Jasper vraagt op 17 juli 2016:
We hebben een vrij jonge caravan gekocht (uit 2014), maar hebben met de dealer verschillende opvattingen over
- de disselbak. Is het juist dat de (kunstrubber) afdichting niet met verlijmende kit mag worden vastgezet en het derhalve als normaal moet worden gezien dat er altijd plassen water in de disselbak staan? Vroeger had ik dat nooit.
- de steunpoten. Is het tegenwoordig zo dat bij de meeste Europese merken de voorpootjes 35 cm van de kant, recht vooruit steken en 25 cm diep zitten? Ingeval van een fietsenrekje op de dissel wordt dit zelfs 60 cm. Dat kost je het vel op je knokkels. Of zou dat het doorbloeden van je hersenen moeten bevorderen?
Kees antwoordt op 17 juli 2016:
Merk en type blijven een mysterie maar waarschijnlijk gaat het om een versie met kunststof front waar de lijm dan onmiskenbaar zijn uitwerking op zal hebben.
Een disselbak zal aan de onderzijde altijd open zijn. Sommige merken hebben daar gewoon een rooster in liggen. Lekkage via de klep is mogelijk maar niet onoverkomelijk toch? Met wat moeite ook wel weer lekvrij te krijgen.
De voorpootjes kunnen er niets aan doen dat er nog een halve meter fietsenrek bijkomt. Dat ze verder onder de caravan zitten komt door de plastic fantastic front. Die kan de caravan niet dragen/steunen. Sommige merken hebbeb de pootjes schuin staan dan kun je er aan de zijkant bij.
Dus ja, er zal wel het eea veranderd zijn in de tijd. Maar wat niet?
Louis antwoordt op 17 juli 2016:
Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Zo zitten vooral de voorste bij mij ook wat ver weg.
Ach, een beetje gratis gymnastiek kan geen kwaad.
En als het me teveel zou worden : Het "zoeken" er naar is simpel op de lossen met van die speciaal daarvoor bedoelde geleidebussen.
Wat bij de mijne wél een groot voordeel is, is dat ze volledig onder het chassis zitten.
Dus ik druk niet middels een plaat of glijstrip half tegen de houten bodem.
Alle krachten komen dus rechtstreeks alleen van onder tegen het chassis, daardoor zijn ze wat minder gebruiksvriendelijk maar ik vind dat een prima compromis.
En die disselbak moet natuurlijk gewoon droog blijven als het regent en je stilstaat.
Zeker als de bodem van hout is (of daar op aan sluit)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.