Caravantrekker.nl

Trekvermogen

BertS vraagt op 14 juli 2016:

Ik heb een Ford Kuga 1.6 ecoboost vierwielaandrijving automaat 134 kw. / 182 PK benzine. 2014
Aangegeven is dat er maximaal geremd 1300 kg mag worden getrokken. Kan dit nauwelijks geloven.
Kunt u meer informeren?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 14 juli 2016:

Waarom nauwelijks te geloven?


BertS antwoordt op 14 juli 2016:

bij andere auto's ( bijv. Mazda cx-5 165PK ) mag wettelijk 1800 kg worden getrokken. Zo'n Ford zou toch ook meer moeten kunnen trekken ( wettelijk ).


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 juli 2016:

Zal wel met de automaat te maken hebben. Ford vindt een hoger trekgewicht in ieder geval niet gewenst.


Aad antwoordt op 14 juli 2016:

Het gaat niet om wat er wettelijk mag. Een Ford Grand Cmax 1.6 mag bijvoorbeeld maar 750kg trekken en dat is een hele grote auto. Er zullen andere factoren spelen waarschijnlijk


Louis antwoordt op 14 juli 2016:

Kleine motortjes met veel vermogen en weinig koelvolume .
Nog een automaat eraan ook, én het mag weinig verbruiken.
Ze blijken in de praktijk toch wat lastiger het hoofd koel te kunnen houden dan hun grotere broeders.
Zeker bij nog extra verhoogde belastingen zoals een caravan, dus wordt e.e.a. beperkt.
Kijk vóór aankoop ook eens wat de nadelen kunnen zijn, ten opzichte van de aanlokkelijke voordelen .
Zoals allerlei fiscale plussen.
Dus ook wegens de efficiéntie soms een minder goed werkende kachel, een lager toegestaan trekvermogen enz.
We wensen een grote sterke auto, met een motor die niets weegt en verbruikt, maar alles aankan...en dat gaat nu eenmaal niet.
Het ouderwetse Amerikaanse credo "no substitute for cubic inches" gaat niet meer op, maar bevat nog wel altijd een kern van waarheid.


henkie antwoordt op 14 juli 2016:

Inderdaad Louis. hier staat een X5 met V8 in de garage. Wat er ook achter hangt je komt altijd weg met de aanhanger.


Ton Groenendijk antwoordt op 14 juli 2016:

Maar, Louis, er zijn ook nog andere dingen die meespelen.
Zo was (en misschien is)er een frappant verschil tussen de Ford C Max en de Ford Grand C Max. Daarvan mocht in de 1.6. uitvoering de gewone C Max 1500 en de Grand c Max 1200 kg trekken. Zelfde motorisering, zelfde overbrenging, en dan vraag je je toch af waarom? Treingewicht? Is de grand c Max 300 kg zwaarder? Is de constructie van de achterkant zwakker? Is de fabrikant bang dat de Grand C Max zwaarder beladen wordt? Een helder antwoord is eigenlijk nooit te krijgen.
Hetzelfde gedrag vertoont (vertoonde) Opel met de Zafira, waarbij de A 1300 kg mocht trekken en B, die meer Kw. en Nm. had, maar 1200. Daar was in ieder geval de bodemconstructie identiek, dus het raadsel nóg groter.
Het lijkt wel of autofabrikanten wat koudwatervrees hebben t.o.v. hun trekgewichten. In het geval van BertS is het van belang hoeveel koppel er gegenereerd wordt. Maar ja, veranderen kun je er niets aan.
In het geval van Aad hoor ik ineens dat het trekgewicht van de Grand C Max is teruggebracht tot 750 kg. Dat zal toch, hoop ik, voor ongeremde aanhangers gelden?


Aad antwoordt op 14 juli 2016:

De Grand Cmax uit 2011 met 125 pk. Volgens RDW geremd 750, ongeremd 735


Jan@ antwoordt op 14 juli 2016:

Ik ga helemaal mee met Menno. Ik heb een auto die leeg 1850kg weegt , met een V6 motor van 3.5 liter, 234 pk en een koppel van 318Nm en die mag wettelijk ""maar"" 1500kg trekken terwijl ""vergelijkbare ""auto's zeker 1800kg en (veel) meer mogen trekken. Het nieuwste model zowel benzine - als diesel uitvoering mag ""zelfs"" 85 kg meer trekken.
Vlgs mij heeft dit uitsluitend met de bescherming van de automaat te maken want zoals we wel weten zijn reparaties aan een automaat kostbaar en voor rekening van de fabrikant/importeur als het binnen twee jaar gebeurd.
Ik heb dit al eens eerder geconstateerd: het wordt steeds lastiger solide trekkers te vinden door al het afknijpen van motoren met voor het verbruik gunstige overbrengingsverhouding en lichtere gewichten.
Ik hou mijn (zware) tractor nog maar een poosje denk ik.
Voor mijn caravan heb ik niet meer nodig.


Louis antwoordt op 14 juli 2016:

Inderdaad Ton, er zal zoveel meer meespelen aan redenen die wij niet kennen .
Ik ben al vanaf m'n 18e nogal "Fordig" wegens redelijke onderhoudsprijzen, betrouwbaarheid en geen kapsonus .
Ook een 65er V8 een echte totaalrestauratie en revisie gegeven.
De energieverslindende en irritant traag accelererende automaat er eerst maar eens achter weg...en er een Hurst versnellingsbak achter gebouwd met een pedaaltje erbij...
Van alles aan de motor en beluchting versleuteld maar toch atmosferisch gehouden.
Toen pas kwam de cilinderinhoud tot z'n recht en trok ik zo'n beetje alles eruit.
En nee, geen brokken .
Maar wél een heel goede klant van het tankstation.
(Hier had een smiley moeten komen, maar daar ben ik digitaal te dom voor)
Destijds wel dégelijk "geen vervanger voor kubieke centimeters".
Maar je moet soms een beetje helpen, en niet voor een kwartje op de eerste rang willen zitten.
Ik ben dus niet zo "ecoboost bromfietsmotorig"...ook niet van Ford.
Veel te priegelig allemaal.
Maar ja, ooit zijn de échte auto's niet meer te verkrijgen .....en moeten we het met de electronica storingen doen die ongetwijfeld verdedigd en vooruitgang genoemd gaan worden.
Net als bruggen en sluizen die altijd goed werkten, maar nu zijn "gemoderniseerd" en storen.
(Auw ?)



John antwoordt op 15 juli 2016:

En weer hoort Louis zichzelf graag. 😉
Wat bovenstaand verhaal met TS te maken heeft???


Louis antwoordt op 15 juli 2016:

Mocht iemand plannen hebben op welke vraag dan ook een niet met 100% zekerheid onderbouwd antwoord te gaan geven maar toch wat mogelijkheden aandraagt, andere informatie heeft of een aardigheidje met raakvlakken deelt : Hoeft vanaf nu niet meer, daar John voortaan zonder dralen en omwegen de enig juist gegooglede ? antwoorden gaat geven.
Bert S : Momentje geduld nog dus, het komt eraan.



Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker