Van akelijen vraagt op 20 juli 2016:
als ik de verlichting aanzet gaat de verlichting op de caravan na ongeveer 1minuut uit en ook is dan in de caravan binnen in storing de richtingwijzers doen het wel
en de koelkast doet het ook zweef zekering p s 9 brand er uit k k 10 blijft er in ik weet het niet meer
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 juli 2016:
Begrijp ik het goed dat de voor op de weg (achterlichten en remlichten) het na 10 min niet meer doen na het aankoppelen/wegrijden? Tevens dat dan de zekering van de binnenverlichting (via pen 9) doorbrand?
De vraag is dan even of de koelkast op 9 of op 10 is aangesloten? Gebeurd dit ook als de koelkast uit blijft? Heb je ook een accu in de caravan aangesloten?
Ik vermoed dat de koelkast te veel stroom vraagt voor de electronica (trekhaakset) in de auto.
Frank antwoordt op 20 juli 2016:
Is de zekering wel zwaar genoeg?, want als dat zo zou zijn dan blijf je de zekeringen steeds aan het vervangen.
Sjef Bertens antwoordt op 20 juli 2016:
Beste van Akenlijen,
Het is een nogal criptische vraagstelling maar er komen een paar bijzonderheden naar voren.
We hebben verlichting op de caravan en deze wordt vanuit de auto door twee verschillende draden aangestuurd.
We hebben verlichting in de caravan en deze gaat normaal via aansluiting 9. De koelkast mag alleen werken bij lopende motor.
Dus volgens mij moet je alle aansluitingen maar eens goed controleren of laten controleren.
joop b antwoordt op 21 juli 2016:
Ik denk dat de antwoorden al de goede richting op gaan.
Zoals ik het lees gaat de "verkeersverlichting" en de binnenverlichting over één zekering, nummer 9.
Die ¨verkeersverlichting" moet je apart houden en niet zekeren ,dan kan je onbewust zonder verlichting rijden. De zekering van de koelkast blijft er in zitten, probleem zit volgens mij bij zekering 9.
joop b antwoordt op 21 juli 2016:
Het is natuurlijk raar alles over één zekering, kan eigenlijk niet, dan zou je s'avonds de autoverlichting aan moeten doen om licht in de caravan te krijgen. Maar ik kan de geschiedenis niet.
erwin antwoordt op 24 juli 2016:
Geef eerst eens wat meer informatie.
welk merk en type en bouwjaar is je auto?
Heb je een 7 of 13 Police stekkerdoos.
Mijn eerste gedachte is (mits je een jonge auto hebt) de trailer module.
Deze verzorgt de verlichting van de caravan, en is eigenlijk een soort versterker, die is nodig omdat anders de boordcumputer / bsi / etacs op tilt slaat doordat er meer stroom afgenomen wordt dan af fabriek berekend is.
Jasper antwoordt op 29 juli 2016:
Dit draadje gezien, denk ik dat e.e.a. ook op ons van toepassing kan zijn. De vraag is of we nou blij moeten zijn met die trailer module / boordcumputers / bsi / etacs?
Namelijk, we hebben een Toyota Auris (2010, gekocht in 2014) met een Beyerland (sinds 1993). En geen probleem.
Maar dit jaar een Caravelair achter diezelfde auto een paar weken vakantie met als gevolg dat de hele voorraad diepvries na korte tijd rijp was voor de afvalbak.
De auto is bij aanschaf met een hoop gedoe en voor € 200 aangepast van 7 polig naar 13 polig. En zou volgens de verkopende garage en mijn garage hier nu in orde moeten zijn.
Echter nu dan het gedoe met de Caravelair. I.v.m. garantie-aanspraken heeft de caravan een uitgebreide check gehad en leek de electra in orde. Thuis gekomen en nog aangekoppeld echter geen koelkast en geen licht. Losgekoppeld en op 230V alles weer in orde. Vervoerd naar de stalling is het weer mis. De auto en caravan apart gecheckt lijkt het weer goed. Lijkt.
Maar gebeld met de verkopende dealer kent die wel het verschijnsel van een schakelaar in de auto, die bij 'te grote' stroomafname BEIDE constante stroomdraden naar de caravan afsluit. Het zou kunnen dat de oude koelkast met 90W element nog net niet uitschakelt, maar de Dometic met 115W wel.
En de hamvraag is dus: hoe draai je de nek om van dit doorgeschoten perfectionisme?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Het antwoord op de hamvraag:
Sluit rechtstreeks een draad aan direct van de accu naar de 13 polige stekker. Eventueel geschakeld via een relais (aangestuurd door bijvoorbeeld de oude aansluiting). Maar zorg dan wel dat die bedrading helemaal buiten de auto computer blijft. En hopelijk geeft dit geen storingen.
Ik heb zelf in mijn VW Eos ook dezelfde problemen met de koelkast en/of de booster die er voor zorgen dat ook de gewone verkeersverlichting het enige tijd niet doet. Ik heb de hoop opgegeven en gebruik de boel maar niet meer 😉
Peter G antwoordt op 29 juli 2016:
Dat gaat mis Menno. Op het moment dat je start met aangekoppelde cv en de constante plus zit aan een cv accu, probeert de cv accu mee te helpen bij het starten, resulterend in uitgebrande bedrading. Het relais wat je noemt moet dan ook geschakeld worden via de startsolenoide zodat de constante plus wordt uitgeschakeld op het moment van starten.
Hans antwoordt op 29 juli 2016:
Beste Peter.
Een zekering (van bijv. 10A) werkt ook de andere kant op hoor. Dus verbrande bedrading is dan uitgesloten. En bij een, op de juiste manier, geschakelde draad is er helemaal geen verbinding tijdens het starten.
Met vriendelijke groet,
Hans
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juli 2016:
Die zekering helpt maar volgens mij is er geen sprake van een caravan accu. Bovendien zal het mee starten vanuit een caravan accu minimaal zijn omdat de draden veel meer weerstand hebben dus het voltage laag is.
Jasper antwoordt op 31 juli 2016:
Klopt, Menno. Er is in de caravan geen aparte accu. Of het moet de pas geïnstalleerde moveraccu zijn. Maar het lijkt me niet dat ze die ook nog ergens anders op hebben aangesloten zonder mijn toestemming.
Maar wat je zegt over een draad rechtstreeks, (via een relais) vanaf de accu ga ik toch nog es op door. Ik heb bij de koop van de Toyota met de nodige weerstand afgedwongen dat ze een vaste en een geschakelde plus zouden aanleggen. Maar volgens mijn eigen garage schijnen ze me daarmee toch gepiepeld te hebben en is de directeur zo dom geweest om mijn auto daarvoor 30 km heen en weer te zeulen en was ik in de zalige veronderstelling dat het daarmee in orde was. Maar niet dus.
Kennelijk snappen ze het gewoon niet. En ik ook niet. Want is het niet te zot voor woorden dat een stom schakelaartje dat meent te hoge stroomafname te zien bij een koelkast die UIT staat, niet alleen dat draadje (pin 10), maar ook het andere constante spanningsdraadje (pin 9) afkoppelt?
Kortom, het gaat er naar uit zien dat ik zowel de auto als de caravan maar van de hand ga doen.
Intussen hebben we met z'n allen dan toch wel een probleempje met de 'deskundige electronici', niet?
Kees antwoordt op 1 augustus 2016:
En de hamvraag is dus: hoe draai je de nek om van dit doorgeschoten perfectionisme? .
Je hebt het antwoord gevonden! De hele boel verkopen, tja dat kan ook. Wel een beetje een wanhoopsdaad vind je niet?
Frank antwoordt op 1 augustus 2016:
Ff een hart onder de riem....Kop op, gewoon doorzetten. Dit gaat vanzelf goed komen. Het zijn immers maar 13 pinnetjes. Zelf heb ik ook al meerdere keren door auto of caravanwisseling en stekkervervanging de nodige ellende gehad. Fouten van dealer, " chinese" stekkers, vocht en oxidatie hebben al voor veel ellende gezorgd. Twee keer zelfs op de dag van vertrek. Blijven lachen en blijven uitsluiten is enige weg. Advies : gebruik goed en alleen origineel materiaal. Schrijf voor je jezelf de nummers en kleurcodes op en check elke functie desnoods apart zonder stekker ertussen. Bij mij zaten twee dealers 2x fout.Heb het zelf opgelost en dan is het nog leuk ook.
Jasper antwoordt op 29 augustus 2016:
En toch zowel de auto als de caravan verkocht. Wanhoopsdaad? Och...
Feit is wel dat de stallingsbaas die de caravan zou verkopen de oorzaak heeft gevonden!
In de stekker zaten alle schroefjes los. Ondanks, of juist omdat alle draadjes vertind waren en toen vastgeschroefd. Ze konden nu nog een hele slag aangedraaid worden.
Er is al eens voor gewaarschuwd, doe dit niet! Het soldeer is te zacht om weerstand te blijven bieden en trilt los.
Beter is om busjes te gebruiken.
Frank E antwoordt op 29 augustus 2016:
Draden vertinnen wordt de laatste 30 jaar al afgeraden i.v.m. breken of dat het soldeersel te zacht is. Het beste is om adereindhulsjes te gebruiken maar dan wel met een goede tang aan knijpen.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.