kunnen redeneren dat de maximale massa van een ontkoppelde caravan 1250kg is en die van een aangekoppelde caravan 1300 kg (1200+100) mag bedragen. Wie kan mij daar uitsluitsel over geven?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Pieter antwoordt op 16 mei 2016:

Maximale massa is eenduidig: 1250 kg en niet meer voor caravan+belading.
Die 1250kg kan verdeeld worden over as (maximaal 1200) en kogel (maximaal 100kg).


Willem1 antwoordt op 16 mei 2016:

Uitgaande dat deze max. gewichten overeenkomen met hetgeen op het kentekenbewijs staat genoteerd moet u dit als volgt interpreteren:
De caravan mag in totaal 1250 kg wegen dus gemeten als driepuntsmeting bijv op de weegbrug, dit is echt de limiet voor het totaal;
Van de 1250 kg mag max. 100 kg onder de koppeling worden gemeten (blijft dan 1150 onder de as):
En max. 1200 onder de wielen (blijft er 50kg onder de koppeing).
Dubbel telling is niet toegestaan

Staat het anders op het kentekenbewijs dan geldt dit laatste.


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

dank jullie wel voor de snelle uitleg. Het is mij helemaal duidelijk.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 november 2016:

De wetgeving hieromtrent is onlangs veranderd. Stond eerst in Artikel 5.18.17c:

"Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand vermeerderd met de last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa."

Nu staat er:
"Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa."

Dit betekent m.i. dat het maximaal gewicht van de caravan voortaan gelijk is aan de maximale aslast en dat de kogeldruk buiten beschouwing gelaten wordt. Deze wijziging is ook doorgevoerd bij het maximaal trekgewicht van de auto.


Kees antwoordt op 10 november 2016:

Nee, het betekend juist dat de aslast in combinatie met de kogeldruk, (samen dus) niet meer mag bedragen dan de toegestane maximum caravanmassa. Dus de kogeldruk wordt geenszins buiten beschouwing gelaten. Ook niet voor de max. treklast. Daarbij betekend het juist dat de kogeldruk juist bij de caravan wordt geteld en niet bij het trekkend voertuig.


dabbertje antwoordt op 10 november 2016:

Ik zie geen verandering in betekenis. Er staat nog steeds dat de kogeldruk bij het toegestaan maximum massa van de caravan wordt geteld. Omschrijving is alleen gewijzigd.

Gr. Daphne


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 november 2016:

Het spijt mij Kees en Dabbertje.....
Mijn uitleg van de wet wordt gedeeld door de Politieacademie (opleidingsinstituut van de Politie). De gewogen aslast is voortaan bepalend voor het gewicht van de caravan!


Sjef Bertens antwoordt op 17 november 2016:

Beste Menno als met positieve last onder de koppeling bedoeld wordt de last onder de koppeling dan staat er precies hetzelfde alleen kan er geen misverstand ( discussie ) ontstaan tussen positief en negatief.


Anko antwoordt op 17 november 2016:

Eerder gebruikten ze de begrippen "som van" en "vermeerderd met" om aan te geven dat waarden bij elkaar opgeteld moesten worden. Heel logisch. "In combinatie met" lijkt mij een heel vreemde manier om aan te geven dat je dingen bij elkaar op moet tellen.

Ik denk eerder dat ze bedoelen dat je moet meten 'terwijl de combinatie zodanig geladen is dat er sprake is van een positieve kogeldruk'.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 november 2016:

Ieder mag een eigen mening hebben maar ik verwoord alleen maar de uitleg die ik heb gekregen van de Politieacademie.... Ik denk dat je daar meer waarde aan kan hechten dan een goed bedoelde mening op een forum 😉
Niet mee eens? Dan zal je de rechter(s) om een uitspraak moeten vragen. Ik heb de vraag overigens ook nog uitstaan op het Ministerie.

De aanpassing van de wetstekst is gedaan om niet meer te hoeven afkoppelen en een driepunts weging te doen. Nu volstaat alleen het bepalen of de kogeldruk positief is, en een weging van de aslast. Deze aslast mag niet meer zijn dan de maximaal toegestane aslast of het maximum van de caravan. Dit heeft tot gevolg dat de kogeldruk dus buiten beschouwing gelaten wordt aldus de Politieacademie (en diegene die dat mij vertelde was niet de portier 😉)


Kees antwoordt op 17 november 2016:

Dan was het slechts de mening van de desbetreffende ambtenaar of medewerker net zoals die van de gemiddelde forum deelnemer. Totdat je dat op schrift hebt van het ministerie is het niet meer dan een interpretatie van de wettekst en die lijkt mij vrij duidelijk. In 'combinatie' betekend niet exclusief.
Het lijkt daarom meer op een beschrijving hoe de politie in het algemeen de maximum treklast bepaalt waarbij het afkoppelen niet wordt uitgevoerd en de aanwezige kogeldruk als marge gebruikt wordt om tot verbalisering over te kunnen gaan. Zij baseren zich dan op het feit dat bij een gewogen aslast overschreiding daar alsnog de kogeldruk bijkomt en dus zeker kunnen zijn van een overtreding.
Om te kunnen bepalen of de kogeldruk positief of negatief is dient er alsnog afgekoppelt te worden. Dat is dus niet de reden.


Anko antwoordt op 17 november 2016:

Kees,

"In combinatie met" betekent inderdaad niet "exclusief". Daar heb je gelijk in. Maar datzelfde geldt voor het overgrote deel van de uitdrukkingen in onze taal. Betekenen die uitdrukkingen dan allemaal "inclusief"? Of zouden deze uitdrukkingen ook nog iets anders kunnen betekenen?


TheoS antwoordt op 18 november 2016:

In 'combinatie' betekend niet exclusief.

In combinatie met betekent noch inclusief, noch exclusief. Het begrip heeft inderdaad niets met inclusief of exclusief van doen. Het betekent hooguit dat er bij het bepalen van de as-last uit gegaan wordt van een positieve kogeldruk. Als er een negatieve kogeldruk zou zijn, zou er een ander verhaal kunnen gelden.
Het impliceert dat as-last en kogeldruk twee verschillende grootheden zijn. Deze horen los van elkaar te worden bezien.
Menno's interpretatie is m.i. juist.
Deze bepaling sluit aan op de gangbare praktijk en verhoogt feitelijk de maximale treklast van een auto.😉

@Anko,
Wat bedoel je concreet met geldt voor het overgrote deel van de uitdrukkingen in onze taal.?


Anko antwoordt op 18 november 2016:

@Theo,

Ik zeg dat om aan te geven dat een uitdrukking die niet "exclusief" betekent niet automatisch "inclusief" betekent, zoals een beetje wordt gesuggereerd, maar dat het ook nog iets heel anders kan betekenen. Anders zou nl. de consequentie zijn dat vrijwel alle uitdrukkingen in onze taal "inclusief" betekenen.

Feitelijk is het een toelichting op / onderbouwing van jouw eerste regel (die je toen nog moest schrijven) 😉


Louis antwoordt op 18 november 2016:

Dus we gaan er "op vooruit" wat een controleweging onderweg betreft ?
1500 kg caravangewicht zou niet meer gewogen mogen worden als (bijvoorbeeld) : min 80 kg kogeldruk = 1420 : 2 = 710 elk wiel.
Maar simpelweg 1500 : 2 = 750 elk wiel, en die 80 kg die er los gewogen anders wél bij zou komen hoeft dan niet meer naar de auto overgeladen te worden .
(Even los gezien van de getolereerde overschrijding)
Als een auto 1500 kg mag trekken wordt het dan op deze laatste manier bedoeld.
Geen verschil wat het auto trekgewicht betreft eigenlijk, maar wél voor de caravan die wettelijk van een driepunt naar een tweepuntweging gaat.
(Vol bepakt en losgekoppelt op een weegbrug zou de naald dus tot 1580 mogen uitslaan in dit voorbeeld ?)


TheoS antwoordt op 18 november 2016:

Geen verschil wat het auto trekgewicht betreft of toch wel?
Hetgeen aan de haak mag hangen is maximaal het toegestane gewicht op de as, vermeerderd met het maximaal toegestane kogelgewicht.
Bv.: Maximaal trekgewicht 1500 kg.; maximaal kogelgewicht 75 kg. Op de as mag rusten maximaal 1500 kg., op de kogel maximaal 75 kg, totaal dus 1575 kg. Mag!
Echter: 1550 op de wielen en 25 op de kogel, totaal 1575 kg. Mag niet!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2016:

Dat is maar goed ook. Immers 25 kg kogeldruk bij meer dan 1500 kg caravan is levensgevaarlijk.


TheoS antwoordt op 18 november 2016:

Inderdaad! Daar hebben we jullie voor om ons hiervan bewust te maken.😉


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Probeer altijd minimaal 5/6% regel aan te houden😉
Makkelijk te onthouden toch?
Tja, problematisch als je maar 45/50 kg op de kogel mag hebben met een caravan van max 1050kg of meer.😉


Louis antwoordt op 19 november 2016:

Mag...mag niet !
Inderdaad, de situatie waarbij je daardoor over het trekgrensgewicht heen kan raken had ik over het hoofd gezien .
(Site en forum toch weer nuttig gebleken)


Quirien antwoordt op 19 november 2016:

Wat misschien ook nog wel eens vergeten wordt dat de wiellast per wiel met b.v. 150 kg of meer t.o.v van het andere wiel ook heel onverstandig is.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker