Dieter vraagt op 21 juli 2016:
Beste forummers,
Onder mijn forester heb ik nieuwe pirelli scorpions verde xl laten zetten......215 65 16.
De bandenboer doet er rondom 2'5 bar druk in.....op de band staat 50psi.
Zouden jullie de banden harder oppompen? Xl banden zijn ook iets anders....
Bvd
Dieter
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Die 50 psi is nodig als de banden maximaal belast worden. Volgens mij met een loadindex van 102 dat neer komt op 850 kg per band. Maar jou Forester is lang niet zo zwaar (geen 3400 kg) dus mag er veel minder druk in de band. Je bandenboer geeft m.i. een goed advies.
Hennie antwoordt op 21 juli 2016:
Voor mijn Forester geldt voor de voorbanden voor alle belastingen 2.0 bar. Alleen voor de achterbanden gaat met de belasting het advies naar een hogere druk, b.v. 2,8 bar met caravan.
PieteR antwoordt op 21 juli 2016:
In het frame van de chauffeursdeur zijn de fabrieksaanwijzingen te vinden. Die kun je ongeacht het bandenmerk gewoon volgen.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 juli 2016:
Wel ongeacht bandenmerk maar niet ongeacht bandensoort. Ik kan me niet voorstellen dat Subaru de Forester standaard op versterkte banden (type XL) levert.
PieteR antwoordt op 22 juli 2016:
Waarom zouden ze? 😉
Kees antwoordt op 22 juli 2016:
En waarom laat je ze dan eronder zetten?
jadatis antwoordt op 22 juli 2016:
Heb maar weer gegoogled, en vond Loadindex 98 en 102, dus de 98 is dan standaard load (SL, gewone autoband ) en de 102 is dan de XL/reinforced/Extraload die je hebt.
De 50 psi( 3,4 bar) is de maximum toegelaten koude druk, zoals op SL en XL alleen aangegeven wordt, de druk waarbij de maximum load tot 160 km/u gedragen mag worden is voor XL 2,9 bar koud in de regel.
Dus als je toch niet harder gaat dan 160km/u dan kun je daar mee rekenen.
Geef je dan MTM en MTA's( max toelaatbare massa/aslast) dan kan ik voor je verder rekenen.
Ook dan maar graag leeggewicht en maximum snelheid, waar je geen minuut overheen gaat in jouw gebruik, en dus voor 2 situaties, zonder aanhang en met aanhanger/caravan.
Maar dus de 3,4 bar is alleen nodig als je topsnelheid rijdt van de band , want voor hogere snelheid moet bij die 2,9 bar referentiedruk, bijgeteld worden volgens een bepaald systeem dat de fabrikanten gebruiken.
Kan uit de berekeningen blijken dat je vanwege lagere snelheid met caravan aangekoppeld, met de zelfde druk toekan als zonder caravan met hogere snelheid.
Maar uitrekenen geeft zekerheid
Dieter antwoordt op 5 augustus 2016:
Bedankt voor jullie reacties!
Jadatis, dus 2,5 bar is voldoende zowel solo als met caravan? Welke gegevens heeft u nodig?
Groetjes
Dieter
jadatis antwoordt op 6 augustus 2016:
Voor vol beladen ,wat je maar zelden bent, gebruiken de autofabrikanten de MTM en MTA ( Max Toelaatbare Massa/Aslast) , dus als ik het daarvoor uitreken met de nodige reserve , dan heb je nooit te weinig, want daar mag je niet overheen.
Die gegevens staan op een metaalachtig plaatje ergen op de auto ( onder motorkap, in een van de deurstijlen,of ergens anders) , I is dan de voor-as, II is de achteras, en ook wordt MTM gegeven en Max treingewicht , dus wat auto en aanhanger samen totaal mag wegen.
Ook te gebruiken zou zijn , leeggewicht auto en de mannier waarop je hem met personen en vracht en trekhaaklast belaadt, dan kan ik een inschatting maken van de asgewichten , maar inschatten is altijd wat gevaarlijk. Wegen per as, of beter nog per wiel, zo beladen als je gaat gebruiken, zou het ideaal zijn maar zelden gedaan.
Van de banden heb ik genoeg gegevens ( LI 102 XL en snelheidscode Q of hoger , dus referentiesnelheid 160km/u.
Dus om antwoord te geven op je vraag, nee 2,5 bar hoeft niet persé genoeg te zijn, kan dat je achter naar 2,9 bar moet, of voor reserve nog iets hoger, is maar net hoe ruim je banden bemeten zijn.
Dieter antwoordt op 7 augustus 2016:
Hoi jadatis,
De max. Massa van de auto is 2015 kg
De banden zijn pirelli scorpion verde xl 215 65 r16 102 H
50 psi max pressure....
jadatis antwoordt op 8 augustus 2016:
Dan hoef ik de MT asgewichten nog maar een beetje in te schatten.
2015 kg verdeeld voor 1010 kg en achter 1010+10%=1111kg MTA.
Hiervoor bereken de autofabrikanten meestal de Adviesdruk, uitgaande van dat je toch je assen niet mag overbeladen.
Zelf tel ik daar 10% bij voor ongelijke gewichtsverdeling R/L en drukverlies in de tijd, onnouwkeurige aflezing drukmeter, etc etc.
Dan dus Voor 1010+10% = 1111 kg en achter 1111+10%= 1212 kg, waarvoor we de adviesdruk berekenen met mijn extra veilige formule , en dan is dat tot max 160km/u, lijkt me genoeg.
Bedenk dat ook met een caravan er achter met dus trekhaaklast , je de MTA achter niet mag overschrijden.
Dat dit in praktijk wel gebeurt is weer een ander verhaal.
Kom ik op Voor 1,9 bar en achter 2,0 bar.
En dat is voor vol beladen maximaal 160km/u rijden met reserve voor R/L gewichtsongelijkheid, etc.
Dus hoger dan 2,5 bar is echt niet nodig.
Dit dank je aan de overbemeten banden tov de gewichten van de auto.
Ga je voor extra-save , dan nog voor die 1,9 bar en achter doe maar die 2,5 bar , dan dek je overbelading verder in.
Voor lager snelheid met caravan er achter max 130 km , is een lagere druk nog verantwoord, dus vullen tot mijn advieswaarden, en als in de tijd ( of door onnouwkeurige meting al zo is) die druk naar de lagere waarde terugloopt , dan heb je nog de speling voor R/L ongelijkheid. OK maar even weer ingevuld met LI 105 en kwam op V1,7 A 1,9 bar ( 1,85 afgerond naar boven).
dieter antwoordt op 10 augustus 2016:
Bedankt voor de berekening Jadatis!
Ik ga de bandendruk omlaag brengen.
Met vriendelijke groet,
Dieter
p.s Voor 1,9 en achter 2,5 .......mag je zoveel verschil in druk hebben tussen voor en achteras? Solo kan dat niet lekker rijden toch?
jadatis antwoordt op 11 augustus 2016:
Die 2,5 bar achter was alleen , als je zelf niet zo laag durft te gaan, dus voor je eigen gevoel van veiligheid te bevredigen.
Je moet echter wel altijd rekening houden met onnouwkeurige metig, meestal geeft de meter te hoog aan, 5 a 10% komt voor.
Zelfs een digitale meter , die door 2 cijfers achter de komma doet denken dat die ook tot op de honderste nauwkeurig aangeeft, kan afwijken.
In mijn berekening houdt ik hier al rekening mee, bereken een zo hoog mogelijke druk , die nog net geen oncomfortabel gestuiter geeft, en daardoor wat reserve voor, drukverlies in de tijd, onnouwkeurige meting, gering overgewicht, gewichtsverschil R/L op de as, etc.
Kan zijn dat je berekent met die reserve, maar door al die factoren maar net genoeg werkelijke druk hebt op de banden, om nog veilig te zijn.
Senior Be antwoordt op 22 augustus 2016:
In de bandenspanningstabel van Continental vind ik voor uw maat banden 2,3 bar rondom. Het gaat dan om de "gewone" uitvoering met loadindex 98.
Aangezien de refentiedruk (dat is de druk waarbij het maximale draagvermogen wordt bereikt) van een XL-band meestal 2,9 bar bedraagt, zou je verwachten dat er met hogere spanningen wordt gewerkt dan bij de "gewone" autoband, waarvan de referentiedruk meestal 2,5 bar is.
Op de website www,kiesdebesteband.nl wordt overigens aangeraden om de door de fabrikant voorgeschreven waarden sowieso te verhogen met 0,2 bar.
Dieter antwoordt op 24 augustus 2016:
Bedankt voor uw reacties. Tussen de 2,3 en 2'5 zit ik dus prima zowel solo als met caravan.
Grt
Dieter
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.