Dennis vraagt op 17 oktober 2016:
Hoi allemaal,
Weet iemand waarvan dit materiaal is gemaakt?
Is dit te maken en hoe zou dit kunnen ontstaan en is dit te voorkomen in het vervolg ?
bedankt voor de hulp.
dennis antwoordt op 17 oktober 2016:
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2016:
Dat is wel een zoekplaatje 😉
Ik gok het een hefdak van een Trigano/Rapido maar graag iets meer toelichting.
dennis antwoordt op 17 oktober 2016:
sorry voor de onduidelijkheid,
dit zit onder het begin van het dak aan de voorkant boven het front zeg maar.
het betreft een tabbert baronesse.
dennis antwoordt op 17 oktober 2016:
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2016:
Dat is een bijzonder dak omdat er lucht onderdoor kan stromen. Hoe dat werkt heb ik nooit echt begrepen of zit er gewoon een roostertje in?
zie: http://legacy.tabbert.de/kwaliteit/techniek/nl.html
dennis antwoordt op 17 oktober 2016:
dankje,
nee geen roostertje alleen 2 van die uitstulpingen links en rechts, die dingen links onder op de foto
John antwoordt op 17 oktober 2016:
Lijkt op een pvc profiel. Met een soldeerbout aan elkaar smelten/lassen. Je blijft het zien, maar werkt afdoende.
henkie antwoordt op 17 oktober 2016:
En probeer je af te vragen waarom dit gebeurt is zodat het niet nog eens scheurt. Zou jammer zijn.
Benno antwoordt op 17 oktober 2016:
Is standaard. Anders had zij wel Baron geheten.
Jasper antwoordt op 18 oktober 2016:
Menno, als je de link die je mee stuurde bekijkt lijkt het me wel duidelijk hoe het werkt.
Ik neem aan dat er vier roostertjes en /of gleuven zijn, die tegenover elkaar zitten en voor trek zorgen dan is dat net als in de bouw, ventilatie en isolatie voor warmte, lucht- en contactgeluid. Slim, hoor.
Waardoor er een scheurtje in gekomen is zal alles te maken hebben met de werking van de verschillende dak-lagen. Ik zou me er, zolang het bovendak niet echt los komt, geen zorgen over maken. Anders kon het wel eens een heel ingrijpende reparatie worden. Een beetje in de gaten houden dus.
Louis antwoordt op 19 oktober 2016:
Lijkt me dat er behoorlijk veel regenwater tussen de dakplaten kan slaan tijdens een rit.
Ik zou het dicht smelten of butylkitten .
PieteR antwoordt op 19 oktober 2016:
Er bestaat hele goede autoplamuur, die geweldig hecht op kunststoffen. Maar ook polymax zou hier geen gek figuur slaan. Butylkit lijkt me echt niet geschikt voor het herstellen van scheuren in kunststof plaatwerk.
Kees antwoordt op 19 oktober 2016:
Scheuren zijn een gevolg. Wat is de oorzaak?
Repareren okay maar verhinderd dat ook het opnieuw scheuren?
Jasper antwoordt op 19 oktober 2016:
Zoals ik al zei, het zal te maken hebben met spanningen tussen de verschillende lagen waaruit het dak is gemaakt. Er hoeft in dat hele dak trouwens maar één plekje te zitten dat niet goed gelijmd is of zo en daar krijg je dan een probleempje.
Hiervandaan is moeilijk te zeggen hoe de zaak in elkaar zit. Maar als je het nu gerepareerd wil hebben, kun je toch eens langs een dealer van dat merk?
TheoS antwoordt op 20 oktober 2016:
Ik ben benieuwd wat een dealer hiervan zegt. Het zal toch geen onbekend euvel zijn, lijkt me.
Louis antwoordt op 20 oktober 2016:
Ik ben bang dat dit een voorbeeld van het overbekende probleem van ABS achtige materialen betreft.
Geen enkele wapening zoals bij polyester, dus "knap", en wég is alle cohesie bij spanningen.
Daardoor is ook niet meer in te schatten hoever een scheur doorloopt of gelopen is .
Er zullen bij vele caravans nog heel wat verborgen scheuren achter sierkappen en "bumpers" verstopt zitten ben ik bang.
Vandaar dat ik in dit geval ook zou kiezen voor veel Butyl door de scheur heen omhoog spuiten, goed schoonmaken, dichtsmelten en het beste er van hopen .
Tenzij het geen al te oude caravan betreft waar nog enige vorm van dealeractie verwacht mag worden natuurlijk .
(Het vertrouwen van een volgende potentiéle eigenaar zal er bij een zichtbare eigen reparatie in ieder geval niet op vooruit gaan, dus ik zou toch eerst naar een dealer/fabrikant oplossing zoeken)
dennis antwoordt op 20 oktober 2016:
mensen bedankt voor het meedenken.
Het komt op mij over als een onderdeel wat afzonderdelijk gemonteerd is van het dak dus een losse strip als het ware,dit in de kit/rubbers lijkt te zitten.
op de onderstaande foto zie je de uitstulpingen en dus onder het dak te zitten.
de tabbert caravan is 13 jaar oud maar ik zal anders eens een dealer informeren.Iemand nog een advies welke misschien?
Jasper antwoordt op 20 oktober 2016:
Dennis, ik ben het met je eens.
Nu ik ook zie waar de strip zit lijkt het constructief niet anders te kunnen dan dat ie, vóórdat het dak er op ging, gemonteerd moet zijn. Of die dan geschroefd, gekit of met nietjes vast zit is eigenlijk bijzaak.
En als je het nu gemaakt wilt hebben,zal die er uit gepeuterd moeten worden en van bovenaf gelijmd met een houtje of zo er tegen. Misschien geeft de dealer je wel tips.
Over de oorzaak dacht ik ook nog even: is het niet logisch dat de winddruk op de voorkant (?) gewoon de boosdoener is geweest?
PieteR antwoordt op 20 oktober 2016:
Houtje er achter, het hele dak opentrekken, veel van die kleverige butyl er achter...
Dat is allemaal echt niet nodig, het kan gewoon gerepareerd worden met een verlijmende elastische kit (geen siliconen!) of met een iets flexibel blijvende autoplamuur.
Het is maar een heel smal strookje, als er langs de randen ook nog wat verlijmende elastische kit wordt aangebracht, gebeurt er echt nooit meer wat mee. Ik noemde al Polymax, maar ook Pattex is erg goed. Sika heeft waarschijnlijk ook nog wel iets goeds in huis, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt.
dennis antwoordt op 20 oktober 2016:
bedankt wederom,
zaterdag ben ik weer bij de caravan dan zal ik het nogmaals eens rustig bekijken,
tevens lijken erin die goudkleurige strip uitsparingen te zitten die zitten aan de achterzijde bij het remlichtstrip namelijk ook,
het lijkt allemaal demonteerbaar maar als dat niet hoeft laat ik het liever in elkaar uiteraard.
groet
Louis antwoordt op 20 oktober 2016:
Nu zichtbaar is geworden dat het inderdaad om een apart smal strookje gaat en geen dóórscheur lijkt me PieteR's raad de juiste.
(Een mazzeltje Dennis, er is gelukkig dus weinig aan de hand)
Quirien antwoordt op 21 oktober 2016:
@dennis,
als je toch eventueel naar een dealer gaat misschien een kleine tip: laat gelijk een vocht meting doen met aandacht in de omgeving waar de scheur zit om het een en ander uit te sluiten inzake inwatering.
Benno antwoordt op 21 oktober 2016:
Ik zou Tartan power afdichtingstape van 3M gebruiken.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!