Houtman vraagt op 3 augustus 2016:
Onze caravan wordt vaak gebruikt, ook enkele weken in de winter.
Waarschijnlijk is het gebruik in winterse omstandigheden de reden dat het verzinkte chassis egaal donkergrijs is geworden en dat witte puntjes zichtbaar/aanwezig (zinkoxides) zijn.
Na de winter wordt het chassis zoveel mogelijk met een waterstraal uit de tuinslang afgespoten maar dat blijkt dus niet voldoende.
Heeft iemand vergelijkbare ervaring en misschien ook een oplossing?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 augustus 2016:
Dat komt vooral door de pekel. Direct schoonspuiten want anders ben je te laat. Mijn chassis (en poten) zien er ook niet meer uit maar het kan verder geen kwaad.
Jeen antwoordt op 3 augustus 2016:
Wat is het probleem waar je een oplossing voor zoekt.
'Doel' van verzinken is dat de zink gaat oxideren en niet het ijzer. De oxidelaag op het zink is ondoordringbaar voor zuurstof en zorgt dat er niet verdere oxidering plaats kan vinden. Deze laag kan beschadigen en dan vormt zich vanzelf heel snel weer een nieuw oxidehuid. Niets om je druk over te maken. Je chassis overleeft jouw wel. Schoonspuiten is uiteraard prima.
Houtman antwoordt op 5 augustus 2016:
Mijn eerste caravan was van Nederlands fabricaat( het merk bestaat niet meer). Binnen twee jaar vertoonde het gehele onderstel een serieuze roestlaag. Na overleg met de fabrikant heeft de dealer, na mechanisch ontroesten, het geheel voorzien van een roestwerende laag. Een soort tectyl. Aan de kust of in andere industriële gebieden wordt de zinklaag altijd "beschermd" door een coatingssysteem.
Dus aandacht voor aantasting van de dunne zinklaag kan geen kwaad.
René antwoordt op 5 augustus 2016:
is helemaal geen gekke vraag.Je kunt laten scoperen, daar heb je achteraf geen last van, je kunt ook dinitrol 1000 op laten spuiten maar dat spul blijft bij aanraking soms kleverig, tectyl blank is ook heel mooi spul, soort blanke lak welke goed droog wordt, merk je niets van, wel af en toe herhalen.
v aalst in alphen a/d rijn behandeld ook de chassis van strooiwagens voor gem den haag.
dus kan bij dinitrol of tectyl station uitgevoerd worden, scoperen bij philippi in houten, dit zit allemaal in de hoek van de klassiekerwereld.heb er zelf ervaring mee.
Kees antwoordt op 5 augustus 2016:
Schoperen bedoel? Naar een proces van de uitvinder meneer Schoop?
Wij noemen dat vlamverzinken of vuurverzinken. Dat is geen procédé voor een gereedproduct. Dat kan alleen op geheel blank metaal. Na het stralen bijvoorbeeld.
Niet iets voor een particulier om achteraf te gaan doen.
René antwoordt op 6 augustus 2016:
Ja, schoperen dat bedoel ik, gaat idd op een kale carrosserie, is voor hem niet te doen denk ik ook, je moet het ook bij een bedrijf laten uitvoeren. Maar goed, hij kan denk ik heel goed profijt hebben van blanke tectyl, dat droogt gewoon, ik hield er chroom ook heel mooi mee en het plakte niet.Het meeste van die middelen blijven altijd taaivloeibaar.
Nou, we horen wel wat het wordt☺
Louis antwoordt op 20 augustus 2016:
En mocht er tóch ergens het begin van roest blijken te ontstaan : Goed blank borstelen en twee keer dun met de grijze koud verzinkspray er over.
Werkelijk goed spul, en wordt dan ook professioneel gebruikt bij staalconstructies waar ook weleens iets niet past ,en er dus achteraf aan gelast moet worden, maar daarna ook weer goed beschermt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.