Caravantrekker.nl

Geldt een verbodsbord voor vrachtauto's ook voor caravans.

Paul Meijs vraagt op 5 juli 2016:

Onze combinatie van Vovo V70 4D 2015 en de caravan LMC 470 E 2014 heeft een technisch maximaal gewicht van 2260 kg+ 1700kg= 3960 kg. langs de weg staan soms verbodsborden voor vrachtauto's van meer dag 3,5 ton. Gelden deze borden dan ook voor onze combinatie?

Hartelijk dank voor uw reactie

Paul Meijs

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2016:

Nee, als er een bord met een vrachtwagen staat geld dat niet voor auto's met caravan. Ook niet als dat een combinatie is tussen een vrachtwagen en een onderbord met gewichts aanduiding.


John antwoordt op 5 juli 2016:

Soms vraag je je af, hoe men aan het rijbewijs is gekomen 😉


Remco antwoordt op 5 juli 2016:

Eigenlijk is dit helemaal niet zo'n domme vraag.

Hoe vaak komt het voor dat de gemiddelde caravan rijder in zijn dagelijks gebruik van de auto boven de 3.5 T uit....

Beter goed voorbereid op weg gaan zeg ik dan maar.

Het seizoen komt eraan ( zomervakantie) met veel "ervaren" caravan rijders die een caravan lenen.
Ik hou mijn hart soms vast als ik sommige zie rijden.


TheoS antwoordt op 5 juli 2016:

Inderdaad, Remco.
Eigenlijk is de meest domme vraag, de vraag die je niet stelt. Daar krijg je n.l. geen antwoord op.

Moeten we alles weten? Bij het theoretisch rijexamen en alle andere examens, wordt er al van uit gegaan dat je niet alles weet, want je mag enkele fouten maken.


Kees antwoordt op 5 juli 2016:

Een simpel nadenkertje:
Ben je als je een caravan achter je auto hangt opeens een vrachtwagen?
Is dit nou een domme vraag? 😉


Anko antwoordt op 5 juli 2016:

Wanneer ben je dan wel een vrachtwagen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 juli 2016:

Zelfs een camper van 3850 kg is niet altijd een vrachtwagen..... Wanneer wel en waar en wanneer niet? Ik ben bang dat het antwoord op die vraag weer te moeilijk is 😉


Louis antwoordt op 5 juli 2016:

Wanneer ben je dan wel een vrachtwagen ?
Ik denk niet dat je dat nog moet willen worden Anko...zwaar leven .
Maar volgens de ency is het "een voertuig ingericht voor het vervoer van lading waarvan het leeggewicht vermeerderd met het laadvermogen meer dan 3500 kg weegt".
Tja, en een auto plus caravan is niet specifiek ingericht voor het vervoer van lading, dus zal iets dergelijks niet onder vrachtwagen vallen...ook niet bij een totaal gewicht van 3500 kg of meer.
(Misschien dat daarom de combinatie van een werkbusje met caravan van totaal boven de 3500 kg een beetje discussie oplevert zo nu en dan?)


JT® antwoordt op 5 juli 2016:

Hoe zit het ook al weer met het door Luik heenrijden met een combinatie langer dan 6 meter. Weten we nog welk bord daar staat?? 😉


Anko antwoordt op 6 juli 2016:

Precies wat ik bedoel te zeggen. Zaken zijn niet altijd zo zwart-wit of vanzelfsprekend als hier door sommigen wordt gesuggereerd. Dus: bij twijfel gewoon blijven vragen.


John antwoordt op 6 juli 2016:

In dit geval van TS is het wel zwart-wit. Er word duidelijk gesproken over een bord voor VA's.
Enne...... Het verschil met een personenauto met caravan is toch wel overduidelijk. Ondanks het gewicht over 3.5 ton.


Anko antwoordt op 6 juli 2016:

Ik heb eerder gevraagd wat het verschil was. Nu heb ik antwoord op mijn vraag: het verschil is "overduidelijk". Kijk, daar komen we een eind verder mee .... 😉

Leg het verschil gewoon uit, als je het weet. En dan graag zo dat het ook juridisch stand houdt. Dan heeft de rest daar ook iets aan.

Voorschotje:

https://www.evo.nl/site/wet-wegvervoer-goederen-vervoerswetgeving zegt:

(Ik ga er gemakshalve even van uit dat EVO wel zal weten waar ze het over hebben)

==============
De Wet wegvervoer goederen regelt het vervoer van goederen met een vrachtauto.
Volgens deze wet is een vrachtauto een motorrijtuig, motorrijtuig met aanhangwagen, of een samenstel van motorrijtuig met oplegger, ingericht voor goederenvervoer.

De wet is daarmee van toepassing op vervoer met onder andere:

- bestel- of vrachtauto’s
- combinaties van personen-, bestel- of vrachtauto’s met een aanhangwagen of oplegger
- tractoren en aanhangwagens achter tractoren
- aanhangwagens achter interntransportmaterieel zoals heftrucks

Voorwaarden daarbij zijn dat de voertuigen zijn ingericht voor goederenvervoer en dat het laadvermogen van het motorrijtuig inclusief dat van de aanhangwagen of oplegger meer is dan 500 kg.
==============

Natuurlijk kun je nu stellen dat bovenstaande niet van toepassing is op de originele vraag, omdat het een caravan betreft (PS: Is een caravan 100% zeker niet ingericht op goederenvervoer? Hij is in ieder geval niet ingericht op personenvervoer. En verandert de uitkomst als de Volvo geen achterbank zou hebben?), maar ik denk dat niet veel mensen zich bewust zijn van het feit dat een personenauto icm een aanhanger kennelijk ook als vrachtauto kan worden gezien.

Ik weet in ieder geval zeker dat toen ik mijn rijbewijs haalde dit soort zaken niet gevraagd werden en ik denk dat het helemaal geen kwaad kan dat zo'n item aan de orde komt.


Louis antwoordt op 6 juli 2016:

Eigenlijk heeft Menno het antwoord toch al gegeven ?
En zodra er van iets uitzonderlijks sprake is hangt er wel een bord naast of onder met de benodigde extra info.
Zoals die 6 mtr. lengte bij Luik wat ook niet algemeen geldt en waar Paul eigenlijk om vraagt .
In een Deseo kun je een motorfiets meenemen, en in een busje ook vijf mud aardappelen in plaats van je voortent en fietsen...,wanneer ben je dan vrachtvervoer ?
Ik ga maar uit van de logica van het moment daar dit niet waterdicht juridisch te omschrijven zal zijn.
(En denk dat het een soort van "kapstok artikel" word in zo'n geval)


Reinier antwoordt op 6 juli 2016:

Ik vind het een legitieme vraag, want niet als een kip zonder kop gedacht. Want bedenk eens, waarom het verbod boven de 3.5 ton is ingesteld. Vanwege gevaar? Vanwege schade aan de weg? Waarom zou de situatie voor een auto-caravancombinatie van meer dan 3.5 ton dan opeens niet gevaarlijk zijn, of waarom zou diezelfde combi van meer dan 3.5 ton opeens geen schade rijden aan de weg? Toch vreemd dat het uiterlijk van het transportmiddel ("duh, een auto met caravan is toch geen vrachtauto?") bepalend is en niet het gewicht.
Ik ben een redelijke ervaren automobilist en caravanner (>30 jaar rijbewijs (niet bij een pakje boter) en >1.2 miljoen km) maar ben ook op mijn quivive als ik borden zie met beperkingen, ook voor vrachtauto's. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 juli 2016:

Staat er dit bord:

Dan mag wel ingehaald worden met de combinatie omdat de auto en caravan geen vrachtwagen zijn.
Staat er een ander bod met een gewichtsbeperking zoals bijvoorbeeld:

mag niet harden dan 50 km/u gereden worden met de combinatie van TS.

Vaak zegt een verbodsbord voor vrachtwagens niets over de weg, maar wil men niet dat vrachtwagens door de bebouwde kom rijden. Het zegt dus niets over de geschiktheid voor caravans.


Anko antwoordt op 6 juli 2016:

Menno, ik snap wel wat je zegt over bebouwde kom. Maar voor het voorbeeld wat je zelf geeft gaat dat niet op. Bij dat voorbeeld lijkt het toch vooral om het gewicht te gaan. En dan weegt een auto met caravan van 3800 kg precies evenveel als een vrachtauto van 3800 kg 😉


JT® antwoordt op 6 juli 2016:

Reactie op onderstaand bericht van John:

Kennelijk ben je nooit in Luik geweest want anders zou je dit niet beweren. Daar staat nl. een bord met een vrachtauto en een verbodsbepaling van 6 meter lengte. Wij mogen daar ook niet in met een personenauto met aanhanger.
Zo zwart-wit en overduidelijk is het dus niet.
Deze regel geldt ook in Frankrijk. Dus iedereen die de Tarn in gaat en afrit 44 neemt en dan de kortste route neemt van zijn navigatie naar omgeving van Le Rozier, gaat in de fout.
Kwam daar een maand geleden een nederlander tegen met een Dacia en Hobby caravan die gewoon doorreed. Ja de navigatie is voor sommigen heiliger dan de verbodsborden.

vrgr
JT®


============
Van: John
Datum: 06 July 2016 om 12:32

In dit geval van TS is het wel zwart-wit. Er word duidelijk gesproken over een bord voor VA's.
Enne...... Het verschil met een personenauto met caravan is toch wel overduidelijk. Ondanks het gewicht over 3.5 ton.

===========



Bert antwoordt op 12 juli 2016:

C25: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan het aangeduide.

Dat is een verbodsbord (rond, wit rode rand) met een vrachtauto en een < xMeter Lengtebeperking >.

Zie ook dit draadje in ons forum: http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=34266

Nee, die vrachtwagen in het Belgisch bord houdt in: elk voertuig of samenstel van...


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 12 juli 2016:

C25 geldt wel voor elke sleep (dus ook auto+caravan):


maar C39 heeft alleen betrekking op het vervoer van zaken:

zelfs als daar een onderbord bij zou staan + 3,5t.

Staat er C35 met een onderbord +3,5t dan mag geen enkele combinatie boven de 3500 kg inhalen.


Janka antwoordt op 12 juli 2016:

Het is net als bij de belastingdienst, "duidelijker kunnen we het niet maken"!


Bromsnor antwoordt op 22 juli 2016:

Dat bord C25 geldt sowieso niet voor personenauto's, lengte beperking staat samen vermeld met de VA in 1 bord dus alleen voor VA's die langer zijn dan de aangegeven lengte.


Leo24 antwoordt op 22 juli 2016:

Daar denken de gendarmes in Luik heel anders over. Het verbod geldt voor vrachtauto's en slepen.

Staat overigens ook op onderstaande site zo

https://www.informatiebord.nl/p/3220/verkeersborden-belgie/serie-c-verbodsborden/verkeersbord-belgie-c25-verboden-toegang-voor-bestuurders-van-voertuigen-of-slepen-waarvan-de-lengte-lading-inbegrepen-groter-is-dan-het-aangeduide/


Peter G antwoordt op 22 juli 2016:

Paul Meijs gaat iedereen binnenkort bedanken voor alle bijdragen en vertellen dat het hem nu volledig duidelijk is. Hij zal zich nooit meer beroepen op het feit dat hij een bord verkeerd interpreteert en zal roepen dat de Europese regelgeving een zegen voor de mensheid is. Behalve hier en daar een uitzondering natuurlijk, misschien ook in combinatie met een plaatselijke verordening. Gewapend met rolmaat hesje alcoholmeter zwavelmeter CO meter draagbare weegschaal en exacte datum van het bouwjaar van zijn bolide, zal hij op vele plaatsen in Europa toch nog een prent kunnen krijgen voor zijn achteloosheid. Hij was namelijk vergeten dat je in Griekenland niet zonder schoenen een auto mag besturen.


Kees antwoordt op 22 juli 2016:

Dat mag hier ook niet.


ben antwoordt op 23 juli 2016:

Ook niet met hoge hakken!!


Bert antwoordt op 24 juli 2016:

@Bromsnor. Je hebt het fout. Althans in België is dit C25 bord geldig voor alle voertuigen langer dan... Niet alleen va's.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker