Caravantrekker.nl

Caravelair antares

Jef vraagt op 13 augustus 2007:

heeft er iemand ervaring met dit type van caravans Caravelair antares luxe special 400 (goede of minder goede maakt niet uit)

Naar laatste bijdrage

Reacties:

pietdevisser antwoordt op 14 augustus 2007:

over de caravelair hebben we het al eerder gehad,daar zijn de meningen ook weer sterk verdeeld,ik heb er ervaring mee gehad en die waren zo,dat ik er van mijn leven nooit meer een wil zien,dat ze nog steeds gemaakt worden is mij dan ook een raadsel,kan beter wat meer betalen en een betere kopen ,er is keuze genoeg


willem antwoordt op 14 augustus 2007:

ik ben dik tevreden over mijn antares wel type 426 en gekocht in juni 2007 meteen aks 3004 koppeling erop en naar italie geweest ik geef caravelair een 10 zie ook review golf 16fsi met caravelair .(totaal 613cm lang)
zelf bij 100 op de teller geen slingbewegingen bij passerende touringcars . en voor de prijs in vergelijking met andere caravans een goede investering . (hij hoeft van mij geen 25 jaar mee te gaan , want dan zijn er wel nieuwere snufjes)


willem antwoordt op 14 augustus 2007:

ik zie trouwens dat gezien de negatieve reactie van piet, hij erop uit is om de caravelair onderuit te halen , kijk maar eens de vraag welke stabilisator ?. Zijn antwoord daar heeft niets te maken met de vraag .


franky antwoordt op 14 augustus 2007:

Met de trigano groep is niks mis mee .(caravelair , sterckeman ....) Het zijn niet te vergeten buget vriendelijke caravans die voldoen aan de niet zo hooh eisende kampeerder . Daarmee bedoel ik dat alle voorzieningen aanwezig zijn van een redelijke kwaliteit . Sommige mensen zijn nooit tevreden daar moet je ook rekening mee houden bij de reactie's. Natuurlijk zijn er veel betere caravans op de markt maar dan moet je wel dieper in de geldbeugel tasten . Wat ik ook al heb opgemerkt in de reactie's is dat er nooit over de Delta (goedkopere versie van home-car , chateau) gesproken wordt . Als je deze caravan van afwerking vergelijkt met een caravelair of sterckeman zie je wel een verschil en niet in de positieve zin van het woord .Tot slot je kan ook niet een mercedes met een skoda vergelijken , maar zijn het daarom slechtere auto's ? Koop een caravan naar je budjet en behoeft .

Mvg


jef antwoordt op 14 augustus 2007:

Heel juist, ik ken ook mensen die met een Mercedes of BMW rijden en die krijgen af en toe ook wel eens panne.

iedereen bedankt voor de reacties

jef


piet antwoordt op 14 augustus 2007:

Wat bedoelt Willem nou weer met ik geef geen antwoord op zijn vraag???
de vraag is toch over ervaring ??? van deze caravelair?of heb ik dat vrekeerd gelezen?nou dat was mijn ervaring


Lodewijk antwoordt op 16 augustus 2007:

In 2003 heb ik een nieuwe Antares Luxe 425 gekocht. Ondertussen heeft die vijf grote vakanties naar het zuiden doorstaan en zijn we er een vijfentwintigtal lange weekends met op uit getrokken.
Caravelair gebruikt lichtere materialen dan sommige andere merken. Het nadeel is dat men er wat omzichtiger moet met omspringen, het voordeel is de aankoopprijs en het gewicht.
Het al dan niet reizen met kinderen is hier misschien van belang?
Zelf hebben we tot nu toe weinig of geen slijtage. De caravan gedraagt zich stabiel achter de auto, maar is wel voorzien van een AKS 1300 stabilisator. De prijs in acht genomen zijn we zeer tevreden met deze aankoop.


Peter van Gestel (Belgie) antwoordt op 9 september 2007:

Wij hadden in 2006 de antares luxe 410 gekocht,het verschil met de 400 is dat de 410 20cm breder is(wat binnen zeker ten goede komt) en een koelkast van 150l met aparte diepvries.(bij de 400 is er een verloren ruimte net naast de deur wat bij de 410 is opgevuld met de grote frigo) Zowel de 400 als de 410 staan gelijk voor 4 personen(2 volw.+2 kind.) dit is zeer krap zeker in de winter.
Wij hebben onze caravan zeer goed kunnen verkopen en in 2007 de nieuwe antares luxe 486 gekocht,met stapelbed achteraan en garage voor 3 fietsen.Deze staat gelijk voor 6 personen maar voor 4 is dit perfect!
Wij vinden caravelair veel caravan voor een redelijke prijs en het gewicht is redelijk laag naargelang de grote! (onze 486 weegt rijklaar 1015kg met een totale lengte van toch 6,63m)


GB antwoordt op 14 januari 2008:

Zelf ben ik sinds April 2007 in het bezit van een nieuwe Caravelair Antares 426. Gezien de prijs kwaliteit verhouding is dit een perfecte caravan. We hebben er al diverse reizen mee gemaakt en ik moet zeggen de caravan is dik in orde. Ook qua wegligging is het een hele stabiele caravan.
Mijn schoonouders hebben reeds acht jaar een caravelair Bamba en zij zijn ook dik tevreden over hun caravelair.
Maar ja je hebt altijd van die mensen (Piet de Visser bijvoorbeeld) die denken dat alleen de duurdere merken goed zijn.
Wij zijn in ieder geval dik tevreden over caravelair en gaan er met plezier mee op vakantie !

Al met al kan uit uit eigen ervaring concluderen, dat caravelair caravans helemaal niet zo slecht zijn als dat de critici zeggen.


hein hermsen antwoordt op 14 januari 2008:

helemaal mee eens voor de 4 weken vakantie is een caraveliar een prima caravan betaalbaar ok ze zijn misschien niet zo degelijk als een hobby of fendt maar smaken verschillen


Jeroen antwoordt op 17 januari 2008:

Wij hebben een caravelair Antares 490 en deze bevalt ons heel goed. Komende zomer gaan we voor de 6e keer weg met hem en heb wel wat aanpassingen gedaan. Wat ik wel adviseer om er een paar dempers onder te zetten ivm stabiliteit. Voor de rest was het alleen maar extra luxe wat ik heb aangebracht(boiler, spotjes,ventilatiesysteem, 3e remlicht etc)
Voor die enkele weken vakantie voldoet hij prima. Voor top kwaliteit moet je geen Caravelair nemen maar alle waar naar z'n geld.


Freddy antwoordt op 18 januari 2008:

Ik was zeer tevreden met mijn Caravelair Brasilia 375TD,ik had
deze nieuw gekocht en ben er 17 jaar mee op reis geweest.
Mijn caravan was nog in zeer goede staat, maar door een ongeval met veel schade heb ik moeten uitkijken naar iets anders, en het werd opnieuw een Caravelair, nu is het een
Antares Luxe 400, we hebben die nu al 2 jaar,en zijn zeer tevreden. Voor een betaalbare prijs (9950€) hebben we een zeer goede caravan.


M de Goeij antwoordt op 1 november 2009:

Wij hebben een caravelair 340 die in mei 2009 werd geleverd.
Eerst verkeerde gasslang erop; voor aanvang vacantie stroomde het gas eruit.Slang was bevestigd door de dealer!
In Juni 2009 eerst plek in plafondplaat....leek lekkage ...was gelukkig niet maar een fabricage fout vd fabriek.Tweede week junie trokken door dealer geleverde gasdrukveren onder het bed de hele opbouw onder het bed kapot,gevolg hele bed en voorwand voor het bed storten op de vloer,caravan was niet meer te gebruiken. Zelf de veel te lichte multiplex ondersteuning en de kromme!!!! bevestigings lat waar bedscharnieren aan zaten in een verloren vakantie dag vervangen,door zwaardere massieve latten.Bij het verwijderen vd massieve stalen bedbodem door de deur werden de kastfrondjes beschadigd.
Het was onze huwelijks reis met n nieuwe caravan maar t werd n caravelair drama!!
Dealer zou het leed verzachten met nieuwe kastfrondjes!?
Het is nu 1 november caravan staat sinds september bij de dealer en nog steeds geen vervangende plafondplaat en geen nieuwe frondjes...............
Caravelair???? ZO NOOIT MEER!!!!!!!!!!!


Robin antwoordt op 3 november 2009:

Ik heb geen Caravelair, maar een Sterckeman. Als je goed kijkt kun je verschillen zien, maar in feite zijn de merken één.
Mijn Sterckeman Datcha 470 is al uit 1998, 470 X 210, stabifix, schokbrekers en c-banden. (Zou elke caravan moeten hebben.) Ik gebruik mijn caravan het hele jaar door, in totaal ongeveer 6 tot 8 weken per jaar. Wat hierboven over Caravelair staat is waar. Piet en M de Goeij hebben duidelijk pech gehad (hebben Volkswagenrijders ook wel eens) en dat gebeurd helaas bij voordelige producten iets vaker dan bij duurdere. De dealer maakt bij de afwikkeling alle verschil...

De prijs/kwaliteit verhouding is prima; voor weinig geld een behoorlijke wagen, en het ziet er jeugdig uit!
Dus moet je relativeren qua kwaliteit, die is zeker heel behoorlijk maar niet van Kabe-nivo. Net als de prijs 😉)
Dus het verhaal van M. de Goeij is geen verassing, maar ook weer niet normaal. Let zelf op bij aanschaf wat volgens jou zwakke constructies zijn.

Het enige zwakke punt wat ik heb gehad; de vloer ging veren in mijn 10 jaar oude caravan (veel gebruik en kleine kinderen belasten de boel lekker). Zelf van bovenaf geinjecteerd en tapijttegels gelegd. Kosten € 48,-. Eén middag werk.
De beschrijving van die klus kwam van caravanhandboek met foto's van een Kip...... Dus die kwaal treft ook betere caravans.
Verder; leuke wagens, niet te zwaar en voordelig. Ik gebruik hem zelfs voor wintersport!

Succes!


Andreas- NL antwoordt op 3 november 2009:

Een goed verhaal, behalve dan de opmerking over C-banden: "zou elke caravan moeten hebben". Waarom dan wel? Wat is dat toch, die aversie tegen gewone banden? Mijn vorige Fendt (1360 kg max.) heeft gedurende 6 jaar ruim 37.000 km gereden met gewone radiaalbanden, merk Fulda. Nooit problemen gehad. Heb nu wèl C-banden -eveneens met ruime loadindex- maar zie het voordeel niet zo. In tegendeel, die vorige banden kon ik met een gewone fietspomp op druk krijgen en dat lukt nu niet meer bij 4,3 bar.


Ronny antwoordt op 3 november 2009:

Beste Andreas- NL
Mij voetpomp voor de koersfiets gaat naar 10Bar. Gaat overal mee op verlof. Je weet maar nooit ... Dus voor C banden, geen probleem.


Matthias antwoordt op 4 november 2009:

We wijken af van het onderwerp. Een Franse caravan is zoals een Franse auto. Je bent ervoor of tegen. Sommigen willen niets anders en anderen kopen 1 maal zo'n ding en hebben er ongelooflijk veel pech mee.


m de goeij antwoordt op 20 november 2009:

Caravan is terug,plek in plafond is met n soort kit erin gespoten niet meer te zien,gasslang aansluiting is vervangen door n normaal gangbare over de door mij op vakantie bertimmerde bed constructie is geen woord gerept. de goedmaker voor het vakantie leed was het op nieuw bevestigen van nieuwe kastfronten! ZE HANGEN SCHOTS EN SCHEEF!!! geen gezicht en daar moest mijn verpeste vakantie meegoed gemaakt worden!!!???Bij deze dealer kom ik NOOIT MEER!Ben nu in conclaaf met n veel betere dealer die wil alles in orde maken maar....de importeur werkt niet mee. die zegt dat je altijd terug moet tijdens de garantie naar de verkopende partij! OOK als ze je caravan telkens verder slopen???


Guus antwoordt op 21 november 2009:

Dealer aangesloten bij bovag ? Evt daar een en ander voorleggen.


jos antwoordt op 1 december 2009:

we zijn van plan een caravelier 400 antares luxe 400 te kopen bij een een erkend daeler, wil je misschien de plaats geven waar de caravan hebt gekocht, dan weet ik al genoeg, hoef geen naam.


M de Goeij antwoordt op 11 december 2009:

Dealer met alle ellende zit in Heerhugowaard!~
Voor uitgebreide omschrijving van miijn ervaren slechte caravelairdealer zie ook caravan-forum.nl
Zoek daar bij:wat is er mis met caravelair ...en lees onderaan pagina 2 mijn verpeste caravan en huwelijksreis door slecht werk vd dealer.Ik krijg daar veel opbeurende steun van medeforum leden maar van de caravan dealer nog geen sorry gehoord.


M de Goeij antwoordt op 11 december 2009:

Nog iets over de goedkope prijs van Caravelair,als je de altijd nodige extra,s zoals reserve wiel,schokbrekers en de stabilisator koppeling en dan nog t wat ligt geconstrueerde
dakraampje laat vervangen en nog een extra stopcontact laat aanleggen bij de Antares de luxe ben je evenveel kwijt als bij n Hobby 400 SF en die is veel kompleter!!!,maar ook ligt van meubel constuctie.Ik had achteraf liever n Hobby zeker nu met al dat geduvel.Maar toen ik de Caravelair kocht mocht mijn toenmalige auto maar 800 kg trekken,tegenover mijn Dacia Logan MCV op LPG nu 1300 kg!Wil je toch naar Caravelair koop hem bij www.budgetcaravan.nl!!!
Die dealer levert WEL!! service en maakt onze Caravelair in April 2010 tip top in orde,daar geloof ik heilig in!!


jos antwoordt op 24 januari 2010:

dank je wel!
We zijn inmiddels bij budgetcaravan geweest, en we hebben inderdaad alle vertrouwen in hun service.
nogmaals dank en fijne caravanvakanties toegewenst


eric antwoordt op 8 mei 2010:

Wij hebben een Antares 490; inmilddels 8 jaar. Zeer tevreden! Licht, stabiel ( wel schokbrekers gemonteerd), zeer groot laadvermogen ( bij 300kg!) en nooit problemen. Een echte aanrader. Indeling is ook optimaal: vast bed, zithoek 6 personen, stapelbed. toiletruimte met wasbak en kookhoek met koelkast. Er is geen caravan in deze prijs - en gewichtsklasse met zo'n praktische indeling.


John antwoordt op 9 mei 2010:

" Indeling is ook optimaal: vast bed, zithoek 6 personen, stapelbed. toiletruimte met wasbak en kookhoek met koelkast. Er is geen caravan in deze prijs - en gewichtsklasse met zo'n praktische indeling"

Er is een bekend spreekwoord: 'alle waar naar zijn geld'. Zo ook in caravanland.


@Eric antwoordt op 9 mei 2010:

Een echte aanrader. Indeling is ook optimaal: vast bed, zithoek 6 personen, stapelbed. toiletruimte met wasbak en kookhoek met koelkast. Er is geen caravan in deze prijs - en gewichtsklasse met zo'n praktische indeling.

@eric:
Wat is er praktisch aan een stapelbed?
Praktische indeling is voor indereen anders toch?


Bert antwoordt op 11 mei 2010:

M de goeij schreef:...en lees onderaan pagina 2 mijn verpeste caravan en huwelijksreis door slecht werk vd dealer.Ik krijg daar veel opbeurende steun van medeforum leden maar van de caravan dealer nog geen sorry gehoord.

Gossie... Je moest eens weten hoeveel fantastische huwelijksreizen ik al meegemaakt heb in en met een (ondeugdelijke) caravan. Ze waren allemaal geweldig! 😉


ronald antwoordt op 9 januari 2011:

ik heb een caravelair silver 436

weet iemand of ik hier extra schokdempers onder kan zetten

vg groet ronald


antwoordt op 9 januari 2011:

"extra" schokdempers lijkt me niet wenselijk.
Maar of er schokdempers onder passen kun je zien aan het chassis. Zitten er gaten voorgemonteerd voor het wiel?
Aan de trommel zitten tegenwoordig meestal geen voorgemonteerde pennen, deze worden er bij montage van de dempers op een speciale manier ingestoken.
De soort demper is afhankelijk van het toegestaan gewicht van de caravan.(diverse kleuren)
Het lijkt me het verstandigst om even contact op te nemen met een dealer zodat je niet te lichte of te zware dempers monteert.
vrgr
JT®


Eric antwoordt op 3 augustus 2011:

Wij hebben een Caravelair Antares luxe 486 nieuw gekocht in 2007, en zijn daar heel blij mee. Voordeel is vooral het gewicht: Max incl. belading 1300 kg. Daardoor heb je niet zo'n grote auto nodig. Dit resulteert uiteraard wel in wat dunnere binnenwandjes /kastwandjes, maar daar hebben wij totaal geen last van. Over de kwaliteit zijn we tot nu toe zeer tevreden. Alles doet het zonder problemen. Voor ons is dit de ideale caravan met twee kleine kinderen: stapelbed voor de kleintjes, vast bed voor ons, en 's-ochtends meteen aan tafel, zonder eerst de boel te hoeven ombouwen. En een fijne grote koelkast. Weggedrag is ook prima. Slechts 3 stopcontacten is niet veel, maar daar heb ik losse stekkerdozen aan gehangen.


Benno antwoordt op 3 augustus 2011:

@Bert dd 11-5-2010

Ha ha, geweldige humor!! Relativeert ook lekker.


Jeanne antwoordt op 20 juni 2012:

We hebben een nwe Antares de Luxe 426 recent gekocht.
De indeling is echt erg handig de stapelbedden achterin benutten we om onze 2 Beagles op hun eigen kussen te leggen, onder de lattenbodem dat vullen we op met afsluitbare plastic boxen en kunnen daarin erg handig de boodschappen en spullen kwijt die we niet direct nodig hebben.
Het bovenste bed is of voor ons kleinkind of ook daar leggen we de lichte spullen op.Aan de achterkant een fietsenrek met 2 minifietsen, dat zorgt voor de juiste kogeldruk, zodat onder het stalen bed weinig zware dingen moeten. Voor ons een perfecte indeling en het is een gezellige caravan om in te zitten en slapen, trouwens we hebben hem bij Tak caravans in Rucphen gekocht, echt een heel goed adres.
Mvrgr. Jeanne


willem antwoordt op 21 juni 2012:

Ik ben er ook vanaf 2007 nog steeds heel blij mee.
Een prima ruime en lichte caravan de 426. en de tweeling hebben een prima slaapplek met hun stapelbed.
Dus nog even en we gaan er wederom met plezier mee op vakantie.

Veel plezier met jullie aankoop


Theo antwoordt op 23 juli 2012:

We hebben nu 5 jaar een caravelair 390 met vast bed.
We gaan 10 x per jaar weg met de caravan. Dus al 50 keer!
Lekker licht dus prima voor de auto. Pas van rover 75 teruggegaan naar een Kia Venga 1,6 liter. Prima combinatie.
Je hoeft geen bak van een auto. Lekker laag benzineverbruik.En de caravelair? Voldoet uitstekend geen probleem.Oh ja toch als je de lattenbodem oplicht gaat hij langs het lichtknopje en gaat het licht aan. Haha wat een probleem. Nee hoor verder uitstekend.


Jan& antwoordt op 23 juli 2012:

Mooie lichte caravan op het zelfde Alko onderstel als de meeste anderen, met hagelbestemdig dak en zonder het lompe imago van een goedkope hotelkamer dat veel duurdere merken met al die extra ornamenten suggereren.
Niks mis mee dus😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker