Caravantrekker.nl

Hobby aftersales service

H. Jansen vraagt op 30 september 2016:

N.a.v het eerdere onderwerp “leveringstijd achterbalk Hobby” heb ik de volgende ervaring met een officiële Hobby dealer rond Eindhoven.
Korte inleiding: In 2000 kochten wij een nieuwe Hobby caravan bij een officiële Hobby dealer rond Eindhoven. In de jaren erna (o.a. 2006,2012) verschillende Bovag/onderhoudsbeurten bij deze dealer laten uitvoeren en tegelijkertijd banden laten vervangen door nieuwe banden. Een reparatie van enkele duizenden guldens laten uitvoeren en regelmatig diverse accessoires gekocht zoals, luifel, gasflessen, leveler, etc. …
Begin dit jaar, mei 2016 heb ik mijn Hobby van stalling gehaald en tijdens het naar huis rijden, bemerkte ik een vreemd rijgedrag van de caravan. Bij thuiskomst heb ik direct telefonisch contact gezocht met deze Hobby dealer met het verzoek voor een afspraak om de caravan te controleren. De servicedesk medewerkerster van deze Hobbydealer antwoordde: een afspraak kan worden gemaakt maar dat zou op zijn vroegst half Juli worden , dus 7 weken later. Een toelichting van mij zoals in de inleiding gegeven bracht bij deze Hobby dealer geen enkel gevoel van enig begrip op om mee te denken, te zoeken in een oplossing van: afspraak over 3 weken, of als een afspraak uitvalt, of wel de storing controleren of traceren maar later verhelpen indien oplossing meer als 2 uur duurt. Nee over 7 weken niet eerder, los van het probleem los voor de voorgeschiedenis.
Mijn ervaring is dat bij Hobby dealers geen enkele vorm van: service expresse mogelijk is zoals we die in de autobranche wel kennen, gelukkig heb ik daar nog nooit gebruik van hoeven te maken
Mijn vraag:
Hoe is uw ervaring met het verzoek aan een officiële Hobby dealer voor een afspraak om een defecte caravan, ouder als 10 jaar te controleren op eventuele mankementen en indien nodig te repareren?

En ja, ik heb begrip dat, het in drukke tijden wat langer duurt en nieuw (1-4 jaar) aangekochte caravans wat sneller in behandeling worden genomen maar moeten alle anderen storingen 2 maanden later worden ingepland?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 30 september 2016:

Helaas, ik heb geen Hobby dus kan je daar niet naar ervaring hierop helpen.
Ik neem aan dat je nog wel op vakantie bent geweest en ergens anders (er zijn ook hele goede onafhankelijke bedrijven) het vreemde rijgedrag hebt laten onderzoeken en is opgelost.

tja, een potentiële klant (voor misschien wel een nieuwe caravan) zal deze dealer wel kwijt geraakt zijn.

Gelukkig heb ik met mijn dealer of onafhankelijk caravanbedrijf andere ervaringen.


Elliot antwoordt op 30 september 2016:

Hobby dealer rond Eindhoven, tja dan bedoel je Coppens in Best.
Die hebben nochtans geen slechte reputatie wat service betreft.
Heb tot hiertoe schade en garantie gevallen tot tevredenheid, met de dealer, kunnen oplossen soms wel na een "ernstig" gesprek maar steeds met positief gevolg.


Tijs antwoordt op 30 september 2016:

Ik heb gelukkig geen slechte dealer-ervaringen, maar ik heb de laatste jaren ook niet meer met ze te maken gehad. Caravan via een handelaar gekocht en voor het onderhoud ben ik tevreden klant bij onafhankelijk onderhoudsbedrijf. Klein bedrijf maar met voldoende klandizie om zowel voorraad als kennis altijd op peil te hebben. En flexibel in de afspraken: ik kom van relatief ver maar hij maakt het altijd mogelijk om op de voor mij praktische zaterdagochtend te komen. En tot nu toe altijd wanneer ik graag wil.


henkie antwoordt op 30 september 2016:

Waar hebben mensen toch last van? Nu bellen en gisteren een afspraak willen? Net doen of zij de belangrijkste klant zijn.


Debouncer antwoordt op 30 september 2016:

Henkie. De voornaamste reden voor onderhoud is het voorkomen van storingen. Soms is het zo dat er wel een nota van onderhoud gemaakt wordt maar er geen sleutel op de caravan gezet wordt. En dan ontstaan er dus echt wel storingen. Verder wil je met de caravan op stap en een dealer die dat niet aanvoelt hoort in feite niet in de branche te werken. Hij hoort altijd mee te denken aan het oplossen van problemen. Ze zeggen niet voor niets dat de eerste in de showroom verkocht wordt en de tweede in de werkplaats.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 september 2016:

Natuurlijk verwacht je dat je als trouwe klant direct met een storing terecht kan om minimaal de ernst van de zaak vast te stellen. Aan de andere kant moet je ook bedenken dat in de periode oktober tot april de werkplaats het rustig heeft en juist net voor het seizoen iedereen komt met klachten en onderhoud. Immers de caravan uit de stalling halen voor alleen een dealerbezoek vind men te veel werk. Dat maakt de bedrijfsvoering van een werkplaats met goed geschoold vak personeel dus best lastig.
Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen maar prettig is het niet.


Kees antwoordt op 30 september 2016:

Waarom denken klanten vaak dat zij de enige klant zijn?
Of hun probleem groter dan die van anderen?
Of dat anderen wel (langer) kunnen wachten dan zij?
Natuurlijk zijn dat niet alle klanten maar toch. Kunnen zij zich voorstellen dat er uiteindelijk wel zo over hen gedacht wordt?


Sjef Bertens antwoordt op 1 oktober 2016:

Ik kan me de teleurstelling van H. Jansen best voorstellen en ik vind de opstelling van het bedrijf absoluut niet professioneel.

Je moet er toch niet aan denken dat een of andere passant Nederland doorkruist en plotseling met een lagerprobleem komt te staan.
Dan sta je als caravanland nummero 1 wel erg voor schut.

De planning dient gewoon rekening te houden met dergelijke situaties, zeker na de oplossing gerichte mogelijkheden die door H Jansen zelf zijn aangedragen.

Of zou het toch alleen maar weer gaan om geld ?


Quirien antwoordt op 1 oktober 2016:

Vooral met de een na laatste alinea Sjef. B. ben ik het helemaal met je eens en vindt de gedachtegang die H. Jansen had inzake hulp totaal niet afdwingend.
tja, dat je dan boos wordt en alle andere zaken waar je geld aan dat bedrijf hebt uitgegeven gaan meespelen vind ik ook wel begrijpelijk.

Maar schijnbaar snappen enkele dealers nog steeds niets van after sales of kennen dat woord niet en beseffen totaal niet wat dat op langere termijn voor impact kan hebben.

En misschien moet personeel beter geïnstrueerd worden als ze met zulke situaties te maken krijgen want de "grote baas" had dat misschien wel heel anders opgelost.


Willem1 antwoordt op 1 oktober 2016:

Ach H.Jansen je zal wel duidelijker moeten zijn als je met zulke beschuldigingen komt, zo ben ik niet echt onder de indruk van twee servicebeurten (2006 en 2012) sinds de aankoop in 2000. Of denk je dat de dealer rijk is geworden van de jaarlijkse levering van een gasfles.

En als je de dealer hebt gevraagd om eens naar een "vreemd rijgedrag" te kijken dan kan ik mij voorstellen dat er bij de man niet direct alarmbellen rinkelen.
Deze website staat vol met gevalletjes vreemd rijgedrag welke voor het merendeel zijn toe te schrijven aan onwetendheid van de betreffende caravanner.

Bovendien beste Jansen heeft je klacht niets vandoen met het merk Hobby nog met de starheid van de dealer maar is het meer een vorm van elkaar niet begrijpen.
Maar sinds het probleem zich alweer 5 maanden geleden voordeed mag ik toch aannemen dat u inmiddels wel weet wat de oorzaak was.
Ben benieuwd


dabbertje antwoordt op 1 oktober 2016:

Ik snap het wel dat je als klant het liefst direct wil komen, maar in het hoogseizoen is het nu eenmaal druk. Bij een groot bedrijf weet de receptiemedewerker niet even a la minuut te herinneren wat de voorgeschiedenis is en hoe goed de klantenrelatie is. Maar dan nog vol=vol. De andere klanten zullen het niet waarderen als zij moeten wachten omdat er iemand tussen wordt gepropt.

Van aftersales kan ik hier niet spreken bij een caravan die 16 jaar geleden is gekocht, je bent na zoveel jaar gewoon een van de vele klanten.

Wij komen al jaren bij een dealer in Brabant waar vrijwel elke medewerker ons bij naam kent. Maar als de agenda vol zit is deze vol. Er wordt wel meegedacht, zeker als er een vakantie is gepland of we krijgen een monteur aan de lijn om te overleggen of iets eventueel zelf kan worden opgelost of niet erg is om te wachten en er mee blijven rijden.


dabbertje antwoordt op 1 oktober 2016:

BTW, onze caravan is nieuw, maar dat maakt in bejegening niet zoveel uit in vergelijking met de vorige caravan die inmiddels 7 jaar oud was. Als de agenda vol is, is deze vol.


John antwoordt op 1 oktober 2016:

'een planning dient rekening te houden met dergelijke situaties' !!
HOE? Mannetje vrij houden? Een gekwalificeerde monteur maar laten wachten totdat..........
Zal de rekening voor alle andere klanten wel echt de pan uit vliegen. of word die wachtende monteur door de kabouters betaald?
Zou Sjef bereid zijn om iedere maand zijn loon te betalen, zodat hij meteen geholpen kan worden als hij al eens een probleem heeft.
Hoe vaak gebeurd het in de 10 jaar dat we direct een werkplaats nodig hebben??
Wat we horen, en word vierdimensionaal uitgemeten, zijn de excessen, zoals TS zijn verhaal.
En ja, als het op de camping doorverteld word, word het lekker aangedikt natuurlijk, anders is het niet interessant genoeg😉


Fabricius antwoordt op 1 oktober 2016:

@Dabbertje:Als de agenda vol is, is deze vol.

Daar is geen speld tussen te krijgen natuurlijk hoewel, mijn garage heeft een keurige planning en als ik voor de auto een afspraak wil maken moet ik soms een paar weken wachten accepteren. Maar.....

Als mijn auto niet wil starten dan is één belletje voldoende om een monteur in de servicewagen te doen stappen. Zit die man dan op de bank te wachten? Nee natuurlijk maar hun service is hun boterham en de tijd die ze aan mij besteden halen ze met elkaar weer in.

Maar ik moet natuurlijk niet met een vaag probleem komen dan kom ik achter in de rij.

Staat de vakantie voor de deur dan zorg je dat de auto in orde is, zo nodig plan je een maand van te voren een servicebeurt.
Is het dan zo gek om dit ook met de caravan te doen? Maar sommigen willen vanuit de stalling gelijk door naar de Vendée. Ja en dan krijg je situaties zoals door TS aan gekaart.
Ik kan er niets anders van maken.


John antwoordt op 1 oktober 2016:

Fabricius, het verhaal van Menno van 30/09/2016 hierboven gelezen.?
De caravanhandel is NIET te vergelijken met de autohandel!


Sjef Bertens antwoordt op 1 oktober 2016:

John ik hoop niet dat dat je tijdens een vakantietrip met stukken aan je caravan komt te staan maar als dat wel zo is, zou je zonder morren weken willen wachten.
En nu niet meteen zeggen dat is een noodsituatie, die bedrijven kunnen ook vol zitten. Het is helemaal niet zo moeilijk om de planning iets ruimer in te delen, er zijn div werkzaamheden aan bv inruilers die dan uitgevoerd kunnen worden. Mogelijk zijn er werknemers die graag wat extra uurtjes maken.
Tijdens een klantvriendelijke benadering moet de noodzaak van een dergelijke uitzondering bespreekbaar zijn.


Fabricius antwoordt op 1 oktober 2016:

Daar hoef ik het verhaal van Menno niet voor te lezen( wel gedaan natuurlijk)Dit is een probleem dat al jaren speelt. Er zijn caravanbedrijven welke daarom samenwerken met één of meer stalling in de omgeving. Ik ken stallingen met een eigen werkplaats.

Maar het blijft aan ons om onderhoud te laten uitvoeren. anderzijds als je vaste -let op - klant bent zal de werkplaats al het mogelijke doen om de klant te helpen ook als dat een uurtje overwerken betekend.
Maar vage klachten krijgen in de drukte niet altijd prioriteit en Jansen zijn verhaal is op dit punt niet echt helder.

Zelf laat ik onderhoud altijd aan het eind van het seizoen uitvoeren daar maak ik dan voor de vakantie een afspraak over. Gewoon omdat ik weet dat de werkplaats in het voorjaar veel tijd kwijt is met het aflever klaar maken van de nieuwe caravans.


ben antwoordt op 2 oktober 2016:

De ene of de andere dealer maakt gewoon het verschil.
Wij hadden onze omvormer kapot een dag voor hemelvaart.
Wij naar Coppelmans in Nuenen met onze caretta en het werdt dezelfde dag opgelost door een nieuwe te monteren,de dealer waar ik onze caravan had gekocht gaf niet thuis omdat deze omvormer nooooit kapot kon zijn!
Nu had ik nog garantie maar heb natuurlijk niets vergoed gekregen.
Geeft ook niets want ik ben zelf naar Coppelmans gereden.
Zo ook met de remmen,hij remde mijn inziens niet lekker.
Ik kon twee dagen later terecht bij Coppelmans om de remmen te stellen(nieuwe caravan?)
Een wiel remde dus niet??
Nu remt hij zoals het hoort.
En de kosten?..helemaal niets!!
Dus met een goed onderbouwd probleem word je bij een goede dealer echt wel geholpen,sta je met een echt probleem 7 weken in de wacht dan heeft deze dealer een intern probleem.


John antwoordt op 2 oktober 2016:

Sjef , enig idee wat een goed geoutilleerde werkplaats kost? Enig idee wat een goede monteur per dag kost? Het moet allemaal betaald oftewel terug verdient worden d.m.v. een strakke planning. Zo ook met werknemers die extra uurtjes willen maken, ze maken geen uurtjes pro deo.
Bij een goed service gericht bedrijf zullen ze best wel overwerken, maar zoals jij het weergeeft kost het allemaal niets. Kan wel wat losser, planning kan ruimer. Kan dus niet, zeker in het seizoen.
Zelf ben ik van geen dealer of werkplaats afhankelijk, een goede buur die chefmonteur bij de lokale brandweer is, met een zeer goed uitgeruste werkplaats. Zo koop ik altijd een caravan zonder 'garantie'. Deze koop ik af, scheelt weer een paar honderd euro's. Sterker nog, we hebben in NL geen wettelijke garantie! Fabriekgaranties zijn niet meer dan wat de wet voorschrijft op een deugdelijk product. Daar hebben we zo wie zo recht op!
Na ondertekening van de koop wijs ik de verkoper daar subtiel maar duidelijk op😉


Quirien antwoordt op 2 oktober 2016:

Je zou toch allemaal zo'n goede buur hebben als John.(smiley)
Tja, en eigenlijk mag ik niets zeggen want ik deed het onderhoud jarenlang zelf en speelde ook wel eens de rol als goede buur.
Goed, neemt niet weg dat ik wel vind dat er b.v een half uur per dag weggepland kan worden voor "spoed" gevallen.
En wees maar niet bang dat er heus wel een 'spoedgeval" zich per week aandient. En als dit niet zo is dan kan men in de övervolle planning al vast aan een volgende klus beginnen of zijn er uitgestelde karweitjes te doen of wel een klant eerder gebeld kan worden zijn caravan te kunnen ophalen of te brengen. Deze blij en de spoed geval klant blij dus snijdt het mes aan twee kanten.(trouwens ik moet er niet aan denken wat voor ramp er bij ziekte onder het personeel zou zijn voor de planning, want bij een goede bedrijfsplanning behoort dat zelfs met een actueel perentage door gecalculeerd te zijn)

Tja, en die "dode" momenten in de branche, ik ben het er mee eens dat de caravanner veel meer na afloop van het seizoen het onderhoud van de caraan zou moeten laten doen. Mocht het dan blijken dat in het voorjaar toch nog iets aan de hand is kun je je misschien nog beroepen op het gepleegde onderhoud.

Trouwens ik zie altijd bepaalde actie's met flinke kortingen op onderhoud in bepaalde maanden.
- Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar daar schijnt toch behoorlijk gebruik van gemaakt te worden,we blijven als het op de centjes aankomt, Nederlander toch(smiley)

Oh, en ik heb wel het vermoeden dat Sjef. B. weet wat een goed deoutilleerde werkplaats kost of ik moet mij wel sterk vergissen.



Quirien antwoordt op 2 oktober 2016:

Oh,oh was weer eens te vlug aan het typen geweest en zie dat ik weer de nodige fouten taalkundig heb gemaakt. En ik doe nog wel zo mijn best, dus Janka(smiley), ik beloofd maar beterschap op controle.


Willem1 antwoordt op 2 oktober 2016:

@John"Sterker nog, we hebben in NL geen wettelijke garantie!"

Waar haal je deze nonsens vandaan. Volgens de wet heeft de consument recht op een goed functionerend product (zie BW.7.17) dat recht strekt, in een aantal gevallen, zelfs gedurende de technische levensduur van het product.


ben antwoordt op 2 oktober 2016:

Mee eens Willem 1!


dabbertje antwoordt op 2 oktober 2016:

Natuurlijk heeft een dealer tijd voor noodsituaties. Wij stonden op een vrijdagmiddag onze caravan op de camping te installeren toen bleek dat de elektra het niet deed. Een week op de accu zagen we niet zitten en het probleem konden we niet vinden. Dus dealer gebeld en de caravan weer aangekoppeld. Ondanks dat het al laat was en inmiddels gesloten, stonden 2 monteurs klaar om ons te helpen.

Ik heb geen noodsituatie in het probleem van de vraagsteller kunnen ontdekken, dus vind ik het logisch dat je ook niet als noodgeval wordt behandeld.


Kees antwoordt op 2 oktober 2016:

Zo'n regelmatig werkplaatsbezoeker is TS nu ook weer niet.
Mocht de receptie daar gelijk een beeld van hebben dan gaat de regelmatige bezoekende klant toch echt voor. Is het druk, en dat kan door ziekte en of personeel tekort voorkomen dan wordt ook in de planning prioriteit gesteld.
In de vakantieperiode staat het werk echt opgestapeld. Het is geen usance dan maar even een monteur uit te plannen voor spoedgevallen. Die gaan er dus gewoon tussendoor en wordt overwerk. Daar is dus geen onmiddelijke attentie voor. Je kunt afkoppelen, achterlaten en later contact houden over de vorderingen.
Het is ook geen kwestie van even ruimer plannen. Iedereen wil met vakantie liefst in de zomer en niet in de herfst.
Had TS regelmatig zijn onderhoud laten uitvoeren dan had dit 'spoedgeval' mogelijk niet eens bestaan. Dus zijn verzuim is niet de spoed van die dealer.


John antwoordt op 3 oktober 2016:

Willem1, had even meer gelezen wat ik schrijf omtrent het deugelijk product. DAT is wat de wet voorschrijft. Dat het in de volksmond vertaalt word naar garantie is een heel ander verhaal.


Willem1 antwoordt op 3 oktober 2016:

Ik heb het gelezen John, sterker ik citeer je zelfs.

Volgens de wet heeft de koper recht op een deugdelijk product (in het voorbeeld een caravan) Deugdelijk wil zeggen afgeleverd als overeengekomen, zonder gebreken en geschikt voor het doel waarvoor het is ontworpen.

De wet geeft de koper het recht om gedurende 6 maanden -zonder discussie - herstel of vervanging te verlangen, is de verkoper het daarmee niet eens dan zal hij de schuld van de koper moeten aantonen.(het bewijs is aan hem)
Na 6 maanden is de bewijslast aan de koper en wordt er van hem verlangt dat hij aantoont dat het gebrek niet zijn schuld is.
Allemaal in boek 7 van onze wet vastgelegd, jij zet mensen op het verkeerde been door te schrijven dat dit niet zo is.
Zie het door mij aangehaalde citaat.

Fabrieksgarantie is een door de verkoper aangeboden uitbreiding van de bovengenoemde 6 maanden omgekeerde bewijslast, ziet de koper daar met zijn handtekening van af dan heeft hij vanaf dag één de bewijslast.
Dat laatste is waar u voor kiest, ik vind het een gok u vind het slim.


John antwoordt op 3 oktober 2016:

Nee, Willem, ik zet mensen niet op het verkeerde been 😉
Ik vertel alleen dat we volgens NL wetgeving het begrip -garantie- niet kennen. Het product moet doen waar het voor gemaakt is: deugdelijkheid!
Mensen kopen vaak extra fabrieksgarantie bij, of is in de prijs inbegrepen, terwijl dit vaak onzin is. Men heeft er al recht op!!
Hoe vaak is het al niet aan bod gekomen, onenigheid met dealers of leverancier over de 'garantie' ? Als een caravan na 4 jaar doorzakt zegt iets over deugdelijkheid. Volgens dealer is er geen 'garantie' meer, maar de wetgeving zegt wat anders.
Helaas voor TS zegt de wet niet wat een wacht- of reparatietijd mag of moet zijn. Toch is hier in het verleden ook juridische uitspraak over geweest: het vergoeden van niet genoten genot. Uiteraard bij extreme wachttijden, of niet nakomen van gemaakte afspraken.


beverwijk antwoordt op 3 oktober 2016:

Ik heb een nieuwe Sprite gekocht in 2014 en heb dezelfde ervaring het woord after sales kent men niet als de caravan betaalt is ,na een week proefkamperen lekte het spoelreservoir van het thetford toilet hevig waterballet in de caravan!!
op mijn klacht werd ook gereageerd kom over 6 week maar weer want we hebben het druk enz enz, pas toen ik dreigde met maatregelen heeft men mij schoorvoetend geholpen !!


Louis antwoordt op 3 oktober 2016:

Oude caravan, nieuwe caravan, het maakt allemaal niets uit.
Een bedrijf hoort (of het nu C.V. ketels, auto's, wasmachines of wat ook betreft) goed om te gaan met probleemgevallen.
Nérgens past het wat planning betreft in een van "8 tot 5" denkend bedrijf...die hebben het gewoon te goed en maken teveel winst waardoor ze zich arrogant gedrag denken te kunnen gaan veroorloven.
Even gewoon mooi failliet gaan, en ah, ze worden ook wakker.
(De C.V. boer : sorry, het is nu winter en dús pruimentijd voor ons.... pech, had u uw ketel maar in de zomer kapot moeten laten gaan....ja, daaag !)
Gewoon overuren draaien als het nodig is, geen gezemel en aan de bak .
Monteur van dienst het algemeen servicenummer, en de "doorverbind zonder resultaat" receptioniste wegbezuinigen want dat kan een bandje ook, hoppa, dág Truus !
Je kunt op z'n allerminst direct het probleem vast gaan trachten te stellen, en of de onderdelen er dan vlot kunnen komen is twee, en zal niet altijd te realiseren zijn, maar je doet wél je best als bedrijf.
Als "klant" een paar tientjes bespaart en bij de Media Markt gekocht...dus de handelaar in je buurt z'n winst (je) niet gegund ?
Jammer dan...wachten is je verdiende loon !,en ook niet huilen als die buurthandelaar je achter in de rij zet áls hij je al wil helpen .
Dan doe je de was ondertussen maar met borstel en groene zeep op een oude golfplaat.
Met andere woorden : Iéder bedrijf moet achter zijn werk en klanten staan inclusief de nadelen, en de klant hoeft z'n geld natuurlijk niet weg te gooien maar moet redelijk trouw zijn om aanspraak te kunnen maken.
Bij "noodgevallen" onderweg, tja , dan komt de ware aard van de mens naar boven en wordt je door de meesten genaaid en door een enkele geholpen.
"Zo zijn wij mensen" helaas...


Bert antwoordt op 3 oktober 2016:

@Beverwijk, laatste bericht.

Lijkt me toch dat de 'afleveringskosten' terugvorderbaar zijn? Die kosten dienen om ze te dekken die door de 'massaproductie' der fabrikanten afgewenteld worden op importeur/dealer/consument. Jij betaald ze aan je dealer...

Je neemt die nieuwe caravan af ergens in het voorjaar. Na een weekje of wat zou ik ook na die klachten heel erg spoedige reparatie (oplossing) echt eisen.

En zoals gezegd die kosten terugvorderen. Die afleverkosten dus.
======

Mijn reactie slaat / staat vast heel erg dwars op de gevarieerde hierboven, of slaan nergens op.

Andere zijn zeer terecht.

Hoe dan ook, alles is op te lossen met en in overleg met de 'tegenpartij'. Ga eens in overleg! Ga niet meteen met de hakken in de grond en krijg NIET een kort lontje.


Bert antwoordt op 3 oktober 2016:

Beste tip:

Klachten na de vakantie plempen bij je dealer. Dan krijg je vanaf oktober tot zeg half februari a l l e tijd...

succes!!


Louis antwoordt op 3 oktober 2016:

Goed idee .
Ik zal m'n caravan, auto, enzovoort direct even inlichten in welke periode ze wat mogen gaan mankeren .
En als ze het er niet mee eens zijn "polder" ik wel wat met ze en heb ik begrip .
Ammenooitnniet !, we waren toch zo hebberig "24/7" modern in onze 24 uurs economie ? Bovag, Focwa, bla,bla.
Dus wáármaken en uit de veren !


Kees antwoordt op 3 oktober 2016:

Droom jij effe verder louis. 😉


Louis antwoordt op 3 oktober 2016:

Allemaal gebakken lucht Kees !
Veel reclamelawaai en weinig wol .
En natuurlijk.... leg je er ook maar weer bij neer als klant of denk dat je er mee weg komt als sjaggeraar.
Ik ben behoorlijk ruim van begrip, duidelijk bij aankoop, gun iemand z'n winst maar als je me bewust belazerd ga je er spijt van krijgen al zal het me ook járen kosten.
Dus droom jij maar lekker verder...tot je de verkeerde tegen komt (smiley !)


Benno antwoordt op 3 oktober 2016:

Topicstarter dhr. Jansen werd met een kluitje het riet ingestuurd door de servicedesk medewerkster.
Deze coole meid is aangenomen om de werkplaats zoveel mogelijk te vrijwaren van vervelende storingen van de geplande werkdag.
Ze is bijzonder stressbestendig. Vrij vertaald: onverschillig.
Direct de baas bellen is het devies.


TheoS antwoordt op 4 oktober 2016:

Direct de baas bellen is het devies.

Zeer effectief, evenals een brief naar de directie van een bedrijf/organisatie.


Bert antwoordt op 4 oktober 2016:

Tsja Louis. Ik word moe, gelukkig kan ik uitslapen, maar vooral van jou.

We hebben het over onderhoud en reparaties. Toch?

Simpel, de meeste caravanners slaan hun caravan op ergens in of vanaf september en komen met hun claims en onderhouds- danwel garantiegedoe vanaf een week voor Pasen.

Wees dan slim, Louis... Ga dan in HUN rustige tijd naar jouw dealer. En ga NIET hier van de torens blazen dat die mannen maar altijd klaar moeten staan voor jouw al dan niet terechte gezeur.


Bert antwoordt op 4 oktober 2016:

Helaas uitgedaagd door? Maar mijn reactie in wat andere woorden staat ook elders. In een ander draadje.


Louis antwoordt op 4 oktober 2016:

Ik heb het NIET over regulier onderhoud en kleinigheidjes die wel kunnen wachten .
En dát is waar jij star aan vast houd .
Dan wordt je inderdaad moe van me want ik hoor niet tot de schaapskudde die hetzelfde toontje mee mekkert om maar in de gunst te vallen.
Ik heb het over serieuze PROBLEMEN waar je mee afgewimpeld wordt, en dacht ook dat dit duidelijk was.
En dat is niet hoog van de toren blazen, maar verwachten dat mensen datgene doen waaraan ze willen verdienen en gewoon voor betaald worden .
Niet meer, niet minder...dus geen ge ja-maar, we doen ons best of andere verzinsels.
(Als je het echt normaal vind dat een klant maar moet wachten tot het "de leverancier of reparateur behaagt" zoals vaker lijkt, worden we het nooit eens en moet je m'n reacties gewoon wegklikken)


H. Jansen antwoordt op 6 oktober 2016:

Eerst mijn reactie op de vele toegestuurde antwoorden.
Over deze officiële Hobby dealer en over mijn telefonisch contact met deze officiële Hobby dealer heb ik NIET beweerd, NIET gezegd, NIET beschuldigd, en NIET gesuggereerd dat;
• eerdere reparaties / onderhoudsbeurten door deze dealer slecht of goed zijn uitgevoerd.
• ik een afspraak wenste of eiste binnen 3 – 7 dagen, laat staan een eventuele reparatie.
• mijn probleem het grootst is en andere klanten voor mij moeten wijken.
• ik extra rechten claimde voor snelle service van deze Hobby dealer omdat ik bij deze dealer toevallig een paar gasflessen en een nieuwe Hobby caravan heb gekocht.

A-technisch ben ik zeer zeker en dus misschien ook wel een onwetende caravanner voor sommigen van u, maar mag ik een onwetende caravanner zijn?? Volgens mij houdt juist deze groep caravanbezitters de caravanwerkplaats gedeeltelijk overeind of niet soms?

“Direct de baas bellen, schrijven”. Heb 2x een mail naar deze Hobbydealer gestuurd, nog niet een ontvangstbevestiging ontvangen laat staan een reactie, hoe klantvriendelijk ben je dan naar je klanten.
Tot voor kort was deze Hobby dealer aangesloten bij een soort van neutraal, extern klachtenbureau. Via dit online systeem ook een klacht ingediend. Eerst reactie van dit systeem (binnen 10 sec.); de dealer krijgt 1 maand de tijd om de klacht te herstellen. NOOIT enige reactie van deze officiële Hobby dealer vernomen.
Momenteel is deze Hobby dealer niet meer aangesloten bij dit hiervoor genoemde klachten afhandelings-bureau. Een interne medewerker van deze Hobbydealer behandelt nu de klachtenstroom dit volgens de huidige website informatie.

Bert ………. Bert wordt moe, moe van het gezeur van caravanbezitters. Ik vind dit “een beetje dom” en een arrogante reactie naar je sitebezoeker toe. Het lijkt er meer op dat je namens het officiële caravan- dealers netwerk het servicebeleid van de dealers wilt uitdragen. Je zult dit ongetwijfeld tegenspreken maar je uitleg en reactie spreken voor zich.

Dezelfde dag heb ik nog een afspraak gemaakt met een NIET Hobby dealer. 2 Dagen later wordt de caravan gecontroleerd en is het noodzakelijk dat de remmen worden vervangen. Binnen 2 uur rijd ik de werkplaats uit met nieuwe remmen.

Nu terug tot vraag: Hoe is de service en de Expresse Service van officiële caravandealers bij onvoorziene, ongeplande storingen aan de caravan ? In het bijzonder bij officiële Hobby-dealers, Hobby heeft namelijk 20-40% van de NL- markt.

Zoals John, Menno, Sjef en anderen schrijven kun je de serviceverlening van caravandealers totaal NIET vergelijken met de autobranche.

De Expresse-Service van deze Hobbydealer staat in geen enkele verhouding met dit Duitse merk Hobby.
Ook levert deze Hobby dealer op geen enkele manier Expresse service die door andere branches wordt geleverd in onvoorziene, niet geplande situaties zoals door ; verwarmingsbranche, autocarrosserie branche , glaszetter branche, etc. …..
Ook in drukke en zeer drukke periodes, zijn al deze branches benaderbaar en bereid om perfecte en snelle service te verlenen en meestal in een tijdsbestek van 1/2 dag a 2 dagen maar zeker niet in termijnen van weken. En ja, je moeten voor deze service bij de andere branches betalen dat lijkt mij normaal en soms nog extra maar bij de Hobbydealer is het toch ook niet gratis of wel soms??


henkie antwoordt op 6 oktober 2016:

Blijf weg van deze site als je niet tevreden bent.


Benno antwoordt op 6 oktober 2016:

Strak verhaal Jansen.


Quirien antwoordt op 6 oktober 2016:

Tja, die aftersales.
In iedergeval bedankt voor het aanvullend verhaal.
-geen enkele reacties op mails of lees/ ontvangst bevestiging.(ik neem aan dat je dit hebt aangevinkt) tja,.....hoe kun je als bedrijf het verpesten..
En als ik mijn reacties nog eens doorleest zag ik ook al deze NIET punten die je nu noemt , eigenlijk wat ik in mijn tweede reactie al min of meer vermelde, maar ja er wordt soms al gauw wat gedacht min of meer door vaak onvolledige informatie.

Oh, en ik zou gewoon op deze site blijven want je steekt er al licht wat van op hoewel je soms wel even een "panser "moet aantrekken.(smiley) .


De Vrede antwoordt op 6 oktober 2016:

Beetje flauw Jansen om 40 reacties af te wachten en dan pas met de feiten te komen.
Had je deze feiten eerder vermeld dan was er beslist meer to the point gereageerd.

Maar dan het probleem, je bent hier verontwaardigd en eerlijk gezegd wat op de pik getrapt, had dat dan ook richting de "baas" gedaan.
Je mag best , mits op een normale wijze, op je strepen staan. Gewoon een gesprek aan gaan met de eigenaar en je probleem uitleggen, ik ben nog nimmer een dealer tegengekomen die je zonder meer het bos in stuurt, maar als jij denkt ik zet hem op internet via een klachtensite te kakken dan is dat niet de manier.

Overigens heeft dit verhaal nog steeds niets met het merk Hobby te maken.


Louis antwoordt op 6 oktober 2016:

Nu de gemoederen wat bedaart zijn (ik heb bewust even gewacht) zal ik de aankoop van m'n huidige caravan beschrijven om te laten zien hoe ik om ga met mensen waar ik op kan rekenen.
Wij kwamen om nieuwe relaxstoelen op een "zomaar" zaterdag bij degene waar we onze spullen altijd halen.
M'n vrouw's oog valt op een heel jonge showroom caravan, kijkt er goed in rond en was eigenlijk verkocht.
(Niemand gesproken)
Ik duik er onder om eens goed de constructie te bekijken want ik wil géén verende vloeren meer, kijk in de disselbak, bekijk de leidingaanleg, toegepaste inbouwapparatuur enz., én de praktisch te gebruiken bergruimte zodat je de lading qua gewicht ook goed kunt verdelen en niet alleen naar het volume .
Draai de pootjes een stukje in en voel eens wat de lege kogeldruk ongeveer is.
Nog steeds niemand daarover aangesproken, en met de nieuwe stoelen naar huis gegaan.
Rustig nagedacht, en op internet de benodigde informatie en prijzen vergeleken.
Ook de prijzen van de extra's gezocht, de mover overplaatsen ingeschat inclusief een nieuwe yellow top .
Alles op de hoop gegooid en "de baas" een mail geschreven.
(Hij kende mijn huidige caravan qua staat van onderhoud enz.)
In deze mail slechts uitgelegd wat er nog moest gebeuren, niets over inruilvraagprijs gezegd, maar slechts wat ik bij wilde leggen, en als ik m'n huidige caravan morgen bracht wanneer hij de nieuwe klaar had zodat ik hem op kon halen.
Goed twee uur later een mail met een lach en "jij bent ook gek", maar volgende week vrijdagmiddag staat hij klaar als je er 150 euro bij lapt want wij willen op jouw zak uit eten komend weekend .
Geantwoord : Is goed, maar dan wil ik wél een bak goeie koffie in plaats van jouw slootwater als ik hem kom halen en met een vers sausijzenbroodje van de echte bakker er bij.
Antwoord slechts...Deal, en aldus geschiedde.
En als ik ergens mee kom hoef ik nergens over te zeuren, maar zeg gewoon dat hij zich er vast wel mee red, en ik het wel hoor als er iets is wat ik zou moeten weten.
Ik loop gewoon in z'n werkplaats én magazijn te snuffelen als ik iets "knutseligs" zoek maar pas weet wát als ik het zie.
Ik kijk niet eens wat zij aan m'n caravan doen, en zij niet wat ik aan het doen ben.
En dan denk je dat het om een klein achenebbisch zaakje gaat ?
Mis !, Hij is middelgroot en heeft buiten gebruikte ook nieuwe caravans, en een serie nieuwe campers in z'n showroom staan.
Zo kan het dus ook...en zonder gezeur.
Sterker nog : één van z'n werknemers woont bij me in de buurt, en komt op weg naar huis effe langs om alvast te kijken als ik eens wat heb.
Geen misbruik van elkaar maken, en het mes snijd aan twee kanten is wat ik er maar mee wil zeggen...


Kees antwoordt op 7 oktober 2016:

Tuurlijk Louis, caravannetje inruilen, wel 150 hele euro's bijleggen en weer happy naar huis met je nwe caravan.
De afleverkosten alleen zijn al in drievoud.
Woont die monteur soms naast de Efteling.
Het zal in jouw exemplarisch voorbeeld misschien allemaal waarheid zijn maar veruit niet herkenbaar voor hen die in de echte wereld wonen
150 euro bijlappen! 't mot niet gekker worden.
Hoe kan je iemand nou de winst gunnen als-ie niet eens uit de kosten komt?


Louis antwoordt op 7 oktober 2016:

Ach Kees, je moet toch eens goed proberen te lezen.
Dan had je begrepen dat hij er ook een geintje bij maakte en 150 méér vroeg dan ik bood.
Gewoon voor de lol en om mijn reactie te peilen.
En bij zulke mensen waar je wat mee kunt, doe ik daar aan mee .
Maar, als je wilt weten of ik uit m'n nek klets wil ik je z'n bedrijfsnaam en adres wel geven zodat je het zelf na kunt trekken.
Geen probleem...,maar dan moet je ook zo sportief zijn en bellen of langskomen .
Want wanneer er zich hier eens een geschilletje voordoet haakt men af als je ze uitnodigt, en dat vind ik nogal zwak als je wel vanachter je toetsenbord commentaar levert na iets slecht gelezen te hebben .


Kees antwoordt op 7 oktober 2016:

Ik probeer al jaren miljonair te worden, lukt ook niet. 😉


Louis antwoordt op 7 oktober 2016:

En wat dacht je van mij dan met mijn karakter...wordt dus ook nooit wat, en mijn werkzame tijd begint al aardig op te raken.
(Hoewel : Ik heb er wél zonder er om te vragen 16 maanden méér de tijd voor bij gekregen)


Quirien antwoordt op 7 oktober 2016:

Ach Kees, als je maar gezond blijft dat is veel belangrijker.
En Louis, pas maar op, anders moet jij tot je 70 tigste(smiley)


Benno antwoordt op 7 oktober 2016:

We zijn allemaal rijk hier.
Beetje caravannetje kopen, beetje klagen over service, lange verhalen schrijven, beetje opscheppen over je trekautootje. Kan ik die pas bedwingen met mijn combinatie? Moet er zo'n ding op in Spanje? enz. enz.
Rijkeluisproblemen. Heerlijk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker